2015-09-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fredrik Lundberg, Sveriges främste aktieplacerare, mångmiljardär och bland de rikaste vi har

Ta inte i så att du spricker, Sveriges främste aktieplacerare? Lundberg är ett fint investeringsbolag, som har skördat många frukter genom sitt aktiva och långsiktiga ägande, men Fredrik Lundberg är naturligtvis inte Sveriges enskilt bäste aktieplacerare, namn som sticker ut är ju till exempel Laszlo Szombatfalvy.

Bland investmentbolagen(både listade och olistade) så känns Sven Norfeldt med sitt Dunross & co som en het kandidat för titeln. Deras långsiktiga värdeinvesteringar har gett väldigt goda resultat, samtidigt har de över åren undvikit de största bubblorna och kapitaliserat på många trender, tidig exponering mot emerging markets, råvaruboomar, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Vilken plot twist i tråden!

Just nu...Norrköping ovärdiga vinnare! Stay tuned for more..

Angående Blåvitts rövar/brottarfotboll eller vad ni nu vill kalla det så är det klart att det finns saker man tycker fungerar mindre bra i spelet. Det tycker väl alla om sitt lag. Vad gäller IFK Göteborg så tycker jag att vi utvecklat vårt offensiva spel och vår boll-possession och vi har en betydligt bättre matchcoach. Många utav de kryss som hade med Stahre har blivit till vinster.

...och för att förtydliga ett par saker. I ett seriesystemspel har alla matcher stor betydelse och fördelaktiga domslut i slutet av serien är naturligtvis bara av akademisk betydelse. Om det är någon som påstår att sitt lag inte fått med sig en billig frispark eller annat domslut under en hel säsong så ljuger den. Samma sak gäller naturligtvis det omvända, felaktiga domslut emot sig.

I slutet av dagen är det i stort sett oväsentligt om laget spelar brottarfotboll om du frågar mig, bara dom vinner. Sedan kan såklart alltid saker och ting bli bättre.

Det var med stor glädje som jag såg Chelseas bussfotboll(ett lag som jag naturligtvis avskyr, mina sympatier när det gäller engelsk fotboll har alltid legat hos Tottenham) utradera och pacificera Barcelonas handbollsfotboll för några år sedan.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-09-30 kl. 13:50.
Citera
2015-09-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Och att man kan köpa sig framgång, vilket löjligt påstående. Det har man väl kunnat i alla tider, titta bara på Chelsea. Men det är ju alltid andra lag som ägnar sig åt excesser på marknaden, ens eget består ju bara av hemvävda talanger, som MFF? Rodic och Djurdic, Carvalho och Yotún, Wiland och Adu.
Om det finns något köpelag i Allsvenskan så är det ju Real Malmö.
Hur definierar du köpelag undrar jag? Spelarna du nämner är förvisso hämtade från både när och fjärran men är man ett större köpelag om man hämtar spetskvalitet från utlandet som MFF än om man hämtar brunkare från Småland som ditt Hammarby gör? I "köpelaget" MFF spelar fem A-lagsspelare i sin moderklubb och ytterligare nio stycken har plockats in i klubbens ungdomsorganisation från klubbar i Skåne. I det genuina Stockholmslaget Hammarby spelar en A-lagsspelare i sin moderklubb och ytterligare fem stycken kommer från 08-området, samtliga inköpta direkt till a-laget. Ganska tydligt att MFF är ett dåligt exempel om man ska peka ut ett köpelag, i synnerhet om man håller på den grönvita främlingslegionen.
Citera
2015-09-30, 14:02
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Exakt vad gjorde inte Kalmar FF 2008?
Ett syftningsfel i texten av mig. Det Kalmar inte gjorde -08 var att spela brunkarfotboll.

Meningen skulle vara:
Citat:
Man kan inte ta så många poäng som topplagen tagit i år med enbart brunkande, Inte ens Kalmar gjorde det -08. Vi har trots allt slutat på topp tre år i rad nu.
Senast redigerad av ArneIII 2015-09-30 kl. 14:06.
Citera
2015-09-30, 14:04
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ni slutade inte top 3 år i rad år 2008!
Precis! Riktigt dåligt gjort av Kalmar
Citera
2015-09-30, 14:19
Medlem
Keldons avatar
Aha då förstår jag bättre. Näe Kalmar gjorde mycket 2008 men spelade verkligen ingen brunkarfotboll. 70 mål på 30 matcher blev det. Tror inget lag gjort så många mål på en säsong i Sverige. Åtminstone inte i modern tid.
Citera
2015-09-30, 16:29
Medlem
feldgraus avatar
Relevant när man snackar Blåvit brunkarfotboll är väl kanske också att det knappast sett ut så hela året utan snarare är efter sommaren som spelet inte flutit på exakt som man önskat.

Att vi tappat förra årets skyttekung och en av Allsvenskans två-tre bästa anfallare (Vibe) samt att Allsvenskans bästa mittback (Rogne) och en topp 5-mittback (Bjärsmyr) tidvis varit skadade gör så klart en hel del... Vibe har egentligen inte lyckats ersättas alls (Grens första "misslyckande") då Engvall tyvärr är under isen för tillfället och Riski förvisso har snabbheten men inte målfarligheten. Hjalmar är en fantastisk backup i mittförsvaret rent defensivt, men vi tappar väldigt mycket i speluppbyggnaden när vi bara haft passningsfötter på en mittback varje match.

Det vore snarare konstigt om vi hade fortsatt dominera matcherna på samma sätt som i våras (med något undantag). Alla som klagar just nu var väldigt tysta när vi ledde serien med fem poäng nästan halvvägs in i säsongen. Jag drar därav slutsatsen att om vi hade bytt halvorna och spelat som nu i våras och som i våras just nu, hade den här diskussionen, om att vi inte skulle kunna vara rättmätiga segrare, aldrig uppkommit.

/feldgrau
Citera
2015-09-30, 18:24
Medlem
Hur ser läget ut när det gäller IFK Norrköping och så kallad "kommundoping"?
Citera
2015-09-30, 20:17
Medlem
Ursäkta om jag sticker in en fråga i den värdiga diskussionen. Jag har varit i en annan värld ett tag. Vad hände med Israelsson, jag trodde att han efter en hård närkamp, dunkade huvudet i plastmattan och svimmade av, hjärnskakning. Enligt Expressen idag så är det fraktur på fotleden.

Slöletar på nätet, men det handlar mest om att läktarna skrek att man skulle bära ut liket. Var det alltså "bara" en fotskada?
Citera
2015-09-30, 20:33
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Ursäkta om jag sticker in en fråga i den värdiga diskussionen. Jag har varit i en annan värld ett tag. Vad hände med Israelsson, jag trodde att han efter en hård närkamp, dunkade huvudet i plastmattan och svimmade av, hjärnskakning. Enligt Expressen idag så är det fraktur på fotleden.

Slöletar på nätet, men det handlar mest om att läktarna skrek att man skulle bära ut liket. Var det alltså "bara" en fotskada?

Erik fick en kraftig hjärnskakning plus en fraktur på foten när han landade.
Citera
2015-09-30, 20:37
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:

Nej det var inte bara en fotskada. Erik Israelsson svimmade av tacklingen i nickmomentet, landar därefter på nacken och med ena benet under sig varvid han får en fraktur på underbenet/fotleden. Han var avsvimmad när sjukvårdspersonalen kom fram till honom och hade spasmer i kroppen och ena benet vilket syns tydligt på tv-bilderna. Han har ådragit sig en kraftig hjärnskakning och en fotledsfraktur, hjärnskakningen är definitivt långsiktigt allvarligare än fotledsfrakturen
Citera
2015-09-30, 20:56
Medlem
junazs avatar
Citat:

Nej, han knockades medvetslös - fick en kraftig hjärnskakning. Fotledsfrakturen upptäcktes ju först senare på sjukhus när han undersöktes. Antagligen fick han väl den då han föll (lite svårt att ta emot sig på ett adekvat sätt om man förlorar medvetandet och faller).

Man blir inte medvetslös av enbart en fotledsfraktur vet du.
Citera
2015-09-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Nej det var inte bara en fotskada. Erik Israelsson svimmade av tacklingen i nickmomentet, landar därefter på nacken och med ena benet under sig varvid han får en fraktur på underbenet/fotleden. Han var avsvimmad när sjukvårdspersonalen kom fram till honom och hade spasmer i kroppen och ena benet vilket syns tydligt på tv-bilderna. Han har ådragit sig en kraftig hjärnskakning och en fotledsfraktur, hjärnskakningen är definitivt långsiktigt allvarligare än fotledsfrakturen
Aj tusan, låter inge vidare, hoppas han kommer tillbaka i år. Har huvudskadorna ökat? Jag kan tycka att det blivit vanligare filmningar, sedan domarna slutade blåser av spelet vid andra skador, innan dess var det sällan spelare tog sig för huvudet.

Men om man kikar på "riktiga" huvudskador när spelare missar matcher, som nu i Israelssons fall, och Bahoui med Ali Khan där Bahoui missade ex. Malmö. Ökar de skadorna? Mer vårdslöst spel som i hockey eller hänger det ihop med förstärkningar är vanligare "då är det lika bra att smälla på"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in