Citat:
Ursprungligen postat av
mishima
Niva försöker driva tesen att vilka som blir framgångsrika i fotboll håller på att bli en klassfråga.
Han lyckas inte särskilt väl. Det finns tendenser till att fotbollen håller på att bli mer otillgänglig för mindre bemedlade. Det har blivit dyrare att spela fotboll, men det skildrar inte Niva. Han skildrar istället en liten klick människor som betalar extraträning och engagerar sig i sina söners fotbollskarriärer mer än normalt. Ett fenomen som länge har funnits inom andra sporter men som nu har nått fotbollen. Det behöver inte vara något typiskt för de där 50 000 som mer tjänar mer än en miljon om året.
Man kan ju lika gärna se det som att han försöker driva frågan att det håller på att gå ifrån att vara en klassfråga, det är nog snarare så jag ser det. Han hyllar ju Tyskland och Spanien där dom tar tillvara på hela samhället jämfört med England där det bara är arbetarklassen som spelar.
Som sagt, han tar ju upp flera delar, inte bara att man kan köpa sig en personlig tränare.
Citat:
Ursprungligen postat av
svulle
Beror ju helt på inom vilken bransch man verkar. Jag tror förstås också att varenda kotte har miljoninkomst då jag arbetar i finansbranschen. Finansförbundet eller typ Jusek har nog relativt hög täthet av miljoninkomster, medan Kommunal eller Byggnads inte har det. Och så vidare.
Att finansbranschen har noll koll på ekonomi vet ju alla.