Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-08, 15:04
  #1
Moderator
easy_dans avatar
Nu när nästan alla lag är igång med försäsongsträningen och spelschemat rimligtvis borde presenteras snart känns det dags att kicka igång säsongen 2015 även på Flashback.

Allsvenskan 2015:
AIK
BK Häcken
Djurgårdens IF
Falkenbergs FF
Gefle IF
GIF Sundsvall
Halmstads BK
Hammarby IF
Helsingborgs IF
IF Elfsborg
IFK Göteborg
IFK Norrköping
Kalmar FF
Malmö FF
Åtvidabergs FF
Örebro SK

Kommer Malmö kunna försvara guldet ännu en gång?
Hur står sig nykomlingarna Hammarby och Sundsvall?
Hur kommer alla tränarförändringar påverka serien? (Larsson, Lennartsson, Haglund, Swärdh, Eklund och Hansen)
Hur ser läget ut i ert lag inför säsongen?

Äntligen dags igen!
Citera
2015-01-08, 16:04
  #2
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Äntligen en ny tråd.

Läget i mitt lag är som sådant att vi behöver få in en mittfältare till samt en ytter, eventuellt även en till anfallare. (IFK Göteborg.)

Snackas om Ulvestad m.fl

Vad jag dock är lite fundersam kring är mittbackssituationen där jag egentligen är osäker på 3:e och 4:e valet såvida inte Gustav är tänkt som ett seriöst alternativ där i år.

För Hjalmar ser jag inte som ett konkret 3:e val i ett guldjagande lag. Och Dyre Jr fick knappt spela en match förra säsongen och att han ska axla 3:e mittbacksrollen ser jag som orimligt. Hjalmar borde bli ledare direkt och en ny 3:e mittback av klass borde värvas in för att ha hård konkurrens bland de tre samt Dyre på tillväxt.

Jag tippar att MFF, IFK och AIK återigen lägger beslag på topp 3. Med viss utmaning av Elfsborg där jag tror AIK och Elfsborg slåss om 3:e platsen.

MFF och IFK har båda tappat mycket spelare men MFFs trupp känns bredare och mer komplett helt enkelt. Sedan får de tillbaka Molins.

Får blåvitts del gäller det att bygga vidare på den fina hösten man gjorde samt behålla Vibe / få hem Hysén. Helst det förstnämnda.

Har abstinens dock.
Citera
2015-01-08, 16:27
  #3
Medlem
HAZARD17s avatar
ÖSK behöver få in Gerzic och Sobralense ifall man vill sluta i toppen nästa säsong. De båda stod för en fantastisk höst förra säsongen. Man får heller inte tappa Tank Crepso, då han bidrar otroligt mycket i offensiven. Crespo skapar ytor för de andra offensiva spelarna på ett väldigt bra sätt.

Sen så vill jag gärna få in en riktig vänsterback. Björnkvist håller inte för allsvenskan även om han är en helt okej försvarsspelare. Ricardinho har väl inte kritat på för någon klubb? Känns ganska otroligt dock att han skulle välja Örebro och tror knappast de har råd med hans lön, men vi behöver få in en offensiv skicklig teknisk vänsterback. Haginge på högerbackspositionen är inte heller en kvalitéspelare, men han kan vara nyttig. Hoppas dock att vi till säsongen 2016 får in en bra högerback.


Höll på att glömma det viktigaste. En ersättare till Wikström. Micke Iron Almebäck känns ju inte helt otroligt.
Citera
2015-01-08, 16:34
  #4
Medlem
jacoooops avatar
Äntligen kan man börja hänga i tråden för Allsvenskan.

Ser väl hyfsat ljust ut för Bajen i nuläget. Truppen känns ganska färdig nu. Inga oönskade spelartapp under vintern utan istället 4 bra förstärkningar, värvningen av M Söderqvist är jag speciellt nöjd med då jag tror han kommer vara väldigt nyttig.

Jag tror på övre halvan för oss utan att säga för mycket.

I dagsläget tror jag vår startelva ser ut ungefär såhär

Hallenius
Kennedy - Söderqvist - Torsteinbö
Persson - Israelsson
Batan - Haglund - Sätra - Birkir
Hopf
__________________
Senast redigerad av jacoooop 2015-01-08 kl. 16:38.
Citera
2015-01-08, 18:59
  #5
Medlem
Barbus avatar
2015 kommer bli väldigt roligt år för Allsvenskan tror jag.

Hammarby är tillbaka vilket är positivt. Sundsvall är en tung bortaresa för de söderliggande lagen vilket är positivt och kanske jämnar ut serien lite.

IFK har tyvärr ny tränare vilket gör att det finns risk att de utmanar om titeln med turliga nyförvärv. Stahre var ju som MFFare en garant för att IFK inte skulle utmana oss.

MFF går in med mycket pengar men också mycket spelartapp till utlandet. Mycket mera tapp just nu än förvärv. Förhoppningen är att MFF ska ha bättre/bredare trupp inför 2015 än vi hade 2014. Bredden tror jag vi kommer ha bättre men tror inte vi lyckas uppnå riktigt lika hög kvalité.

AIK verkar tappa spelare också men har sämre möjligheter att ersätta än MFF.

Elfsborg är väl de som smyger mest i vassen just nu och jag tror vid det här tidiga skedet att de kan vara en guldkandidat tillsammans med MFF och IFK G.

Sen har vi HIF med Larsson som kan sluta hur som helst. De ska genomgå ett stålbad rent ekonomiskt så de kommer inte hota toppen. Men om Larsson visar sig kunna fånga spelartruppen så kan man mycket väl hamnar en bit upp på övre halvan. Sen kan det givetvis bli tokfiasko också om spelartruppen inte räcker till.

Många klubbar man inte vet var man har just nu. Hammarby är ytterligare en sådan. De själva tror de ska hamna top 3. Själv tror jag och hoppas jag att de får ett bryskt uppvaknande. Jag tror dock de klarar sig kvar rätt enkelt.

Förövrigt hoppas jag på att MFF kommer till CL igen. Var fantastiskt förra året och jag tycker klubben höjde sig av den framgången även i Allsvenskan. Vi hade nog haft tuffare i guldstriden om det blivit tidigt uttåg i Europaspelet likt AIKs och IFKs fiaskon. Tror dock inte MFF kommer tokdominera som vi gjorde förra året med att leda från första omgång till sista. Ett CL äventyr ger inte tillräckliga möjligheter att särskilja sin spelartrupp så enormt i allsvenskan som krävs för att upprepa insatsen. Speciellt inte när mycket av pengarna går till annat än spelartruppen.
Citera
2015-01-08, 19:03
  #6
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Tycker allsvenskan ser intressantare ut på pappret än på länge och jag ser inga supertydliga nedflyttningskandidater som BP och Syrianska ahr varit. Kanske FFF, Sundsvall och Halmstad då.
Citera
2015-01-08, 19:14
  #7
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Många klubbar man inte vet var man har just nu. Hammarby är ytterligare en sådan. De själva tror de ska hamna top 3.

Ja, för att några användare, de flesta troll, på internetforum tror att vi kommer hamna i topp tre så tror alla supportrar och hela föreningen också att det blir så... Fy fan vad många efterblivna jävlar det finns här. Kanske borde ge upp om fotbollsforumet, nästan alla håller dagisnivå, även en moderator...

Tror att det blir ett positivt fotbollsår. Ser mycket fram emot det.
Citera
2015-01-08, 19:56
  #8
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Ja, för att några användare, de flesta troll, på internetforum tror att vi kommer hamna i topp tre så tror alla supportrar och hela föreningen också att det blir så... Fy fan vad många efterblivna jävlar det finns här. Kanske borde ge upp om fotbollsforumet, nästan alla håller dagisnivå, även en moderator...

Tror att det blir ett positivt fotbollsår. Ser mycket fram emot det.

När folk säger att "bajare påstår" är det nästan uteslutande skitsnack dom själva fantiserar ihop, man lär sig med åren. Det blir en bra säsong och med bra tror jag vi undviker nedflyttning med god marginal.
Citera
2015-01-08, 22:14
  #9
Medlem
ZlatanManias avatar
Äntligen en ny tråd, de var på tiden. Hade på känn att de skulle va en Bajare som starta tråden

Fan, första gången under min levnadstid på flashback som man har möjligheten att diskutera ett allsvenskt Bajen. vilket jävla antiklimax de vore för er del om ni bara svängde i dörrarna häruppe och åkte ut direkt. Fast de lär ju inte hända.

Läget i AIK är väl okej, ett par spännande nyförvärv som kan bli succé eller fiasko men nånstans känns det rätt givet att just Bangura kommer leverera.
Novakovic gör ju sitt för att spä på hybrisen när han skriver såhär:
Citat:
Efter mina 18 år i klubben kan jag nu konstatera att vi aldrig haft en bättre trupp än den vi har iår

Sen får vi se om ledningen anser att vi har en tillräckligt bra defensiv eller om en mittback köps in. För stunden hoppas jag på det sistnämnda.

Om MFF vinner guld? De hoppas jag innerligt inte.
Citera
2015-01-09, 02:24
  #10
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Äntligen en ny tråd, de var på tiden. Hade på känn att de skulle va en Bajare som starta tråden

Fan, första gången under min levnadstid på flashback som man har möjligheten att diskutera ett allsvenskt Bajen. vilket jävla antiklimax de vore för er del om ni bara svängde i dörrarna häruppe och åkte ut direkt. Fast de lär ju inte hända.

Läget i AIK är väl okej, ett par spännande nyförvärv som kan bli succé eller fiasko men nånstans känns det rätt givet att just Bangura kommer leverera.
Novakovic gör ju sitt för att spä på hybrisen när han skriver såhär:

Sen får vi se om ledningen anser att vi har en tillräckligt bra defensiv eller om en mittback köps in. För stunden hoppas jag på det sistnämnda.

Om MFF vinner guld? De hoppas jag innerligt inte.

Ljuger Nebojsa eller har han blivit dement? Jag tycker AIKS trupp ser svagare ut än på länge. Jag kan mycket väl få äta upp mina ord men jag ser verkligen inte det Nebbo ser.
Citera
2015-01-09, 03:01
  #11
Medlem
Är oerhört taggad på kommande säsongen! Spännande tider för en Helsingborgare! Anton Wede (Falkenberg) och Matt Pyzdrowski (Ängelholm) värvade. Wede känns spännande även om jag inte sett honom lira alltför mycket. Litar dock på Henkes omdöme.

Köpet av Pyzdrowski gör mig emellertid lite konfunderad. Är Hansson på väg bort? Det som talar för det är att vår målvakt sitter på (mig veterligen) allsvenskans fetaste lönecheck, och den ekonomiska saneringen i HIF är ju ett faktum. Alternativt är att nuvarande andrekeeper Linde skulle vara på väg bort då han enligt egen utsago inte är villig att ännu ett år värma bänk. Det förutsätter dock att antingen Pyzdrowski eller Hansson måste ta över bänkplatsen och frågan är om någon av de är villig till det.

Oavsett vad får en ny jävla säsong dra igång snarast, abstinensen kallar!
Citera
2015-01-09, 03:16
  #12
Medlem
Otroligs avatar
Pyzdrowski till Helsingborg? Det har jag missat men det är ju fantastiskt att denna målvakt som varit en vålnad för Hammarby följer med dem upp i Allsvenskan. Lyckas alltid se ut som Petr Cech mot just Hammarby och då tänker jag inte bara på rugbyhjälmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback