Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-25, 13:22
Medlem
ZuparNs avatar
ISIS går samman med Jabhat al-Nusra

ISIS verkar ha gått samman med den syriska terroristorganisationen Jabhat al-Nusra. al-Nusra är allierade med de kraftigaste och starkaste motståndarna till Bashar al-Assad, Islamic Front och FSA. Om detta stämmer är det en tidsfråga innan omvärlden ändrar sin ställning till Assad. Kanske inte öppet i retoriken, men i handlingssättet.

Jag vet inte om det är en total. Enligt SOHR verkar grupperna ha gått samman i delar av Syrien. De kommande dagarna är avgörande. Detta tycks ha skett på al-Nusras intiativ. Jag är vidare säker på att enskilda från al-Nusra inte kan genomföra ett samarbete utan ett godkännande från toppen. En total sammanslagning eller ett samarbete kan tänkas komma.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/isis-gar-samman-med-annan-terrorgrupp
http://www.dn.se/nyheter/varlden/terrorgrupper-gar-samman/
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/irakledare-avvisar-samlingsregering_3686832.svd
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-25 kl. 13:31.
Citera
2014-06-25, 15:51
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

ISIS verkar ha gått samman med den syriska terroristorganisationen Jabhat al-Nusra. al-Nusra är allierade med de kraftigaste och starkaste motståndarna till Bashar al-Assad, Islamic Front och FSA. Om detta stämmer är det en tidsfråga innan omvärlden ändrar sin ställning till Assad. Kanske inte öppet i retoriken, men i handlingssättet.

Jag vet inte om det är en total. Enligt SOHR verkar grupperna ha gått samman i delar av Syrien. De kommande dagarna är avgörande. Detta tycks ha skett på al-Nusras intiativ. Jag är vidare säker på att enskilda från al-Nusra inte kan genomföra ett samarbete utan ett godkännande från toppen. En total sammanslagning eller ett samarbete kan tänkas komma.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/irakledare-avvisar-samlingsregering_3686832.svd

De va som fan.. al-Qaida blir "ett" igen då.
Är väldigt slö i huvudet just nu efter heldag på jobbet så jag måste fråga...

Är det bra eller dåligt för SAA rent krigsmässigt?
Är det bra eller dåligt för Syrien och Bashar rent internationellt politiskt / i media?

Tänker att om t ex JaN retirerar på alla fronter där FSA/IF finns för att stärka ISIS fronterna eller nått.
Senast redigerad av gnomepower 2014-06-25 kl. 16:02.
Citera
2014-06-25, 16:06
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
De va som fan.. al-Qaida blir "ett" igen då.
Är väldigt slö i huvudet just nu efter heldag på jobbet så jag måste fråga...

Är det bra eller dåligt för Syrien och Bashar rent internationellt politiskt / i media?

Det är sannolikt inte bra rent militärt för SAA. Mindre meningsskiljaktigheter och större samarbete betyder också mer styrka. Det är farligt, men dessa grupper kan även om de samarbetar och går ihop med varandra inte på allvar utgöra ett hot mot SAA. SAA har redan stridit mot ISIS, al-Nusra, FSA och Islamic Front när de alla samarbetade och under denna tid talade man trots det starka samarbetet om att USA gjort en felbedömning av Bashar al-Assad och den syriska armén. Faktumet att ISIS vände sina vapen mot alla i Syrien innebar inte att SAA överlevde. De fick vissa framgångar i Aleppo men rent militärt innebar det inte mycket. ISIS var redan centrerade i norr hos YPG respektive hos FSA i icke-kringszoner där SAA inte var närvarande.

Nej, Jabhat al-Nusra kommer inte att retirera från sina nuvarande ställningar vid en eventuell sammanslagning. Målet är som sagt Irak och Syrien.

Slutsatsen blir då att det är dåligt, men inte avgörande.

Internationellt och medialt är det nog den bästa nyheten Bashar al-Assad och den syriska regeringen fått under detta krig. Detta förutsätter dock ett verkligt samarbete och inte enbart vid en enskild stad.

Om al-Nusra och ISIS går ihop innebär det både direkt och indirekt att den syriska oppositionen, FSA och Islamic Front återigen samarbetar med al-Qaida. Det är inte direkt en bra image. Det går inte att bortse från att det är de radikala islamistgrupperna som är starkast i Syrien. Bashar al-Assad blir för varje sådan nyhet ett bättre alternativ. En sådan nyhet leder till frågeställningen "al-Qaida eller Assad?".

Vi ska komma ihåg att allt inte är klart ännu. Vi vet inte hur stort samarbetet blir.
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-25 kl. 16:09.
Citera
2014-06-25, 17:20
Medlem
TolanXs avatar
jag tror inte att ISIS och al nusra samarbetar.. Bara rent lögn, för några månader sen så hamna båda i konflikt mot varandra .. Slutade med skottlossning mot varandra osv..
Citera
2014-06-25, 18:19
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:

Är det någon som håller USA ansvarig för att de hjälpt både Nusra och ISIS att växa sig starka under Syrien konflikten?

Fredsbevarande land USA så i helvete heller
Citera
2014-06-25, 18:20
Medlem
Mandibles avatar
Jag antar att IsIs anfaller Bagdad när dom har mobiliserat sin stryrka så pass väl att IsIs är säkra på att tränga igenom Bagdad. IsIs har ju säkrat vissa oljekällor även en hel del miljarder i Mosul om det stämmer. som det beskrevs i tråden har IsIs rekryterat fler soldater och fler verkar ansluta sig också. IsIs strategi att ta flera småområden och säkra upp är en strategi som ger framsteg. Jag hoppas verkligen att IsIs pressas tillbaka och blir rejält förminskade. Väldigt tragiskt för folken det som sker.
Citera
2014-06-25, 18:55
Medlem
Ja att ta flera städer innan de försöker sig på Bagdad är smart. Inte bara att de kommer åt material och pengar de får också med mer Sunni om de vädrar framgång.
Citera
2014-06-25, 18:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag vet inte om det är en total. [b]Enligt SOHR verkar grupperna ha gått samman i delar av Syrien.8/b] De kommande dagarna är avgörande. Detta tycks ha skett på al-Nusras intiativ. Jag är vidare säker på att enskilda från al-Nusra inte kan genomföra ett samarbete utan ett godkännande från toppen. En total sammanslagning eller ett samarbete kan tänkas komma.

Det är dock bara i gränsstaden Albu Kamal som al-Nusras folk svurit trohetsed till ISIL:

Syrian Qaeda wing pledges loyalty to ISIL in border town

http://uk.reuters.com/article/2014/06/25/uk-syria-crisis-border-idUKKBN0F015220140625

(Reuters) - Syria's al Qaeda wing has pledged loyalty to the rival Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL) group in a Syrian border town, a monitoring group said, boosting ISIL's control on both sides of the frontier.

Jag trodde först att det gällde hela al-Nusra när jag såg rubrikerna, men det gör det alltså inte. Mest troligt är att det handlar om lokala al-Nusra styrkor som blivit omringade av ISIL och sedan mer eller mindre frivilligt bytt sida.
Citera
2014-06-25, 19:13
Medlem
Alltid lika roligt när de med (personliga) intressen skriver i tråden. Ingen nämnd, ingen glömd!

Det verkar som att alla från denna region som uttalar sig gör det utifrån ett "jag representerar folkviljan-perspektiv". Det framstår som så tydligt hur långt ifrån de kulturella skillnaden är till konfliktlösning mellan de olika civilisationer är.
Senast redigerad av RullRull 2014-06-25 kl. 19:15.
Citera
2014-06-25, 19:18
Medlem
Vidare kan jag än en gång komma att påpeka att vad som i ett senare skede komma visa sig är Saudiarabiens del i utvecklingen. Strax dax att ta oljan i säkert förvar?
Citera
2014-06-25, 20:33
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är dock bara i gränsstaden Albu Kamal som al-Nusras folk svurit trohetsed till ISIL:

Syrian Qaeda wing pledges loyalty to ISIL in border town

http://uk.reuters.com/article/2014/06/25/uk-syria-crisis-border-idUKKBN0F015220140625

(Reuters) - Syria's al Qaeda wing has pledged loyalty to the rival Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL) group in a Syrian border town, a monitoring group said, boosting ISIL's control on both sides of the frontier.

Jag trodde först att det gällde hela al-Nusra när jag såg rubrikerna, men det gör det alltså inte. Mest troligt är att det handlar om lokala al-Nusra styrkor som blivit omringade av ISIL och sedan mer eller mindre frivilligt bytt sida.

Jo, det verkar så. Det är som jag skrev inte ett begränsat samarbete som däremot kan öppna dörrar för än mer. Det är pinsamt hur SVT, DN, SvD och Aftonbladet alla hade rubriker som antydde att de gick ihop helt och hållet. Upptäckte det senare när jag insåg att andra medier knappt nämnde det.

Samarbetet kan som sagt leda till en framtida allians. ISIS har iallafall förhandlingsövertaget.
Citera
2014-06-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Röda linjer alltså? Som denna http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Kurdistan_1975.png ?

Som andra skrev, ISIS kommer att anfalla Kurdistan inom en snar framtid så kurder får vara smarta och planera nästa steg nog. De kommer göra alla grannarna förbannade om de backstabbar shai-regeringen och utropar självständighet.

Irak: De blir en evig fiende
Iran: Iran är polare med shai-regeringen och de blir inte glada
Syrien: Assad kommer aldrig att stödja irakiska kurdistan då syriska kurdistan kommer att utropa sig självständighet annars då.
Turkiet: Take a guess...

Irakiska kurdistan kommer att stå ensamma, det blir svårt att bedriva handel och hur ska de för ut deras olja över gränsen? Så de bör hålla sig lugna.
Nej röda är det som är KRG, resten är det som ska tillhöra KRG.

ISIS har ingen chans, ISIS har inte chans mot YPG som är mycket sämre rustade än peshmerga.

KRG är iprincip självständig, det enda man har gemensamt med Irak är valutan, bil-regnummer, samt valutan, detta vet redan Turkiet och Iran.

KRG har lyckats att få alla kurdiska partier i Iran att lägga ner vapen eller åtminstone endast gå i försvar situation.
I Turkiet förhandlar PKK och Turkiet om vapenvila.

Med andra ord försöker KRG få fred mellan kurder o Iran/Turkiet för att så småningom om få ett godkännande till Självständighet av dessa två länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in