2015-09-30, 22:23
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Aj tusan, låter inge vidare, hoppas han kommer tillbaka i år. Har huvudskadorna ökat? Jag kan tycka att det blivit vanligare filmningar, sedan domarna slutade blåser av spelet vid andra skador, innan dess var det sällan spelare tog sig för huvudet.

Men om man kikar på "riktiga" huvudskador när spelare missar matcher, som nu i Israelssons fall, och Bahoui med Ali Khan där Bahoui missade ex. Malmö. Ökar de skadorna? Mer vårdslöst spel som i hockey eller hänger det ihop med förstärkningar är vanligare "då är det lika bra att smälla på"?

Han är borta resten av säsongen.
Citera
2015-10-01, 01:21
Medlem
En tanke jag har haft sen matchen i stort sett, hade Erik råkat lika illa ut om situationen hänt Friends? Avd. balkongmatta osv.
Citera
2015-10-01, 02:23
Medlem
onzycs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
En tanke jag har haft sen matchen i stort sett, hade Erik råkat lika illa ut om situationen hänt Friends? Avd. balkongmatta osv.

Ja, det hade han. Han somnar ju redan i luften när han träffas av Nisses axel och Carlgrens näve, det är ju därför han, helt handlöst, faller till marken och slår huvudet. Just fallet i marken och huvudet i gräset hade tagit lika illa på Friends som på SA. Sedan får han ju även sitt eget ben under sig och vrider till och bryter därmed fotleden.

Detta hade förmodligen även inträffat på Friends och jag tror knappast det går att skylla något på platsmattan i just det här fallet, även om plastmattor så klart alltid ska ha skit.
Citera
2015-10-01, 06:07
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fredrik Lundberg, Sveriges främste aktieplacerare, mångmiljardär och bland de rikaste vi har, finansierar med sin företagsgrupp IFK Norrköping, inklusive alla spelarköp. Utan Fredrik Lundberg hade Norrköping fortfarande spelat i division 1. Vinner Norrköping visar detta att man kan köpa sig framgång.

Haha, du har ju alldeles uppenbart ingen aning om vad du pratar om. Peter Hunt är det Norrköping har att tacka när det gäller själva klubben och inte det sportsliga.
Citera
2015-10-01, 08:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av onzyc
Ja, det hade han. Han somnar ju redan i luften när han träffas av Nisses axel och Carlgrens näve, det är ju därför han, helt handlöst, faller till marken och slår huvudet. Just fallet i marken och huvudet i gräset hade tagit lika illa på Friends som på SA. Sedan får han ju även sitt eget ben under sig och vrider till och bryter därmed fotleden.

Detta hade förmodligen även inträffat på Friends och jag tror knappast det går att skylla något på platsmattan i just det här fallet, även om plastmattor så klart alltid ska ha skit.
Fast just i detta fallet tänker jag nog säga emot. Till skillnad mot många andra så är jag inte emot plastgräs, men hur illa landningen tar beror ju helt enkelt på hur hårt underlaget är och mattan på tele2 är förmodligen/kanske allsvenskans hårdaste matta.

Och för den som undrar så har jag inte testat mattorna själv utan baserar jag det på bollstudsen. Ju hårdare underlag desto högre studsar bollarna, och jag kan inte påminna mig om att det finns någon annan matta i allsvenskan, vare sig med riktig gräs eller plastgräs, där bollen studsar så mycket och högt. Gamla Strömvallen och Behrn arena var liknande men där har dom bytt underlag/flyttat från. Kopparvallen och Norrporten har jag inte 100 koll på hur dom ser ut, faktiskt inte Häckens nya heller men jag kan inte påminna mig om att jag har reagerat på nått konstigt där.
Citera
2015-10-01, 10:50
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:

Det är svårt att säga. Min personliga erfarenhet är att du slår dig betydligt hårdare på en konstgräsmatta än på en naturplan särskilt om du landar på överkropp, axlar, huvud men den erfarenheten är några år gammal. Tele2 ska ju ha den modernaste plastmattan. Det man definitivt kan konstatera är att bollstudsen verkar vara betydligt högre på Tele2 underlag än på naturgräsplanerna liksom att rullmotståndet verkar vara betydligt mindre vilket talar för att underlaget är relativt hårt och kan ha bidragit till skadeutfallet.
Citera
2015-10-01, 11:02
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
...

Men om man kikar på "riktiga" huvudskador när spelare missar matcher, som nu i Israelssons fall, och Bahoui med Ali Khan där Bahoui missade ex. Malmö. Ökar de skadorna? Mer vårdslöst spel som i hockey eller hänger det ihop med förstärkningar är vanligare "då är det lika bra att smälla på"?

I takt med att spelet utvecklas och blir snabbare kommer sannolikt också skadorna att öka då det medför att spelare oftare kan tvingas ta till oschyssta metoder för att stoppa motståndaren. Min högst ovetenskapliga uppfattning är att det blivit mer fasthållningar, fula tacklingar med fotsulan först och betydligt fler armbågar i ansiktshöjd de sensate två-tre säsongerna än det varit. Till bilden hör också att domarna inte alltid hänger emd i det ökade tempot och därmed missar en del av de fulare tacklingarna. En fotbollsspelare är ju dessutom i princip helt oskyddad för smällar mot huvudet, oavsett om det är en spark, en skallning, en armbåge eller att han bara råkar ha otur och landar fel vid i övrigt justa tacklingar. Högre fart i spelet innebär större skaderisk. Det går heller inte att bortse ifrån att respekten för varandra på plan kanske minskar i samma omfattning som i samhället i övrigt vilket också ökar skaderisken, ta Per Fricks spark mot Gustav Svensson, fullständigt respektlöst och direkt farligt, även om Svensson inte uppvisar direkta tecken på skada kandet komma i efterhand. Det indikationer på att även situationer som den som inte direkt ger upphov till tydliga trauman på plan indirekt kan ge upphov till lättare hjärnskakningar som normalt missas och bidrar till allvarligare symptom vid nästa hjärnskakning.
Citera
2015-10-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Felaktiga domslut tenderar dock att jämna ut sig över säsongens gång,

Det här hör man rätt ofta, men jag har aldrig sätt något belägg för det. Det är lite som att säga att skador också fördelas jämnt över lagen över en säsong (?)
Citera
2015-10-01, 19:29
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchvärd
Det här hör man rätt ofta, men jag har aldrig sätt något belägg för det. Det är lite som att säga att skador också fördelas jämnt över lagen över en säsong (?)

Tänker mest på mina kära antagonister från Solna. 2006 höll de på att vinna guldet bl.a. med hjälp av ett gäng tveksamma domslut i deras favör. Man krigade om guldet mot Elfsborg, och i sista matchen när Elfsborg mötte dif kunde dif mycket väl få en straff på tilläggstid efter en hands i Elfsborgs straffområde. Mål där och aik hade tagit guldet. I mina ögon jämnade de tidigare misstagen ut sig med detta. Inget klockrent exempel, men det jag mest menade med mitt inlägg var att karmas lag ibland även är tillämpbar i fotboll
Citera
2015-10-01, 20:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchvärd

Vad för belägg förväntar du dig? Om vi antar att "felaktiga" domslut beror på slumpen (förutom 2mas då som kan fortsätta tro att det är en konspiration) så blir det rent statistiskt så att domsluten över en längre tidsperiod går mot att sprida sig jämnt över alla lag.

/feldgrau
Citera
2015-10-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Vad för belägg förväntar du dig? Om vi antar att "felaktiga" domslut beror på slumpen (förutom 2mas då som kan fortsätta tro att det är en konspiration) så blir det rent statistiskt så att domsluten över en längre tidsperiod går mot att sprida sig jämnt över alla lag.

/feldgrau

samtidigt säger det fortfarande inte ett skit då vi (antagligen, inte sett någon vidare analys av det någonsin) inte bara kan ta och anta att en säsong skulle vara ett tillräckligt stort urval av "felaktiga domsluts"-situationer för att standardavvikelsen ska bli såpass liten att man kan dra till med klyschan att det "jämnar ut sig över en säsong". man kan väl nöja sig med att konstatera att alla lag på förhand har lika stor chans att ha "tur" eller "otur" med felaktiga domslut och att det ingått i fotbollen sedan den uppfanns.
Citera
2015-10-01, 23:47
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onzyc

Klart oklart. Mattan på tele2 är ungefär lika mjuk som ett betonggolv. Det är inte bara en plastmatta utan en ganska kass plastmatta där man slarvar med påfyllning av gummigranulat. Gå gärna ut på plan där och hoppa med knäna i marken. Jämför med valfri gräsplan du ofta besöker så märker du en markant skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in