2023-01-26, 17:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vet du något skäl till att Sirhan eller övriga palestinier skulle hata och vilja se RFK död innan han gjorde uttalandet?
Nej jag är inte så naiv så jag vare sig tror jag kan läsa andras tankar eller villig att dra alla palestinier över en kam.Det är väl snarare du själv som bör redovisa din källa på att alla palestinier hade RFK som idol – jag ifrågasatte bara ditt märkliga påstående.

Citat:
Exempel?

Christina Grimmie
John Lennon
Dimebag Darrell
Selena (Quintanilla)
Gianni Versace
Citera
2023-01-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag hittade en avhandling med ett förslag:
Patologiskt rus som terminologi inom psykiatrin.
Jan Otto-Ottosson har i boken Psykiatri beskrivit patologiskt rus som ett ovanligt hyperaktivt förvirringstillstånd som kan pågå mellan några minuter till några timmar. Patologiskt rus efterföljs av en djup sömn och minnesluckor. Tillståndet uppkommer genom förtäring av en liten mängd alkohol, som oftast är otillräcklig för att ge berusning hos de flesta människor. Förvirringar, hallucinationer och vanföreställningar samt aggressivitet mot omgivning hör till ruset. Tillståndet kan liknas ett epileptiskt anfall på grund av dess oförutsägbarhet och självdestruktiviteten som drabbar personen. Oftast beror det epileptiska anfallet på ett avvikande reaktionssätt på alkohol. Patologiska rus kan ibland uppkomma hos annars måttfulla personer i samband med en alkoholförtäring, men även i kombination med psykisk anspänning.
https://lup.lub.lu.se/luur/download?...ileOId=8882325
Menar du att Sirhan hamnade i "djup sömn" efter mordet, eller att han var "hyperaktiv" direkt innan och direkt efter?

I din länkade avhandling så tvivlar docenten i rättspsykiatri Peter Andiné på att fenomenet alls existerar och säger att det idag inte finns någon medicinsk diagnos som omfattar tillståndet (i. e. "patologiskt rus"):
Men inom den utbudande [?] rättspsykiatri har jag aldrig inom de senaste åren skrivit patologiskt rus. De anser att de inte är säkra på att patologiskt rus finns. Diagnosen används inte inom rättspsykiatrin, definitionen är omdiskuterad
Du har kanske ett känt exempel på där en individ bevisligen har hamnat i ett "patologiskt rus" så som det definieras av Ottoson (i avhandlingen) och där denne har begått ett allvarligt brott?
Citera
2023-01-26, 18:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Menar du att Sirhan hamnade i "djup sömn" efter mordet, eller att han var "hyperaktiv" direkt innan och direkt efter?

I din länkade avhandling så tvivlar docenten i rättspsykiatri Peter Andiné på att fenomenet alls existerar och säger att det idag inte finns någon medicinsk diagnos som omfattar tillståndet (i. e. "patologiskt rus"):
Men inom den utbudande [?] rättspsykiatri har jag aldrig inom de senaste åren skrivit patologiskt rus. De anser att de inte är säkra på att patologiskt rus finns. Diagnosen används inte inom rättspsykiatrin, definitionen är omdiskuterad
Du har kanske ett känt exempel på där en individ bevisligen har hamnat i ett "patologiskt rus" så som det definieras av Ottoson (i avhandlingen) och där denne har begått ett allvarligt brott?

Nej jag menar fortfarande att han eventuellt kan ha varit i så dåligt psykiskt skicka att han inte vet vad han gjorde - eller i alla fall inte minns det nu efteråt.

Du har ju själv skrivit att han var psykiskt störd så jag förstår helt ärligt inte varför du fortsätter ställa samma frågor om och om igen trots att du fått svar och uppenbarligen även själv är av åsikten att han inte var vid sina sinnens fulla bruk som man brukar säga..

Du kanske kunde försöka belägga dina egna påståenden istället för att fortsätta ställa frågor du redan fått svar på?
Citera
2023-01-26, 18:45
Medlem
Citat:
Nej jag är inte så naiv så jag vare sig tror jag kan läsa andras tankar eller villig att dra alla palestinier över en kam.Det är väl snarare du själv som bör redovisa din källa på att alla palestinier hade RFK som idol – jag ifrågasatte bara ditt märkliga påstående.
Det jag säger är att RFK (och JFK) världen över ansågs vara på de fattigas och förtrycktas sida och att Sirhan säger att det var just för att han hade så stora förväntningar på RFK, som han kände sig så förrådd när denne gjorde sitt uttalande om de 50 stridsplanen till Israel.

Problemet är som sagt att han redan veckorna innan det uttalandet skrev att "RFK must die!" och annat med liknande innehåll och uttalandet därför inte kan ha varit det som ledde till att han började hata RFK.

Vet du någonting som RFK sade eller gjorde senast veckorna innan uttalandet om de 50 stridsplanen som i så fall kan ha väckt Sirhans vrede?

Citat:
Christina Grimmie
Var hon mördarens idol, menar du? Var mördaren psykiskt frisk?

Citat:
John Lennon
Mördaren var/är psykiskt sjuk.

Citat:
Dimebag Darrell
Mördaren var psykiskt sjuk och levde i en "låtsasvärld".

Citat:
Selena (Quintanilla)
En anställd/medarbetare som hade försnillat pengar och blivit upptäckt...

Citat:
Gianni Versace
Wikipedia:
Versace was the last victim of Andrew Cunanan, a spree killer who had earlier murdered four other men (including real estate developer Lee Miglin)
En som däremot passar in på din teori om att Sirhan mördade RFK för att denne var hans 'idol', är Oswald. Även Oswald påstås har mördat sin 'idol', JFK.

Problemet i båda fallan utöver att de helt plötsligt ska ha viljat döda sina 'idoler' är att den forensiska och tekniska bevisningen är förstörd/frånvarande/fabricerad i båda fallen.

Same same...
Senast redigerad av onopono 2023-01-26 kl. 19:02.
Citera
2023-01-26, 19:16
Medlem
Citat:
Nej jag menar fortfarande att han eventuellt kan ha varit i så dåligt psykiskt skicka att han inte vet vad han gjorde - eller i alla fall inte minns det nu efteråt.
Så du backar nu ifrån ditt förslag att det var alkohol som orsakade minnesförlusten?

Citat:
Du har ju själv skrivit att han var psykiskt störd så jag förstår helt ärligt inte varför du fortsätter ställa samma frågor om och om igen trots att du fått svar och uppenbarligen även själv är av åsikten att han inte var vid sina sinnens fulla bruk som man brukar säga..
Igen, för vilken gång i ordningen, frågan är vad det var som orsakade den psykiska störningen.

- Psykisk sjukdom?

Svar: Han var bevisligen inte psykiskt sjuk någon månad efter mordet och därefter.

- Alkohol?

Svar: Han varken luktade alkohol eller visade några andra tecken på att vara berusad.

- Droger?

Svar: Sirhan och de som kände/känner honom säger att han aldrig har testat droger och någon drogtest genomfördes enligt polisen inte efter gripandet, trots vidöppna pupiller som ej reagerade på starkt ljus. Kan hursomhelst inte uteslutas.

- Hypnos?

Svar: Den så här långt enda rimliga slutsatsen.

- Möjliga kombinationer av ovan?

Svar: Det har genom åren experimenterats vilt med olika droger + hypnos inom t.ex. CIA och USAs militära säkerhetstjänster, men det lilla som har kommit fram säger att det är svårt att kombinera. Kan dock inte uteslutas.

- Annat?

Svar: Inte en susning. Det har du?

Citat:
Du kanske kunde försöka belägga dina egna påståenden istället för att fortsätta ställa frågor du redan fått svar på?
Då är det som vanligt bara för dig att citera valfritt påstående och be mig om det.
Citera
2023-01-27, 07:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ingen aning - du bad om "exempel på när alkohol i mängder som inte luktar från andedräkt eller gör personen märkbart berusad har orsakat en psykos?" Så då fick du det.

Citat:
Uppenbarligen råder delade meningar om detta - har du hört talas om Mattias Flink?
Mattias Flink ansågs av tingsrätt och hovrätt inte lida av någon allvarlig psykisk störning. Han befann sig visserligen i ett psykostillstånd som utlöstes av alkoholen, men ansågs efteråt vara tillräckligt frisk för att sitta i fängelse. Mattias Flink dömdes av tingsrätten först till 14 års fängelse, därefter till livstid av hovrätten.

Flinkfallet medförde att synen på självförvållade droginducerade korta psykoser ändrades helt. Från att tidigare ha betraktats som allvarlig psykisk störning och gett rättspsykiatrisk vård så blev det – i och med att man tillfogade sig detta själv – något man kunde dömas till livstids fängelse för,
https://kuriren.nu/nyheter/fallet-fl...nm5138170.aspx
Flink hade förvisso närmare 1,7 promille i blodet - men psykos kan alltså utlösas av mycket liten mängd alkohol enligt den tidigare länkade avhandlingen. Därtill vet vi ju inte om Sirhan kan ha druckit mer än de 4 drinkar han själv erkänt, han var dessutom ovan vid alkohol - i alla fall enligt dig..

Citat:
Det jag säger är att RFK (och JFK) världen över ansågs vara på de fattigas och förtrycktas sida och att Sirhan säger att det var just för att han hade så stora förväntningar på RFK, som han kände sig så förrådd när denne gjorde sitt uttalande om de 50 stridsplanen till Israel.
Nej det är inte alls vad du sa - du sa ordagrant att: "RFK (och JFK) var Sirhans och övriga palestiniers hjälte och enda hopp om en amerikansk president som inte kontrollerades av den judiska lobbyn".
Då får du ta fram en källa på att Sirhan och övriga palestiner hade Kennedybröderna som hjältar - men det har du ju misslyckats med hittills.

Citat:
Problemet är som sagt att han redan veckorna innan det uttalandet skrev att "RFK must die!" och annat med liknande innehåll och uttalandet därför inte kan ha varit det som ledde till att han började hata RFK.
På vilket sätt är det ett problem om an inte tror för ett ögonblick på dina påståenden om att Sirhan hade RFK som idol? Den logiska förklaringen är förstås att han skrev att han ville att RFK skulle dö just för att ha ville att RFK skulle dö.. Sen vad det fanns för orsak till att Sirhan kände så kan man bara spekulera i - men mental instabilitet ligger kanske nära till hands - du påstår ju själv att Sirhan var "psykiskt störd vid själva mordtillfället" så då kan han väl ha varit det även tidigare..

Citat:
Vet du någonting som RFK sade eller gjorde senast veckorna innan uttalandet om de 50 stridsplanen som i så fall kan ha väckt Sirhans vrede?
Varför skulle det behöva hänt något just då? Sirhan kan väl ha hatat honom hela livet - eller kanske inte brydde sig mer om RFK än att det var ett sätt att göra sig själv ihågkommen. Anledningen kan vi bara spekulera i - men det är inte relevant för skuldfrågan..

Citat:
Var hon mördarens idol, menar du? Var mördaren psykiskt frisk?
Mördaren var/är psykiskt sjuk.
Mördaren var psykiskt sjuk och levde i en "låtsasvärld".
En anställd/medarbetare som hade försnillat pengar och blivit upptäckt...
Du bad om exempel på när folk vänt sig mot sina idoler och mördat dem - då fick du det.

Själv tror jag inte ens att Sirhan hade RFK som sin idol.
Och du själv påstår ju att Sirhan var psykiskt störd vid mordtillfället - så dessa exempel passar in alldeles perfekt oavsett..

Citat:
En som däremot passar in på din teori om att Sirhan mördade RFK för att denne var hans 'idol', är Oswald. Även Oswald påstås har mördat sin 'idol', JFK.
Bara om man som du tror att de hade Kennedys som sina idoler - det gör jag dock inte.

Citat:
Så du backar nu ifrån ditt förslag att det var alkohol som orsakade minnesförlusten?
Nej varför skulle jag backa från något jag aldrig ens påstått? Sluta med dina halmdockor.
Jag har skrivit att alkohol är en möjlig orsak (vilket jag givetvis håller fast vid) - inte att det är ett faktum. Psykiska problem är en annan möjlig orsak..

Citat:
Igen, för vilken gång i ordningen, frågan är vad det var som orsakade den psykiska störningen.
Ingen aning - men något av de tidigare svaren du fått kan det förstås fortfarande vara (alkoholintaget eller stress, droger eller bakomliggande psykisk sjukdom). Hur ofta behöver du samma svar?

Citat:
Svar: Han var bevisligen inte psykiskt sjuk någon månad efter mordet och därefter.
Vilket enbart bevisar att han inte var sjuk en månad efter...

Citat:
Svar: Han varken luktade alkohol eller visade några andra tecken på att vara berusad.
Vilket han inte behöver ha gjort om det räckte med ett "litet" intag (typ de minst 4 Tom Collins han tryckte i sig under kvällen) ...

Citat:
Svar: Sirhan och de som kände/känner honom säger att han aldrig har testat droger och någon drogtest genomfördes enligt polisen inte efter gripandet, trots vidöppna pupiller som ej reagerade på starkt ljus. Kan hursomhelst inte uteslutas.
Precis - det kan givetvis inte heller uteslutas.

Citat:
- Hypnos?
Svar: Den så här långt enda rimliga slutsatsen.
Den absolut orimligaste och mest långsökta orsak jag någonsin hört talas om.

Citat:
Då är det som vanligt bara för dig att citera valfritt påstående och be mig om det.
Jag får dock inga svar när jag ber dig om något - som källor på att alla palestinier idoliserade Kennedys...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-01-27 kl. 07:50.
Citera
2023-01-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ingen aning - du bad om "exempel på när alkohol i mängder som inte luktar från andedräkt eller gör personen märkbart berusad har orsakat en psykos?" Så då fick du det.

Nej, det 'fick' jag inte.
1. Jag 'fick' en avhandling som säger att det finns inget vetenskapligt underlag för 'diagnosen' i fråga och att den numera just därför inte är inkluderad i DSM.

2. Det finns heler inget föregivet "exempel" på någon individer som har uppfyllt kriterierna för tillståndet i din länkade avhandling.

3. Sirhan var enligt vittnena lugn som en filbunke innan och efter mordet och hans ögon och ansiktsuttryck var enligt ett antal vittnen kusligt lugnt under själva mordet, som om han var i orkanens öga. Ej heller hamnade han i djup sömn efter mordet.
Så, nej, du har inte redovisat något exempel på någon som uppfyller kriterierna för att helt tappa minnet orsakad av en så pass liten mängd alkohol att det inte märks på varken lukt från andedräkt eller beteende, Sirhan inkluderad.

Antingen så gör du det eller så måste vi nog avfärda ditt 'förslag'.

Citat:
Uppenbarligen råder delade meningar om detta - har du hört talas om Mattias Flink?
Mattias Flink ansågs av tingsrätt och hovrätt inte lida av någon allvarlig psykisk störning. Han befann sig visserligen i ett psykostillstånd som utlöstes av alkoholen, men ansågs efteråt vara tillräckligt frisk för att sitta i fängelse. Mattias Flink dömdes av tingsrätten först till 14 års fängelse, därefter till livstid av hovrätten.

Flinkfallet medförde att synen på självförvållade droginducerade korta psykoser ändrades helt. Från att tidigare ha betraktats som allvarlig psykisk störning och gett rättspsykiatrisk vård så blev det – i och med att man tillfogade sig detta själv – något man kunde dömas till livstids fängelse för,
https://kuriren.nu/nyheter/fallet-fl...nm5138170.aspx
Flink hade förvisso närmare 1,7 promille i blodet - men psykos kan alltså utlösas av mycket liten mängd alkohol enligt den tidigare länkade avhandlingen. Därtill vet vi ju inte om Sirhan kan ha druckit mer än de 4 drinkar han själv erkänt, han var dessutom ovan vid alkohol - i alla fall enligt dig..
Igen. Sirhans andedräkt luktade inte alkohol och det fanns enligt samstämmiga vittnesmål inga yttre tecken på alkoholpåverkan.

Citat:
Nej det är inte alls vad du sa - du sa ordagrant att: "RFK (och JFK) var Sirhans och övriga palestiniers hjälte och enda hopp om en amerikansk president som inte kontrollerades av den judiska lobbyn".
Då får du ta fram en källa på att Sirhan och övriga palestiner hade Kennedybröderna som hjältar - men det har du ju misslyckats med hittills.
Det jag menar är att RFK (och JFK) världen över ansågs vara på de fattigas och förtrycktas sida och att Sirhan säger att det var just för att han hade så stora förväntningar på RFK, som han kände sig så förrådd när denne gjorde sitt uttalande om de 50 stridsplanen till Israel.

Citat:
På vilket sätt är det ett problem om an inte tror för ett ögonblick på dina påståenden om att Sirhan hade RFK som idol? Den logiska förklaringen är förstås att han skrev att han ville att RFK skulle dö just för att ha ville att RFK skulle dö.. Sen vad det fanns för orsak till att Sirhan kände så kan man bara spekulera i - men mental instabilitet ligger kanske nära till hands - du påstår ju själv att Sirhan var "psykiskt störd vid själva mordtillfället" så då kan han väl ha varit det även tidigare..
Innan vi fortsätter, håller du med om att RFKs uttalande om 50 stridsflygplan till Israel OMÖJLIGT kan ha lett till att Sirhan hatade RFK? Givet att han skrev "RFK must die!" mm, veckor INNAN uttalandet i fråga?

Citat:
Varför skulle det behöva hänt något just då?
Därför att det var då som han skrev att "RFK must die!" och annat med liknande innehåll.

Citat:
Sirhan kan väl ha hatat honom hela livet
Han visste vem RFK var redan hemma i Palestina innan familjen flydde till USA?

Citat:
- eller kanske inte brydde sig mer om RFK än att det var ett sätt att göra sig själv ihågkommen.
Fast nu flyttar du målburen igen. Den allmänna uppfattningen var att Sirhan mördade RFK pga av dennes uttalande om 50 stridsflyg till Israel = motivet var vrede för att RFK tog Israels parti.

Igen, problemet är att uttalandet gjordes veckor efter det att Sirhan visar på de första kända exemplen på en vrede mot RFK, "RFK must die!" osv.

Det i sin tur ger givetvis frågan om VARFÖR Sirhan (i så fall) var arg på RFK redan veckorna innan uttalandet om de 50 stridsplanen till Israel.

Förslag?

Citat:
Anledningen kan vi bara spekulera i
Nej. Vi kan konstatera att det motiv som har angetts både av Sirhan själv, pressen och rättegångens parter bevisligen INTE kan ha funnits där. Att RFKs uttalande om 50 stridsflyg till Israel INTE kan ha orsakat den vrede som i så fall låg bakom hans agerande på mordplatsen.

Det måste i så fall ha funnits något annat/ytterligare skäl till den vreden.

Förslag? Han gillade inte RFKs frisyr?

Citat:
- men det är inte relevant för skuldfrågan..
Du menar det där med "möjligt motiv" är helt trivialt i en brottsutredning?

Citat:
Du bad om exempel på när folk vänt sig mot sina idoler och mördat dem - då fick du det.
Jag glömde att man måste vara övertydlig in absurdum med dig. Jag menar när någon som likt Sirhan var psykiskt frisk, har mördat sin idol.

Citat:
Själv tror jag inte ens att Sirhan hade RFK som sin idol.
Ja, "idol" ett mindre lyckat ordval på en person som någon respekterar, ser upp till och har stora förväntningar på.

Instämmer.
Citera
2023-01-27, 18:52
Medlem
Citat:
Och du själv påstår ju att Sirhan var psykiskt störd vid mordtillfället - så dessa exempel passar in alldeles perfekt oavsett..
Igen. Frågan är vad det var som orsakade den psykiska störningen:
- Underliggande psykisk sjukdom? Här väntar vi fortfarande på att du ska namnge en diagnos som går att applicera på kända förhållanden.

- Alkohol? Här väntar vi fortfarande på att du ska visa ett dokumenterat exempel på där individen efter ett måttligt alkoholintag helt ska tappa minnet.

- Droger? Som sagt, då infinner sig frågan om varför Sirhan i så fall under de 55 år han har suttit inlåst i US Gulag insisterar på att aldrig ha tagit någon drog, trots att ett sådant erkännande hade lett till hans parole för länge länge sedan.

- Hypnos? Ja. Det enda alternativet som uppfyller samtliga kända fakta i fallet.

- Kombination? Det är möjligt.

- Annat? Inte en susning.
Förslag?

Citat:
Bara om man som du tror att de hade Kennedys som sina idoler - det gör jag dock inte.
Se ovan. Politiska förebilder? Passar det bättre?

Citat:
Nej varför skulle jag backa från något jag aldrig ens påstått? Sluta med dina halmdockor.
Jag har skrivit att alkohol är en möjlig orsak (vilket jag givetvis håller fast vid) - inte att det är ett faktum.
Varför håller du fast vid det trots att jag har visat att ditt citerade och länkade underlag säger något helt annat? Och att även om ditt fenomen nu skulle existera i verkligheten så är det ju fortfarande så att Sirhan inte på något sätt uppfyller de kriterier som du citerade?

Ingen hyperaktivitet. Ingen djup sömn direkt efteråt?

Magiskt tänkande? Igen?

Citat:
Psykiska problem är en annan möjlig orsak..
Minnesförlust på grund av "psykiska problem"?

Spännande. Berätta mer.

Citat:
Ingen aning - men något av de tidigare svaren du fått kan det förstås fortfarande vara (alkoholintaget eller stress, droger eller bakomliggande psykisk sjukdom). Hur ofta behöver du samma svar?
Fast jag har ju visat dig att både "bakomliggande psykisk sjukdom" och "alkohol" går bort?

När det kommer till "droger" så blir ju frågan om varför han i så fall fortfarande insisterar på att aldrig ha tagit några droger? Ditt 'förslag' om att det skulle ha något med hans religion (kristendom) att göra lyckades du ju inte reda ut riktigt. Försöka igen?

Vad gäller "stress" så verkade han enligt samstämmiga vittnesmål lugn som en filbunke, både innan, under och efter skotten.

Nja, har du något liknande fall där "stress" i så fall ska ha orsakat en minnesförlust av det slag som drabbade Sirhan?

Citat:
Vilket enbart bevisar att han inte var sjuk en månad efter...
Har du något förslag på en psykisk sjukdom som ger sig till känna endast EN gång i en människas liv för att därpå självläka och aldrig mer bli aktiv?

Diagnosens namn?

Citat:
Vilket han inte behöver ha gjort om det räckte med ett "litet" intag (typ de minst 4 Tom Collins han tryckte i sig under kvällen) ...
Här har vi bara Sirhans minne att gå på. Det är därför som jag går på yttre tecken:
- Andedräkt? Luktade inte alkohol.

- Rörelsemönster? Visade inga tecken på alkoholpåverkan.

- Tal och övrigt beteende? Visade inga tecken på alkoholpåverkan.
Ergo. Sirhan var inte märkbart berusad vid tiden för skotten = ytterst lite alkohol i blodet.

Citat:
Precis - det kan givetvis inte heller uteslutas.

Men då infinner sig följande frågor:
- Varför har Sirhan under alla år insisterat på att aldrig ha testat någon drog, trots att det i så fall är en klockren förklaring till minnesförlusten och därmed ett sätt att inför parole-nämnderna att ta fullt ansvar för vad som hände och därmed äntligen bli beviljad parole?

- Varför testades (i så fall) inte Sirhan för drogpåverkan vid gripandet? Trots att hans pupiller var vidöppna och inte reagerade på starkt ljus?

- Eller var det så att Sirhan testades för droger (och alkohol) men att ansvariga inte gillade svaret?
Förslag?

Citat:
Den absolut orimligaste och mest långsökta orsak jag någonsin hört talas om.
Varför då? Det är den enda förklaringen som går att förena med ALL bevisning i fallet.

Är vi tillbaka i ditt inverterade universum nu igen?

Citat:
Jag får dock inga svar när jag ber dig om något - som källor på att alla palestinier idoliserade Kennedys...
Du hänger som vanligt upp dig på formuleringar när du märker att det börja gunga under fötterna, helt riktigt.
Citera
2023-01-28, 10:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Igen. Frågan är vad det var som orsakade den psykiska störningen:

Du kan krysta ihop hur många följdfrågor du vill och ännu värre bortförklaringar - det enda relevanta för min del är att du numera alltså påstår att Sirhan hade en psykisk störning under mordet - vilket förstås gör allt tramsande om hypnos och konspirationer fullständigt irrelevant.

Och om du undrar om vad som kan utlösa en psykos, men inte klarar av att googla det själv, så finns förslagsvis alkoholintag (långt tidigare eller i närtid), stress, droger, traumatiska upplevelser (långt tidigare eller i närtid), dåliga familjeförhållanden, ärvda faktorer etc.
Citera
2023-01-28, 14:20
Medlem
Citat:
Du kan krysta ihop hur många följdfrågor du vill och ännu värre bortförklaringar - det enda relevanta för min del är att du numera alltså påstår att Sirhan hade en psykisk störning under mordet - vilket förstås gör allt tramsande om hypnos och konspirationer fullständigt irrelevant.
Igen. Frågan är fortfarande vad som orsakade den psykiska störningen.

Citat:
Och om du undrar om vad som kan utlösa en psykos, men inte klarar av att googla det själv, så finns förslagsvis alkoholintag (långt tidigare eller i närtid), stress, droger, traumatiska upplevelser (långt tidigare eller i närtid), dåliga familjeförhållanden, ärvda faktorer etc.
Vi har gått igenom dina förslag till vad som kan ha orsakat den psykiska störningen och du har så här långt inte lyckats med att presentera något underlag som stöd till något av dessa.

- Underliggande psykisk sjukdom:
1. Sirhan undersöktes ett antal gånger för möjliga skallskador efter ett en ridolycka något år innan mordet, men ingenting om att han då ska ha lidit av någon psykisk sjukdom.

2. Sirhan undersöktes och testades för psykisk sjukdom månaderna efter mordet men dubbelblindade utvärderingar av testmaterialet visar att Sirhan inte heller då led av någon psykisk sjukdom.

3. Samtliga de läkare som har undersökt Sirhan efter rättegången och domen har gjort bedömningen att Sirhan vid tiden inte led av någon psykisk sjukdom och så säger även nya dubbelblindade tester med utvärderingar.
Jag har bett dig att presentera förslag på underligande psykisk sjukdom som blivit aktiv endast EN gång i en människas liv för att därpå försvinna helt senast någon månad efteråt, men utan att du har gjort det.

- Alkohol:
1. Du håller med om att frånvaron av lukt eller andra yttre tecken på berusning ger att han vid tiden för skotten endast kan ha haft beskedliga mängder alkohol i blodet.

2. Du hävdar därpå att även mindre mängder alkohol i blodet kan orsaka en psykos med efterkommande minnesförlust och citerar därpå en avhandling som stöd.

3. I stället för att ge stöd till ditt påstående så säger din avhandling att det inte finns något vetenskapligt stöd för ditt påstående om att även måttliga mängder alkohol kan orsaka psykos och minnesförlust och att tillståndet därför har tagits bort från DSM.

4. Jag har bett dig att citera ett fall i kriminalhistorien där en måttlig mängd alkohol har genererat en psykos och minnesförlust, men utan att du har lyckats med det.

5. Att även om fenomenet existerar så som Ottosson beskriver det så uppfyller Sirhans beteende ändå inte kriterierna för 'diagnosen'. Ingen "hyperaktivitet". Ingen "djup sömn" efteråt.

6. Sirhan undersöktes även av en neurolog med EEG + motsvarande fyra Tom Collins och hans hjärna visade då inga tecken på någon onormal reaktion.
Så nej, du har inte lyckats med att belägga att Sirhan givet kända omständigheter kan ha agerat som han gjorde och med efterföljande minnesförlust på grund av alkohol.

- Drog/droger:
1. Enligt LAPD så testades Sirhan varken för alkohol eller droger vid tiden för gripandet. Detta trots att de kontrollerade hans pupiller, vilka enligt LAPD var vidöppna och inte reagerade på starkt ljus.

2. Det finns inga uppgifter i LAPDs utredningsmaterial eller någon annanstans om att Sirhan någonsin ska ha testat någon drog. Tvärtom.

3. Sirhan själv insisterar på att han (medvetet) ska ha testat någon drog, än mindre vid tiden för mordet. Att Sirhan under 55 år och ett stort antal parole-ansökningar senare ska ha ljugit härvidlag är svårt att förena med hans långa kamp för parole, givit att detta i så fall kan förklara hans minnesförlust och därmed argumentet för att han så här långt inte har beviljats sådan.
Den enda rimliga slutsatsen mot bakgrund av det här är att OM Sirhan var påverkad av någon drog så var han inte medveten om det = någon hade drogat honom som del i en mind control-operation.

- Hypnos/mind control:
1. Just spontan eller inducerad minnesförlust kännetecknar hypnos.

2. Sirhans ögon och ansikte utstrålade en egendomlig fridfullhet vid tiden för skotten och direkt efter när han trycktes ned mot ett värmebord = symptom på hypnos.

3. Samtliga de mycket storvuxna män/atleter som försökte trycka ner en kortväxt spinkig Sirhan mot värmebordet och ta ifrån honom hans pistol vittnar om att Sirhan tycktes ha snudd på övernaturliga krafter = symptom på hypnos.

4. Sirhans pupiller var enligt LAPD vidöppna och reagerade inte på starkt ljus = förenligt med hypnos.

5. Sirhan visade klassiska tecken på att komma ur ett hypnotiskt tillstånd tiden mellan gripandet och att han formellt häktades av en domare.

6. Sirhan har en minnesförlust inte bara avseende tiden för mordet, men även för perioder månaderna, veckorna, dagarna innan.

7. Både försvarets och åklagarens medicinska experter var eniga om att Sirhan var exceptionellt lätt att hypnotisera och så säger även den expertis som senare har undersökt honom genom åren.

8. Ett antal världsledande experter på hypnos och trauma säger att Sirhan visade alla tecken på att ha agerat under hypnos/någon form av mind control vid tiden för mordet.

9. Den världsledande experten på forensisk hypnos, trauma och minne, Daniel Brown (har skrivit standardverket) från Harvard Medical School har undersökt Sirhan vid ett mycket stort antal tillfällen över ett antal år och är 100% säker på att Sirhan agerade under "post hypnotic suggestion" när han avlossade skott mot RFK.

10. Stannar där för nu.
Dvs, Brown konstaterar att han upptäckte en "que specific post hypnotic suggestion" som försätter Sirhan i "range mode", där han drar fram en imaginär pistol och börjar trycka av imaginära skott mot en imaginär måltavla på en imaginär skjutbana.

Att det vore förhållandevis enkelt att åstadkomma och på så sätt kringgå individens normala motvilja mot att avlossa skott mot en medmänniska än mindre att mörda någon.

Det finns en mängd andra faktorer som säger hypnos/mind control, men jag stannar som sagt där för nu.

- Kombination:
1. Forskningsläget på hypnos + t.ex. olika droger är oklart, men det finns indikationer på att kombinationen är svår att åstadkomma, men också att droger kan förstärka t.ex. en hypnotiskt inducerad minnesblockering.

2. Det finns även tecken på att Sirhan kan ha varit utsatt för "coersive mind control" där även droger kan ha använts för att producera dissociativa tillstånd som del i den mind control han befann sig under.

3. Att LAPD säger att de inte testade Sirhan för alkohol eller droger trots att de konstaterade att hans pupiller var vidöppna och inte reagerade på starkt ljus och inte kan förklara den underlåtenheten är anmärkningsvärt och väcker misstanken om att de trots allt gjorde så, men inte gillade resultatet = Sirhan var påverad av drog/droger som normalt inte används av kreti och pleti för rekreation.
- Annat?
Citera
2023-01-28, 14:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Igen. Frågan är fortfarande vad som orsakade den psykiska störningen.

För sista gången - här får du några förslag och källor, det finns säkert en hel uppsjö alternativa förklaringar och förslag men vad ska det behövas för? (inget av förslagen involverar dock hypnos...)

Trauma:
En psykos kan komma plötsligt eller utvecklas under en längre tid. Den kan pågå under några få veckor, eller flera år. En psykos kan komma en enstaka gång eller komma tillbaka flera gånger.

En reaktiv psykos kan utlösas i samband med en skrämmande eller svår händelse, som vid exempelvis våld eller övergrepp. En sådan upplevelse kallas för ett psykiskt trauma. Då kommer symtomen ganska snabbt efteråt.
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...ningar/psykos/

alkoholintag (långt tidigare):
Vid svårare abstinens kan det också förekomma lindriga, kortvariga hallucinationer som synvillor eller att man hör röster-
Vid de allra svåraste abstinenstillstånden kan också alkoholpsykoser utvecklas.
Förvirringstillståndet delirium inträder efter att en person slutat dricka, ofta på den andra eller tredje alkoholfria dagen och tillståndet varar i några dygn.
En annan vanlig form av alkoholpsykos är alkoholhallucinos.
Någon egentlig förvirring hör inte till tillståndet som inträder redan under supperioden eller 1–2 veckor sedan alkoholbruket upphört.
Också en minnesrubbning som beror på alkohol kan innebära ett psykotiskt tillstånd.
Ibland uppträder också långvariga och synliga förändringar i känslolivet, personligheten eller beteendet.
https://paihdelinkki.fi/sv/databank/...lkoholpsykoser

alkoholintag (lite alkohol i närtid):
Tillståndet uppkommer genom förtäring av en liten mängd alkohol, som oftast är otillräcklig för att ge berusning hos de flesta människor. Förvirringar, hallucinationer och vanföreställningar samt aggressivitet mot omgivning hör till ruset.
Oavsett om patologiskt rus kan bevisas eller ej (det diskuteras såväl inom psykiatrin som inom juridiken där det även förekommer i domslut vilket du också fått exempel på så är det en fullt klar möjlighet och bör därför beaktas.

Stress / dålig sömn:
För lite sömn i samband med en livskris kan bli för mycket för hjärnan att klara av. Utmattnings- eller reaktivpsykos är något som kan drabba vem som helst. Oddsen att tillfriska och förbli symptomfri efteråt är goda.
https://svenska.yle.fi/a/7-990142

dåliga familjeförhållanden, ärvda faktorer etc.:
Psykiska störningar, som inte beror på missbruk eller kroppslig sjukdom, brukar ofta förklaras som uppstå i samspelet mellan personen och dess omgivning. Exkludering från sin grupp, isolering, kärlekslösa familjerelationer, och stress är faktorer som ofta ligger bakom psykisk ohälsa. Ofta finns en ärftlig predisposition, att somliga är mer sårbara än andra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykisk_störning

Droger:
Med psykisk störning förstås i första hand störningar som har sin grund i psyket. Psykiska störningar kan dock uppkomma till följd av droger eller fysiska sjukdomar.

Och snälla - inga fler fåniga invändningar om att Sirhan eller hans vänner sagt att han inte knarkade eller drack mycket - du vet mycket väl att det inte är ovanligt att missbrukare försöker dölja sitt beroende..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-01-28 kl. 14:58.
Citera
2023-01-29, 14:27
Medlem
Citat:
För sista gången - här får du några förslag och källor, det finns säkert en hel uppsjö alternativa förklaringar och förslag men vad ska det behövas för? (inget av förslagen involverar dock hypnos...) [min fetning]
Trots din "uppsjö alternativa förklaringar" så väntar vi fortfarande på EN ENDA förklaring som går att applicera på kända fakta.

Låt se vad du kommer med här nedan.

Citat:
Trauma:
En psykos kan komma plötsligt eller utvecklas under en längre tid. Den kan pågå under några få veckor, eller flera år. En psykos kan komma en enstaka gång eller komma tillbaka flera gånger.

En reaktiv psykos kan utlösas i samband med en skrämmande eller svår händelse, som vid exempelvis våld eller övergrepp. En sådan upplevelse kallas för ett psykiskt trauma. Då kommer symtomen ganska snabbt efteråt.
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...ningar/psykos/
1. Menar du att en "reaktiv psykos" i så fall kan ha orsakat både skjutningen i pentryt och dels hans minnesblockeringar från händelsen och långa sjok från månaderna, veckorna och dagarna innan händelsen?

2. Om du menar att Sirhan kan ha utvecklat en "reaktiv psykos" från trauma så måste du nog beskriva dels någon traumatisk händelse som kan ha orsakat den, samt dels citera vittnesmål som beskriver några av de symtom som listas bakom din länk.

3. Det står ingenting bakom din länk om att en "reaktiv psykos" kan orsaka minnesblockeringar. Här har du ytterligare uppgifter?

Citat:
alkoholintag (långt tidigare):
Vid svårare abstinens kan det också förekomma lindriga, kortvariga hallucinationer som synvillor eller att man hör röster-
Vid de allra svåraste abstinenstillstånden kan också alkoholpsykoser utvecklas.
Förvirringstillståndet delirium inträder efter att en person slutat dricka, ofta på den andra eller tredje alkoholfria dagen och tillståndet varar i några dygn.
En annan vanlig form av alkoholpsykos är alkoholhallucinos.
Någon egentlig förvirring hör inte till tillståndet som inträder redan under supperioden eller 1–2 veckor sedan alkoholbruket upphört.
Också en minnesrubbning som beror på alkohol kan innebära ett psykotiskt tillstånd.
Ibland uppträder också långvariga och synliga förändringar i känslolivet, personligheten eller beteendet.
https://paihdelinkki.fi/sv/databank/...lkoholpsykoser
Menar du att Sirhan i hemlighet kan ha druckit sådana mängder alkohol dagarna innan mordet? Trots att hans familj (han bodde fortfarande hos sin mamma), arbetsgivare, vänner och bekanta i så fall inte märkte något?

Och igen, varför skulle Sirhan ljuga om eller undanhålla den här informationen (gäller även ev. droger)? Som i så fall kan förklara varför han sköt mot RFK samt hans minnesförlust från händelsen och därmed leda till parole om han berättar hur det förhöll sig?

Citat:
alkoholintag (lite alkohol i närtid):
Tillståndet uppkommer genom förtäring av en liten mängd alkohol, som oftast är otillräcklig för att ge berusning hos de flesta människor. Förvirringar, hallucinationer och vanföreställningar samt aggressivitet mot omgivning hör till ruset.
Oavsett om patologiskt rus kan bevisas eller ej (det diskuteras såväl inom psykiatrin som inom juridiken där det även förekommer i domslut vilket du också fått exempel på så är det en fullt klar möjlighet och bör därför beaktas.

Varför länkar du återigen till samma avhandling trots att jag nyss visade dig att den motbevisar ditt påstående?
1. Ja, begreppet "patologiskt rus" används vid tiden för avhandlingen inom juridiken, men då inte som referens till det tillstånd som Ottosson beskriver = förtäring av liten mängd alkohol som orsakar kraftiga personlighetsförändringar, psykoser, minnesförlust, etc. Tvärtom så används begreppet godtyckligt och då endast i samband med stora mängder alkohol.

2. Det finns inte ett enda exempel i din länkade avhandling på en individ som har uppfyllt kriterierna i fråga.

3. Tvärtom så säger din länkade avhandling att begreppet "patologiskt rus" inte längre finns representerat som en diagnos i DSM och det för att det inte finns något vetenskapligt underlag som stöd för en sådan diagnos.
Så, antingen så presenterar du ett nytt underlag eller så lägger du ner.

Antingen eller.

Citat:
Stress / dålig sömn:
För lite sömn i samband med en livskris kan bli för mycket för hjärnan att klara av. Utmattnings- eller reaktivpsykos är något som kan drabba vem som helst. Oddsen att tillfriska och förbli symptomfri efteråt är goda.
https://svenska.yle.fi/a/7-990142
Stress/dålig sömn = reaktiv psykos = se ovan.

Citat:
dåliga familjeförhållanden, ärvda faktorer etc.:
Psykiska störningar, som inte beror på missbruk eller kroppslig sjukdom, brukar ofta förklaras som uppstå i samspelet mellan personen och dess omgivning. Exkludering från sin grupp, isolering, kärlekslösa familjerelationer, och stress är faktorer som ofta ligger bakom psykisk ohälsa. Ofta finns en ärftlig predisposition, att somliga är mer sårbara än andra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykisk_störning
Reaktiva psykoser = se ovan.

Citat:
Droger:
Med psykisk störning förstås i första hand störningar som har sin grund i psyket. Psykiska störningar kan dock uppkomma till följd av droger eller fysiska sjukdomar.
1. Igen, alkohol går bort.

2. Droger (tagna medvetet) går bort.

Citat:
Och snälla - inga fler fåniga invändningar om att Sirhan eller hans vänner sagt att han inte knarkade eller drack mycket - du vet mycket väl att det inte är ovanligt att missbrukare försöker dölja sitt beroende..
1. Vad gäller alkohol, se ovan.

2. Vad gäller droger (eller alkohol) så återstår det i så fall att förklara varför han i så fall ska ha ljugit om det under 55 år. Trots att han vet att det i så fall utgör en klockren förklaring till att han genomförde skjutningen, samt att han därpå inte minns något av händelserna och stora sjok av tiden innan. Att det i sin tur skulle beröva parole-nämnden deras argument för att inte bevilja parole, givet att dessa nämnder sedan start har hävdat att Sirhans påstådda (oförklarliga) minnesförlust är bevis för att han inte har insett vidden av sitt brott och därmed inte tar fullt ansvar för vad han har gjort.

Här har du i så fall en ej vanvettig förklaring till varför Sirhan skulle ljuga om sin relation till droger?
Senast redigerad av onopono 2023-01-29 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in