Citat:
Det har tagits upp förut. Landet kommer inte att delas på tre, främst med tanke på att sunniterna skulle bli kvar med främst ett oljefattigt öken, men även för folkgrupper fortfarande är oense över disputerade områden som i oljerika Kirkuk, vilken KRG bl.a behöver för att uppnå en hållbar självständighet.
Nu är jag inte en av de som tror på att Assads Syrien kommer att falla, däremot är det av den irakiska regerings heliga plikt att dimensionera sig för det värsta, och skulle Syrien falla vet vi att Irak står näst på tur. En tre-stats delning skulle inte gynna någon part alls under sådant scenario, utan bråket över disputerade områden skulle fortlöpa samtidigt som terroristerna antal Irak ökade exponentiellt.
Min gissning är att en trestatslösning kommer därmed vara uteslutet och att de olika fraktionerna kommer snarare bilda ett starkare gemenskap. Turkarna må vid några tillfällen ge sken av att man stödjer en kurdisk självständighet i Irak genom att stödja den nusittande diktatorn Barzani, men då ska man ha i åtanke att detta bara är ett spel från turkarnas sida.
Nu är jag inte en av de som tror på att Assads Syrien kommer att falla, däremot är det av den irakiska regerings heliga plikt att dimensionera sig för det värsta, och skulle Syrien falla vet vi att Irak står näst på tur. En tre-stats delning skulle inte gynna någon part alls under sådant scenario, utan bråket över disputerade områden skulle fortlöpa samtidigt som terroristerna antal Irak ökade exponentiellt.
Min gissning är att en trestatslösning kommer därmed vara uteslutet och att de olika fraktionerna kommer snarare bilda ett starkare gemenskap. Turkarna må vid några tillfällen ge sken av att man stödjer en kurdisk självständighet i Irak genom att stödja den nusittande diktatorn Barzani, men då ska man ha i åtanke att detta bara är ett spel från turkarnas sida.
Det finns inga disputerade områden längre. Efter saddams fall 2003 ville kurderna lösa Kerkuk, shingal, Makhmour och Khanaqin frågan lagligt och inte genom krig, man var helt enkelt trött på krig. Det gick ingen vidare för araber och lagar går ej ihop, inga överenskommelser implementerades av Bagdad då man visste att kurder skulle vinna i alla de nämnda områden pga kurdisk majoritet.
Nu är man i krig och kurder kommer inte låta någon annan sätta sin fot i Kurdistan.
Det är fortfarande lite komiskt att vissa pratar om disputerade områden. Men menar ni att Bagdad är ett disputerad område? Däremot tror jag att Bagdad blir mycket svårt att lösa. Tillhör det shiiter eller sunniter? Det många inte tänker på är att bagdad även den är en oljerik stad.
Det misslyckade irak kommer falla. Hur och när, det är det som är den stora frågan. Vem säger att det måste vara tre länder? det kan vara 2 och det kan 4-5 stycken. Men kurder kommer dra sig ur irak. Så kan shiiter och sunniter fortsätta döda varandra tills även de inser att leva ihop som en familj fungerar ej och att man måste bli grannar.
Det är roligt att många tror att assad inte kommer falla. Han kommer falla. Låt oss vara realistiska och inte blanda in känslor. Om jag vara assad så skulle jag dra shiiterna ur Syrien och bildat ett fint litet land vid kusten, där hans folk bor. Men tror att även detta är en omöjlig alternativ för denna barbar. Däremot kan jag hålla med om att assad kommer hålla sig kvar vid makten några år till, under dessa år kommer minst en halv miljon till mista livet.
Till sist så tycker jag att det är väldigt komiskt att ni kallar Barzani för diktator när han är en av få presidenter i Mellanöstern som är folkvald och detta inte genom assad-/saddamliknande val där vinnaren fick 99 % av rösterna. Barzani fick 70% av rösterna. Ja, Barzanis mandat har gått ut men Kurdistans parlament och alla medborgare vill att han ska sitta kvar till kriget med isis är över. Va fan, ett land i krig kan inte gå till val.
Hur som helst så är jag säker att ni önskar att ni hade en ledare som Barzani, en president som är sekulär, Peshmerga, vill alltid folkets bästa, demokratisk och är vän med västvärlden.
Senast redigerad av Zummar 2015-05-03 kl. 20:14.
Senast redigerad av Zummar 2015-05-03 kl. 20:14.
. Jag kan istället publicera tusentals artiklar om det som bara hände i Tikrit och Diyala, men vi alla vet vad som hände där, så det behövs inte.