Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det är givetvis ett sätt att se saken. Här krävs i så fall insatser för att bryta sådant hedersförtryck. Nu menar jag att man kanske får ge enskilda ett visst privat spelrum, medan rågången till att ställa till skit för andra i samhället måste hållas strikt. Kanske skulle du vilja gå i kristna kyrkan och äta bacon, även om du var stationerad i Bagdad?
Så frågan är ju vad man hör Jomshof säga:
Säger han
a) "Ut med alla muslimer och rensa Sverige från skadligt inflytande!" eller säger han
b) "Nu får vi se upp, för nu börjar terrorverksamhet dyka upp även i Sverige"?
Min syn på den saken är att de som hatar SD (och de som gör att SD blir hatade) tycker att Jomshof säger "a", medan de som ser saken för vad det handlar om hör honom säga (på ett konfrontativt sätt) "b".
På många sätt gillar jag Jomshof, eftersom han talar klarspråk om Islam på ett sätt som ingen annan offentlig person vågar göra. Han beter sig också betydligt mer statsmannamässigt än exempelvis Ekeroth som har en ytterst hetsig och löjeväckande attityd.
Men jag känner ändå att Jomshof har valt fel måltavla. Han siktar på de spektakulära problemen med Islam (terrorismen), istället för de problemen som faktiskt är djupt relevanta i vardagen för tiotusentals svenska medborgare.
Hederförtrycket är massivt i sverige. De drabbade - främst muslimska flickor/kvinnor - lever i kontrollsamhällen där de ständigt övervakas och får sin valfrihet och rörelsefrihet begränsad.
Att komma åt detta problem är sannerligen inte enkelt, men det är självklart helt omöjligt så länge problemet inte finns på agendan.
Civilsamhället måste erbjuda en trovärdig väg ut ur det teokratiska/kulturkonservativa förtrycket. Det finns tusentals muslimer som faktiskt vill leva ett sekulariserat liv i frihet, men som aldrig får möjlighet eftersom man lever i utanförskapsområden som inte värderar principer som mänskliga rättigheter. Man blir hela tiden övervakad av närområdets religiösa angivare som noterar minsta brott mot traditionerna.
Islam är kittet som håller ihop parallellsamhället och eliminerar kontaktytorna med det svenska civilsamhället.