2022-12-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tillåt mig tvivla men berätta gärna hur via skulle vara skyldiga till det mord som Sirhan Sirhan utförde helt själv?
Hur vet du det?
Citera
2022-12-17, 18:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Hur vet du det?
Vet vad? Att CIA är skyldiga till mordet som Sirhan Sirhan erkänt? Det vet jag inte - det är ju det jag ber om bevis för.
Citera
2022-12-17, 18:08
Medlem
Citat:
Vet vad?
Att Sirhan mördade RFK:
Tillåt mig tvivla men berätta gärna hur via [sic] skulle vara skyldiga till det mord som Sirhan Sirhan utförde helt själv?
Hur vet du det?
Citera
2022-12-17, 19:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Att Sirhan mördade RFK:
Tillåt mig tvivla men berätta gärna hur via [sic] skulle vara skyldiga till det mord som Sirhan Sirhan utförde helt själv?
Hur vet du det?

Varför tror du jag vet det?
Jag skrev ytterst tydligt ”tillåt mig tvivla” vilket rimligen knappast kan feltolkas som ett säkert påstående av någon annan än en extrem autist. Hursomhelst, vad jag menade är att jag inte vet men gärna tar emot bevis för att Sirhan Sirhan inte var mördaren eller att han agerade på någon annans uppdrag - hittills har jag dock inte sett något sådant.

Om du fortfarande har problem med frågan så kan jag omformulera den till ”Tillåt mig tvivla men berätta gärna hur CIA skulle vara skyldiga till det mord som Sirhan Sirhan erkände helt själv
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-12-17 kl. 19:29.
Citera
2022-12-17, 22:42
Medlem
Citat:
Om du fortfarande har problem med frågan så kan jag omformulera den till ”Tillåt mig tvivla men berätta gärna hur CIA skulle vara skyldiga till det mord som Sirhan Sirhan erkände helt själv
Om du inte vet att Sirhan Sirhan mördade RFK så är det här en bättre formulering, ja. Här implicerar det du skriver att du tror att Sirhan Sirhan mördade RFK.

Sedan vad den tron är värd är en helt annan femma.
Citera
2022-12-17, 23:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om du inte vet att Sirhan Sirhan mördade RFK så är det här en bättre formulering, ja. Här implicerar det du skriver att du tror att Sirhan Sirhan mördade RFK.

Sedan vad den tron är värd är en helt annan femma.

jaha?
Han har erkänt, det finns vittnen.
Jo- jag skulle nog säga att det finns tillräckligt med bevis för att påstå att konsensus råder om att Sirhan mördade RFK - tillräckligt för att säga att jag vet att så skedde.
Citera
2022-12-18, 01:33
Medlem
Citat:
jaha?
Han har erkänt,
Rättshistorien i USA är full med oskyldiga som har "erkänt" trots att de bevisligen var oskyldiga. I fallet med Sirhans erkännande så vet vi dessutom varför han erkände "with twenty years malice afterthought" (han "erkänner" således att han hade planerat mordet på RFK sedan han var 4 år gammal i Palestina).

Att det var för att han inte fick byta försvarsadvokat. Att han motsatte sig sin advokats strategi att hänga ut honom som psykiskt sjuk och därför inte kunde anses ansvarig för sina egna handlingar.

Nu blev han som sagt BÅDE uthängd som psykiskt sjuk OCH dömd till döden TROTS att han bevisligen inte var/är psykiskt sjuk och TROTS att det inte finns några bevis för hans skuld.

En försvarsadvokat som vid tiden för Sirhans rättegång befann sig under brottsutredning för att ha tillförskansat sig dokument som han inte hade rätt till. Och, ja, kort efter det att Sirhan dömdes till döden så lades utredningen mot honom ned.

Mission accomplished?

Citat:
det finns vittnen.
Vilka då?

Citat:
Jo- jag skulle nog säga att det finns tillräckligt med bevis för att påstå att konsensus råder om att Sirhan mördade RFK - tillräckligt för att säga att jag vet att så skedde.
Då listar du bevisen för det.
Senast redigerad av onopono 2022-12-18 kl. 01:51.
Citera
2022-12-18, 11:10
Medlem
Citat:
Att det var för att han inte fick byta försvarsadvokat. Att han motsatte sig sin advokats strategi att hänga ut honom som psykiskt sjuk och därför inte kunde anses ansvarig för sina egna handlingar.
Han fick byta advokat, om han så önskade. Det gjorde han inte. Och han bedömdes som oförmögen att sköta sitt försvar själv.
Och den bedömningen stod domaren för.
Och domaren är bemyndigad att fatta sådana beslut.
Citat:
Nu blev han som sagt BÅDE uthängd som psykiskt sjuk OCH dömd till döden TROTS att han bevisligen inte var/är psykiskt sjuk och TROTS att det inte finns några bevis för hans skuld.
Det är inte brottsligt att vara psykiskt sjuk. Eller hur tänker du?

Försvaret åberopade termen "diminished capacity", vilket inte är samma sak som psykisk sjukdom.
Citera
2022-12-18, 11:19
Medlem
Citat:
Igen, han erkände eftersom att han bokstavligen greps med en rykande pistol ca 1 meter framför en dödligt skadad RFK. Det finns mig veterligen ingen som bestrider det, Sirhan Sirhan inkluderad.
Här är du tydligen införstådd med händelseförloppet.
Citat:
Frågan är fortfarande om han minns händelsen med upptakt (inklusive hans motiv) eller inte.
Det är en icke fråga.
Det finns inget som säger att en dömd brottsling måste minnas brottet på ett oklanderligt vis, under själva fängelsetiden.

Därimot så blir det ju onekligen knepigt för mördaren Sirhan, när han begär att få bli frisläppt. Den sedan 90-talet uppkommna minnesförlusten är ett sätt för Sirhan att slippa uppvisa ånger eller insikt om mordet på RFK.
Citera
2022-12-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Han fick byta advokat, om han så önskade. Det gjorde han inte. Och han bedömdes som oförmögen att sköta sitt försvar själv.
Och den bedömningen stod domaren för.
Och domaren är bemyndigad att fatta sådana beslut.
Den omedelbara orsaken till att han 'erkände' var att han fick för sig att två unga kvinnor i publiken (under rättegången) var identiska med Peggy Osterkamp och Gwen Gumm, vilka han på avstånd var förtjust i och hade skrivit om (i.e. automatic writing) i sina beslagtagna anteckningar:
“Peggy Osterkamp, I love you. I love you. Osterkamp. Miss Peggy. Peggy. P. P. P."

Och så här reagerar Sirhan när han fick syn på de två kvinnorna i salen:
Sirhan Sirhan: [mycket upprörd] “I, at this time, sir, withdraw my original plea of not guilty and submit the plea of guilty as charged on all counts. I also request that my counsel dissociate themselves from this case completely.”

Judge Walker: “Do I understand that you want to plead guilty to murder in the first degree?”

Sirhan Sirhan: “Yes, sir, I do. I will offer no defense whatsoever.”

Judge Walker: “All right, and what do you want to do about the penalty?”

Sirhan Sirhan: “I will ask to be executed, sir,”

Judge Walker: “Now, I know nothing in the law that permits a defendant under any circumstances to enter a plea of guilty to murder in the first degree and ask for execution,”

Sirhan Sirhan: “Well, I have, sir.”

Judge Walker: “Well, now, just a minute. Why do you want to do this?”

Sirhan Sirhan: “I believe, sir, that is my business, isn’t it?”

Judge Walker: “No, it isn’t. When we come to accepting a plea, you have to give me a reason.”

Sirhan Sirhan: “I killed Robert Kennedy willfully, premeditatively, with twenty years of malice aforethought. That is why,”

Judge Walker: “Well, the evidence has to be produced here in court.”

Sirhan Sirhan: “I withdraw all evidence, sir.”

Judge Walker: “There is no such procedure.”

Sirhan Sirhan: “To hell with it.”

Judge Walker: “Well, the Court will not accept the plea. Proceed with the trial. Any further interruptions will result in you being restrained . . . you will have a face mask put on you which will prohibit you from talking and your arms will be strapped to your chair and the trial will proceed.”

Sirhan Sirhan: “I understand ...however, sir, I intend to defend myself pro per”.

Judge Walker: “You have retained counsel. Counsel is staying in the trial.”

Sirhan Sirhan: “You are not going to shove a trial down my throat, sir, in any way you want.”

Judge Walker: “You say you want to go pro per?”

Sirhan Sirhan: “Yes, I will.”

Judge Walker: “What are the defenses to murder in the first degree?”

Sirhan Sirhan: “Sir, I don’t know. I don’t understand all of this legality.”

Judge Walker: “I find you are incapable of representing yourself. Sit down and keep quiet, and, if not, I intend to keep you quiet.”

Och tillbaka i försvarets rum:
“I told you not to bring those two girls in here,” he screamed. Bob Kaiser didn’t know what he was talking about. Which girls?
“Those two girls sitting next to you. As if you didn’t know! One of them is Gwen Gumm and the other is Peggy Osterkamp.”

---O'Sullivan, Shane. Who Killed Bobby? : The Unsolved Murder of Robert F. Kennedy . Kindle Edition.
Efter att ha fått förklarat för sig att de båda kvinnorna inte var Gumm och/eller Osterkamp så gick Sirhan mycket motvilligt med på att behålla sitt försvarsteam med löftet att dessa båda kvinnor inte skulle kallas som vittnen.

Det är det här 'erkännandet' som diverse apologeter av den officiella versionen av mordet på RFK anser är ett fullgott bevis för Sirhans skuld.

Döm själva.

Citat:
Det är inte brottsligt att vara psykiskt sjuk. Eller hur tänker du?
Hur du har tolkat in det från något jag har skrivit är för mig ett mysterium. Men, förklara gärna hur du tänker här.

Citat:
Försvaret åberopade termen "diminished capacity", vilket inte är samma sak som psykisk sjukdom.
Tokig. Knäpp. Galen...whatever...Sirhan kom från en kultur där en sådan stämpel ofta var värre än döden.

Dessutom så visste han själv att han var helt normal mentalt och psykiskt .... med undantag för att han var synnerligen lätt att hypnotisera.
Citera
2022-12-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Här är du tydligen införstådd med händelseförloppet.
Tack. När det kommer från dig PekkariP1, med dina dokumenterat gedigna kunskaper, så känns det som ett riktigt erkännande. Tack 🤪

Citat:
Det är en icke fråga.
Det finns inget som säger att en dömd brottsling måste minnas brottet på ett oklanderligt vis, under själva fängelsetiden.
Fast nu flyttar du målburen igen.

Citat:
Därimot så blir det ju onekligen knepigt för mördaren Sirhan, när han begär att få bli frisläppt. Den sedan 90-talet uppkommna minnesförlusten är ett sätt för Sirhan att slippa uppvisa ånger eller insikt om mordet på RFK.
Då har du säkert ett citat där Sirhan (innan eller efter 90-talet) säger sig minnas händelsen med upptakt?
Citera
2022-12-18, 18:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Tokig. Knäpp. Galen...whatever...Sirhan kom från en kultur där en sådan stämpel ofta var värre än döden.

Dessutom så visste han själv att han var helt normal mentalt och psykiskt .
Fast bristande självinsikt är väl typ formulär 1A för folk som inte mår bra psykiskt…
Han berättade ju även för psykologerna under utredningen att han inte visste själv om han mördat RFK men att han tyckte det var välförtjänt att RFK dog och att han avskydde honom. Anledningen var lite luddig men det gamla vanliga judehatet bland palestinier drog han själv upp som förklaring, tillsammans med att han kände sig orättvist behandlad..

Citat:
. med undantag för att han var synnerligen lätt att hypnotisera.
Spännande - när, och hur, har Sirhan kommit fram till detta?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-12-18 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in