Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2015-05-05, 15:07
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Tycker det är så intressant med kurdisk nationalism, du bor själv i Sverige och står och pratar om att araberna ska fördrivas från kurddelarna av Irak. Ska du själv förpassas tillbaka?
Kurder här i Sverige står och pratar om landet till alla etc etc, sen är de hur nationalistiska som helst och vill t.om ha etnisk rensning när det kommer till kurdistan.

Av det jag läste som han skrev så uppfattade jag det som han skrev det dvs:

"Däremot är det väldigt viktigt att Kurdistan ger sina minoriteter fullständiga rättigheter." = Ge alla rättigheter som alla andra.

Vilket saknas i Iran, Turkiet, Syrien.

Sedan skrev han "De sunniter som saddam tog till södra Kurdistan i och med hans arabiseringspolitik måste tillbaks till sina ursprungsställen." Vilket bör innebära att alla som har stulit/beslagtagit mark från offren ska återlämna det som är stulet och taget gratis vilket innebär rättvisa.

Eller ska man ha en kostsam rättegång och massfängsla familjer så att familjers liv totalförstörs?
Vad tycker du själv?

Du kanske tycker som kurderna kommer att göra dvs låta dom komma undan med sina brott.

Men det han skrev kommer inte att hända, Kurderna är alldeles för goda och kommer inte att göra det.

Har för mig att kurderna är världsbäst på att förlåta och leva fredligt trots illdåd mot sig.

Kurdisk nationalism borde finnas överallt om det innebär att ta emot flyktingar med 46% av sin egen befolkning och 96% av Iraks Syrien flyktingar 15 Mars 2015 UNHCR

Och nu sedan 30 April (5 dagar sedan) angående flyktingarna gäller dessa siffror nedan över vart dom har tagits emot och tas omhand.
Kurdistan: 97.63% (Kurdistans huvudstad 44.44%)
Irak Anbar: 1.82%
Irak huvudstad Bagdad: 0.17%
Irak (övrigt): 0.38%

Skicka meddelande till mig så kan jag skicka rapporten till dig om du inte tror mig.

Kurderna utgör ca 4.8 miljoner i Irak och har 2 miljoner + i flyktingar.

Sjukt bra nationalism må jag säga.

Till skillnad från Svensk nationalism där man vill stänga gränserna och begränsa allt ifrån flyktingar till vanliga invandrare eller Tyska nationalister som gasar 6 miljoner judar.

Eller Arabisk nationalism där det innebär utrotning av folkslag och beslagtagning av mark i decennier.

Vilken skillnad hörde du du.

På dig låter som att den Kurdiska nationalismen är negativ men av det man ser i verkligheten så innebär det bättre liv för många fler än utan den.

Man ska till och med hjälpa till och befria Mosul som kurderna inte har något militärt att ha med att göra, men dom ska göra det rätta ännu engång och hjälpa Bagdad.

Förfrågan har kommit från Bagdad och Mosul själva och accepterats av Kurderna.

Därför tror jag att alla får det betydligt bättre med Kurderna som grannar än rivaler inom samma gräns.

Det jag vill säga är:
Lägg ner.
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-05 kl. 16:00.
Citera
2015-05-05, 17:19
Medlem
SvaMp_s avatar
Han står rakt ut och säger att han vill fördriva de araber som bor i kurdiska Irak, och du lyckas vända kritik på det med att hänvisa till kurdisk flyktingmottagning.

Det är inget annat än fakta att kurderna utnyttjat kaoset för det enda de bryr sig om, Kurdistan.
Minoriteter i kurdistan verkar ju inte vara alltför stora fan av kurderna om ni nu är så snälla och godhjärtade som du säger.
Jag kan säga som så, det jag läser av kurder här är det som gör att jag motsätter mig kurderna. Rena fördrivnings propageranden som kommer ur dem.
Citera
2015-05-05, 17:37
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Han står rakt ut och säger att han vill fördriva de araber som bor i kurdiska Irak, och du lyckas vända kritik på det med att hänvisa till kurdisk flyktingmottagning.

Det är inget annat än fakta att kurderna utnyttjat kaoset för det enda de bryr sig om, Kurdistan.
Minoriteter i kurdistan verkar ju inte vara alltför stora fan av kurderna om ni nu är så snälla och godhjärtade som du säger.
Jag kan säga som så, det jag läser av kurder här är det som gör att jag motsätter mig kurderna. Rena fördrivnings propageranden som kommer ur dem.

Inte riktigt så är det väl, eller hur?

Han skrev det jag citerade inlägget ovan.

Dom skyldiga sunni Araberna i Saddams specifika grupp som stulit och inte shitiska araber eller Turkmener osv +, dom tyckte han borde återvända till sin riktiga mark eller där dom nu kom ifrån. Där har vi riktig utnyttjande som tar andras verksamhet och mark/åkrar under Saddam.

Det är inte så länge sedan det skedde, så det är en helt förståelig tanke, en rättvis tanke men besvärlig.

Men rättvisa brukar vara besvärligt för dom skyldiga till brott och fel agerande.

Du gör din bedömning baserat på "alla" kurder här som är hur många inräknade i din basering? 3st?

Och lägger ingen tyngd i verkligheten, dvs skiter i det som verkligen sker.

Så trots att dom skyldiga sunni araber (Saddamister) inte behöver lämna men behandlas lika som alla andra och slipper gå iväg så är din slutsats fortfarande baserad på ca: 3 st med hypotetiska tankar.

Oroande

Självklart ska kurderna bara tänka på Kurdistan men dom gör inte det, dom tänker på omgivningen också.

Och här nedan och inlägget ovan kan du se en bra anledning till varför tänka på Kurdistan, gynnar människorna inom Kurdistan och inlägget ovan gynnar folk utanför Kurdistan som behöver skydd för sina liv.

Kurdistan har fått ner antalet oskolade individer från 36% till 15% år 2014 sedan dom blev autonoma och mindre hemmad av sin förtryckar stat till Irak som avtagit efter Maliki och sedan 2003.

Education Ministry has released statistics showing that the amount of people that don’t have access to education has fallen from 36% in 2000 to 15% today.

Between 2000 and 2014, almost 390,000 people didn’t have a formal education; the ministry aims to reduce that 15%of the Kurdish population to 10%.

Är det här negativt?
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-05 kl. 17:49.
Citera
2015-05-05, 17:48
Medlem
SvaMp_s avatar
Du skriver om dem som skyldiga, dom flyttade dit iom Saddams arabiseringspolitik, idag bor dom där. Han pratar om att de ska skickas tillbaka, dvs etnisk rensning av sunniter. Alla tidigare etniska rensningar har haft sina argument till varför.
Jag baserar min åsikt på videor jag ser på youtube av kurdkrigare som säger att de slåss mot araber och inte IS, av folk här som säger att araberna är problemet, inte Islam (för att ta bort kurderna ur mängden), kurder här som kallar kurd-IS terrorist för "arab". det är helt enkelt den generella bilden jag får. Inte sett så många kurder objektivt slåss för det som är bra för landet utan endast det som är bra för kurdistan. Jag har väldigt svårt att tro att kurderna inte har något egenintresse av Mosul.
Minoriterna hatar kurderna och motsätter sig kurdistan vilken går i hand med den bild jag har.
Citera
2015-05-05, 18:01
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Du skriver om dem som skyldiga, dom flyttade dit iom Saddams arabiseringspolitik, idag bor dom där. Han pratar om att de ska skickas tillbaka, dvs etnisk rensning av sunniter. Alla tidigare etniska rensningar har haft sina argument till varför.
Jag baserar min åsikt på videor jag ser på youtube av kurdkrigare som säger att de slåss mot araber och inte IS, av folk här som säger att araberna är problemet, inte Islam (för att ta bort kurderna ur mängden), kurder här som kallar kurd-IS terrorist för "arab". det är helt enkelt den generella bilden jag får. Inte sett så många kurder objektivt slåss för det som är bra för landet utan endast det som är bra för kurdistan. Jag har väldigt svårt att tro att kurderna inte har något egenintresse av Mosul.
Minoriterna hatar kurderna och motsätter sig kurdistan vilken går i hand med den bild jag har.

Din bild är skev faktiskt.

Här har du kurder i norra Syrien (Rojava) YPG ledare med soldater från en dokumentär från förra året:
http://oi62.tinypic.com/jkzleb.jpg

Kurderna i KRG har gjort om några av "sina" moskéer till kyrkor för dom Kristna ska känna sig mer hemma.

När Peshmerga intog Kirkuk välkomnades dom av invånarna och glädjes till säkerheten dom förde med sig.

Jag kan inte hitta intervjun just nu men det gjorde en intervju i Kirkuk, och ingen protest har gjorts eller klagomål ens.

Peshmerga samarbetar snällt och duktigt.
Men här får du säkert en hint:
"Ahmed Askari, head of the Kirkuk provincial council's security committee, insists the Peshmerga are working alongside police and other security forces in the city."

"Since the Iraqi army collapsed, they are happy that another force - in this case the Peshmerga - have secured the city and the civilian population"

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/06/analysis-kurds-take-kirkuk-now-what-201461653255207327.html?utm=from_old_mobile

Sen har vi Mosul:
Mosul Governor Asil Nujaifi has called on Kurdish Peshmerga forces, as Iraqi forces prepare Mosul campaign to save major Iraqi city from ISIL

Nujaifi reportedly underlined that Peshmerga need to participate in the Mosul operation.

"The people of Mosul trust Peshmerga. The Kurdish fighters’ high morality and decent treatment (of locals) gave great hope to Mosul citizens.

"The people of Mosul believe that they will be safe after the city will be retaken."

http://www.worldbulletin.net/haber/157452/governor-peshmerga-should-help-iraq-army

Istället för att bara säga saker, kan du inte dela med dig av det du har?
Är väldigt nyfiken på dessa minoriteter mm du nämner..
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-05 kl. 18:10.
Citera
2015-05-05, 18:12
Medlem
Citat:

Tigersaid86 besvarade dig väldig bra. Tack Tigersaid86.

Nu får du lägga ner. Vem har pratat om etnisk rensning? . Läs igen, har du fortfarande inte fattat så läs igen och igen. Svara aldrig på ett inlägg om du inte fattar dig på innehållet.

De som har blivit av med sina byar måste kunna få tillbaks de. Detta gäller alla drabbade folkgrupper. Detta skall absolut inte lösas med våld utan med hjälp av regler och lagar. Att göra det som araber och turkar har gjort mot kurder, kommer kurder aldrig göra.

Med tanke på hur du tolkade mitt inlägg så kommer ingen härefter lita på det du skriver, för man kommer fråga sig, har han fattat det rätt eller är det som vanligt fel. Lägg ner med ditt anti-kurd propaganda.
Citera
2015-05-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Kan tillägga att Turkmenerna i Irak reagerade igår.
Medans förslaget presenterades April 29.

Man passar även på att tacka Mongoloid staten Turkiet med sitt rävspel.

Och man passar även på att kritisera Iraks högsta ledare Abadi.

http://www.worldbulletin.net/todays-news/158709/iraqi-turkmen-react-to-us-proposal-to-arm-sunnis-kurds

Övrigt:
The Iraqi constitution stipulates that there are only two forces in Iraq:
The Iraqi army forces and the regional guard forces (Peshmerga)

Dessa turkmener, förväntar de sig på allvar något ifrån den centrala regeringen? Här har de chansen att gå i en självständig riktning menmen kurderna är ju the bad guys.... Jag välkomnar sunniterna samt shiiterna ta över makten och bara lämna kurdistan utanför det hela, turkmenerna får de göra vad de vill med. De kan inte stå och vela där mellan de olika parterna för i slut ändan så är det ingen som talar för deras del ifl.
Citera
2015-05-05, 19:46
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Dessa turkmener, förväntar de sig på allvar något ifrån den centrala regeringen? Här har de chansen att gå i en självständig riktning menmen kurderna är ju the bad guys.... Jag välkomnar sunniterna samt shiiterna ta över makten och bara lämna kurdistan utanför det hela, turkmenerna får de göra vad de vill med. De kan inte stå och vela där mellan de olika parterna för i slut ändan så är det ingen som talar för deras del ifl.

Vet inte riktigt, dom vänder kappan alltför ofta.

Kanske därför ignoreras dom av Abadi, dom har ju sin MongolTurkiet att vända sig till om någon.

Intressant detta, IS går hightech.

Idag sköts IS andra drönare ner, denna gång av Peshmerga och tidigare av USA i Anbar provinsen i Fallujah, under striderna mellan irakiska armén och IS i Mars.

Citat:
ISIS drone shot down by Peshmerga

Kurdistan Region - An ISIS drone that was reportedly spying on Peshmerga bases on the Gwer front was shot down by Kurdish forces, a Peshmerga source told Rudaw Tuesday.

“Around 10:30 am, Peshmerga forces shot down an unpiloted drone of ISIS militants that was flying over Sechal village on the Gwer frontline,” the source said. He added that the drone was likely being used for intelligence gathering.

This is not the first time ISIS has reportedly used drones. Another ISIS drone was previously shot down by US warplanes in March.

http://rudaw.net/english/kurdistan/05052015
Citera
2015-05-05, 19:48
Medlem
Citat:

När en folkgrupp är i direkt krig så får man förvänta sig extrem nationalism från bägge sidor. Sedan att många ur de kurdiska styrkorna anser sig kriga mot araber är inte helt obefogat. Visst är IS en extremt radikal islamistisk grupp utåt sett men de styrs till största delen av medlemmar ur Ba'ath-rörelsen som står för arabisk nationalism. Sedan får du sätta deras ord i den kontext där det inte var mer än 25 år sedan som man fördrevs, blev massmördad och förtryckt av den man anser vara samma fiende.

Dock håller jag med dig att man får försöka vara mänsklig i den mån att oskyldiga inte drabbas av det. I slutändan så gynnar det ingen part att ha en ohälsosam relation till sin granne. Oavsett status på grannförhållandet.
Citera
2015-05-05, 20:41
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zummar
Tigersaid86 besvarade dig väldig bra. Tack Tigersaid86.

Nu får du lägga ner. Vem har pratat om etnisk rensning? . Läs igen, har du fortfarande inte fattat så läs igen och igen. Svara aldrig på ett inlägg om du inte fattar dig på innehållet.

De som har blivit av med sina byar måste kunna få tillbaks de. Detta gäller alla drabbade folkgrupper. Detta skall absolut inte lösas med våld utan med hjälp av regler och lagar. Att göra det som araber och turkar har gjort mot kurder, kommer kurder aldrig göra.

Med tanke på hur du tolkade mitt inlägg så kommer ingen härefter lita på det du skriver, för man kommer fråga sig, har han fattat det rätt eller är det som vanligt fel. Lägg ner med ditt anti-kurd propaganda.

Du står och säger att araberna som flyttat till kurdistan ska skickas tillbaka, det är alltså att på etniska krav, skicka ut folk, dvs etnisk rensning.
Nu försöker du skönmåla din bild genom att prata om regler och lagar. Ja lagar som kurderna hittar på som säger att araber i kurdområden ska flyttas ut. Det är ingen skillnad mot starten av någon annan etnisk rensning. Ni skäms inte över era påståenden heller utan fortsätter dra upp annat irrelevant för ursprungsfrågan.
Citera
2015-05-05, 20:59
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Du står och säger att araberna som flyttat till kurdistan ska skickas tillbaka, det är alltså att på etniska krav, skicka ut folk, dvs etnisk rensning.
Nu försöker du skönmåla din bild genom att prata om regler och lagar. Ja lagar som kurderna hittar på som säger att araber i kurdområden ska flyttas ut. Det är ingen skillnad mot starten av någon annan etnisk rensning. Ni skäms inte över era påståenden heller utan fortsätter dra upp annat irrelevant för ursprungsfrågan.

Du skriver och pratar om alla Araber när det inte gällde alla Araber.

Det syns klart och tydligt hur du vrider på inlägg.

Han nämnde en specifik grupp, Saddamisterna som inte flyttade i godtro, utan flyttade i en kampanj som erbjöd dessa Sunni Araber och syftet att få Kurdiska familjers oavsett deras religiösa tro ta/beslagta deras hus/hem, åkrar/mark, verksamheter gratis via en utrensning.

Och dessa tycker han bör stå till svars för vad dom gav sig in i och gjorde.

Alltså inte alla araber, han nämnde inte kristna araber, shia araber mfl han nämnde specifikt sunni araber som ingick i den vidriga operationen som utfördes dvs bahtister/Saddamister likt dom som idag styr IS.
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-05 kl. 21:03.
Citera
2015-05-06, 00:03
Medlem
Citat:

Nu får du lägga ner med ditt skitsnack. Du vänder och vrider på mina inlägg. Men du misslyckas totalt med dina påhitt.

Det jag säger i mina inlägg står även i irakiska konstitutionen, som är framröstat av minst 80 % av iraks befolkning. Så vi alla är rasister/nationalister som vill utföra etnisk rensning .

Jag kommer inte diskutera detta med dig något mer. Kom med något informativt som kan leda till diskussion istället för en massa påhitt. Du försöker hela tiden anklaga mig och andra för saker som inte har sagts. Du börjar likna han/hon som inte kan vara äldre än 13 år, han xelios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in