2015-02-27, 07:24
Medlem
deadhead.s avatar
Jag skulle vilja börja lära mig hur man hanterar aktier men vill inte lägga ut några egna pengar först. Finns det någonstans där jag kan köra med låtsatspengar i början men få tillgång till hela systemet ändå?
Citera
2015-02-27, 10:08
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag skulle vilja börja lära mig hur man hanterar aktier men vill inte lägga ut några egna pengar först. Finns det någonstans där jag kan köra med låtsatspengar i början men få tillgång till hela systemet ändå?
Om du skiter i att välja enstaka bolag så slapp du ju eventuell företagsanalys och om du lägger ner en tanke på att tradea och istället ser till fördelarna långsiktigt så slipper du engagera dig alls.
Citera
2015-02-27, 10:57
Medlem
Är det värt att börja investera i aktier just nu om man aldrig gjort det förut? Eller ska man vänta tills börsen fallit lite? Om det fortfarande är värt, vad ska man försöka kolla på då? Dom största svenska aktierna kanske är för dyra just nu, eller?
Citera
2015-02-27, 11:29
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLoneWanderer
Är det värt att börja investera i aktier just nu om man aldrig gjort det förut? Eller ska man vänta tills börsen fallit lite? Om det fortfarande är värt, vad ska man försöka kolla på då? Dom största svenska aktierna kanske är för dyra just nu, eller?
Varför skulle några vara billiga? Och varför skulle alla andra låta bli att köpa dem och köpa de stora dyra istället? ..

Det är ju givetvis dyrare än vad det var innan, å andra sidan kanske du inte visste om räntesänkning, stödköp av statsobligationer och det senare även i EU då, eller vad effekterna skulle bli.
Citera
2015-02-28, 09:57
Medlem
Fråga 1: Hur fungerar ränta på ränta med fonder? Har jag förstått det rätt att det är den årliga procentuella uppgången man använder: 100 kr och upp 10 procent per år = 110 kr efter ett år och 110 x 1,1 efter två år, dvs 121 kr?

Fråga 2: om jag har lagt in 100 kr på en fond och fonden går ner 100 procent eller mer under ett år, vad händer? Säg att fonden nästa år går upp igen, har jag kvar något/vad händer?
Citera
2015-02-28, 10:01
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synatic
Fråga 1: Hur fungerar ränta på ränta med fonder? Har jag förstått det rätt att det är den årliga procentuella uppgången man använder: 100 kr och upp 10 procent per år = 110 kr efter ett år och 110 x 1,1 efter två år, dvs 121 kr?

Fråga 2: om jag har lagt in 100 kr på en fond och fonden går ner 100 procent eller mer under ett år, vad händer? Säg att fonden nästa år går upp igen, har jag kvar något/vad händer?
Ja, om börsen skulle snitta 10% per år hade du efter 10 år haft 2.6 gånger pengarna. 10% uppgång på det blir ju 2.6 gånger mer än vad det hade varit för ditt ursprunliga belopp. Så 10% uppgång 10 år in i framtiden om du snittar 10% / år motsvarar 26% uppgång idag.

Efter 20 år hade du haft 6.73 gånger så mycket pengar och 10% uppgång då motvarar 67.3% av de pengarna du hade haft idag.
Efter 30 år hade du haft 17.45 gånger pengarna och 10% uppgång då hade motsvarat 174.5% idag! ;D
.. efter 50 år 117.4 gånger pengarna och 10% då 1174% på det ursprungliga kapitalet.

Osannolikt att en fond går ner 100%, en aktie kan ju såklart bli värdelös (=konkurs) men fonderna brukar ju sprida riskerna.
Är fonden helt värdelös så fanns det nog inga bolag kvar i den så nej, då har du inga pengar.
Dock om den skulle falla 80% så har du ju såklart 20% kvar som kan gå upp.. Det är ju dock 400% kvar till att få tillbaka pengarna isf.

Se (FB) Nybörjarfrågor för exempel på några aktier/bolag som inte har gått så bra / riskerar bli värdelösa eller redan har blivit det.
Citera
2015-03-02, 17:08
Medlem
Hejsan

Jag är sugen på att börja handla med aktier och har ett mindre kapital som jag är redo att investera men jag har några frågor.

1. Jag har hört att man slipper deklarera varje köp och försäljning man gör om man har ett ISK konto och att skatten sköter sig själv då , stämmer detta ?

2. Hur går jag tillväga för att knyta ett ISK konto till ett eventuellt konto hos avanza?
hur flyttar man pengarna emellan som två kontona på rätt sätt ?

3. Vad mer bör jag tänka på ?

Skulle bli glad om ni svara via pm
Citera
2015-03-02, 17:30
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slanten
Hejsan

Jag är sugen på att börja handla med aktier och har ett mindre kapital som jag är redo att investera men jag har några frågor.

1. Jag har hört att man slipper deklarera varje köp och försäljning man gör om man har ett ISK konto och att skatten sköter sig själv då , stämmer detta ?

2. Hur går jag tillväga för att knyta ett ISK konto till ett eventuellt konto hos avanza?

1. Ja.
2. De har interna överföringar, https://www.avanza.se/mina-sidor/ove...r/insattningar, det är bara att föra över som vanligt. Om du flyttar in pengar på ISK får du dock betala skatt på dem senare så det kan vara värt att låta bli att flytta in och ut pengarna hela tiden och istället ha dem i en räntefond.
3. Skit kanske i tanken på att tradea och köp en tråkig indexfond?
Citera
2015-03-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slanten
Hejsan

Läs mer generellt om ISK här
http://www.avanza.se/isk
Citera
2015-03-02, 21:38
Medlem
Med risk att låta lite dum men jag behöver någon som kan bena ut detta till mig.

Jag förstår inte riktigt varför aktiekursen faller när en utdelning görs. Om jag har en aktie a' 100kr och en utdelning görs på 5kr/aktien, om aktien då faller till 95kr så har ju jag gått +- 0 eller? Fattar ingenting.
Citera
2015-03-02, 22:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Jag förstår inte riktigt varför aktiekursen faller när en utdelning görs. Om jag har en aktie a' 100kr och en utdelning görs på 5kr/aktien, om aktien då faller till 95kr så har ju jag gått +- 0 eller? Fattar ingenting.
Varför skulle den inte falla?

Varför skulle någon vilja betala lika mycket för aktien efter man har rätt till utdelning som före?

Varför skulle någon vilja betala lika mycket för ett företag som har en miljon i kassan som för samma företag som precis gav bort sin kassa till ägarna?

Varför skulle inte företagen dela ut enorma summor hela tiden om det inte minskade värdet på företaget?

Och så vidare... Många frågor blir det, om utdelningen inte skulle minska värdet på bolaget med motsvarande summa.

Givetvis sjunker företagets värde med varje krona som företaget ger bort.
Citera
2015-03-02, 23:25
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Med risk att låta lite dum men jag behöver någon som kan bena ut detta till mig.

Om ett företag ger bort 5kr/aktie och det finns 1 000 000 000 aktier. Borde inte ett bolag som ger bort 5 000 000 000 SEK bli mindre värt? I annat fall växer pengar på träd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in