Citat:
Ja det är illa med kvotering, väldigt illa. Man ska gå enbart på kompetens. Då säger du att jo men, de som inte är vita heterosexuella män tillåts inte briljera. So what? Det finns massor av människor som skulle kunna sitta i riksdagen men som inte gör det.Hon säger, parafraserat, att det borde sitta fler kvinnor, invandrare och
andra som inte är vita hetero män, i maktposition.
Är det så illa? Jag är inte jätteglad för inkvotering, jag anser att man ska
välja efter kompetens. Men det finns ju kompetens bland de som inte
är vhm. Dock är det ibland så att deras kompetens inte får en chans
att briljera.
Det är ett dilemma, som inte är svart eller vitt.
Återigen, jag röstar inte på MP, av andra orsaker än att Åsa vill ha fler
icke-vhm i maktposition. Vilket jag inte känner mig hotad av. Utan för
deras syn på jobb, ekonomi, och annat.
andra som inte är vita hetero män, i maktposition.
Är det så illa? Jag är inte jätteglad för inkvotering, jag anser att man ska
välja efter kompetens. Men det finns ju kompetens bland de som inte
är vhm. Dock är det ibland så att deras kompetens inte får en chans
att briljera.
Det är ett dilemma, som inte är svart eller vitt.
Återigen, jag röstar inte på MP, av andra orsaker än att Åsa vill ha fler
icke-vhm i maktposition. Vilket jag inte känner mig hotad av. Utan för
deras syn på jobb, ekonomi, och annat.
Men det finns ju en än värre sak med kvotering. Man tar ju in, heter det, t.ex. kvinnor eller invandrare för att få mångfald. Men det är återigen en kompetensfråga. Om man t.ex. tar in en kvinna genom kvotering för att få ett kvinnoperspektiv på en fråga - vad är det då som säger att kvinnan man tar in har något annat än sitt eget väldigt smala perspektiv på det hela? Har en kvinna någon sorts kvinnokompetens bara på grund av att hon är just kvinna? Självklart inte, hon tala för sig själv, hon kanske kan tala för en del av gruppen kvinnor, men inte för alla kvinnor. Om det nu är som det så ofta sägs, att skillnaderna inom gruppen är mycket större än skillnaderna mellan grupperna - borde sådana grupper kvoteras in, eftersom det inte skulle innebära någon breddning av perspektivet? Nej. För det vore ju i så fall bättre med en person vars kompetens, inte identitet, gör denne till en kandidat.