Citat:
Ursprungligen postat av
mazdarikard
Jag tror att du är naiv och har fel, min vän! Det hade varit fullständigt omöjligt för sunniterna att härja som de gör utan stöd från lokalbefolkningen på plats samt utan stöd från utlandet av den ondskefulle sunniaxeln "Turkiet"/Saudi/Qatar. Vi måste lägga ner dessa naiva tankegångar om att det handlar bara om några få vilsna förortskillar som kommer att komma tillrätta om de får praktikplats och bostad. Detta är en global terroristorganisation som med sitt budskap om att vara rättrogna framgångsrikt lockar till sig nya sympatisörer varje dag. ISIS kommer bara att växa och har goda framtidsutsikter till att bli maktfaktor/världens största terrororganisation. Du pratar om en liten minoritet, du får gärna hänvisa till religiösa ledare som är emot ett storkalifat med sharialagar och sunnitiskt regerande över hela mellanöstern. IS hade inte kunnat existera utan stöd från religiösa ledare och dess medverkan i shariadomstolar. Om det bara handlar om en minoritet, säg mig då hur många sunniter i Sverige som har skickat ner sina söner till Irak för att hjälpa till att hålla ihop Republiken Irak samt skydda kristna shia eller andra folkgrupper från våld? Vi vet redan svaret på frågan och det är noll.
Jaså?
Varför stämmer det inte när vi kommer till Kurderna då?
Kurderna är sunniter i majoritet av dom som är muslimer i norra Irak.
Över 90% är Sunni av kurd muslimerna. Det är otroligt högt.
Varför är det inte en enda Kurdisk stad som passar in på din beskrivning "stöd från lokalbefolkningen på plats".
Kurderna är pilspetsen i kriget mot IS och dom själva är sunnis själva, även det säger emot din teori.
Dock så stämmer din teori när vi kommer till andra etniciteter.
Det är Sunni Arab stammar det handlar om.
En bosnier kan aldrig bli en Arab stam ledare i Irak tex.