Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2015-05-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Det spelar ingen roll om det kommer en hona eller hane i Vitahuset. Vi kommer komma i kläm i allafall i slutändan. Hur oeninga länder är emellan varandra finns det en sak som enar dem och det är bekämpa kurderna tyvärr.

Jo, jag tror det spelar en avgörande roll för er Kurder. Republikanerna vill sätta hårt mot hårt när det gäller Bagdad och Iran direkt genom att beväpna kurderna direkt.

Demokraterna försöker istället "dra" bort Bagdad från det Iranska inflytandet.

Oavsett vilket det blir så kommer USA aldrig acceptera att Bagdad ger sig på kurderna militärt.
Citera
2015-05-02, 22:40
Medlem
Kedoslavs avatar
Dela upp i landet i 3 delar, en kurdisk, en shiamuslimsk och en sunnimuslimsk del. Allt blod som spillts och hat gentemot varandra gör det omöjligt att leva i samma land.
Citera
2015-05-03, 01:39
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Dela upp i landet i 3 delar, en kurdisk, en shiamuslimsk och en sunnimuslimsk del. Allt blod som spillts och hat gentemot varandra gör det omöjligt att leva i samma land.
Det har tagits upp förut. Landet kommer inte att delas på tre, främst med tanke på att sunniterna skulle bli kvar med främst ett oljefattigt öken, men även för folkgrupper fortfarande är oense över disputerade områden som i oljerika Kirkuk, vilken KRG bl.a behöver för att uppnå en hållbar självständighet.

Nu är jag inte en av de som tror på att Assads Syrien kommer att falla, däremot är det av den irakiska regerings heliga plikt att dimensionera sig för det värsta, och skulle Syrien falla vet vi att Irak står näst på tur. En tre-stats delning skulle inte gynna någon part alls under sådant scenario, utan bråket över disputerade områden skulle fortlöpa samtidigt som terroristerna antal Irak ökade exponentiellt.

Min gissning är att en trestatslösning kommer därmed vara uteslutet och att de olika fraktionerna kommer snarare bilda ett starkare gemenskap. Turkarna må vid några tillfällen ge sken av att man stödjer en kurdisk självständighet i Irak genom att stödja den nusittande diktatorn Barzani, men då ska man ha i åtanke att detta bara är ett spel från turkarnas sida.
Citera
2015-05-03, 01:55
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Det har tagits upp förut. Landet kommer inte att delas på tre, främst med tanke på att sunniterna skulle bli kvar med främst ett oljefattigt öken, men även för folkgrupper fortfarande är oense över disputerade områden som i oljerika Kirkuk, vilken KRG bl.a behöver för att uppnå en hållbar självständighet.

Nu är jag inte en av de som tror på att Assads Syrien kommer att falla, däremot är det av den irakiska regerings heliga plikt att dimensionera sig för det värsta, och skulle Syrien falla vet vi att Irak står näst på tur. En tre-stats delning skulle inte gynna någon part alls under sådant scenario, utan bråket över disputerade områden skulle fortlöpa samtidigt som terroristerna antal Irak ökade exponentiellt.

Min gissning är att en trestatslösning kommer därmed vara uteslutet och att de olika fraktionerna kommer snarare bilda ett starkare gemenskap. Turkarna må vid några tillfällen ge sken av att man stödjer en kurdisk självständighet i Irak genom att stödja den nusittande diktatorn Barzani, men då ska man ha i åtanke att detta bara är ett spel från turkarnas sida.

Faller Assad så måste Irak vara beredda, och när jag säger Irak så menar jag kuder, araber, sunniaraber, shia, turkmener, alla stå enade och mötta terroristerna med hell fire. Det som gäller nu är att säkra Irak innan Syrien faller, annars kan situationen eskalera rejääält i Irak. Syrien kommer dock inte falla snart, inte inom de närmaste två åren i alla fall.
Citera
2015-05-03, 02:07
Avslutad
Om islamister skulle störta Assad och ta över Syrien. Kommer inte islamister att börja slakta alawiter?
Citera
2015-05-03, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Assyrien då?!
Citera
2015-05-03, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XK
Assyrien då?!

Hur många är ni? Då menar jag inte totalt i världen utan i Irak? Är ni några miljoner för jag har inte en siffra på er.
Citera
2015-05-03, 08:25
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XK
Assyrien då?!

Assyrien verkar vara helt exkluderat.
Jag tror mig ha sett senaste siffran på antalet Assyrier i Irak dvs 0.3-0.5 miljoner (tror mer på 0.5)

Assyrierna utgjorde nästan 5% själva efter ww2, där 20% bodde i Mosul och 60% i Bagdad.
Men nu är nästintill alla i Kurdistan, vilket gör och har gjort sedan en tid bakåt Iraks störst växande område för kristendomen.

Idag så är alla Assyriska miliser i Irak under kurdisk finansiering av KRG och kurdiska föreningar, samt vapen stöd och många ingår under Peshmerga utom en milis som är helt fri från stöd, minns inte namnet.

Men Kurderna har tänkt på Assyrierna något om någon.
Man får ta det som man vill.

Vad jag vet från förra året så har KRG lagt fram förslaget att efter ett utrop om Kurdisk självständighet så vill man göra en demokratisk folkomröstning i Nineveh ifall dom vill ingå i Kurdistans eller Irak och då är det folket som väljer det själva, sedan möjligtvis ge dom en helt egen eller autonomi som kurderna har idag.

Araber och kurder utgör 95% av landet Irak och Turkmener, Assyrier mfl andra utgör 5% tillsammans dvs ca: 1.7 miljoner tillsamman.

Sen efter religion så är kristendomen 0.8%
Hela landet är ca: 35.5 miljoner.

En tanke och bara en tanke detta nedan av en individ/tidning, förutom Kurdistan i Irak som är mer än bara en tanke, samt Sunni i Irak som börjar växa.

Här kan vi se 5 stater bli 14 Nya stater. (Icke troligt men..)

Dom 5 berörda staterna är:
Irak (3)
Syrien (3)
Libyen (3)
Yemen (2)
Saudiarabien (5)

Sunni araberna får ett eget tillsammans med sunni i Syrien och bildar en stat vid namn sunnistan.

Kurderna i norra Irak slås ihop med Kurderna i norra Syrien och bildar Kurdistan.

Aleviterna får något som heter Alevitistan och är längst kusten i västra Syrien.

Wahabiistan i Saudiarabien...

Osv osv...

Bild samt förklaring:
http://www.nytimes.com/interactive/2013/09/29/sunday-review/how-5-countries-could-become-14.html

Det har gått på Arabisk TV och förklarats även där.

Video:
http://m.liveleak.com/view?i=78f_1414515402
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-03 kl. 08:45.
Citera
2015-05-03, 17:13
Medlem
Kedoslavs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=l9S9VjR1n2c

ny video från ISIS
Citera
2015-05-03, 17:21
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Om islamister skulle störta Assad och ta över Syrien. Kommer inte islamister att börja slakta alawiter?
Det är väl rätt uppenbart eller?
Citera
2015-05-03, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Det är väl rätt uppenbart eller?
Länder såsom Turkiet som vill se Assad falla är sjuka i huvudet.
Citera
2015-05-03, 20:04
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Länder såsom Turkiet som vill se Assad falla är sjuka i huvudet.
De kan skydda sig gott ifrån IS. Inga problem. I längden passar det Turkiet att vara på "rätt" sida.

Låt oss inte glömma att många (många) daesh medlemmar kommer ifrån och/eller via Turkiet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in