2014-07-08, 11:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Hon säger, parafraserat, att det borde sitta fler kvinnor, invandrare och
andra som inte är vita hetero män, i maktposition.

Är det så illa? Jag är inte jätteglad för inkvotering, jag anser att man ska
välja efter kompetens. Men det finns ju kompetens bland de som inte
är vhm. Dock är det ibland så att deras kompetens inte får en chans
att briljera.

Det är ett dilemma, som inte är svart eller vitt.

Återigen, jag röstar inte på MP, av andra orsaker än att Åsa vill ha fler
icke-vhm i maktposition. Vilket jag inte känner mig hotad av. Utan för
deras syn på jobb, ekonomi, och annat.
Ja det är illa med kvotering, väldigt illa. Man ska gå enbart på kompetens. Då säger du att jo men, de som inte är vita heterosexuella män tillåts inte briljera. So what? Det finns massor av människor som skulle kunna sitta i riksdagen men som inte gör det.

Men det finns ju en än värre sak med kvotering. Man tar ju in, heter det, t.ex. kvinnor eller invandrare för att få mångfald. Men det är återigen en kompetensfråga. Om man t.ex. tar in en kvinna genom kvotering för att få ett kvinnoperspektiv på en fråga - vad är det då som säger att kvinnan man tar in har något annat än sitt eget väldigt smala perspektiv på det hela? Har en kvinna någon sorts kvinnokompetens bara på grund av att hon är just kvinna? Självklart inte, hon tala för sig själv, hon kanske kan tala för en del av gruppen kvinnor, men inte för alla kvinnor. Om det nu är som det så ofta sägs, att skillnaderna inom gruppen är mycket större än skillnaderna mellan grupperna - borde sådana grupper kvoteras in, eftersom det inte skulle innebära någon breddning av perspektivet? Nej. För det vore ju i så fall bättre med en person vars kompetens, inte identitet, gör denne till en kandidat.
Citera
2014-07-08, 11:37
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Hon kanske känner sig hotad att feministiskt initiativ?
Genom att visa att miljöpartiet är minst lika feministiskt hoppas hon ta deras röster.

Exakt detta. Det ter sig ratt uppenbart att MP mer och mer flirtar in sig med Fi's valjargrupp och vill ha en del av den biten. MP har aldrig kants sa uppenbart feministiska som nu faktiskt.

Citat:
Hon säger ju inte att alla vita heterosexuella män, som inte sitter i maktposition,
sitter i maktposition. Är du med..?

Hon säger att i maktposition är det absolut vanligast med vita heterosexuella
män. Vilket inte är någon statshemlighet direkt. Det är fakta.

Problemet tror jag, är att grammatiken hon och hennes kompisar använder
uppfattas så dåligt dom det bara är möjligt. Ni vill liksom få det värsta ur hennes
grammatik.

Jag är precis som du. Jag tittar mig i spegeln och ser precis som du, en vit hetero man.
Ändå tar jag inte illa vid mig av Åsas ord, men du kanske gör det?

Att jag aldrig kommer rösta på MP är för att de är ett flummigt parti. Inte för
att Åsa använder en speciell grammatik, som kan tolkas illa om man anstränger sig.

Deras politiska plan är inte något som tilltalar mig. Vilket är synd. Egentligen är
ju miljön viktig. Men deras sätt att uttrycka sig på i många andra frågor om
ekonomi och arbete och så vidare, gör att jag inte attraheras av dem alls.

Hur menar du att grammatiken ligger bakom detta ? Jag har svart att se hur grammatiken gjort att utlandska man (om vi nu skall halla oss till man enbart) inte raknas in som farliga miljobovar nar de kor runt i sina mercor och ater kott.

Daremot sa kan jag halla med dig om att en del reaktioner ar lite roliga att se. Det maste ju vara jattebra att partiet so oppet visar sin standpunkt.

Citat:
Nej, faktiskt inte. Jag menar grammatik.

Hon kunde använt en annan slags grammatik för att nå ut med
sin retorik. Men det kommer hon inte göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
...hon använder svensk grammatik. Allt hon säger är på grammatiskt korrekt svenska.

Ja, jag ar ocksa lite forbryllad over detta.
Citera
2014-07-08, 11:37
Medlem
Karmans avatar
Bedrövligt av MP och Romson. Romson använder samma svepande och generaliserande resonemang som rasisterna, som hon säger sig hata så mycket. Ridå för MP.
Citera
2014-07-08, 11:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja, jag ar ocksa lite forbryllad over detta.
Specktakel kanske menar Romsons öppningsfras, vilken ju använder arabisk grammatik. Men jag tror inte det.
Citera
2014-07-08, 11:49
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
12 sidor och ingen har anmärkt på att hon börjar sitt tal med Ramadan Kareem. När hon säger det så ser man riktigt hur upprymt människan är, hon nästan spricker av entusiasm. Att sedan stå i runt 30 minuter och orera om kvinnokamp medan man hyllar en av världens mest kvinnoförtryckande -ismer...

Som någon annan redan sagt, det är dubbeltänk och schitzofreni i svenskt samhälle och politik.

Nästan som man önskar att Flashbacksrasisternas domedagsprofetior slår in och att hyndan Romson får uppleva att leva i ett samhälle styrt av ickevita.

Just nu tycker jag att hon är vidrigare än jimmy åkesson.

Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Tack vare media.

Finns tyvärr sanning i det påståendet. Kolla bara in den "manlige" flumreportern.
Citera
2014-07-08, 12:02
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Undrar om det inte även är lite tvärtom? Kollar lite på klippet och när man ser Fridolin i publiken lite då och då ser han inte jättenöjd ut. Han är ju trots allt rätt så vettig, undra om inte han sitter där och skäms lite över att han delar den yttersta makten i MP tillsammans med en halvt galen populist som ingen vettig människa faktiskt kan vilja rösta på. För att vara populist saknar hon ju dessutom helt karisma och talar dåligt då hon ständigt hakar upp sig. Kan vi inte ta ett ö-råd och skicka hem henne?

Hahaha, jo

Det blir ju så konstigt när hon står och hetsar mot vita, heterosexuella män eftersom de har makten medan deras väljare, och åhörare, knappast är dessa män. I stället är de troligen vita, heterosexuella män med ett pissjobb och en pissekonomi som de försöker få ihop.

Förstår hon inte att hon skrämmer bort folk från partiet?

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men det finns ju en än värre sak med kvotering. Man tar ju in, heter det, t.ex. kvinnor eller invandrare för att få mångfald. Men det är återigen en kompetensfråga. Om man t.ex. tar in en kvinna genom kvotering för att få ett kvinnoperspektiv på en fråga - vad är det då som säger att kvinnan man tar in har något annat än sitt eget väldigt smala perspektiv på det hela? Har en kvinna någon sorts kvinnokompetens bara på grund av att hon är just kvinna? Självklart inte, hon tala för sig själv, hon kanske kan tala för en del av gruppen kvinnor, men inte för alla kvinnor. Om det nu är som det så ofta sägs, att skillnaderna inom gruppen är mycket större än skillnaderna mellan grupperna - borde sådana grupper kvoteras in, eftersom det inte skulle innebära någon breddning av perspektivet? Nej. För det vore ju i så fall bättre med en person vars kompetens, inte identitet, gör denne till en kandidat.

Exakt så. Jag som kvinna har klarat mig genom livet baserat på kompetens, inte kvotering. Förutom löneökning så är ju just bekräftelsen man får vid en befordran det väsentliga. Jag vill få bekräftelse och bättre lön för att jag förtjänar det, inte för att jag tillhör en folkgrupp.

Sedan vill jag så klart inte få sämre lön än vad en manlig kollega med samma erfarenhet och samma arbetsprestation får, men idag känns det som något som alla håller med om.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-07-08 kl. 12:06.
Citera
2014-07-08, 12:16
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Att hon först generaliserar dom flesta på höga positioner till vita hetro män, sen påstår hon att alla är unika människor? Blev lite klurigt där!
Citera
2014-07-08, 13:21
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen123
Att hon först generaliserar dom flesta på höga positioner till vita hetro män, sen påstår hon att alla är unika människor? Blev lite klurigt där!

Nej, vita heterosexuella män är inte människor enligt Romson. Underligt hur hennes hatpropagande kan kablas ut på rikstäckande tv utan att några mer kända samhällsprofiler har något att invända. Jag vet i alla fall att det finns tre partier jag aldrig kommer rösta på: F!, VPK och MP.
Citera
2014-07-08, 13:42
Medlem
http://verklighetenisverige.wordpress.com/2012/03/13/ar-asa-romson-en-fara-for-den-allmanna-sakerheten/
Citera
2014-07-08, 14:06
Medlem
Som vanligt är det bara snack och liten verkstad. Mp vill införa samtyckeslag,förbud mot
sexistisk reklam. Att det är så här mycket GRRR!! och BRRR!! beror på att hon är rädd för
F!
Citera
2014-07-08, 15:12
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Är Åsa ihop med en vit heterosexuell man? Jag undrar just hur deras sexliv ser ut? Åsa som domina som "förhör" mannen som hela tiden måste erkänna hur förtryckande och klimatskadlig han är. Varje svar leder till fler piskrapp från Åsa...

Ja, vit iallafall. Piskan är rättvisemärkt och gjord utav hampa.
Citera
2014-07-08, 15:54
Medlem
Är detta ett försök till att fiska röster från F!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in