Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Men det jag främst ifrågasatt är om det finns oediterade versioner av de "klassiska" avrättningsvideorna. Det vi då diskuterade var videorna av Foley, Sotloff och de koptiska gästarbetarna i Libyen. De var gjorda på liknande sätt. ISIS i svarta overaller, offren på knä i orange overaller läsande meddelanden.
Dessa videor har jag inte hittat i oediterat skick. Det finns ju t.o.m. de som menar att de kan få samma resultat som Sotloff/Foley-videorna med hjälp av en slö kniv, en flaska hallonsaft och Photoshop. Exempel finns på Youtube. Dvs utan att någon skadas.
Fox network (ok inte det mest seriösa) lät ju "experter" analysera filmen med de koptiska gästarbetarna. De kom fram till att den var inspelad med mycket avancerad trickfilmning, s.k. green screen.
Det skulle alltså betyda att ISIS (om det nu var ISIS) och deras (ev.) offer inte ens befunnit sig på samma plats samtidigt. Även bakgrunden kunde vara utbytt. Jag har länkat till den analysen.
I det fallet hade man manipulerat bilderna av ISIS-soldaterna så att alla såg ut att vara 2.10 långa, menade det amerikanska TV-bolagets experter. Men kopterna som såg ut att gå bredvid såg små ut.
Jag tror inte att du kommer att hitta just dessa videor i oredigerat skick. De spelades in just för att vara flashiga reklamfilmer och IS har knappast anledning att släppa ut det oredigerade materialet.
Anledningen att de trickfilmar är för att det ser häftigare ut och för att det är ganska billigt och enkelt att göra. Green screen är väl inte direkt jätteavancerat, även om det såklart är några snäpp ovanför vad amatörer kan göra med sin mobiltelefon.
Konspirationsteorier som att offren och mördarpacket inte ens var på samma ställe tror jag inte på... Däremot kan det väl vara så att det kanske bara var en eller ett fåtal snubbar som gick runt med kniv och sågade huvudet av offren och sen har man stoppat in några fler jihadister i filmen för effektens skull, och liknande saker.
Beträffande Foley och de andra så gjorde man säkert många upprepade tagningar och klippte ihop de bästa sekvenserna, och till sist när man var klara och hade allt man behövde så åkte huvudet av.