2015-09-15, 13:07
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det låter extremt lågt fortfarande eller så är jag och många på min arbetsplats bara jävligt rika!

http://www.privataaffarer.se/nyheter/nastan-bara-man-med-miljoninkomst-1-96569
Citera
2015-09-15, 13:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det låter extremt lågt fortfarande eller så är jag och många på min arbetsplats bara jävligt rika!

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Eller för att gå till kärnan, om det nu går att länka den..:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0110__HE0110A/SamForvInk2/table/tableViewLayout1/?rxid=6428ecc0-e55e-4b64-9d2a-9d05b9584704

Summering för 2013:
1000+ tkr 64 141
Citera
2015-09-15, 13:23
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Eller för att gå till kärnan, om det nu går att länka den..:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0110__HE0110A/SamForvInk2/table/tableViewLayout1/?rxid=6428ecc0-e55e-4b64-9d2a-9d05b9584704

Summering för 2013:
1000+ tkr 64 141

Den första är från 2008 och den andra från 2013, jag tror (eller hoppas) det har gått upp extremt mycket. Jag passerar själv inte den magiska siffran förrän i år, men vet flera på mitt kontor som ligger högre.

Jag kan ju inte säga att det inte stämmer när informationen finns svart på vitt, trodde bara det var rätt vanligt, förlåt.
Citera
2015-09-15, 13:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Den första är från 2008 och den andra från 2013, jag tror (eller hoppas) det har gått upp extremt mycket. Jag passerar själv inte den magiska siffran förrän i år, men vet flera på mitt kontor som ligger högre.

Jag kan ju inte säga att det inte stämmer när informationen finns svart på vitt, trodde bara det var rätt vanligt, förlåt.
Hur var det nu? Du är djurgårdare eller?
Citera
2015-09-15, 13:32
Medlem
mishimas avatar
Niva försöker driva tesen att vilka som blir framgångsrika i fotboll håller på att bli en klassfråga.

Han lyckas inte särskilt väl. Det finns tendenser till att fotbollen håller på att bli mer otillgänglig för mindre bemedlade. Det har blivit dyrare att spela fotboll, men det skildrar inte Niva. Han skildrar istället en liten klick människor som betalar extraträning och engagerar sig i sina söners fotbollskarriärer mer än normalt. Ett fenomen som länge har funnits inom andra sporter men som nu har nått fotbollen. Det behöver inte vara något typiskt för de där 50 000 som mer tjänar mer än en miljon om året.
Senast redigerad av mishima 2015-09-15 kl. 13:35.
Citera
2015-09-15, 13:39
Medlem
svulles avatar
Citat:

Beror ju helt på inom vilken bransch man verkar. Jag tror förstås också att varenda kotte har miljoninkomst då jag arbetar i finansbranschen. Finansförbundet eller typ Jusek har nog relativt hög täthet av miljoninkomster, medan Kommunal eller Byggnads inte har det. Och så vidare.
Citera
2015-09-15, 13:44
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nivas artikel skildrar ju något annat än att det kommer fler och fler spelare från bemedlade områden.

Han skildrar ett fenomen som har funnits i andra sport rätt länge men som har nått fotbollen. Föräldrar som tar till "extremåtgärder" för att sina söner ska lyckas inom idrotten. Det där är ju föräldrar som har förläst sig på Gladwell och liknande litteratur. Om inte killarna har rätt genetiska förutsättningar kan de anlita hur bra extratränare som helst och träna ihop de där 10 000 timmarna innan de är 17 år gamla, men de blir ändå inte något. Artikeln handlar ju om de lyckade exemplen på det men det finns så många som får samma förutsättningar och inte blir bättre än medelmåttor.

Tänker på tennisbröderna Carnello och deras farsa. Det fenomenet har inte funnits inom fotbollen innan.
Spontant tänker jag att det är ganska dumt att satsa på det sättet när det gäller fotboll. Med tanken på konkurrensen. Ishockey borde vara ett säkrare kort om man har de pengarna. Förvisso är proffsmöjligheterna färre där så det kanske jämnar ut sig.
Citera
2015-09-15, 13:48
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Menar det. Om måttstocken är att man är bemedlad om man har över en nationell snittinkomst så blir ju mer eller mindre varenda kotte i Stockholm "bemedlad". Hela grejen är så löjlig. Det närmsta vi kommer är väl AIKs tredjemålvakt Linnér från Danderyd och Käck i Dif, från Östermalm. Annars gapar det ju ganska tomt från de riktigt bemedlade områdena.

Ska då också noteras att jag inte vet från vilken del av Danderyd respektive Östermalm dessa gossar är.

AIK har tagit fd Panaxiachefens son. Vet inte var han är bosatt i Stockholm.
Citera
2015-09-15, 13:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Spontant tänker jag att det är ganska dumt att satsa på det sättet när det gäller fotboll. Med tanken på konkurrensen. Ishockey borde vara ett säkrare kort om man har de pengarna. Förvisso är proffsmöjligheterna färre där så det kanske jämnar ut sig.

Det är dumt oavsett sport. Det är i de allra flesta fallen bortkastade pengar. Men jag tänker inte säga till dem. Hellre att de slösar bort sina pengar på idrott än på annat.

Undrar om pappa Carnello tycker att pengarna han har lagt på sina söners tenniskarriärer är välinvesterade pengar. Deras tenniskarriärer ser det inte ut att bli något av.
Citera
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
AIK har tagit fd Panaxiachefens son. Vet inte var han är bosatt i Stockholm.

Gravius är väl från Solna.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
En faktor som gjort att ekonomi numera är viktigare är att spontanfotbollen försvunnit och att ungarna numera behöver skjutsas runt till träningen.

Många i min bekantskapskrets skickar också iväg illbattingarna till dyra träningsläger, var ett helt gäng som spenderade ett par veckor i Spanien och dessutom ska de ha dyra skor för spel både på gräs och balkongmatta.

Jag har svårt att se att detta är så vanligt i fittja, Alby, Tensta och Rinkeby.
Citera
2015-09-15, 13:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Niva försöker driva tesen att vilka som blir framgångsrika i fotboll håller på att bli en klassfråga.

Han lyckas inte särskilt väl. Det finns tendenser till att fotbollen håller på att bli mer otillgänglig för mindre bemedlade. Det har blivit dyrare att spela fotboll, men det skildrar inte Niva. Han skildrar istället en liten klick människor som betalar extraträning och engagerar sig i sina söners fotbollskarriärer mer än normalt. Ett fenomen som länge har funnits inom andra sporter men som nu har nått fotbollen. Det behöver inte vara något typiskt för de där 50 000 som mer tjänar mer än en miljon om året.
Man kan ju lika gärna se det som att han försöker driva frågan att det håller på att gå ifrån att vara en klassfråga, det är nog snarare så jag ser det. Han hyllar ju Tyskland och Spanien där dom tar tillvara på hela samhället jämfört med England där det bara är arbetarklassen som spelar.
Som sagt, han tar ju upp flera delar, inte bara att man kan köpa sig en personlig tränare.

Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Beror ju helt på inom vilken bransch man verkar. Jag tror förstås också att varenda kotte har miljoninkomst då jag arbetar i finansbranschen. Finansförbundet eller typ Jusek har nog relativt hög täthet av miljoninkomster, medan Kommunal eller Byggnads inte har det. Och så vidare.
Att finansbranschen har noll koll på ekonomi vet ju alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in