Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-27, 16:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morelight
Med referens till den rättmedicinska kroppsundersökningen av J*nna gjord den 19/6 2014 (FUP, s.414) tänker jag att hon verkligen fått en p-stav insatt.

”35.
Vänstra armen inklusive handen
På överarmens insida ses ett område med gulaktig missfärgning i ovankanten blåröd missfärgning och i mellersta delen en rödaktig missfärgning och i nederkant av området en rundad defekt i huden. Området mäter totalt 4,5 x 1 cm. Den undersökte uppger att detta är en skada till följd av att hon fick en P-stav i armen under förra fredagen, vilket förefaller rimligt.”

Vidare funderar jag att P-stav ju utsöndrar progesteron, s.k. gulkroppshormon vilket erkänt påverkar humöret. Många kvinnor blir helt bananas av det. Biverkningar som aptitlöshet, sömnproblem och sänkt stämningsläge rapporteras till och från. Det finns många som tycker i ämnet, bl.a. en Mia Lundin som gett ut boken ”Female Brain Gone Insane” (2010). Uppsala Universitet har också en del på ämnet tillgängligt på nätet. Vad tror ni? Ett hormon-mord?
Hade Silbersky varit försvarare, hade han huggit direkt på den möjligheten. Det hade alltså gått fem dagar - från fredag till onsdag - mellan P-stavsinsättandet och brottet. Det är möjligt att det finns någon typ av hormonellt bidrag till händelseutveckligen, men det är ju inte direkt så att styckmord är en känd ovanlig biverkan av p-stavar.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Då behöver du inte vara så förvånad längre, för mörderskan i det svartsjukemordet fick verkligen just 16 år i hovrätten. Den verkar inte heller ha köpt det där med knäppskallerabatt, av artiklarna att döma.

(FB) Ängelholm: Misstänkt mord på kvinna i 30-årsåldern, Thi Lien Phan
Det gläder mig att Hovrätten över Skåne och Blekinge dömde lika bra som jag i det där fallet. Det är inte alltid de gör det.
Citera
2014-11-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsKitty
Oavsett är det märkligt. Blir nästan mer underligt om det är 08.55 istället för 06.55.. Förstår inte tanken med samtalet..

Kanske ta reda på vart i lägenheten Lovisas mobil befann sig och stänga av den eller någonting?
Citera
2014-11-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kanske ta reda på vart i lägenheten Lovisas mobil befann sig och stänga av den eller någonting?

Var just det som jag tycker är konstigt, hon borde ju haft den på sig då hon var på väg ut. Så Jonna borde inte behöva leta efter den. Men fick svar längre bak i tråden.
Citera
2014-11-27, 17:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Googlade och fann detta (I GT förvisso) från 2007;
”Kvinnor står för ca tio procent av det dödliga våldet i Sverige. Mikael Rying, forskare och kriminolog vid Brottsförebyggande rådet, kan inte erinra sig ett enda fall då PMS anförts som förmildrande omständighet i svenska domstolar. Studier visar att PMS kan öka kvinnors aggression och ompulsivitet samt benägenheten att begå självmord eller brott. I engelska och franska rättegångar har sinnesförvirring på grund av PMS varit en förmildrande omständighet, bland annat vid våldsbrott.”

För egen del hoppar jag över hormonella p-lösningar eftersom varken jag själv eller omgivningen står ut med den porslinskastande gråt- och skrik-apa jag förvandlas till. True Story

PMS har varit föremål i domstol tidigare.

Förklarar mord med jobbig PMS 2007 .Dömd 9 år för dråp dock ansåg inte TR att kvinnans PMS problem var någon förmildrande omständighet,.
Tror inte det hjälper faktiskt oavsett vilken form av PMS eller P stav man försöker förklara ett mord med. Var och varannan kvinna lider av någon form av hormonsvängningar och dom mördar inte för det.
Citera
2014-11-27, 18:32
Medlem
Citat:
Med risk för OT för tråden:
PMS, eller den gravare typen PMDS, kan knappast anföras som förmildrande omständighet. Jag har inte juridisk kompetens, så jag håller det inte för uteslutet att det undantagsvis, i något sällsynt och extremt fall, skulle kunna anföras. Något som kan tala emot, tror jag, är det periodiskt återkommande fenomenet, tämligen förutsägbart. Om det är förutsägbart och återkommande, måste den drabbade av detta mer eller mindre fullt naturliga tillstånd bland kvinnor, anses kunna adaptera sitt beteende till det tillståndet. Ett undantag kan vara första episoden eller en kombination av faktorer som ger den enskilda episoden tillräcklig styrka sammantaget för att kunna anföras som förmildrande omständighet. En parallell är bipolär sjukdom, men dess regelbundenhet är inte lika förutsägbar somn PMS /PMDS, och bipolär sjukdom kan ju dessutom vara så mycket svårare till arten och graden än PMS/PMDS. En ytterligare parallell är SAD, "höstdepressioner", som ofta är milda men tämligen förutsägbara för dem som har det.
Citera
2014-11-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsKitty
Var just det som jag tycker är konstigt, hon borde ju haft den på sig då hon var på väg ut. Så Jonna borde inte behöva leta efter den. Men fick svar längre bak i tråden.

Lovisa hade sovit borda och hade då en ryggsäck med sig men förmodat ombyte till dagen efter (morddagen) och andra småsaker så inget konstigt att hennes mobil också låg i ryggsäcken.

Hon var på väg ut men hon hade kanske ryggsäcken med sig? Det framgår faktiskt ingenstans.
Citera
2014-11-27, 22:19
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Lovisa hade sovit borda och hade då en ryggsäck med sig men förmodat ombyte till dagen efter (morddagen) och andra småsaker så inget konstigt att hennes mobil också låg i ryggsäcken.

Hon var på väg ut men hon hade kanske ryggsäcken med sig? Det framgår faktiskt ingenstans.

Vad jag förstod var ryggsäcken kopplad till arbetet, med passerkort mm. Mobilen tillhörde/tillhör Atlas Copco, alltså en jobbtelefon. Nikotintuggumin för att det kanske råder rökförbud under jord.
Min slutsats dock.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-11-27 kl. 22:22.
Citera
2014-11-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vad jag förstod var ryggsäcken kopplad till arbetet, med passerkort mm. Mobilen tillhörde/tillhör Atlas Copco, alltså en jobbtelefon. Nikotintuggumin för att det kanske råder rökförbud under jord.
Min slutsats dock.

Läser man FUP så ser man ju att hon använde telefonen privat med.
Men antagligen är det som du påpekar pga jobb den ligger i ryggan.
Kan ju även vara så att man inte har telefonförbindelse under jord.
OM de nu inte har förstärkare där nere.
Citera
2014-11-27, 23:15
Medlem
JA svarade inte på sin lur under arbetstid och JH nämner att det inte gick att få tag på honom i gruvan. Om Lovisa jobbade i gruvan vet jag inte, men telefonen tillhörde arbetet.
Citera
2014-11-28, 06:06
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cvnm
JA svarade inte på sin lur under arbetstid och JH nämner att det inte gick att få tag på honom i gruvan. Om Lovisa jobbade i gruvan vet jag inte, men telefonen tillhörde arbetet.

LL jobbade i gruvan (som servicetekniker) och JA blev förvånad att LL inte var med då de åkte upp på eftermiddagen efter arbetets slut.
LL:s privata mobil var på lagning.
Citera
2014-11-28, 10:39
Medlem
Snobbs avatar
Jag tänker en del på det här med avvärjningsskador. Det verkar ju inte som att LL lyckades göra speciellt mycket motstånd trots att hon kunde göra ljud ifrån sig. Hon verkar ju ha varit vaken fram tills att JH högg med kniv nummer 2 men vad jag förstår har hon inte ens lyckats riva JH. Hur kommer det sig att JH knappt har några skador alls? De skador hon har verkar hon dessutom ha orsakat själv. Kan hammarslagen ha orsakat någon form av muskelsvaghet eller delvis förlamning? Kan man skrika så högt en längre tid då eller kan det vara så att de uppgifterna helt enkelt inte stämmer? Kanske skrek hon bara till i trappen? Inne i lägenheten kanske hon bara jämrade sig.
Citera
2014-11-28, 12:52
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag tänker en del på det här med avvärjningsskador. Det verkar ju inte som att LL lyckades göra speciellt mycket motstånd trots att hon kunde göra ljud ifrån sig. Hon verkar ju ha varit vaken fram tills att JH högg med kniv nummer 2 men vad jag förstår har hon inte ens lyckats riva JH. Hur kommer det sig att JH knappt har några skador alls? De skador hon har verkar hon dessutom ha orsakat själv. Kan hammarslagen ha orsakat någon form av muskelsvaghet eller delvis förlamning? Kan man skrika så högt en längre tid då eller kan det vara så att de uppgifterna helt enkelt inte stämmer? Kanske skrek hon bara till i trappen? Inne i lägenheten kanske hon bara jämrade sig.

Två grannar från olika lägenheter vittnar om ett väldigt högt skrikande, ena kallade det "som att någon blev piskad".. (vad det nu innebär?) Så pass mycket skrik att de båda grannarna gick ut i trapphuset och plingade på under lång tid. Jonna hade tittat i titthålet och sett granntanten, vad Lovisa gjorde då och om hon lät vet jag inte. Under tiden grannarna plingade på hade Jonna fått in Lovisa på toaletten.

Kanske att första slaget ute i trappen tog så pass "bra" att Lovisa blev väldigt yr och omtöcknad och inte riktigt fattade vad som hände. Det verkade vara väldigt mycket blod i hallen från Lovisas huvud. Väl inne i lägenheten släpade Jonna in henne på toan och inne på toan fäktade Lovisa mycket för att försöka värja sig, Lovisa hade tagit tag i Jonnas bröst minns jag att jag läste. Och just det med bröstet är det enda jag läst där Lovisa gjort något mot Jonna.

Samtidigt som hon kämpade för sitt liv så måste hon ändå varit rätt omtöcknad för Lovis låg ju kvar på golvet medans Jonna gick och hämtade en annan kniv, läste någonstans att Lovisa låg på rygg och Jonna satte gränsle över henne men vet inte om det var före eller efter hon hämtat den andra kniven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in