2023-01-25, 15:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen, varför anser Sirhan att "RFK must die!" en vecka innan RFK gör sitt attande om 50 stridsflyg till Israel?

Idé?

Det låter ju onekligen som om han hatade RFK djupt.
Citera
2023-01-25, 16:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Här instämmer även Sirhan själv. När han första gången fick ta del av anteckningarna om "RFK must die!" och en massa annat konstigt, så sa han att det måste ha varit han själv som skrivit det, men att han inte har något minne av det och att det såg ut att vara skrivit an "crazy person".

Sirhan genomgick enligt son bror något av en personlighetsförändring efter det att han kastades av en galopphäst under träning. Från att ha varit en öppen och trevlig person så blev han alltmer inåtvänd och vresig.

Ett antal läkare och tester upptäckte inga skador i huvudet som i så fall kan utgöra en förklaring.

Du gör svepande påståenden om att Sirhan kan ha varit psykiskt sjuk vid tiden för mordet, varpå det är jag som försöker "rota i" vad du mer precist menar med det.
Vad jag menar är att han eventuellt kan ha varit i så dåligt psykiskt skicka att han inte vet vad han gjorde - eller i alla fall inte minns det nu efteråt. Alkoholen verkar kunna ställa till det så för vissa, och här fanns det tydligen även andra faktorer precis som du beskriver.
Citera
2023-01-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jamen dåså, Sirhan alltså psykiskt störd enligt dig. Det borde väl rimligen kunna förklara att han inte minns om han mördade RFK- precis som han säger?
Igen, frågan är vad som orsakade den psykiska störningen.

Du tycks mena att det var en underliggande psykisk sjukdom som var orsaken och att den sjukdomen därpå självläkte på någon månad innan alla tester genomfördes på Sirhan vilka visar att han var psykiskt frisk.

Korrekt tolkat?
Citera
2023-01-25, 19:30
Medlem
Citat:
Det låter ju onekligen som om han hatade RFK djupt.
RFK (och JFK) var Sirhans och övriga palestiniers hjälte och enda hopp om en amerikansk president som inte kontrollerades av den judiska lobbyn ... innan han gjorde uttalandet om 50 amerikanska stridsplan till Israel.

Så, varför "hatade" han i så fall "RFK djupt" ("RFK must die!") innan sagda uttalande?

Idé?
Citera
2023-01-25, 19:34
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att han eventuellt kan ha varit i så dåligt psykiskt skicka att han inte vet vad han gjorde - eller i alla fall inte minns det nu efteråt. Alkoholen verkar kunna ställa till det så för vissa, och här fanns det tydligen även andra faktorer precis som du beskriver.
Fyra Tom Collins på tre timmar = mördar RFK och tappar minnet?

Enligt samtliga vittnen som tillfrågades så luktade han inte alkohol och visade heller inga andra tecken på berusning.

Känns det troligt, tycker du?
Citera
2023-01-25, 20:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Igen, frågan är vad som orsakade den psykiska störningen.
Då skulle jag inte tveka en sekund att säga att jag finner det avsevärt troligare att alkohol kan ha triggat det (vilket jag även visat ett aktuellt exempel på) än att det skulle handla om hypnos vilket aldrig visats möjligt att genomföra mot ett subjekts viljaZ

Citat:
Du tycks mena att det var en underliggande psykisk sjukdom som var orsaken och att den sjukdomen därpå självläkte på någon månad innan alla tester genomfördes på Sirhan vilka visar att han var psykiskt frisk.

Korrekt tolkat?
Nej det är jag inte alls säker på, men jag ser det som en möjlighet. En annan möjlighet kan vara att han var fullt medveten om vad som skedde men att han ljuger i efterhand. varför han skulle fortsätta ljuga vet jag inte men det mänskliga psyket är komplext och det kan t.ex räcka med att han skäms eller har religiösa föreställningar i har om att han ska sona sitt brott för att behaga gud eller liknande.
Citera
2023-01-25, 20:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fyra Tom Collins på tre timmar = mördar RFK och tappar minnet?

Enligt samtliga vittnen som tillfrågades så luktade han inte alkohol och visade heller inga andra tecken på berusning.

Känns det troligt, tycker du?
Om det utlöste en psykos hos den (enligt dig) mycket ovane alkoholdrickaren är det kanske möjligt.
Citera
2023-01-25, 20:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
RFK (och JFK) var Sirhans och övriga palestiniers hjälte och enda hopp om en amerikansk president som inte kontrollerades av den judiska lobbyn ... innan han gjorde uttalandet om 50 amerikanska stridsplan till Israel.

Så, varför "hatade" han i så fall "RFK djupt" ("RFK must die!") innan sagda uttalande?

Idé?
Jag tror för det första inte du har en aning om ifall det var hans idol, för det andra är jag helt övertygad om att RFK absolut inte var alla palestiniers hjälte, och för det tredje vore det inte första gången någon vänt sig mot sin idol och mördat den.
Citera
2023-01-26, 11:05
Medlem
Citat:
Då skulle jag inte tveka en sekund att säga att jag finner det avsevärt troligare att alkohol kan ha triggat det (vilket jag även visat ett aktuellt exempel på)
Alkohol i mängder som inte luktar från andedräkt eller gör individen märkbart berusad?

Citat:
än att det skulle handla om hypnos vilket aldrig visats möjligt att genomföra mot ett subjekts viljaZ
Subjektet kan initialt gå med på att hypnotiseras för att därpå manipuleras in i en 'tvingande' situation:

- Att han med "post hypnotic suggestion" gick in i "range mode" och började skjuta prick mot en inbillad måltavla på en inbillad skjutbana.

Citat:
Nej det är jag inte alls säker på, men jag ser det som en möjlighet.
Har du i så fall förslag på vilken psykisk sjukdom som kan ha orsakat minnesförlusten?

Namn?

Citat:
En annan möjlighet kan vara att han var fullt medveten om vad som skedde men att han ljuger i efterhand. varför han skulle fortsätta ljuga vet jag inte men det mänskliga psyket är komplext och det kan t.ex räcka med att han skäms eller har religiösa föreställningar i har om att han ska sona sitt brott för att behaga gud eller liknande.
Varför skulle det behaga gud att ljuga om att inte minnas men regelbundet under 55 år ansöka om parole?
Senast redigerad av onopono 2023-01-26 kl. 11:14.
Citera
2023-01-26, 11:07
Medlem
Citat:
Om det utlöste en psykos hos den (enligt dig) mycket ovane alkoholdrickaren är det kanske möjligt.
Har du något exempel på när alkohol i mängder som inte luktar från andedräkt eller gör personen märkbart berusad har orsakat en psykos?
Citera
2023-01-26, 11:11
Medlem
Citat:
Jag tror för det första inte du har en aning om ifall det var hans idol, för det andra är jag helt övertygad om att RFK absolut inte var alla palestiniers hjälte,
Vet du något skäl till att Sirhan eller övriga palestinier skulle hata och vilja se RFK död innan han gjorde uttalandet?

Citat:
och för det tredje vore det inte första gången någon vänt sig mot sin idol och mördat den.
Exempel?
Citera
2023-01-26, 14:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Har du något exempel på när alkohol i mängder som inte luktar från andedräkt eller gör personen märkbart berusad har orsakat en psykos?

Jag hittade en avhandling med ett förslag:
Patologiskt rus som terminologi inom psykiatrin.
Jan Otto-Ottosson har i boken Psykiatri beskrivit patologiskt rus som ett ovanligt hyperaktivt förvirringstillstånd som kan pågå mellan några minuter till några timmar. Patologiskt rus efterföljs av en djup sömn och minnesluckor. Tillståndet uppkommer genom förtäring av en liten mängd alkohol, som oftast är otillräcklig för att ge berusning hos de flesta människor. Förvirringar, hallucinationer och vanföreställningar samt aggressivitet mot omgivning hör till ruset. Tillståndet kan liknas ett epileptiskt anfall på grund av dess oförutsägbarhet och självdestruktiviteten som drabbar personen. Oftast beror det epileptiska anfallet på ett avvikande reaktionssätt på alkohol. Patologiska rus kan ibland uppkomma hos annars måttfulla personer i samband med en alkoholförtäring, men även i kombination med psykisk anspänning.
https://lup.lub.lu.se/luur/download?...ileOId=8882325
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in