Citat:
Ursprungligen postat av
mikael_svensson
För runt 15 år sedan bestämde jag mig för att jag skulle ge cannabis en chans. Denna upplevelse fick mig att aldrig ta ordet cannabis i munnen igen.
Idag, som sagt cirkus 15 år senare misstänker jag att jag inser jag varför min upplevelse inte alls blev den tänkta.
Köpte ett gram av någon. Flera hade rekommenderat den här killen, att han hade bra kvalitet.
Sagt och gjort, köpte ett gram för 100 kr.
Lät påsen ligga undanstoppad i ett par dagar.
Fredag kväll, helt ensam hemma var det dags. Spänningen tävlade med min förväntan om vilken som skulle slå högst.
På den tiden rullade jag mina cigaretter själv. Tog fram min JohnSilver-apparat, smulade sönder den där "bollen" och tömde i allt i apparaten. Ett par filterhylsor gick sönder, men till slut hade jag lyckats pula ihop något rökverk.
Tände på och tog ett djupt bloss, höll inne det ett antal sekunder, släppte ut röken. Rökte den ganska mycket som en vanlig cigarett, bortsett från att jag höll nere röken betydligt längre vid varje bloss.
Några minuter senare var jag nere vid filtret, fimpar den och väntar på effekt.
Minns inte riktigt, men uppskattningsvis en kvart senare kom en panikkänsla krypande inom mig. Vart helt säker på att jag var på väg att sluta andas. Drog djupa andetag för att försäkra mig själv att "systemet" inte hade lagt av. Värre och värre blev det. Ringde (som en jävla mupp) efter ambulans. Minns att jag frågade operatören "Men du hör väl att jag knappt andas?".
Ambulans kom, de tittade på mig ungefär som att jag borde hålla mig till vanlig tobak hädanefter. Haha..
Väl på akuten steg en ung manlig läkare in på rummet. Han frågade i princip ingenting, utan sa "Du är det man kallar stenad!" och log så där igenkännande. Jag vågar svära på att den lilla jäveln satt hemma och bolmade på fritiden. 😂
Idag sprang jag av en slump på magiskamolekyler och läser "Om du inte är van cannabisrökare, börja med en mycket liten bit (storleken lillfingernagel för marijuana eller tändstickshuvud för hasch). Vänta 15-20 minuter innan du röker mera om du inte känner någonting, detta eftersom effekterna ofta kommer smygande hos nybörjare till skillnad från vana rökare som känner effekterna börja komma redan efter några sekunder.".
Är det helt enkelt så att min wannabe-nära-döden-upplevelse berodde på att jag tog en monsterdos som absolut nybörjare för hobbyknarkare?
Ett helt gram första gången? Alltså... Jag och min kumpan delade idag på en tredjedels gram och vi har ändå god vana.
Så ja, det var helt klart beroende på att du tog för mycket.