Citat:
Ursprungligen postat av
PalmiNio
Nu ska vi dock komma tillbaka till att det är en lön på 120 000 i månaden, inget direkt märkvärdigt. Men visst det är inte en lärlingslön så han får fan prestera men det är fan ingen monsterlön - tror inte han är topp 5 i MFF på den lönen om jag ska vara ärlig.
Vad det är för sign-on är inte direkt relevant mer än att Sana får den.
Ganska normalt att någon får pengar vid byte mellan 2 klubbar men istället för att Ajax får pengar är det Sana som får det. Så att börja slå ut lönen känns inte relevant - speciellt inte om den summan läggs på det året som spelaren köptes.
Om det nu är 4 miljoner det rör sig om så är det ingen ögonöppnande summa direkt. Det enda som är speciellt är att spelaren får allt men annars är det nog inte direkt på någon topplista vad allsvenska klubbar lagt på en övergång.
Jag har tyvärr inga exakta siffror på hur Malmös löner ser ut idag, men om man kollar några år tillbaka och jämför så har Tobias Sana en hög lön. Malmö brukar inte ligga i topp vad gäller lönenivåer, varken i snitt eller enskild lön. Sällan vi kvalat in i topp 10 lista över bäst betald spelare.
Ricardinho tillhörde de absolut bäst betalda i Malmö tidigare, han låg på ca 1,3 miljoner per år. Om då Sana tjänar 1,44 miljoner om året i lön så kan man konstatera att han har en riktigt hög lön om man ser på det rent historiskt i MFF, dock inte Allsvenskt.
Och det är i allra högsta grad relevant att räkna med sign on i lönekostnaderna, då det är just en "lön". Han får pengar för att han väljer att spela för MFF. Bara för att han får pengarna i en klumpsumma och inte utbetalat över kontraktstiden är ointressant förutom att där finns en viss skatteförmån med sign on vilket gör det mer förmånligt för alla parter.
Slår man då ut sign on på kontraktstiden så ligger han på en årslön på ca 2,4 miljoner vilket får anses vara en riktigt bra lön i Malmö. Jag tror garanterat att han är en av de bäst betalda i Malmö. Det enda jag med säkerhet kan säga är att Mackan har bättre betalt. Ingen av Malmö fostrade spelarna har bättre, säkerligen inte Molins i heller, möjligtvis om de kommer överens i den pågående förläggningen. Kanske någon utav norrmännen har bättre lön.
Så spelar inte Sana till sig en startplats i alla fall till nästa säsong. Så är det inte bra.