Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-27, 13:00
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morelight
Med referens till den rättmedicinska kroppsundersökningen av J*nna gjord den 19/6 2014 (FUP, s.414) tänker jag att hon verkligen fått en p-stav insatt.

”35.
Vänstra armen inklusive handen
På överarmens insida ses ett område med gulaktig missfärgning i ovankanten blåröd missfärgning och i mellersta delen en rödaktig missfärgning och i nederkant av området en rundad defekt i huden. Området mäter totalt 4,5 x 1 cm. Den undersökte uppger att detta är en skada till följd av att hon fick en P-stav i armen under förra fredagen, vilket förefaller rimligt.”

Vidare funderar jag att P-stav ju utsöndrar progesteron, s.k. gulkroppshormon vilket erkänt påverkar humöret. Många kvinnor blir helt bananas av det. Biverkningar som aptitlöshet, sömnproblem och sänkt stämningsläge rapporteras till och från. Det finns många som tycker i ämnet, bl.a. en Mia Lundin som gett ut boken ”Female Brain Gone Insane” (2010). Uppsala Universitet har också en del på ämnet tillgängligt på nätet. Vad tror ni? Ett hormon-mord?

Bra iakttagelse och mycket intressant Jag tror att det eventuellt kan finnas ngt i det du spekulerar om... Om man redan är på bristningsgränsen, och sedan lägger till hormoner som man kan reagera väldigt humörmässigt på, så kan ju detta vara grädden på moset så att säga och vara det som gör att det smäller av i huvudet på riktigt hos JH.
Citera
2014-11-27, 13:02
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsKitty
Oavsett är det märkligt. Blir nästan mer underligt om det är 08.55 istället för 06.55.. Förstår inte tanken med samtalet..

Då är det säkert ett försök att lura utredarna om att hon inte visste att LL var död.
Citera
2014-11-27, 13:03
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Oavsett är det märkligt. Blir nästan mer underligt om det är 08.55 istället för 06.55.. Förstår inte tanken med samtalet..

JH säger väl att hon ringde när hon plockade bort alla LL:s saker ur lägenheten, hon ville då hitta LL:s telefon så att denna inte blev kvar i lägenheten.
Citera
2014-11-27, 13:04
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
JH säger väl att hon ringde när hon plockade bort alla LL:s saker ur lägenheten, hon ville då hitta LL:s telefon så att denna inte blev kvar i lägenheten.

Ah, ännu bättre. Så är det nog
Citera
2014-11-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Hur ska denna "sympatiska styckare" klara av att vara inspärrad så länge månntro? Ingen att tjafsa på/med och än värre ingen att köra sina patetiska egna hot emot?
Ja - den för oss alla tidigare helt okända "söta" lilla styckare lär nog känna (välförtjänt) känna sig rätt ensam i finkan under en låååång tid framöver!
Tippar dock en bra slant på att hon kommer få en väldans massa "kärleksbrev" från män i varierande åldrar som "tänder på henne" pga att dessa vilsna män ser henne som "en stark kvinna"😳.
Denna hypotes är skrämmande för mig men vi alla vet ju vilken dragningskraft dessa grymma kriminella brukar ha/få från mindre intelligent tänkande individer...
Min gissning är att hon snart nog kommer vara gift (fortfarande fängslad) och dessutom gravid (på riktigt denna gång) inom fem år från nu.....
Vilket då osökt får mig att ställa följande fråga: OM "mitt scenario" nu skulle bli verklighet.. Typ hon blir gravid när hon sitter i fängelse... Vad händer då med barnet?
Efter att ha lusläst denna FUP så är jag nyfiken på att veta vad som skulle hända i ett dylikt scenario som jag just beskrivit.....
Sällan män som uppvaktar kriminella kvinnor. Tvärtom brukar kvinnorna bli väldigt ensamma och överges ofta av sin partner. Kvinnor, däremot, tycks älska kriminella män..
Citera
2014-11-27, 13:39
Medlem
Undrar om PMS skulle räknas som en förmildrande omständighet för kvinnor som begår grova våldsbrott?
Citera
2014-11-27, 14:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci

JH kan inte ha varit kvar i lägenheten KL 08:55. Hon återkom dessutom långt senare än så. Är tiden korrekt så känns det mer som rökridå.
Citera
2014-11-27, 14:32
Medlem
Citat:
Undrar om PMS skulle räknas som en förmildrande omständighet för kvinnor som begår grova våldsbrott?

Googlade och fann detta (I GT förvisso) från 2007;
”Kvinnor står för ca tio procent av det dödliga våldet i Sverige. Mikael Rying, forskare och kriminolog vid Brottsförebyggande rådet, kan inte erinra sig ett enda fall då PMS anförts som förmildrande omständighet i svenska domstolar. Studier visar att PMS kan öka kvinnors aggression och ompulsivitet samt benägenheten att begå självmord eller brott. I engelska och franska rättegångar har sinnesförvirring på grund av PMS varit en förmildrande omständighet, bland annat vid våldsbrott.”

För egen del hoppar jag över hormonella p-lösningar eftersom varken jag själv eller omgivningen står ut med den porslinskastande gråt- och skrik-apa jag förvandlas till. True Story
Citera
2014-11-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
JH kan inte ha varit kvar i lägenheten KL 08:55. Hon återkom dessutom långt senare än så. Är tiden korrekt så känns det mer som rökridå.

Men oavsett så finner jag det underligt. Hon har varit i lägenheten, hämtat sina saker - lämnat lappen till Jonas att hon möttes av en "skogstokig Lovisa" och därefter ringer hon henne? Rätta mig om jag har fel här, men det är så jag uppfattar det. Hur jag än vänder och vrider på det, finns det inget win i det hela för Jonna. Snarare tvärtom, hon lämnar ett avstamp i en utredning. Nu gick det inte som Jonna planerat, men det är ett märkligt drag av henne.
Citera
2014-11-27, 15:05
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Men oavsett så finner jag det underligt. Hon har varit i lägenheten, hämtat sina saker - lämnat lappen till Jonas att hon möttes av en "skogstokig Lovisa" och därefter ringer hon henne? Rätta mig om jag har fel här, men det är så jag uppfattar det. Hur jag än vänder och vrider på det, finns det inget win i det hela för Jonna. Snarare tvärtom, hon lämnar ett avstamp i en utredning. Nu gick det inte som Jonna planerat, men det är ett märkligt drag av henne.

Det är väl inte så konstigt om hon vill ha tag på Lovisas telefon? Hon ville göra sig av med Lovisa och att göra så att Lovisas telefon är avstängd är väl i så fall inte så konstigt?

Hade mobilen varit på i Jonas lägenhet hade man kunnat spåra den.

F1: Och om du tänker tillbaka nu kan du minnas när, när ser du de här sakerna i väskan så att
säga, plånboken och mobilen och det? När tittade du i väskan?
J: (tyst en stund) Jag tror att jag… jag tror att jag kan ha ringt hennes mobil.
F1: Okej.
J: Ja för att jag ville ha telefonen alltså jag ville se var telefonen var.
F1: Ja.
J: Jag kan ha ringt telefonen och då ringde det i hennes väska.
F1: Mm. Vart var du då när du ringde och vart, vart hittade du mobilen sen?
J: Ehh i hallen har jag för mig.
F1: Vart, i hallen? Var? Var du i hallen eller hittade du telefonen i hallen?
J: Ja. Alltså väskan var i hallen och mobilen låg någonstans i väskan. I s…, ja. Alltså i vä..,
inte i något ytterfack, den låg i väskan, någonstans i väskan.
F1: Låg den där när du ringde?
J: (Nickar).
F1: Och varför tänkte du, att du skulle ringa då och kolla?
J: (tyst en stund) Alltså jag ringde och då var Lovisa var i, i badrummet redan vet jag.
F1: Så när du ringde till hennes mobil då var hon redan i badrummet?
J: Mm.
F1: Så det som du pratar om då det här vid dörren och allt det där då har det redan, då har det
redan skett?
F1: Okej. Och vad tänker du då, vart är du då när du tänker att du ska ringa till, till hennes
telefon? Och varför vill du ringa till den?
J: Tror att jag stängde av den.
F2: Stängde du av ljudet eller stängde av hela telefonen?
J: Mmm… den… den var låst så jag tror alltså jag vet jag tog ur batteriet som satt alltså bara
så att den slocknade liksom.
F1: Men, men att den var låst. Du ringde när Lovisa låg i badrummet till telefonen och berätta
då hur det gick till sen. När du ringer till hennes telefon vart är du då?
J: Jag stod, jag vet alltså, jag stod… Jag tror jag stod liksom emellan, man kommer här är
hallen och sen är det en liten det är en korridor eller det är liksom ja det är en liten väg sen är
det badrummet så här och jag tror jag stod där liksom för hon var jag trodde att hon hade den
på sig men sen så ringde det i väskan.
F1: Och varför kände du att du ville ringa och kolla var telefonen var?
J: Det minns jag inte. Jag minns inte riktigt vad jag tänkte just då.
F1: Nej. Och då när du hittade telefonen och den var låst va, vad tänkte du liksom att du
skulle göra vad tänkte du att du skulle göra med den när du hittade den?
J: Jag vet att jag stängde alltså att jag jag öppnade ju, jag tog ju loss batteriet och satte tillbaka
det igen för då dör ju telefonen. Men jag vet inte om det är att jag tänkte att jag skulle stänga
av den eller…
Senast redigerad av succubusan 2014-11-27 kl. 15:10.
Citera
2014-11-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Det är väl inte så konstigt om hon vill ha tag på Lovisas telefon? Hon ville göra sig av med Lovisa och att göra så att Lovisas telefon är avstängd är väl i så fall inte så konstigt?

Hade mobilen varit på i Jonas lägenhet hade man kunnat spåra den.

F1: Och om du tänker tillbaka nu kan du minnas när, när ser du de här sakerna i väskan så att
säga, plånboken och mobilen och det? När tittade du i väskan?
J: (tyst en stund) Jag tror att jag… jag tror att jag kan ha ringt hennes mobil.
F1: Okej.
J: Ja för att jag ville ha telefonen alltså jag ville se var telefonen var.
F1: Ja.
J: Jag kan ha ringt telefonen och då ringde det i hennes väska.
F1: Mm. Vart var du då när du ringde och vart, vart hittade du mobilen sen?
J: Ehh i hallen har jag för mig.
F1: Vart, i hallen? Var? Var du i hallen eller hittade du telefonen i hallen?
J: Ja. Alltså väskan var i hallen och mobilen låg någonstans i väskan. I s…, ja. Alltså i vä..,
inte i något ytterfack, den låg i väskan, någonstans i väskan.
F1: Låg den där när du ringde?
J: (Nickar).
F1: Och varför tänkte du, att du skulle ringa då och kolla?
J: (tyst en stund) Alltså jag ringde och då var Lovisa var i, i badrummet redan vet jag.
F1: Så när du ringde till hennes mobil då var hon redan i badrummet?
F1: Så det som du pratar om då det här vid dörren och allt det där då har det redan, då har det
redan skett?
F1: Okej. Och vad tänker du då, vart är du då när du tänker att du ska ringa till, till hennes
telefon? Och varför vill du ringa till den?
J: Tror att jag stängde av den.
F2: Stängde du av ljudet eller stängde av hela telefonen?
J: Mmm… den… den var låst så jag tror alltså jag vet jag tog ur batteriet som satt alltså bara
så att den slocknade liksom.
F1: Men, men att den var låst. Du ringde när Lovisa låg i badrummet till telefonen och berätta
då hur det gick till sen. När du ringer till hennes telefon vart är du då?
J: Jag stod, jag vet alltså, jag stod… Jag tror jag stod liksom emellan, man kommer här är
hallen och sen är det en liten det är en korridor eller det är liksom ja det är en liten väg sen är
det badrummet så här och jag tror jag stod där liksom för hon var jag trodde att hon hade den
på sig men sen så ringde det i väskan.
F1: Och varför kände du att du ville ringa och kolla var telefonen var?
J: Det minns jag inte. Jag minns inte riktigt vad jag tänkte just då.
F1: Nej. Och då när du hittade telefonen och den var låst va, vad tänkte du liksom att du
skulle göra vad tänkte du att du skulle göra med den när du hittade den?
J: Jag vet att jag stängde alltså att jag jag öppnade ju, jag tog ju loss batteriet och satte tillbaka
det igen för då dör ju telefonen. Men jag vet inte om det är att jag tänkte att jag skulle stänga
av den eller…

Ah, ok ok. Det var just detta som jag missat. Såg inte denna del i förhöret och blev konfunderad över att det ej nämndes. Men makes sense nu, av vad hon säger agerade hon väl i förvirring och panik. Då planen gick i stöpet har hon väl inte tänkt hela vägen. Men nice, då var det frågetecknet uträtat
Citera
2014-11-27, 15:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag har för mig att utdragen är i UTC, så för att få svensk sommartid måste man addera två timmar. Klockslaget borde alltså vara 08.55. Har inte dokumenten tillgängliga nu, så är inte på något vis säker.

Nu har jag tittat på telefonlistan och åtminstone den delen som är aktuell här så är det svensk sommartid som gäller. Då stämmer övrigt också rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in