Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2015-03-29, 21:48
Medlem
USA gömmer vapen har jag fått höra!
Flygs in till Kurdistan!
Vet ej varför dem gör det, eller hur dem ska användas och när!
Citera
2015-03-29, 22:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XK
Var det inte du som klagade på att kurderna inte kunde befria hela Kirkuk provinsen? Nu när man försöker så säger du att du inte vet vad kurderna ska göra i Hawija.
Jag har inte "klagat", jag har bara konstaterat faktum. Att de ens ska försöka sig på hawija verkar meningslöst på flera sätt, de kommer inte lyckas och med 100% icke-kurder har jag svårt se varför de skulle försöka sig på det utan Iraks armé. Är det olja det handlar om eller ska de anfalla med artilleri för att "döda araber" som verkar vara det stående inslaget? Vad har sagts mer i det här ryktet?
Citera
2015-03-29, 22:44
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Det är ju ändå rätt så patetiskt att 40 000 man inte kan ta en stad som försvaras av 500-1000 IS krigare.
IS krigarna framstår ju närmast som övermänniskor jämfört med shiit bönderna och deras omaskulina persiska befäl. Det måste vara förödmjukande att vara en irakisk shiit eller en farsi.

40000 turkiska soldater hade riskerat gå in i ett område hur som helst som PKK hade riggat med bomber och fällor och som kunde ta några få tusen av dessa soldaters liv bara sådär?
Citera
2015-03-30, 08:56
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Varför ska de spränga sig som jag länkade till ovan, 40 kurder som sprängts i bitar hittills i Ayn al-Arab i Syrien på grund av bomber. Shia är inte så korkade att de låter sig decimeras när fienden redan är så gott som död.

Det var civila som återvänt till sina hem.
På dig lät det som 40 duktiga soldater med 140 miljarder i USA finansiering i bakgrunden.

Citat:
40 returning Kobani residents killed by mines and booby traps

Från din egna kurdiska källa som du själv hänvisade till precis nyligen:
http://ekurd.net/syrian-kurdistan-40-returning-kobani-residents-killed-by-mines-and-booby-traps-2015-03-29
Citera
2015-03-30, 09:19
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Det är ju ändå rätt så patetiskt att 40 000 man inte kan ta en stad som försvaras av 500-1000 IS krigare.
IS krigarna framstår ju närmast som övermänniskor jämfört med shiit bönderna och deras omaskulina persiska befäl. Det måste vara förödmjukande att vara en irakisk shiit eller en farsi.

Öhm enligt wiki så är det just nu 9000 man mot 13000+ IS
Citera
2015-03-30, 09:22
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Det var civila som återvänt till sina hem.
På dig lät det som 40 duktiga soldater med 140 miljarder i USA finansiering i bakgrunden.
Vad svamlar du om nu? Bryr du dig inte om 40 civila kurder som dött alltså? Är de inte värda lika mycket som Irakiska armén? Väldigt konstig människosyn. Självklart tar inte irakiska armén onödiga dödsoffer som dessa civila kurder som du skrattar åt. ISIS sitter där de sitter, om de inte ger upp så kommer de dö.
Citera
2015-03-30, 09:24
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower

Inte enligt denna irakiska politiker. Ha ha? Åt hans påstående?
Citat:
one senior Iraqi politician told us ISIS may have only 20 fighters left in the city.
"There are very few. They're using snipers, and booby trapped buildings," said Saad al-Muttalibi.

Al-Muttalibi admits that Iraq's army is feeble - despite the $20 billion spent by America to train and equip it.

http://www.cbsnews.com/news/iraq-begrudgingly-asks-u-s-for-help-in-battle-of-tikrit/
Citera
2015-03-30, 11:00
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower

13000 IS krigare i Irak som HELHET ja i Tikrit finns inte mer än 500-1000 IS.
Jag får gå in och ändra den där wiki artikeln lol
Citera
2015-03-30, 11:10
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
40000 turkiska soldater hade riskerat gå in i ett område hur som helst som PKK hade riggat med bomber och fällor och som kunde ta några få tusen av dessa soldaters liv bara sådär?

Det kan du ge dig fan på att vi hade gjort. Om det är turkiskt territorium vi snackar om! Om nu den irakiska shiit armen är lika bra som IS (not!)
så kan 40 000 soldater ta Tilrit på någon vecka eftersom shiit armen är löjligt överlägsen i både manskap, vapen och allierade ( till och med USA har börjat bomba Tikrit). Att shiit armén ändå inte lyckas ta Tikrit kan endast förklaras med att deras soldater och befäl är skamligt inkompetenta och/eller IS är riktiga övermänniskor åtminstone jämfört med shiiterns och de kvinnoaktiga perserna.
Och mycket riktigt av det jag sett är IS grymt effektiva. Till och amerikanska generaler erkänner det. IS har en hel del forna Baath befäl och vi alla vet Baath alltid sopade golvet med shiiter och perser och fortsätter göra så.
Senast redigerad av TSK1453 2015-03-30 kl. 11:13.
Citera
2015-03-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag har inte "klagat", jag har bara konstaterat faktum. Att de ens ska försöka sig på hawija verkar meningslöst på flera sätt, de kommer inte lyckas och med 100% icke-kurder har jag svårt se varför de skulle försöka sig på det utan Iraks armé. Är det olja det handlar om eller ska de anfalla med artilleri för att "döda araber" som verkar vara det stående inslaget? Vad har sagts mer i det här ryktet?
Så länge IS kontrollerar Hawija är Kirkuk i fara, därför vill dom ta staden. Sluta kom med dumma och absurda påståenden som "döda araber". Är du 12 år eller?

Men jag tycker ändå inte Peshmerga borde röra staden.
Citera
2015-03-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Så länge IS kontrollerar Hawija är Kirkuk i fara, därför vill dom ta staden. Sluta kom med dumma och absurda påståenden som "döda araber". Är du 12 år eller?

Men jag tycker ändå inte Peshmerga borde röra staden.
Peshmerga från norr, shiitiska miliserna från söder.
Citera
2015-03-30, 20:55
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Det kan du ge dig fan på att vi hade gjort. Om det är turkiskt territorium vi snackar om! Om nu den irakiska shiit armen är lika bra som IS (not!)
så kan 40 000 soldater ta Tilrit på någon vecka eftersom shiit armen är löjligt överlägsen i både manskap, vapen och allierade ( till och med USA har börjat bomba Tikrit). Att shiit armén ändå inte lyckas ta Tikrit kan endast förklaras med att deras soldater och befäl är skamligt inkompetenta och/eller IS är riktiga övermänniskor åtminstone jämfört med shiiterns och de kvinnoaktiga perserna.
Och mycket riktigt av det jag sett är IS grymt effektiva. Till och amerikanska generaler erkänner det. IS har en hel del forna Baath befäl och vi alla vet Baath alltid sopade golvet med shiiter och perser och fortsätter göra så.

Det hade ni inte alls det. Ni var rädda att närma er era egna berg i Turkiet där kurden satt och väntade på er.
Modigt av Natos näst största arme.
Irak kommer att ta Tikrit det är bara en tidsfråga. Men att man vill undvika mer förluster en nödvändigt är väl självklart? Det är inte så att Daesh går någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in