2014-07-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
De flesta är nog sura för att det är OK att dra alla vita män över samma kam i alla frågor. Men inte någon annan grupp i samhället i någon enskilld fråga. Det är inte så att vi inte vet fakta.

Tittar jag på mitt eget liv. Jag promenerar till jobbet varje dag, äter en normal kost, min sambo tjänar mer än mig (marginellt men ändå), har ingen reel makt. Sen ser jag det här talet. Vad ska jag tycka då? Är inte kränkt, men visst kan man fråga sig hur man kan få stå och gorma om detta och sen klaga på herr Åkesson?

Byter man ut "Vita män" mot judar i talet kunde det skrivits av Adolf själv. Ingen verkar se det. Själv hade jag gärna röstat på ett MP som faktiskt kunde bära upp sitt namn med vettiga miljölösningar. Tänkte rösta på S egentligen trotts tviveln PGA Miljöpartiet som åker med på samma macka. Nu har jag igen aning om hur jag ska rösta.

Hon säger ju inte att alla vita heterosexuella män, som inte sitter i maktposition,
sitter i maktposition. Är du med..?

Hon säger att i maktposition är det absolut vanligast med vita heterosexuella
män. Vilket inte är någon statshemlighet direkt. Det är fakta.

Problemet tror jag, är att grammatiken hon och hennes kompisar använder
uppfattas så dåligt dom det bara är möjligt. Ni vill liksom få det värsta ur hennes
grammatik.

Jag är precis som du. Jag tittar mig i spegeln och ser precis som du, en vit hetero man.
Ändå tar jag inte illa vid mig av Åsas ord, men du kanske gör det?

Att jag aldrig kommer rösta på MP är för att de är ett flummigt parti. Inte för
att Åsa använder en speciell grammatik, som kan tolkas illa om man anstränger sig.

Deras politiska plan är inte något som tilltalar mig. Vilket är synd. Egentligen är
ju miljön viktig. Men deras sätt att uttrycka sig på i många andra frågor om
ekonomi och arbete och så vidare, gör att jag inte attraheras av dem alls.
Citera
2014-07-08, 10:38
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Det hon säger är egentligen inget nytt.

Deras mantra är att vita heterosexuella män äter en
stor del av kakan. Rent siffermässigt har hon helt rätt, det
är fakta som inte går att säga emot.
Vita män besitter
en väldigt stor del av makten, det är enkelt att bevisa.

Så egentligen vet jag inte varför ni hetsar upp er? Det är
inget nytt under solen och det är inget kontroversiellt.

Ja, såvida man inte är lättkränkt förstås dårå...

Ibland kan generaliseringar vara en effektiv (om än klumpig) metod att sätta fokus på ett problem. Men blir generaliseringen för bred så sjunker träffbilden ner mot NOLL.

Att som Åsa och MP, tillsammans med Fi, dra varenda vit heterosexuell någorlunda välbeställd man på jorden över en kam, är så infantilt klumpigt, så rasistiskt, och så icke-konstruktivt att man baxnar. Ja, det ger faktiskt en ny dimension till begreppet dumhet.

Jag har en mjuk och rar, ja genomgod och eftertänksam liten son som jag får tårar i ögonen av att höra Romson stå och DEMONISERA. Bara en ond människa gör så. Förbannade idiotpolitiker!!

Det enda hon har uppnått är att polariseringen cementeras och fördumningen fördjupas i svensk politik.

Inte ens Sverigedemokraterna skyller på invandrarna (även om många vill höra det så), de skyller på den för stora invandringen. Skilj på sak och person.

Min fru sa någonting klokt: "Tänk så många väninnor jag har som nästan dagligen tar bilen in till affärscentrumet och shoppar kläder till förbannelse. Kläder som består av bomull frå miljöförstörande odling, eller av syntet framställda av giftiga kemikalier. Många flyger också på "tjejresor" runt jorden för att..." ja, för att fruntimmer gör så... Men det är väl männens fel det också, på något vänster...
Citera
2014-07-08, 10:44
Medlem
UrkelOnAcids avatar
Klart underhållande. Mer polarisering åt folket! Alla vita heteromän är välkomna att lägga sin röst på SD istället för MP så får ni uppskattning istället för att bli hånade och bespottade.

Romson, Fridolin och Baksi. Vilket jäkla dundergäng! In med den där femenblotterskan dessutom så har vi ju underhållningen säkrad fram till 2018.
Citera
2014-07-08, 10:58
Medlem
tlcswes avatar
Miljöpartiet ger vita heterosexuella män skulden för höga koldioxidutsläpp. De må lägga skulden på en etnisk grupp ...
... men de är i alla fall inte rasister.

Moderaterna utförsäkrar människor med cancer, i det 'nya tuffa Sverige'. Moderaterna må vara hemska människor ...

Folkpartiets, Jan Björklund, har sagt att dagens invandring har bytt karaktär och kan delvis förklara de skenande svenska skolresutlaten. Han må ha sagt sanningen ...

Vänsterpartiets, Jonas Sjöstedt, satt i Almedalen och gjorde skillnad på högerextremt våld och vänster extremt våld. Han må vara dum i huvudet ...
... men dom är i alla fall inte rasister.

Inget parti har tagit upp frågan om att avkriminalisera homosexuella män från att lämna blod, då man pekar ut en minoritetsgrupp som HIV-bärare.
Men dom är i alla fall inte rasister.

Om det hade vart rasism att utförsäkra människor mer cancer hade man aldrig kunnat göra det.
Hoppas någon förstår min poäng.
Senast redigerad av tlcswe 2014-07-08 kl. 11:05.
Citera
2014-07-08, 10:58
Medlem
Wolfgang.Amadeuss avatar
Citat:
Hon säger ju inte att alla vita heterosexuella män, som inte sitter i maktposition,

uppfattas så dåligt dom det bara är möjligt. Ni vill liksom få det värsta ur hennes
grammatik.

Jag är precis som du. Jag tittar mig i spegeln och ser precis som du, en vit hetero man.

att Åsa använder en speciell grammatik, som kan tolkas illa om man anstränger sig.

Deras politiska plan är inte något som tilltalar mig. Vilket är synd. Egentligen är

menar du retorik?
Citera
2014-07-08, 11:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:

grammatik.

Jag förstår att hon inte pratar om mig. Men gramatiska missförstånd handlar det inte om. Då kan vi kalla Åkessons skitsnack för gramatiska missförstånd också.

Miljön och energipolitken är den absolut viktigaste fråga vi har i vår tid. Vem fan bryr som om invandring eller genuspolitik eller försvar den dagen vi gjort klotet obeboeligt? Vilka har vi som ska driva frågan hårdast? Muppar. Dom tror på fullaste allvar att man kan ersätta fissionskraften med vindsnurror och kalla det miljövänligt.
Citera
2014-07-08, 11:00
Medlem
wilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Jag har en mjuk och rar, ja genomgod och eftertänksam liten son som jag får tårar i ögonen av att höra Romson stå och DEMONISERA. Bara en ond människa gör så. Förbannade idiotpolitiker!!

Tänkte på det där tidigare. Känner många underbara smågrabbar som inte skulle göra en fluga förnär och man kan ju undra hur det påverkar ungarna om det börjar gå såna här tongångar i samhället. Dom missgynnas ju redan i skolan med allt genustrams och det blir ju inte bättre av att ha politiker som står och helt öppet hatar på män.
Citera
2014-07-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfgang.Amadeus
menar du retorik?

Nej, faktiskt inte. Jag menar grammatik.

Hon kunde använt en annan slags grammatik för att nå ut med
sin retorik. Men det kommer hon inte göra.
Citera
2014-07-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag förstår att hon inte pratar om mig. Men gramatiska missförstånd handlar det inte om. Då kan vi kalla Åkessons skitsnack för gramatiska missförstånd också.

Miljön och energipolitken är den absolut viktigaste fråga vi har i vår tid. Vem fan bryr som om invandring eller genuspolitik eller försvar den dagen vi gjort klotet obeboeligt? Vilka har vi som ska driva frågan hårdast? Muppar. Dom tror på fullaste allvar att man kan ersätta fissionskraften med vindsnurror och kalla det miljövänligt.

Hon säger, parafraserat, att det borde sitta fler kvinnor, invandrare och
andra som inte är vita hetero män, i maktposition.

Är det så illa? Jag är inte jätteglad för inkvotering, jag anser att man ska
välja efter kompetens. Men det finns ju kompetens bland de som inte
är vhm. Dock är det ibland så att deras kompetens inte får en chans
att briljera.

Det är ett dilemma, som inte är svart eller vitt.

Återigen, jag röstar inte på MP, av andra orsaker än att Åsa vill ha fler
icke-vhm i maktposition. Vilket jag inte känner mig hotad av. Utan för
deras syn på jobb, ekonomi, och annat.
Citera
2014-07-08, 11:27
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nej, faktiskt inte. Jag menar grammatik.

Hon kunde använt en annan slags grammatik för att nå ut med
sin retorik. Men det kommer hon inte göra.
...hon använder svensk grammatik. Allt hon säger är på grammatiskt korrekt svenska.
Citera
2014-07-08, 11:36
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Undrar om det inte även är lite tvärtom? Kollar lite på klippet och när man ser Fridolin i publiken lite då och då ser han inte jättenöjd ut. Han är ju trots allt rätt så vettig, undra om inte han sitter där och skäms lite över att han delar den yttersta makten i MP tillsammans med en halvt galen populist som ingen vettig människa faktiskt kan vilja rösta på. För att vara populist saknar hon ju dessutom helt karisma och talar dåligt då hon ständigt hakar upp sig. Kan vi inte ta ett ö-råd och skicka hem henne?

Noterade samma sak. Hans applåderer genomsyras av ganska skarp skepsis mot Romson känns det som. Möjligt att solen sken i han ögon och han kisade väldigt starkt men tror mer på förstnämnda. Helt jävla obegripligt hur de kan ha uppemot 15% av rösterna, och halva mediakåren som symaptisörer...
Citera
2014-07-08, 11:36
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Det komiska är att enligt min uppfattning så är det oftast kvinnor som kör stadsjeepar.
I Oslo är det verkligen på det viset. Kvinnor kör runt i SUV:ar, män kör Tesla.
Vad säger du om det Åsa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in