Citat:
Ursprungligen postat av
XK
Assyrien då?!
Assyrien verkar vara helt exkluderat.
Jag tror mig ha sett senaste siffran på antalet Assyrier i Irak dvs 0.3-0.5 miljoner (tror mer på 0.5)
Assyrierna utgjorde nästan 5% själva efter ww2, där 20% bodde i Mosul och 60% i Bagdad.
Men nu är nästintill alla i Kurdistan, vilket gör och har gjort sedan en tid bakåt Iraks störst växande område för kristendomen.
Idag så är alla Assyriska miliser i Irak under kurdisk finansiering av KRG och kurdiska föreningar, samt vapen stöd och många ingår under Peshmerga utom en milis som är helt fri från stöd, minns inte namnet.
Men Kurderna har tänkt på Assyrierna något om någon.
Man får ta det som man vill.
Vad jag vet från förra året så har KRG lagt fram förslaget att efter ett utrop om Kurdisk självständighet så vill man göra en demokratisk folkomröstning i Nineveh ifall dom vill ingå i Kurdistans eller Irak och då är det folket som väljer det själva, sedan möjligtvis ge dom en helt egen eller autonomi som kurderna har idag.
Araber och kurder utgör 95% av landet Irak och Turkmener, Assyrier mfl andra utgör 5% tillsammans dvs ca: 1.7 miljoner tillsamman.
Sen efter religion så är kristendomen 0.8%
Hela landet är ca: 35.5 miljoner.
En tanke och bara en tanke detta nedan av en individ/tidning, förutom Kurdistan i Irak som är mer än bara en tanke, samt Sunni i Irak som börjar växa.
Här kan vi se 5 stater bli 14 Nya stater. (Icke troligt men..)
Dom 5 berörda staterna är:
Irak (3)
Syrien (3)
Libyen (3)
Yemen (2)
Saudiarabien (5)
Sunni araberna får ett eget tillsammans med sunni i Syrien och bildar en stat vid namn
sunnistan.
Kurderna i norra Irak slås ihop med Kurderna i norra Syrien och bildar
Kurdistan.
Aleviterna får något som heter
Alevitistan och är längst kusten i västra Syrien.
Wahabiistan i Saudiarabien...
Osv osv...
Bild samt förklaring:
http://www.nytimes.com/interactive/2013/09/29/sunday-review/how-5-countries-could-become-14.html
Det har gått på Arabisk TV och förklarats även där.
Video:
http://m.liveleak.com/view?i=78f_1414515402