Citat:
Ursprungligen postat av
Fenjal888
Hej hoj,
Jag bestämde mig för någon vecka sedan att lära mig aktier, ser det som en långtidsinvestering att ha det som kunskap. Har ett sjusiffrigt belopp som jag vill ta hand om så bra som möjligt. Har tidigare ägnat mig åt bostadsinvesteringar som gett bra avkastning, men de senaste åren har bara pengarna legat med en tattig bankränta på alldeles för låg procent.
Jag har nu öppnat konto på både Avanza och Nordnet, har satt in 2000 spänn på vardera bank. Tanken är att jag ska "latcha" med lite lägre summor för att lära mig hur det går till. Gjorde tre köp första kvällen på 1000 kr totalt, men det blir ju för fasen 300 kr i courtage. Detta courtaget gör det ju i princip omöjligt att gå nått annat än förlust såvida man inte handlar i större summor.
Så fråga 1 är: Hur gör man för att handla aktier i små summor? Har "upptäckt" minicourtage på Avanza på 39 kr men tycker ändå det svider då jag bara vill lära mig. Är detta the way to go? Är det möjligt att köpa "andelar" i "index"? I så fall, är det ett högre courtage då?
Har för övrigt börja läsa rent "allmänt" om börsen och aktier, håller på att läsa på om nya begrepp såklart som p/e och elliot's wave.
Fonder är även något jag kan vara intresserad av. Sett att det finns en hel del diskussioner om "är fonder värt pengarna"? Dock så hittar jag ingen direkt enkelåtkomlig information hur mycket det kostar här. Kanske är jag blind? Det känns som man antas besitta mycket kunskap redan från början när man börjar på dessa sidor.
Någon annat tips om en sida där man kan lusläsa om allting? Tackar på förhand.
Angående Avanza så har de följande courtageklasser, du måste ändra din så blir det billigare.
https://www.avanza.se/mina-sidor/min...geklasser.html och som de säger längst ner i väldigt liten text så gäller de avgifterna enbart på Stockholmsbörsen (dvs. Small, Mid och Large-cap) samt First North. Detta kan också givetvis påverka slutpriset. Och tänk på följande, hellre kvalitet än kvantitet (menar då hellre säg 3 HM, Investor eller Handelsbanken istället för 1000 st av något förhoppningsbolag inom medicinbranschen som ligger på typ Aktietorget).
Edit: Inte helt hundra på detta men har fått för mig att den minsta courtage klassen passar bäst så länge man inte köper för mer än 15600 kronor per dag av en och samma aktie. Har för mig det är något liknande eller så
Samt använd dig av Investeringssparkonto (ISK) eller Kapitalförsäkring (KF). Både enklare och billigare ur skattesynpunkt.