Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-28, 13:14
Medlem
Citat:
Jag tänker en del på det här med avvärjningsskador. Det verkar ju inte som att LL lyckades göra speciellt mycket motstånd trots att hon kunde göra ljud ifrån sig. Hon verkar ju ha varit vaken fram tills att JH högg med kniv nummer 2 men vad jag förstår har hon inte ens lyckats riva JH. Hur kommer det sig att JH knappt har några skador alls?

Tänker att handduken J*nna använde för "att tysta" L*visa också skymde sikten varpå hon får fäkta ifrån sig helt i blindo. Och om hon i det begränsade utrymmet även låg på mage under någon tid torde det i princip ha varit omöjligt att åsamka J*nna någon skada.

Undrar också över det där med ryggsäcken, känns inte som det stämmer
Citera
2014-11-28, 13:15
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morelight
Tänker att handduken J*nna använde för "att tysta" L*visa också skymde sikten varpå hon får fäkta ifrån sig helt i blindo. Och om hon i det begränsade utrymmet även låg på mage under någon tid torde det i princip ha varit omöjligt att åsamka J*nna någon skada.

Undrar också över det där med ryggsäcken, känns inte som det stämmer

Ryggsäcken?
Citera
2014-11-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag tänker en del på det här med avvärjningsskador. Det verkar ju inte som att LL lyckades göra speciellt mycket motstånd trots att hon kunde göra ljud ifrån sig. Hon verkar ju ha varit vaken fram tills att JH högg med kniv nummer 2 men vad jag förstår har hon inte ens lyckats riva JH. Hur kommer det sig att JH knappt har några skador alls? De skador hon har verkar hon dessutom ha orsakat själv. Kan hammarslagen ha orsakat någon form av muskelsvaghet eller delvis förlamning? Kan man skrika så högt en längre tid då eller kan det vara så att de uppgifterna helt enkelt inte stämmer? Kanske skrek hon bara till i trappen? Inne i lägenheten kanske hon bara jämrade sig.

Ang avsaknaden av avvärjningsskador hos LL, kan detta ev få som konsekvens att JH kommer 'billigare' undan?
Att det blir svårare för åkl att leda i bevis att LL upplevt dödsångest/förstått vad som hände etc (vilket i så fall utgör en försvårande omständighet (=längre straff), se tex mordet i Ängelholm som shehulk postade, #7549).
JH har ju iofs berättat om händelseförloppet men hon kan alltid 'ta tillbaka'/frisera sin historia då det saknas direkta vittnen.
Citera
2014-11-28, 14:10
Medlem
succubusans avatar
6 st sårskador i bakhuvudet med underliggande skallfraktur samt blödning i mjuka hjärnhinnorna.

17 skadeområden med skarpkantade sårskador i nacken, på ansiktets nedredel, på halsen mm

Hon har enligt rättsmedicin slagit med hammaren 6 ggr i bakhuvudet på Lovisa. Jonna säger själv att hon slog en gång i trapphuset..sen att hon inte minns om hon slog Lovisa när dom var i hallen också.. 6 hammarslag i huvudet gjorde förhoppningsvis att Lovisa var rätt borta under det hela.

6 hammarslag i huvudet tycker jag visar på lite väl mycket våld, särskilt om man ville att hon skulle svimma bara
Senast redigerad av succubusan 2014-11-28 kl. 14:13.
Citera
2014-11-28, 14:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
...
6 hammarslag i huvudet tycker jag visar på lite väl mycket våld, särskilt om man ville att hon skulle svimma bara

En guds välgärning att ingen ringde polisen. Lovisa kunde överlevt och då med synnerligen grava hjärnskador. Det ändlösa lidandet slapp hon i vart fall.
Senast redigerad av LeeVan 2014-11-28 kl. 14:42.
Citera
2014-11-28, 14:41
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang avsaknaden av avvärjningsskador hos LL, kan detta ev få som konsekvens att JH kommer 'billigare' undan?
Att det blir svårare för åkl att leda i bevis att LL upplevt dödsångest/förstått vad som hände etc (vilket i så fall utgör en försvårande omständighet (=längre straff), se tex mordet i Ängelholm som shehulk postade, #7549).
JH har ju iofs berättat om händelseförloppet men hon kan alltid 'ta tillbaka'/frisera sin historia då det saknas direkta vittnen.

Sårskada på den högra handen har ett utseende som möjligen talar för att den uppkommit till följd av att hon försökt värja sig från stickande våld mot halsen sk avvärjningsskada

(står i obduktionsprotokollet)
Citera
2014-11-28, 14:53
Medlem
Ja, ryggsäcken, hade hon med sig den ut? Rimligtvis då jobbgrejer och mobil låg där. Hade hon den i handen när hon blev pangad i huvudet borde hon ju släppt den då i porten. Likaså om den bara hängde över ena axeln, eller? Om den var genom båda armarna behövs den väl "mer medvetet" tas av. Vem gjorde det i så fall? Kanske betyder det ingenting, kanske betyder det att det i trapphuset inte har gått till som J*nna gör gällande.
Ur FUP s.291
Senast redigerad av morelight 2014-11-28 kl. 14:55.
Citera
2014-11-28, 17:35
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morelight
Ja, ryggsäcken, hade hon med sig den ut? Rimligtvis då jobbgrejer och mobil låg där. Hade hon den i handen när hon blev pangad i huvudet borde hon ju släppt den då i porten. Likaså om den bara hängde över ena axeln, eller? Om den var genom båda armarna behövs den väl "mer medvetet" tas av. Vem gjorde det i så fall? Kanske betyder det ingenting, kanske betyder det att det i trapphuset inte har gått till som J*nna gör gällande.
Ur FUP s.291

Jag tror att det kan vara så enkelt att Lovisa hade på sig den över tex ena axeln när hon skulle lämna lägenheten.. så uppstår bråket och Lovisa har fortfarande den över axel tills dom är inne igen i hallen och den bara ramlar av..kanske Jonna slängde den åt sidan innan hon släpade in Lovisa till toan?
Citera
2014-11-28, 21:32
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En guds välgärning att ingen ringde polisen. Lovisa kunde överlevt och då med synnerligen grava hjärnskador. Det ändlösa lidandet slapp hon i vart fall.

Detta kan du väl ändå inte mena????
Ingen av oss (inte du heller) har någon som helst aning om hur allt fallit ut OM grannarna ringt polisen direkt när dom hörde skriken!!!!
Personligen anser jag att OM grannarna tagit sitt ansvar så skulle dom ringt polisen DIREKT!
Då hade troligen Lovisa varit i livet nu!
Så en liten "uppmaning" till alla framöver... RING HELLRE POLISEN EN GÅNG FÖR MYCKET hädanefter!!! Jag anser att grannarna som uppfattade skriken handlat HELT FEL och att dom därmed har ett stort ansvar och delvis skuld över vad som hände i lägenheten!
Klart slut over and out!
Citera
2014-11-28, 22:14
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Detta kan du väl ändå inte mena????
Ingen av oss (inte du heller) har någon som helst aning om hur allt fallit ut OM grannarna ringt polisen direkt när dom hörde skriken!!!!
Personligen anser jag att OM grannarna tagit sitt ansvar så skulle dom ringt polisen DIREKT!
Då hade troligen Lovisa varit i livet nu!
Så en liten "uppmaning" till alla framöver... RING HELLRE POLISEN EN GÅNG FÖR MYCKET hädanefter!!! Jag anser att grannarna som uppfattade skriken handlat HELT FEL och att dom därmed har ett stort ansvar och delvis skuld över vad som hände i lägenheten!
Klart slut over and out!

Helt rätt, jag fattar inte hur de kunde uppfatta skrik som någon blir piskad, som de aldrig hört någon skrika förut etc, och sedan bara gå in till sig som om inget hänt. Att de funderade på att ringa polisen och sedan lät bli säger ju att de faktiskt uppfattar att något hemskt händer. Hoppas mina grannar grannar hjälper mig om jag håller på att bli mördad och inte går tillbaka och morgonfikar i sina egna lägenheter istället. Att det skriker och ingen öppnar gör det ju ännu mer lämpligt att faktiskt ringa polisen. Vad är det för fel på folk som kan agera på det sättet, de skulle nog inte vilja att andra "sköter sig själva" om de själva blir mördade.

Jag blir jätteupprörd när jag tänker på det!
Senast redigerad av Scrupci 2014-11-28 kl. 22:44.
Citera
2014-11-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
Helt rätt, jag fattar inte hur de kunde uppfatta skrik som någon blir piskad, som de aldrig hört någon skrika förut etc, och sedan bara gå in till sig som om inget hänt. Att de funderade på att ringa polisen och sedan lät bli säger ju att de faktiskt uppfattar att något hemskt händer. Hoppas mina grannar grannar hjälper mig om jag håller på att bli mördad och inte går tillbaka och morgonfikar i sina egna lägenheter istället. Att det skriker och ingen öppnar gör det ju ännu mer lämpligt att faktiskt ringa polisen. Vad är det för fel på folk som kan agera på det sättet, de skulle nog inte vilja att andra "sköter sig själva" om de blir mördade.

Jag blir jätteupprörd när jag tänker på det!

Fullständigt obegripligt att ingen av de två grannarna som reagerade så starkt på skriken larmade polisen. Hur kan man återgå till sina morgonsysslor efter att ha hört nåt sånt? Varför gick inte mannen ner och ropade och bultade på dörren det värsta han orkade under tiden som tanten ringde polisen? Om JH hade förstått att granntanten inte var ensam på andra sidan dörren så kanske kanske hon hade tagit till sjappen via balkongen.
Citera
2014-11-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vad jag förstod var ryggsäcken kopplad till arbetet, med passerkort mm. Mobilen tillhörde/tillhör Atlas Copco, alltså en jobbtelefon. Nikotintuggumin för att det kanske råder rökförbud under jord.
Min slutsats dock.

Ja?? Jag har oftast min jobbtelefon i fickan. Vad menar du med inlägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in