2021-08-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
På samma sätt som alla fanatiker som håller fast vid sin övertygelse.
Jag ser fortfarande inte hur någon "fanatisk övertygelse" av något slag skulle leda till att personen i fråga under mer än 50 år insisterar på att inte minnas något från en händelse.

Har jag missat något esoteriskt kausalt/logiskt led här, menar du?

Förklara.

Citat:
Varför ska jag visa konsensus? Jag ställde en fråga om Sirhans mentala hälsa och du hävdade att han är frisk - då är givetvis bevisbördan din. Så vad är din källa?
Nej. Om du menar att skälet till att han i så fall ljuger om att han inte minns något från händelsen kan vara att han är psykiskt sjuk, så är det också DU som bör visa det.
Citera
2021-08-28, 21:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag ser fortfarande inte hur någon "fanatisk övertygelse" av något slag skulle leda till att personen i fråga under mer än 50 år insisterar på att inte minnas något från en händelse.

Har jag missat något esoteriskt kausalt/logiskt led här, menar du?

Förklara.
Inte vet jag vad du missat - men fanatiker är väl sällan särskilt resonabla ?
Citat:
Nej. Om du menar att skälet till att han i så fall ljuger om att han inte minns något från händelsen kan vara att han är psykiskt sjuk, så är det också DU som bör visa det.
Den enda som har påstått något är DU - så bevisbördan är givetvis din. Vad har du för källor om Sirhans mentala status?
Citera
2021-08-28, 21:45
Medlem
Citat:
Inte vet jag vad du missat - men fanatiker är väl sällan särskilt resonabla ?
Du måste nog visa vad som i så fall är "fanatiskt" med att insistera på att inte minnas något från händelsen trots att om han blir frigiven om han 'minns'.

Om du vill lyfta din 'hypotes' från ditt sedvanliga vettlösa pladder.

Citat:
Den enda som har påstått något är DU - så bevisbördan är givetvis din. Vad har du för källor om Sirhans mentala status?
Det är du som lägger fram en hypotes om att han insisterar på att inte minnas något från händelsen, trots att han blir frigiven om han minns, för att han är, psykiskt sjuk.

Hur menar du att en sådan psykisk sjukdom i så fall skulle se ut? Har du någon speciell diagnos som du tänker dig här?

Jag_vill_tillbringa_resten_av_mitt_liv_i_amerikans k_gulag_för_att_det_är_så_stimulerande_här_inne-ps ykosen?

Annan?
Citera
2021-08-28, 21:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du måste nog visa vad som i så fall är "fanatiskt" med att insistera på att inte minnas något från händelsen trots att om han blir frigiven om han 'minns'.

Om du vill lyfta din 'hypotes' från ditt sedvanliga vettlösa pladder.
Vilken hypotes pratar du om?

Citat:
Det är du som lägger fram en hypotes om att han insisterar på att inte minnas något från händelsen, trots att han blir frigiven om han minns, för att han är, psykiskt sjuk.

Hur menar du att en sådan psykisk sjukdom i så fall skulle se ut? Har du någon speciell diagnos som du tänker dig här?

Jag_vill_tillbringa_resten_av_mitt_liv_i_amerikans k_gulag_för_att_det_är_så_stimulerande_här_inne-ps ykosen?

Annan?
Nej, jag har fortfarande inte lagt fram en hypotes - jag ställde en enkel fråga om Sirhans mentala tillstånd - du hävdade då att han är ”frisk” och då frågade jag hur du vet det? Har du någon källa som styrker ditt påstående eller var det fantasi?
Citera
2021-08-28, 22:23
Medlem
Citat:
Vilken hypotes pratar du om?
Den här:
Citat:
Nån form av övertygelse om att det man gjort är rätt ur ett moraliskt, personligt eller religiöst perspektiv.
Hur ska din hypotes förklara varför Sirhan under mer än ett halvsekel insisterar på att han inte minns något från händelsen trots att han annars hade blivit villkorligt frigiven redan 1985?

Säg att hans "övertygelse" består i att han mördade RFK för att denne, låt säga, ville exportera amerikanskt stridsflyg till zionisterna i Palestina. HUR tänker du dig då att samma "övertygelse" skulle leda till att han insisterar på att inte minnas något från händelsen = vill tillbringa resten av sitt liv i USA's Gulag?

Punkta gärna ned ditt resonemang, en punkt i taget så att det blir enklare att följa.

Citat:
Nej, jag har fortfarande inte lagt fram en hypotes - jag ställde en enkel fråga om Sirhans mentala tillstånd - du hävdade då att han är ”frisk” och då frågade jag hur du vet det? Har du någon källa som styrker ditt påstående eller var det fantasi?
Nej. Eftersom det här redan är avhandlat längre bak i tråden så ser jag i nuläget inget skäl till en repris.

OM du vill lägga fram "psykiskt sjuk" som 'möjlig' förklaring till Sirhans minst sagt självdestruktiva (OM han är skyldig) strategi, så får du gärna göra det igen. Men då får du också förvänta dig att vi vill se mer än bara ditt vanliga bitter-pladder.

Att du presenterar någon form av underlag.

Har du något sådant?
Citera
2021-08-28, 22:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Den här:

Hur ska din hypotes förklara varför Sirhan under mer än ett halvsekel insisterar på att han inte minns något från händelsen trots att han annars hade blivit villkorligt frigiven redan 1985?

Säg att hans "övertygelse" består i att han mördade RFK för att denne, låt säga, ville exportera amerikanskt stridsflyg till zionisterna i Palestina. HUR tänker du dig då att samma "övertygelse" skulle leda till att han insisterar på att inte minnas något från händelsen = vill tillbringa resten av sitt liv i USA's Gulag?

Punkta gärna ned ditt resonemang, en punkt i taget så att det blir enklare att följa.
Vad är det för hypotes du pratar om? Jag kan ju inte gärna förklara dina fantasier, det får du försöka göra själv.

Citat:
Nej. Eftersom det här redan är avhandlat längre bak i tråden så ser jag i nuläget inget skäl till en repris.

OM du vill lägga fram "psykiskt sjuk" som 'möjlig' förklaring till Sirhans minst sagt självdestruktiva (OM han är skyldig) strategi, så får du gärna göra det igen. Men då får du också förvänta dig att vi vill se mer än bara ditt vanliga bitter-pladder.

Att du presenterar någon form av underlag.

Har du något sådant?
Nej jag har givetvis inget underlag - jag ställde en fråga om du visste hur Sirhans mentala status är (och var vid mordet) - du svarade att han är frisk. Frågan kvarstår: vad grundar du ditt påstående på?
Citera
2021-08-28, 22:36
Medlem
Jag vill också påminna trådens eventuella läsare om att mordet på senator Robert Kennedy givetvis inte ska studeras isolerat från övriga mord/mordförsök som har drabbat familjen Kennedy genom åren.
- John F Kennedy: Dallas 1963

- Robert F Kennedy: Los Angeles 1968

- Ted Kennedy: Chappaquiddick (+ flygkrasch) 1969

- John F Kennedy Jr: Utanför Cape Cod 1999
Seriemördare i farten....?
Citera
2021-08-28, 22:42
Medlem
Citat:
Hur vet du att Sirhan mördade Robert Kennedy?
Att du, (förmodligen), hävdar motsatsen är en tillräcklig god indikator på att så är fallet. Men det finns ju annat också.

Sirhan brottas ned på brottsplatsen straxt efter att han avfyrat revolvern.
Han erkänner mordet i inspelade förhör och under rättegången.
Sirhan har även innan mordet skrivit i en anteckningsbok att Robert Kennedy måste dö innan ett viss datum.
Sirhan har berättat för människor om att han tänker mörda Robert Kennedy...etc

Citat:
Nu dömdes han trots det till döden, men räddades i sista stunden av en ny kalifornisk lag som avskaffade dödsstraffet.
Tydligen gick det tre år från det att han dömdes till döden, tills att straffet omvanlades till livstidsfängelse. Vi får väl hoppas att Sirhan inte bet på naglarna hela tiden.

Sirhans minnesförlust uppstod senare, någon gång på 1980-talet (?). Trots den har han till journalister uppgett lika olika motiv till varför han mördade Robert Kennedy. Alkohol och hypnos bland annat ...
Citera
2021-08-28, 22:49
Medlem
Citat:
Vad är det för hypotes du pratar om? Jag kan ju inte gärna förklara dina fantasier, det får du försöka göra själv.
Du skrev (min fetning):
Citat:
Låter ju onekligen som en antingen psykiskt sjuk person eller någon med extremt stark mission som inte tar en sådan enkel utväg som att säga sig vara oskyldig alternativt skyldig.
Hur är Sirhans mentala hälsa? Vet man det?
Är inte det en hypotes (fetat) du lägger fram här som alternativ förklaring till att Sirhan faktiskt talar sanning när han säger att han inte minns något från händelsen?

Citat:
Nej jag har givetvis inget underlag - jag ställde en fråga om du visste hur Sirhans mentala status är (och var vid mordet) - du svarade att han är frisk. Frågan kvarstår: vad grundar du ditt påstående på?
Du vill genomgående kasta om bevisbördan. OM du nu menar att Sirhans mer än ett halvsekel långa insisterande på att han inte minns något från händelsen, TROTS att det gör att han inte friges, beror på att han lider av någon slags psykiatrisk ohälsa, så är det mycket riktigt ditt jobb att också visa det.

Om du däremot INTE menar det, så blir ju den naturliga följdrågan: Vad i hela friden menar du människa?
Citera
2021-08-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Att du, (förmodligen), hävdar motsatsen är en tillräcklig god indikator på att så är fallet. Men det finns ju annat också.
Ah, man tackar.

Citat:
Sirhan brottas ned på brottsplatsen straxt efter att han avfyrat revolvern.
Ingen bestrider att han avfyrade en revolver riktning RFK, nej.

Citat:
Han erkänner mordet i inspelade förhör
Gör han? Citera och källhänvisa.

Citat:
och under rättegången.
Under påverkan från sin bevisat korrupte försvarsadvokat, ja.

Citat:
Sirhan har även innan mordet skrivit i en anteckningsbok att Robert Kennedy måste dö innan ett viss datum.
Anteckningar som enligt en enig expertis ser ut precis som "automatic writing", ja. Något som han till läkarnas förvåning reproducerade under hypnos i fängelsecellen.

Citat:
Sirhan har berättat för människor om att han tänker mörda Robert Kennedy
Vilka "människor" har han berättat det för?

Citera och källhänvisa.

Citat:
...etc
Ja?

Citat:
Tydligen gick det tre år från det att han dömdes till döden, tills att straffet omvanlades till livstidsfängelse. Vi får väl hoppas att Sirhan inte bet på naglarna hela tiden.
Och?

Citat:
Sirhans minnesförlust uppstod senare, någon gång på 1980-talet (?).
Då citerar du och källhänvisar du till något där det framkommer att han minns något av händelsen och vad han minns och när han minns det.

Citat:
Trots den har han till journalister uppgett lika olika motiv till varför han mördade Robert Kennedy. Alkohol och hypnos bland annat ...
Citera. Källhänvisa.
Citera
2021-08-28, 23:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur skulle en sådan "exremt stark mission" se ut, menar du?

Psykisk hälsa = frisk.
Hur vet du det?
Citera. Källhänvisa!
Citera
2021-08-29, 00:06
Medlem
Citat:
Hur vet du det?
Citera. Källhänvisa!
Som sagt, vi har ju dragit det här i långbänk bakåt i tråden.

Börja här: (FB) Mordet på Robert F Kennedy 5 juni 1968

Igen:

Jag menar att Sirhan talar sanning när han insisterar på att han inte minns något från händelsen eller vad som kan ha lett fram till den.

Ett tungt skäl (av flera) till det är att han hade blivit villkorligt frigiven redan 1985 om han inte insisterat på att han inte mindes något.

Du lägger då fram två alternativa hypotetiska förklaringar till att han insisterar på att inte minnas:
- Fanatisk övertygelse.

- Psykisk ohälsa.
Jag uppmanar dig därför att presentera någon form av logiskt resonemang + underlag som ger stöd åt dina två alternativa hypoteser.

Du vägrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in