2015-02-18, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchyshit
Det är dock mer intressant att diskutera om han är värd den lönen. Nog för att MFF har mer pengar en tjock-steffe i sin fulla prime, men att slänga miljoner på en fjant med lustig frisyr känns ju, rent spontant, inte så begåvat.

Nu ska vi dock komma tillbaka till att det är en lön på 120 000 i månaden, inget direkt märkvärdigt. Men visst det är inte en lärlingslön så han får fan prestera men det är fan ingen monsterlön - tror inte han är topp 5 i MFF på den lönen om jag ska vara ärlig.

Vad det är för sign-on är inte direkt relevant mer än att Sana får den.

Ganska normalt att någon får pengar vid byte mellan 2 klubbar men istället för att Ajax får pengar är det Sana som får det. Så att börja slå ut lönen känns inte relevant - speciellt inte om den summan läggs på det året som spelaren köptes.

Om det nu är 4 miljoner det rör sig om så är det ingen ögonöppnande summa direkt. Det enda som är speciellt är att spelaren får allt men annars är det nog inte direkt på någon topplista vad allsvenska klubbar lagt på en övergång.

Det räcker att titta på utflödet av spelare från MFF och vilken lön de hade för att snabbt förstå att MFF knappast tagit vatten över huvudet under denna silly season.

Jag vågar tippa att MFF knappt har ökat sin lönepost mellan de som har lämnat och de som har gått.

Och samtidigt vet alla att de som har lämnat har givet klubben mer pengar än det har kostat att ta i de som kommit in.

Så bespara oss gärna "men att slänga miljoner på en fjant med lustig frisyr känns ju, rent spontant, inte så begåvat"

- Det är något som andra klubbar håller på med *host* hif *host*
Senast redigerad av PalmiNio 2015-02-18 kl. 17:31.
Citera
2015-02-18, 17:40
Medlem
bagarn29s avatar
Jag skulle nog våga påstå att det hela har gått minst jämnt upp kanske rent av med en liten vinst.

Mange, Isaac och Emil gav ca 80 mille minus ev. pengar till "moderklubbarna" kan det vara kvar ca 50 mille, troligen mer. Så summan av det hela är att inte enda krona av CL-pengarna har lagts på årets nyförvärv.

Jag har ingen insyn i deras ekonomi så allt bygger på andrahands uppgifter.
Citera
2015-02-18, 19:23
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Nu ska vi dock komma tillbaka till att det är en lön på 120 000 i månaden, inget direkt märkvärdigt. Men visst det är inte en lärlingslön så han får fan prestera men det är fan ingen monsterlön - tror inte han är topp 5 i MFF på den lönen om jag ska vara ärlig.

Vad det är för sign-on är inte direkt relevant mer än att Sana får den.

Ganska normalt att någon får pengar vid byte mellan 2 klubbar men istället för att Ajax får pengar är det Sana som får det. Så att börja slå ut lönen känns inte relevant - speciellt inte om den summan läggs på det året som spelaren köptes.

Om det nu är 4 miljoner det rör sig om så är det ingen ögonöppnande summa direkt. Det enda som är speciellt är att spelaren får allt men annars är det nog inte direkt på någon topplista vad allsvenska klubbar lagt på en övergång.

Jag har tyvärr inga exakta siffror på hur Malmös löner ser ut idag, men om man kollar några år tillbaka och jämför så har Tobias Sana en hög lön. Malmö brukar inte ligga i topp vad gäller lönenivåer, varken i snitt eller enskild lön. Sällan vi kvalat in i topp 10 lista över bäst betald spelare.

Ricardinho tillhörde de absolut bäst betalda i Malmö tidigare, han låg på ca 1,3 miljoner per år. Om då Sana tjänar 1,44 miljoner om året i lön så kan man konstatera att han har en riktigt hög lön om man ser på det rent historiskt i MFF, dock inte Allsvenskt.

Och det är i allra högsta grad relevant att räkna med sign on i lönekostnaderna, då det är just en "lön". Han får pengar för att han väljer att spela för MFF. Bara för att han får pengarna i en klumpsumma och inte utbetalat över kontraktstiden är ointressant förutom att där finns en viss skatteförmån med sign on vilket gör det mer förmånligt för alla parter.

Slår man då ut sign on på kontraktstiden så ligger han på en årslön på ca 2,4 miljoner vilket får anses vara en riktigt bra lön i Malmö. Jag tror garanterat att han är en av de bäst betalda i Malmö. Det enda jag med säkerhet kan säga är att Mackan har bättre betalt. Ingen av Malmö fostrade spelarna har bättre, säkerligen inte Molins i heller, möjligtvis om de kommer överens i den pågående förläggningen. Kanske någon utav norrmännen har bättre lön.

Så spelar inte Sana till sig en startplats i alla fall till nästa säsong. Så är det inte bra.
Citera
2015-02-18, 19:47
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Och det är i allra högsta grad relevant att räkna med sign on i lönekostnaderna, då det är just en "lön". Han får pengar för att han väljer att spela för MFF. Bara för att han får pengarna i en klumpsumma och inte utbetalat över kontraktstiden är ointressant förutom att där finns en viss skatteförmån med sign on vilket gör det mer förmånligt för alla parter.

Slår man då ut sign on på kontraktstiden så ligger han på en årslön på ca 2,4 miljoner vilket får anses vara en riktigt bra lön i Malmö. Jag tror garanterat att han är en av de bäst betalda i Malmö. Det enda jag med säkerhet kan säga är att Mackan har bättre betalt. Ingen av Malmö fostrade spelarna har bättre, säkerligen inte Molins i heller, möjligtvis om de kommer överens i den pågående förläggningen. Kanske någon utav norrmännen har bättre lön.

Så spelar inte Sana till sig en startplats i alla fall till nästa säsong. Så är det inte bra.
Utan att gå in på om Sana ska anses ha en hög lön eller inte så tror jag PalmiNio, gällande sign on-delen, menade att eftersom vi inte betalade någon köpeskilling till Ajax kan sign on-delen ses som en köpeskilling istället för lön. Går ju såklart att räkna hur man vill, men man får vara konsekvent. Räknas sign on-delen med till Sanas lön så får man lägga till köpeskillingen för spelarna man jämför mot och kalla det total spelarkostnad.
Senast redigerad av Casaba 2015-02-18 kl. 20:00.
Citera
2015-02-18, 21:33
Medlem
När vi ändå är inne på ekonomi. Gnaget hade högsta omsättningen någonsin (146 Mkr) och bolagets näst bästa (sedan 1999) resultat (14 Mkr) 2014. Majstorovic löstes för 3.2 Mkr. Matchdagsintäkterna minskade med 8 Mkr till 40 Mkr jmf 2013. Spelarförsäljningar stod för 29 Mkr, dvs utan de hade Gnaget gått back. Eget kapital landar på 32 Mkr.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article20338804.ab
Citera
2015-02-18, 21:46
Medlem
....och Halmstad har blivit av med sitt egna kapital, back 5Mkr just nu. Kan mista elitlicensen om inte någon (skattebetalarna) kliver in. Älskar det kommunala skatteutjämningsystemet. Vive la Leksand
Citera
2015-02-18, 22:53
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
När vi ändå är inne på ekonomi. Gnaget hade högsta omsättningen någonsin (146 Mkr) och bolagets näst bästa (sedan 1999) resultat (14 Mkr) 2014. Majstorovic löstes för 3.2 Mkr. Matchdagsintäkterna minskade med 8 Mkr till 40 Mkr jmf 2013. Spelarförsäljningar stod för 29 Mkr, dvs utan de hade Gnaget gått back. Eget kapital landar på 32 Mkr.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article20338804.ab

Så det kostade halva Sanas påstådda sign-on bonus för att göra av sig med en spelare? Jag är rätt nöjd med Sana-värvningen då trots allt.

Majstorovic måste varit en av de sämsta värvningarna i allsvenskan i modern tid?
Citera
2015-02-18, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Jag har tyvärr inga exakta siffror på hur Malmös löner ser ut idag, men om man kollar några år tillbaka och jämför så har Tobias Sana en hög lön. Malmö brukar inte ligga i topp vad gäller lönenivåer, varken i snitt eller enskild lön. Sällan vi kvalat in i topp 10 lista över bäst betald spelare.

Ricardinho tillhörde de absolut bäst betalda i Malmö tidigare, han låg på ca 1,3 miljoner per år. Om då Sana tjänar 1,44 miljoner om året i lön så kan man konstatera att han har en riktigt hög lön om man ser på det rent historiskt i MFF, dock inte Allsvenskt.

Sen när slår man ut övergångssumman på en spelares lön? Som sagt sign on eller betalning till annan klubb spelar ingen roll, det sker i alla större transfers och är en up front kostnad som inte börs över till kommande år i ett kontrakt. Här tycker jag 4 miljoner är inget att rygga för.

Glöm inte att vi en gång i tiden pungade ut 15 miljoner för Ranégie, där har du en saftig summa pengar för en allsvensk klubb.

Min fråga blir direkt sen vart du utgår ifrån vad gäller lönerna? Är det taxeringstabellen? i så fall är det många som glömmer att här syns INGA pensionsavsättningar vilket är en markant del av löneupplägget.

Så om Sana har en ryktad lön på 120 000 inklusive avsättningar så är detta helt i linje vad bra betalda spelare haft i MFF de senaste åren utan att direkt sticka ut. Räknar man på att avsättningen kanske är 30% av lönen så är vi nere på 84 000 i månaden i bruttolön vilket ger runt 1 000 000 området.

Går man på 2012 så fanns följande taxeringar:
Ricardinho - 1 232 602
Simon Thern - 1 313 287
Markus Halsti - 777 607
Magnus Eriksson - 861 027

Så det har bantats rätt rejält på lönefronten även om då Sana och säkert norrmännen liker på en rätt hög nivå.

Men visst, lönen för hög för en som sitter på en bänk oavsett.
Senast redigerad av PalmiNio 2015-02-18 kl. 23:29.
Citera
2015-02-19, 00:59
Medlem
Vad är max kapaciteten på Tele2 arena vid högriskmatcher?

Förra året besöktes Djurgårdens hemmaderby av 25.000st. Men det kan väl knappast varit fullsatt? Detta skulle innebära att 8000 platser tagits upp av avspärrningar, vilket låter mycket.
Citera
2015-02-19, 09:17
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:

Förra året besöktes Djurgårdens hemmaderby av 25.000st. Men det kan väl knappast varit fullsatt? Detta skulle innebära att 8000 platser tagits upp av avspärrningar, vilket låter mycket.

Fast Hammarby har mer ståplatser än DIF när dom har hemmaplan, kan va där det skiljer sig. Men låter ändå mycket.
Citera
2015-02-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Så det kostade halva Sanas påstådda sign-on bonus för att göra av sig med en spelare? Jag är rätt nöjd med Sana-värvningen då trots allt.

Majstorovic måste varit en av de sämsta värvningarna i allsvenskan i modern tid?

Knappast AIK:s fel att han gjorde sig omöjlig. Hade han agerat som en normal person så hade han fått vara kvar och ingen att sagt att det var den sämsta värvningen någonsin.
Citera
2015-02-19, 12:02
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:

Djurgården-Gnaget förra säsongen var inte ens fullsatt. Troligtvis var det ca 2 500 tomma stolar. Skulle gissa på att kapaciteten, när gårdarna står som hemmalag, är ca 27 500 i derbyn. På Bajens matcher kan vi nog ta oss upp närmare 29 000, men troligast 28 500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in