Citat:
Ursprungligen postat av
synatic
Fråga 1: Hur fungerar ränta på ränta med fonder? Har jag förstått det rätt att det är den årliga procentuella uppgången man använder: 100 kr och upp 10 procent per år = 110 kr efter ett år och 110 x 1,1 efter två år, dvs 121 kr?
Fråga 2: om jag har lagt in 100 kr på en fond och fonden går ner 100 procent eller mer under ett år, vad händer? Säg att fonden nästa år går upp igen, har jag kvar något/vad händer?
Ja, om börsen skulle snitta 10% per år hade du efter 10 år haft 2.6 gånger pengarna. 10% uppgång på det blir ju 2.6 gånger mer än vad det hade varit för ditt ursprunliga belopp. Så 10% uppgång 10 år in i framtiden om du snittar 10% / år motsvarar 26% uppgång idag.
Efter 20 år hade du haft 6.73 gånger så mycket pengar och 10% uppgång då motvarar 67.3% av de pengarna du hade haft idag.
Efter 30 år hade du haft 17.45 gånger pengarna och 10% uppgång då hade motsvarat 174.5% idag! ;D
.. efter 50 år 117.4 gånger pengarna och 10% då 1174% på det ursprungliga kapitalet.
Osannolikt att en fond går ner 100%, en aktie kan ju såklart bli värdelös (=konkurs) men fonderna brukar ju sprida riskerna.
Är fonden helt värdelös så fanns det nog inga bolag kvar i den så nej, då har du inga pengar.
Dock om den skulle falla 80% så har du ju såklart 20% kvar som kan gå upp.. Det är ju dock 400% kvar till att få tillbaka pengarna isf.
Se
(FB) Nybörjarfrågor för exempel på några aktier/bolag som inte har gått så bra / riskerar bli värdelösa eller redan har blivit det.