2015-02-12, 12:01
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Tack Kristoffer Okej, ja men då borde det ju vara fördröjning gällande USA fonderna. Visst kan det stå dagens datum jämte nav-kursen men då har ju nasdaq / down jones endast varit öppet några timmar om det sammanställs runt kl 19:00?

Sen att svenska fonder kanske visar ett mer exakt kurs samma dag eftersom dem börjar tidigt på morgonen och stänger på eftermiddagen.

Hej!

Det stämmer att vissa fonder sätter NAV medan vissa delar av deras marknader fortfarande är öppna. För exempelvis globalfonder är det här svårt att komma ifrån, men det behöver inte vara ett problem i sig. I och med att handeln är fördröjd kan man som sparare inte "utnyttja systemet" på någon annans bekostnad ändå.

Om man vill planera en försäljning är det däremot bra att veta om att det kan fungera så, speciellt om det sker stora marknadsreaktioner på kvällen efter dess att NAV:et är satt. Ytterst väljer fondbolagen själva hur deras arbetssätt ser ut, så har man synpunkter på deras rutiner är det oftast bäst att vända sig till fondbolagen direkt.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-02-12, 14:34
Medlem
Fenjal888s avatar
Hej hoj,

Jag bestämde mig för någon vecka sedan att lära mig aktier, ser det som en långtidsinvestering att ha det som kunskap. Har ett sjusiffrigt belopp som jag vill ta hand om så bra som möjligt. Har tidigare ägnat mig åt bostadsinvesteringar som gett bra avkastning, men de senaste åren har bara pengarna legat med en tattig bankränta på alldeles för låg procent.

Jag har nu öppnat konto på både Avanza och Nordnet, har satt in 2000 spänn på vardera bank. Tanken är att jag ska "latcha" med lite lägre summor för att lära mig hur det går till. Gjorde tre köp första kvällen på 1000 kr totalt, men det blir ju för fasen 300 kr i courtage. Detta courtaget gör det ju i princip omöjligt att gå nått annat än förlust såvida man inte handlar i större summor.

Så fråga 1 är: Hur gör man för att handla aktier i små summor? Har "upptäckt" minicourtage på Avanza på 39 kr men tycker ändå det svider då jag bara vill lära mig. Är detta the way to go? Är det möjligt att köpa "andelar" i "index"? I så fall, är det ett högre courtage då?

Har för övrigt börja läsa rent "allmänt" om börsen och aktier, håller på att läsa på om nya begrepp såklart som p/e och elliot's wave.

Fonder är även något jag kan vara intresserad av. Sett att det finns en hel del diskussioner om "är fonder värt pengarna"? Dock så hittar jag ingen direkt enkelåtkomlig information hur mycket det kostar här. Kanske är jag blind? Det känns som man antas besitta mycket kunskap redan från början när man börjar på dessa sidor.

Någon annat tips om en sida där man kan lusläsa om allting? Tackar på förhand.
Citera
2015-02-12, 15:43
Medlem
vnonymuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Utan att veta vilka bolag det är frågan om så låter det som om båda är förhoppningsbolag som inte har vinst, i synnerhet bolag A som uppenbarligen nyss gjort en nyemission. Inte det bästa att inleda sin karriär som investerare på.

Din fråga går inte att svara på utan vetskap om bolagenmen sannolikt skulle mitt svar nog bli att sälja allt och satsa på bolag som är lönsamma.

Tack för svar RostigHink

Nämnde inte bolagsnamnen just p.g.a av att jag vill veta hur en mer erfaren tänker just vid sådana tillfällen... Är nere på jorden med synen på dem och inser mer och mer att BTA aktierna är lite önsketänk från mig sida och jag kommer att göra mig av med dem.
Citera
2015-02-12, 15:52
Medlem
vnonymuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Om du är 100% säker på att ett bolag kommer överavkasta ett annat ska du givetvis vikta ditåt. Nu är problemet att det inte är så enkelt. I investeringar finns inget som är säkert. Du kan ha gjort din hemläxa och kan bolaget extremt men avkastning är inte säkerställd. Speciellt inte i förhoppningsbolag där det faktiskt är VD:s jobb att sälja aktien till dig. De kan då göra en nyemmission till högre kurs och få in mer pengar. De säljer en produkt till dig och du går rakt in i fällan.

Det här om att sprida sina köp över tid är upp till dig själv som person och hur du fungerar. Rent teoretiskt lär din avkastning bli högre om ju längre dit kapital ligger på marknaden. Själv köper jag och säljer var tredje månad. Jag utvärderar då 1/4 av mina bolag och utvärderar om jag ska sälja, behålla eller köpa mer. Bolag köper jag som minst på 1 års sikt. Genom att sätta upp gränser för mig själv slipper jag mycket av den psykiska påfrestning många investerare har. Jag kan rekommendera ett klipp som kommer öppna upp ögonen för dig.
https://www.youtube.com/watch?v=1r1vJZ80Z7I

Även om du ger dig på lönsamma bolag och lär dig dem utantill lär du inte överavkasta. Alla vägar leder till Rom och ju mer jag själv lär mig handlar det om att köpa bolag till låga multiplar. Sen finns det olika nischer inom detta men om du vill ha en bra avkastning måste du först se till att ha oddsen på din sida. Varför kämpa emot dem? Du kan kanske lyckas om du har tur men du lär lyckas ännu mer om du har oddsen med dig. Det är som att försöka slå igenom som basketspelare när du är 1.60 lång. Visst, det kan gå men chansen är inte stor.

Tack Liketed, frösker ha fötterna på jorden för att jag är ny men har ju under åren lärt mig en hel del bara att man aldrig tagit steget att ge sig in på det riktigt, haft 'låtsas-portföljer' som jag följt till och från för att försöka lära mig men jag tappade motivationen att göra det p.g.a av att det inte varit riktiga pengar

ahhh precis vad jag behöver höra, kul och när ni mer erfarna delar med er av era rutiner och tänk. Försöker ju hitta vad som jag anser fungerar för mig men sparar ju massa tid och huvudvärk att veta hur ni resonerar vid sådana lägen. Den BTA aktien anser jag just nu att dem har oddsen mot sin sida som man håller sig kort även om dem har en bra produkt.

Tack igen för input och klippet, ska se till att kolla igenom resten senare.
Citera
2015-02-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hej hoj,

Jag bestämde mig för någon vecka sedan att lära mig aktier, ser det som en långtidsinvestering att ha det som kunskap. Har ett sjusiffrigt belopp som jag vill ta hand om så bra som möjligt. Har tidigare ägnat mig åt bostadsinvesteringar som gett bra avkastning, men de senaste åren har bara pengarna legat med en tattig bankränta på alldeles för låg procent.

Jag har nu öppnat konto på både Avanza och Nordnet, har satt in 2000 spänn på vardera bank. Tanken är att jag ska "latcha" med lite lägre summor för att lära mig hur det går till. Gjorde tre köp första kvällen på 1000 kr totalt, men det blir ju för fasen 300 kr i courtage. Detta courtaget gör det ju i princip omöjligt att gå nått annat än förlust såvida man inte handlar i större summor.

Så fråga 1 är: Hur gör man för att handla aktier i små summor? Har "upptäckt" minicourtage på Avanza på 39 kr men tycker ändå det svider då jag bara vill lära mig. Är detta the way to go? Är det möjligt att köpa "andelar" i "index"? I så fall, är det ett högre courtage då?

Har för övrigt börja läsa rent "allmänt" om börsen och aktier, håller på att läsa på om nya begrepp såklart som p/e och elliot's wave.

Fonder är även något jag kan vara intresserad av. Sett att det finns en hel del diskussioner om "är fonder värt pengarna"? Dock så hittar jag ingen direkt enkelåtkomlig information hur mycket det kostar här. Kanske är jag blind? Det känns som man antas besitta mycket kunskap redan från början när man börjar på dessa sidor.

Någon annat tips om en sida där man kan lusläsa om allting? Tackar på förhand.

Angående Avanza så har de följande courtageklasser, du måste ändra din så blir det billigare.
https://www.avanza.se/mina-sidor/min...geklasser.html och som de säger längst ner i väldigt liten text så gäller de avgifterna enbart på Stockholmsbörsen (dvs. Small, Mid och Large-cap) samt First North. Detta kan också givetvis påverka slutpriset. Och tänk på följande, hellre kvalitet än kvantitet (menar då hellre säg 3 HM, Investor eller Handelsbanken istället för 1000 st av något förhoppningsbolag inom medicinbranschen som ligger på typ Aktietorget).

Edit: Inte helt hundra på detta men har fått för mig att den minsta courtage klassen passar bäst så länge man inte köper för mer än 15600 kronor per dag av en och samma aktie. Har för mig det är något liknande eller så

Samt använd dig av Investeringssparkonto (ISK) eller Kapitalförsäkring (KF). Både enklare och billigare ur skattesynpunkt.
Senast redigerad av kusagwa 2015-02-12 kl. 16:12.
Citera
2015-02-12, 16:40
Medlem
Mer frågor om ISK (Avanza):
1. Är det lätt att göra överföringar mellan 2 olika ISKer och sker det direkt?
2. Anses en överföring från en ISK till ett annat vara en "insättning", dvs. något man bör undvika?
3. Om man vill byta courtageklass trots att det inte gått 30 dagar, sker det direkt på minuten och hur mycket kostar det att byta?
Citera
2015-02-12, 18:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
2. Anses en överföring från en ISK till ett annat vara en "insättning", dvs. något man bör undvika?
3. Om man vill byta courtageklass trots att det inte gått 30 dagar, sker det direkt på minuten och hur mycket kostar det att byta?
1) Det antar jag att det är, vet inte om det sker omedelbums eller om det kan ta ett litet tag, borde väl kunna ske direkt iaf när de har öppet kan jag tycka.
2) Självfallet lär det räknas som en insättning.
3) Ingen aning, hur byter man då? Ringer? Antar att de inte vill att man skall sitta och byta för varje transaktion efter vad som lönar sig bäst..
Citera
2015-02-12, 18:57
Medlem
Celenos avatar
Det går att flytta från en ISK till en annan utan att det räknas som en ny insättning.

Rent juridiskt alltså.

Huruvida det blir så om man trycker på ett par knappar hos Avanza vet jag inte.
Citera
2015-02-12, 21:00
Medlem
Woooqes avatar
antar att jag kan posta här då jag är en nybörjare på detta med aktier.

skulle ni säga att man har en bra diversifierad portfölj om man har H&M, boliden, cloetta och castellum? samt några fonder med om det spelar in. nu har väl tåget för boliden gått för ett litet tag framöver och kanske även castellum.
Senast redigerad av Woooqe 2015-02-12 kl. 21:00. Anledning: ,
Citera
2015-02-12, 21:31
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User1980

På Avanza är det superlätt. Det räknas inte som ny insättning och det går ganska fort, inte riktigt direkt.
Citera
2015-02-12, 23:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
På Avanza är det superlätt. Det räknas inte som ny insättning och det går ganska fort, inte riktigt direkt.
Så man kan ha flera ISK och flytta runt emellan dem hursomhelst? Det är ju toppen.
Citera
2015-02-13, 13:38
Medlem
Vore bra om Avanza kan besvara ovan då jag också undrar hur det fungerar mellan olika ISK

JAg har en annan fråga för Avanzasajten:
När jag är inne på en aktie och trycker på köp så ska jag fylla i:
  • Antal
  • Kurs

Man kan klicka pil upp eller pil ner på just Kurs.
Det förstår jag inte? En aktie har väl ett fast pris eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in