2014-12-14, 01:01
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Eng wiki: "An additional five million non-Jewish victims of Nazi mass murders are included by many historians bringing the total to approximately eleven million"

Jag tycker också att en förklaring skulle vara på plats - av NE. Det känns för gammalt och kategoriskt av NE. Numera räknar de flesta in de 5 miljoner icke-judarna i begreppet. I vilket fall bör man ju nämna att man känner till icke-judiska offer även om man vill hålla isär definitioner.

Tyvärr är NE's artiklar skrivna av en herrans massa individuella, enskilda "experter" som ofta ger sina personliga tolkningar av det som de får skriva om. Det finns egentligen inget bra "kontrollorgan" eller en gemensam konsensus om hur artiklar skall skrivas eller om vad som är "rätt". NE innehåller därför en hel del märkliga felaktigheter och generaliseringar.

Och här har vi ännu en antisemit som påstår att judarna är lögnare..
En revisionist i dig oxå märker jag
Citera
2014-12-14, 01:19
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Som förklaring av hur så få danska judar klarade sig finns det flera skäl; Danmark och Tyskland hade en rätt märklig relation, regeringen och kungen tilläts siktar kvar och Danmark var i Tysklands ögon en mönsterstat med mycket lite motstånd mot ockupationen. Tyskarna ville i det längsta behålla denna balans och vågade rörde inte judarna för att inte riskera oroligheter.
När de väl bestämde sig för att ändå börja deportera judar läckte denna information och större delen lyckades i en mycket märklig manöver fly till Sverige under en kort tidsperiod. Över 7000 judar flydde och man tror att 460 judar deporterades totalt.

J-stämpeln infördes på förslag av Sverige och Schweiz, oberoende av varandra, och var till för att stävja flyktingströmmarna. Detta var dock långt innan en medvetenhet om vilka brott som försiggick fanns.
Varför Löfvén ska fördöma Per-Albin för detta går över mitt huvud. Ingen har förnekat detta beslut och fördömt har det blivit sedan länge.
Men herre jösses.. Endast 60 danska judar dödades, hur kan du få det till att så få klarade sig..Skrivfel måste det väl vara..
För 99.3 % av dom danska judarna överlevde, det är inte så få..
Om J stämpeln.. Du vill väl inte andra att Sverige var omedvetet om Nurnberglagarna och orsakerna till förföljelserna i Tyskland tex kristallnatten...
Om Lövfen.. Så fördömer han andra som fascister på en synnerligen dubiös forskares (Arnstad (FB) DN:s Henrik Arnstad ljög om examen) ord medans hans eget parti skickade folk i döden i nazisternas händer och senare ryssarnas händer ( Baltutlämningen), det stör mig helt enkelt att hänvisa till andras historia och glömma sin egen smutsiga byk..
Senast redigerad av Ubergirl 2014-12-14 kl. 01:23.
Citera
2014-12-14, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Men herre jösses.. Endast 60 danska judar dödades, hur kan du få det till att så få klarade sig..Skrivfel måste det väl vara..
För 99.3 % av dom danska judarna överlevde, det är inte så få..
Om J stämpeln.. Du vill väl inte andra att Sverige var omedvetet om Nurnberglagarna och orsakerna till förföljelserna i Tyskland tex kristallnatten...
Om Lövfen.. Så fördömer han andra som fascister på en synnerligen dubiös forskares (Arnstad (FB) DN:s Henrik Arnstad ljög om examen) ord medans hans eget parti skickade folk i döden i nazisternas händer och senare ryssarnas händer ( Baltutlämningen), det stör mig helt enkelt att hänvisa till andras historia och glömma sin egen smutsiga byk..
Ja, det var naturligtvis ett skrivfel. Jag menade att så många judar klarade sig.
Nurnberglagarna kände de till när förslaget lades men det är inte troligt att kristallnattens fasor var kända, kanske förslaget till och med lades innan dessa hände.

Löfvén må ja dåligt omdöme som tror på Arnstad, men för detta ska väl inte han behöva be om ursäkt för något han knappast haft med att göra.
Citera
2014-12-14, 02:10
Medlem
Citat:
I förintelsen dödades 5.814.949 judar enligt Simon Wiesental centret...
Påstår du att Simon Wiesental centret är lögnaktigt..
Påstår du att Judar ljuger???
Kan du ge en källa med länk?
De siffror jag sett de angivit är uppskattningar och inte exakta nummer.
Hur skulle de kunna ge exakta siffror? Inte ens tyskarna hade denna örnkoll och den mesta bokföringen förstördes.
Citera
2014-12-14, 02:50
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Eng wiki: "An additional five million non-Jewish victims of Nazi mass murders are included by many historians bringing the total to approximately eleven million"

Jag tycker också att en förklaring skulle vara på plats - av NE. Det känns för gammalt och kategoriskt av NE. Numera räknar de flesta in de 5 miljoner icke-judarna i begreppet. I vilket fall bör man ju nämna att man känner till icke-judiska offer även om man vill hålla isär definitioner.

Tyvärr är NE's artiklar skrivna av en herrans massa individuella, enskilda "experter" som ofta ger sina personliga tolkningar av det som de får skriva om. Det finns egentligen inget bra "kontrollorgan" eller en gemensam konsensus om hur artiklar skall skrivas eller om vad som är "rätt". NE innehåller därför en hel del märkliga felaktigheter och generaliseringar.
Revisionism är det du vill göra med NE....Sug på den ett tag...
Citera
2014-12-14, 03:22
Medlem
Ubergirls avatar
[quote=Dr Tinnitus|51463840]
Citat:

Igen, lär dig citera som folk annars blir det jäkligt svårt att svara dig på ett bra sätt....

Likvärdigt är inte desamma som just ”samma” utan det kan finnas skillnader, så påstå inte att jag sagt ”samma” när jag inte gjort det. Och det du citerade kommer från ett inlägg där jag hänvisade till vad folk inom värmeverken som eldar biomal och kadaver sagt, att det inte var så stor skillnad mellan biomal/kadaver och flis.

Nej, jag har inte alls genom hel tråden hävdat att ingen extra energikälla var nödvändig, och det är mycket lätt att motbevisa dig på den punkten, här citerar jag bara ett exempel av flera i tråden som jag skrivit medan du varit med, läs och gråt....

Att en brand kan öka om man sprutar vatten på den är fakta, och jag har under mina utbildningar i brandbekämpning sett detta själv med egna ögon. Om branden är extremt het, och tillgänglig vattenmängd inte är tillräckligt för att orka kyla så kan elden i värsta istället förånga vattnet så snabbt att kylning inte sker men vattnets syre tas upp av elden och ger den mer näring. Ett helt klart extremt och ovanligt scenario men det är fakta att så kan ske. Jag tog det mest som ett exempel och för att se om du hade så bra kunskaper om detta som du säger...
Vattnets syre.. 0.27 mmol/l där har vi redan varit...Vatten brinner INTE... Kika på Red Adairs filmer från Kuwait, dom släckte oljekällor med vatten som kylmedel och det ångade utan bara den för fasen...
Du hävdar fortfarande utan bevis detta..Vattenånga brinner inte..
Påstår du annat så led det i bevis.. Annars kan du bespara både dig och mig besväret att skriva om du inte kan bevisa dina påståenden, för då är dom bara, just det, påstående..
Citera
2014-12-14, 03:28
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Kan du ge en källa med länk?
De siffror jag sett de angivit är uppskattningar och inte exakta nummer.
Hur skulle de kunna ge exakta siffror? Inte ens tyskarna hade denna örnkoll och den mesta bokföringen förstördes.
Länk finns i tidigare inlägg..Simon Wiesenthal center.. Det är redovisat land för land i antal och procent av judisk population, så miniräknare rekommenderas...
Hur dom kan ha dylikt koll vet jag inte men det kan ha med skadestånden att göra, det skulle vara en plausibel orsak för att ha "örnkoll"..
Är på telefon och vet inte hur man länkar med den..
Citera
2014-12-14, 05:25
Medlem
Ubergirls avatar
En fråga som inte har ställts i tråden som jag finner relevant är hur många i Auschwitz som dog i tex Tyfus epidemierna som som grasserade svårt i lägret, jag har läst ett par siffror men kan i skrivandets stund inte erinra mig källorna så jag nämner inte siffrorna.. Men det var ganska stora siffror..

Bara på de som arbetade på Buna-Werke så dog 40 tusen per år och det fanns ju några fler fabriker men just Buna-Werke har jag siffror på..

Dom som arbetade i gruvorna hade en förväntad livslängd på en månad så där lär ju omsättningen på folk varit skyhög..

Men det vore ju intressant om kolåtgången för kremeringen av dessa naturligt döda motsvarade kolleveranserna för Auschwitz..

En annan sak som inte medtagits i beräkningen av kolleveranser är uppvärmningen av fastigheter.. Dom som hade uppvärmning då givetvis.. Där lär det ha gått ett och annat kilo..
Citera
2014-12-14, 07:32
Medlem
Skuggjags avatar
Citat:
Revisionism är det du vill göra med NE....Sug på den ett tag...

Han vill snarare med inlägget reformera hur historia ska förmedlas, inte hur enskilda historiska händelser ska skildras. Det är typiskt hur de försöker få patent på inte bara historieskrivning utan också hur det ska gå till att förmedla historia. Detta för att hindra avvikelser från det officiella antagandet. Från bägge sidor d.v.s. Det är så orwellianskt att man storknar...

Citat:
En fråga som inte har ställts i tråden som jag finner relevant är hur många i Auschwitz som dog i tex Tyfus epidemierna som som grasserade svårt i lägret, jag har läst ett par siffror men kan i skrivandets stund inte erinra mig källorna så jag nämner inte siffrorna.. Men det var ganska stora siffror..

Bara på de som arbetade på Buna-Werke så dog 40 tusen per år och det fanns ju några fler fabriker men just Buna-Werke har jag siffror på..

Dom som arbetade i gruvorna hade en förväntad livslängd på en månad så där lär ju omsättningen på folk varit skyhög..

Men det vore ju intressant om kolåtgången för kremeringen av dessa naturligt döda motsvarade kolleveranserna för Auschwitz..

En annan sak som inte medtagits i beräkningen av kolleveranser är uppvärmningen av fastigheter.. Dom som hade uppvärmning då givetvis.. Där lär det ha gått ett och annat kilo..

Det är svårare att beskylla sjukdomsspridande löss, väder och matbrist för folkmord. Om vi tar med faktorerna i räkningen, så måste vi betona att nazisterna spärrade in judarna i läger. Men vi ska samtidigt - blunda för att riket befann sig i ett världskrig. Vilket resulterade i att åtgärder försvårades och till slut blev omöjliga.

Seriösa forskare lämnas där, med det för judenheten obehagliga scenariot att börja granska skuldfrågan. Därför är "gaskammare" och enskilda "massakrer" essentiellt för att betona tyskarnas kollektiva skuld.

--
"De spelar heller ingen roll om det var 6 triljoner eller en jude som blev mördad." Vilket är en klassiker! Snacka om 'damage reduction before the shit hits the fan.' Vilket inte är ett tillfredsställande svar på frågan om hur många som faktiskt dog och av vad.

Det måste ju någonstans finnas ett facit, eftersom antagandet sex miljoner är officiellt. Eller kan de vara så att i många fall saknas folk och därmed avsaknad av forensiska bevis? Men det är bättre att bara anta att människorna är döda. 'Ju fler desto bättre!' Hellre överdriva än underdriva mer lönsamt så.
Citera
2014-12-14, 08:20
Medlem
Citat:
Nationalencyplopedin:
Förintelsen (engelska holocaust, hebreiska shoa), benämning på nazisternas folkmord på judar under andra världskriget 1939–45...
Och du gillar ju wiki..Varför refererar du inte till wiki den här gången?? Passade svaret inte in i din propaganda du bedriver..
Wiki: Förintelsen var nazisternas program för massmord på judar i Europa under andra världskriget. Namnet är en översättning av tyskans die Vernichtung. Den judiska benämningen på förintelsen är "Shoah" (hebreiska: השואה; katastrof). På engelska kallas den Holocaust efter grekiska holókaustos (ὁλόκαυστος). På jiddisch används ordet churbn, "förstörelse".
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen

Från metapedia: Begreppet Förintelsen omfattar dock normalt enbart judar
http://sv.metapedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen

Sååå en förklaring på varför Sveriges största uppslagsverk som används i skolor för undervisningen har fel vore nog på sin plats...

För om du påstår att den formuleringen är felaktig, så är det ju enligt dig Judisk propaganda som lärs ut eftersom Judarna kallar mordet på sitt folk för förintelsen, se ovan..

Jag visste allt att det fanns en liten revisionist i dig

Och du... Jag väntar fortfarande på att du skall överbevisa Red Adair om att du vet bättre än honom om vattnets nytta vid heta bränder..

Ok, wiki säger du....

Detta citat är från din egen wikilänk. Min fetning

Citat:
Det beräknas att nazisterna under sina 12 år vid makten dödade mellan 5,6 miljoner[1] och 6,3 miljoner[2] judar varav cirka 2,9 miljoner[3] i förintelseläger där många mördades i gaskammare eller dog på grund av misshandel, svält, sjukdomar och hårt arbete. I siffrorna 5,6 – 6,3 miljoner ingår också de cirka en och en halv miljon judar som arkebuserades av bland annat de mobila insatsstyrkorna, Einsatzgruppen, på östfronten och de omkring 800 000 som dog till följd av gettoiseringen.[3][4]

Bland annat historikerna Donald L. Niewyk och Francis R. Nicosia hävdar att begreppet Förintelsen även bör omfatta nazisternas systematiska dödande av andra grupper, som romer, sovjetiska krigsfångar, polacker, civila sovjetmedborgare, homosexuella, handikappade, Jehovas vittnen och andra politiska och religiösa motståndare.[5] Utifrån denna vidare definition skulle den totala summan av offer för Förintelsen vara mellan 11 och 17 miljoner människor.[6][7][8]

Så ja, det är som jag skrev inte helt korrekt att påstå att förintelsen enbart handlar om nazisternas mord på judar därför att ett flertal historiker och andra menar att förintelsen omfattar alla mord på oliktänkande och icke önskvärda folkgrupper etc än bara judarna.
Citera
2014-12-14, 08:26
Medlem
Citat:
Om du hade varit seriös med de kunskaper du utger dig att ha så hade du bemött mina beräkningar i mitt första inlägg med en uträkning som bevisade mig fel... Men det gjorde du inte.. Du postade allsköns skitlänkar som inte bevisade din tes för fem öre..
Mina länkar stöder iaf det jag hävdar

Men Wiesental hävdar att 5.814.949 JUDAR dog i förintelsen och kallar dom andras död för folkmord..
Alltså kan det enligt Wiesental inte ha dött 11 miljoner i förintelsen och sålunda eftersom att han är sanningsenlig enligt dig kan 11 miljoner omöjligen ha dött i förintelsen, väl i folkmord men inte i förintelsen..
Så när du talade om 11 miljoner i förintelsen var det uppenbart en felaktig siffra...

Nej, siffran 11 miljoner är inte en felaktig siffra, utan det är en uppskattad siffra på alla dödade under förintelsen ink. judar, och denna siffra kan vi se används på ett flertal ställen och av ett flertal historiken. Siffran existerar alltså, men att det sen finns flera olika siffror beroende på vem som räknat och hur de tycker det ska definieras är en annan sak.

Vi får helt enkelt acceptera att det i en så här enorm och komplex händelse finns flera olika sätt att se på saken och flera olika siffror som kan vara relevanta för de beskriver samma sak men utifrån lite olika perspektiv.

Här har vi ett annat exempel på en ”judisk” sida där man menar att Holocaust handlar om inte bara judarna...

Citat:
Dedicated to 12 million Holocaust victims who suffered and died
at the hands of Adolf Hitler and his Nazi regime

http://www.nizkor.org
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2014-12-14 kl. 09:21.
Citera
2014-12-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vattnets syre.. 0.27 mmol/l där har vi redan varit...Vatten brinner INTE... Kika på Red Adairs filmer från Kuwait, dom släckte oljekällor med vatten som kylmedel och det ångade utan bara den för fasen...
Du hävdar fortfarande utan bevis detta..Vattenånga brinner inte..
Påstår du annat så led det i bevis.. Annars kan du bespara både dig och mig besväret att skriva om du inte kan bevisa dina påståenden, för då är dom bara, just det, påstående..

Ditt tjat om enbart detta i inlägget är helt enkel för off topic då det inte har specifikt med förintelsen elle matematiken runt denna att göra. Jag slängde in det bara som ett litet exempel i ett inlägg som handel i första hand om trådens ämne, så vi kan inte tjata vidare om detta i evighet, men det är inte särskilt svårt att hitta info som styrker det jag sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in