Citat:
Ursprungligen postat av
dip
Så det är ''uppenbart'' och som fog hjälp har du statistik? Dags f.ö att du och fler med dig slutar försöker dra det där drevet. Det handlar inte om att tala till fördel eller på något vis ''ursäkta'' handlande. Det handlar om att hitta applicerbara förklaringsmodeller till hur det kunde gå så här pass snett. Det är här du och flera andra med dig i begåvningsreserven tar varenda chans ni ges till genvägar, allt för att kunna hamna vid slutsatsen ''monster'' och sedan somna tryggt i era sängar medans ni intalar er själva att ni aldrig skulle kunna ta ett liv, och att ni skulle se dessa ''monster'' på flera mils avstånd.
Diskussionsvärdet i det ifråga om att ''förklara'' något från ett rent psykiatriskt eller kriminalstatistiskt perspektiv är lika med noll, och det känns som helt fel forumkategori att vara ute och simma i.
Jag är rätt säker på att jag aldrig kallat Jonna för ett monster, tror inte heller att hon är ond.
Däremot är hon inte en normal hästtjej, hon är annorlunda, hon lider av någon personligthetsstörning.
Vad är ondska?`det är bara ett relativt begrepp som jag tror alla är kapabla till i någon mening.
Jag tror jag skulle kunna ta ett liv personligen, om jag gick in hos min mamma och ser någon hugga med en kniv eller se min dotter bli våldtagen så skulle jag kunna se mig själv ta den personens liv.
Och jag skulle bli dömd för det också Grov misshandel/vållande till annans död eller max dråp.
På samma sätt kommer jonna bli dömd, men hennes brott är av den naturen att det är ett överlagt mord och hon kommer få livstid eller 15 år+
Fattar du?