Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Hahaha ja det skulle vara intressant att höra hur bekanta skulle beskriva en om man var misstänkt för ett mord. Om jag hamnade i en sådan situation så skulle jag nog bli beskriven på många olika sätt då jag inte är likadan mot alla som jag känner/träffar. Lite annorlunda personer blir ofta missuppfattade och vågar man vara just annorlunda så kommer folk störa sig på det. Jag är en person som man antingen älskar eller hatar, och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt heller. Jag avskyr den gråa massan.
...Så vad folk säger om JH behöver verkligen inte betyda mycket. De som gillar henne väljer nog att inte uttala sig om det i dagsläget, utan det blir bara personer som inte gillar henne/inte känner henne speciellt väl som uttalar sig. Inget jag hört hittills förklarar varför hon skulle döda någon. Hon verkar inte vara speciellt avvikande, utan påminner om en miljon andra dryga tjejer jag träffat. Dyker någon upp och berättar att JH gillar att tända eld på kattungar så kommer jag definitivt spetsa mina öron, men nu är skvallret rätt lamt.

Och det du säger där i texten är också viktigt att tänka på, man beter sig ofta olika beroende på vilka man umgås med.

Är jag med mina vänner från tonåren så är jag som jag alltid har varit tillsammans med dom men jag beter mig inte och pratar inte på samma sätt om jag är med släkten. I fotbollslaget (som är mixad med både killar och tjejer) är jag inte på samma sätt som jag är på min arbetsplats osv.

Så beroende på vilken relation man har med en person så ser man olika sidor av den personen.

Jag skulle lätt kunna hitta tjejer som skulle kunna säga väldigt elaka saker om mig men också hitta lika många tjejer som hade kunnat säga väldigt bra saker om mig, allt beror på vilken sorts relation vi har haft till varandra, hur denna eventuellt har avslutats osv...
Senast redigerad av Ztartrax 2014-07-20 kl. 19:06.
Citera
2014-07-20, 19:05
Medlem
http://na.se/nyheter/nyheter/1.2543415-grannar-sag-misstankt-bil

"Grannen Sonja Carlsson såg också fordonet. Veckan före midsommar såg hon flera gånger hur en ung kvinna parkerade den intill huset.
– Det såg ut som om hon satt och väntade på någon. Jag reflekterade att hon satt så länge i bilen och jag tyckte att det var konstigt, säger hon".

Kanske detta kan stilla spekulationerna om hur hon visste när hon skulle slå till???

Detta tolkar i alla fall JAG som att hon haft ett visst intresse för att kartlägga saker och ting, hade hon bara velat se JA så hade hon säkerligen foton på honom hon kunnat använda sig av.

I en tidigare tidningsartikel som någon hänvisat till hade Sonja (eller annan granne) sagt att hon vid ett tillfälle sett Jonna (nej hon nämnde inte namnet) sitta i sin bil med papper och penna, min teori där är att hon haft saker att skriva ner som haft med att göra varför hon suttit där.
Citera
2014-07-20, 19:47
Medlem
Grandiosos avatar
Vad har vi här nu då när man tittar ut över det hela? En dryg månad har gått och vad har
vi alltså att se?

Jo, en uppenbart personlighetsstörd människa som är bokstavligen beredd att gå över lik
för att få det hon vill ha.
Nu blev det ju kontraproduktivt av det hela ty hur fan kan människan tro att
hennes stora kärlek skulle vilja ha henne efter det här som hänt?

Jag föreställer mig att det är en tjej som sedan barnsben vant sig vid att få det hon pekat på
och varit ganska bortskämd.
En tjej som lätt utvecklar besatthet kantänka. Föremålen växlar. Nu var det JA som upptog
hela hennes värld. Någon stod i vägen för henne och det hindret skulle till varje pris
undanröjas vad det än kostade. Allt fokus på att plocka bort LL från "banan" alltså.
Och nu är hon "bortplockad" på ett definitivt sätt.

Beskrivningarna av vår kvinnlige förövare tecknar bilden av en manipulativ, självisk,
hetlevrad och riktigt elak person som var snäll och trevlig mot omgivningen så länge
det passade henne och det kunde vara henne till gagn.
Hon förefaller inte ha haft några problem med att behandla folk som luft när det var
färdigutnyttjat.

Känner igen typen. Har mött många såna och dragit mig undan fort som fan från dem
allihop. Det är lite psykopatvarning här minsann.

Allt mer har jag fått intrycket av att offret inte velat befinna sig i någon konflikt med
sin blivande baneman, det är snarast denna som velat upprätthålla en sån.
LL vill bara slippa att ha med JH att göra och drar sig nog hellre undan än råkar
i möte med denna människa. Att det ska ha urartat på en krog med utdelade örfilar
eller nåt sånt kan ju ha berott på att JH var så enormt provokativ i sitt konfliktsökande
att det helt enkelt blev nog för LL som jag tycker man fått ett intryck av ska ha varit
en riktigt snäll och stillsam tjej.

Det är klart: man tenderar ofta till att skönmåla offer och demonisera deras banemän.

Så kan ha skett här också.
Hur som helst: en kvinna i sina bästa år finns inte längre.
Och en annan ung kvinna har förstört sitt liv.
Och för vad egentligen?
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-20 kl. 20:18.
Citera
2014-07-20, 19:52
Medlem
Ok. "Sjuka fantasitören" is back!

Samma gamla trista tugg om hur överlagt det var eller inte. Det var det. Därför tråden fyller 7000 inlägg innan aug. Det intressanta nya är väl polisens "mycket gott bevisläge" och "vi har fått in bevisning som är ovanlig för sådana här fall". Kan det vara så att... (Sjuk fantasi):
Vill gärna ha cred av typen "minns att Isocksnow var först med..." senare

tunnelbanemannen?
Citera
2014-07-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Om man har empatistörning/psykopati, kan man då vara "kär" på något meningsfullt sätt? En psykopat skulle inte, som JH, agera helt vansinnigt baserat på känslor, utan vara kallt beräknande. Och därmed insett att ett mord på LL med stor sannolikhet skulle leda till att hon misstänks, och därför avstå från att utföra det.
Nej jag tror inte att hon lider av en antisocial personlighetsstörning ("psykopati"), utan mer en borderline-liknande störning.
Citera
2014-07-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Håller med dig här. Hon styckade ju inte i panik. Hon åkte hem och gick ut med hundarna (åt lunch?) och packade in sågen i bilen och åkte tillbaka till den (döende?) döda kroppen.

Synd att man inte får läsa hela psykundersökningen sen. Men man får ju i alla fall veta vad de kom fram till.

Just detta att hon skall ha varit psykiskt störd under brottet och även nu är inte det lite märkligt? Det låter ju troligare då att ho har en empatistörning då den ju självklart finns där hela tiden.
Alltså: OM jag nu har rätt är hon givetvis störd hela tiden men det spelar nog ingen roll för fallet. Jag tror inte hon får fängelseförbud på grund av den här störningen.

(Jag kan vara ute i det blå men det är väl närmast en kvalificerad gissning jag kommer med. I bästa fall . . . . . . . )
Citera
2014-07-20, 20:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Hur som helst får JH leva med sanningen om sig själv, när hon står där över sitt offer precis innan hon börjar såga upp henne. Inte nog med att hon avslutat Lovisas liv, hon skändar henne till det yttersta. Första sågdraget.. Det är hennes minnesbild på livstid - om vem/vad hon är.
Citera
2014-07-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Alltså: OM jag nu har rätt är hon givetvis störd hela tiden men det spelar nog ingen roll för fallet. Jag tror inte hon får fängelseförbud på grund av den här störningen.

(Jag kan vara ute i det blå men det är väl närmast en kvalificerad gissning jag kommer med. I bästa fall . . . . . . . )

Jag har samma uppfattning. Tror inte heller att något kommer att förhindra att hon får sitta i fängelse.
Citera
2014-07-20, 20:28
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag tror inte att hon lider av en antisocial personlighetsstörning ("psykopati"), utan mer en borderline-liknande störning.

Vad grundar du det på?
Citera
2014-07-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vet inte. Därför jag frågar.
En psykisk press att hamna i att den man älskar har ihop det med en annan.
Crime of passion, känner vi till.
Är detta det?
Förmildrande är väl bara från mordnivå till dråpnivå, väl?

Citat:
För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog.

Så klart att det är att ses som allvarligt att man kallsinnigt dödar någon även om den personen råkar ha ett förhållande med en man är kär i.

Nu verkar hon ju ha suttit utanför lägenheten och spanat flertal gånger och även vägrat lämna lägenheten så planer kan ju ha gjorts upp?

Hon har ju setts sitta och skriva när hon spanar i bilen, kanske som Isocksnow har rätt att dessa skrivelser finns i polisens ägo.
Citera
2014-07-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad grundar du det på?
Jag grundar det på att hon verkar ha ett fungerande socialt liv men överagerar när hon stressas av ovälkomna känslor. (Jag bygger detta resonemang enbart på vad som skrivits i tråden, så jag kan alltså ha fel. Jag har ofta fel . . . . )
Citera
2014-07-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad har vi här nu då när man tittar ut över det hela? En dryg månad har gått och vad har
vi alltså att se?

Jo, en uppenbart personlighetsstörd människa som är bokstavligen beredd att gå över lik
för att få det hon vill ha.
Nu blev det ju kontraproduktivt av det hela ty hur fan kan människan tro att
hennes stora kärlek skulle vilja ha henne efter det här som hänt?

Jag föreställer mig att det är en tjej som sedan barnsben vant sig vid att få det hon pekat på
och varit ganska bortskämd.
En tjej som lätt utvecklar besatthet kantänka. Föremålen växlar. Nu var det JA som upptog
hela hennes värld. Någon stod i vägen för henne och det hindret skulle till varje pris
undanröjas vad det än kostade. Allt fokus på att plocka bort LL från "banan" alltså.
Och nu är hon "bortplockad" på ett definitivt sätt.

Beskrivningarna av vår kvinnlige förövare tecknar bilden av en manipulativ, självisk,
hetlevrad och riktigt elak person som var snäll och trevlig mot omgivningen så länge
det passade henne och det kunde vara henne till gagn.
Hon förefaller inte ha haft några problem med att behandla folk som luft när det var
färdigutnyttjat.

Känner igen typen. Har mött många såna och dragit mig undan fort som fan från dem

Allt mer har jag fått intrycket av att offret inte velat befinna sig i någon konflikt med
sin blivande baneman, det är snarast denna som velat upprätthålla en sån.
LL vill bara slippa att ha med JH att göra och drar sig nog hellre undan än råkar
i möte med denna människa. Att det ska ha urartat på en krog med utdelade örfilar
eller nåt sånt kan ju ha berott på att JH var så enormt provokativ i sitt konfliktsökande
att det helt enkelt blev nog för LL som jag tycker man fått ett intryck av ska ha varit
en riktigt snäll och stillsam tjej.

Det är klart: man tenderar ofta till att skönmåla offer och demonisera deras banemän.

Så kan ha skett här också.
Hur som helst: en kvinna i sina bästa år finns inte längre.
Och en annan ung kvinna har förstört sitt liv.
Och för vad egentligen?

Jag har också träffat en och annan som passar som handen i handsken på den beskrivningen och det finns endast en sak att göra, stick därifrån fort som fan.

Jag tror inte ens att JA varit Jonnas stora kärlek, rimligen bör det hittills ha varit killen hon köpt hus med och varit tillsammans med längre JN utan jag tror snarare hon gått och blivit kär/förälskad och sen när Lovisa återkommit JA:s liv så har Jonna blivit besatt.

"Om inte jag kan få honom så ska ingen annan heller ha honom"....det tänket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in