2014-12-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Ajdå! Så detta betyder inte det du skrev?

Så det var 11 miljoner judar totalt inom Europa enligt nazisternas egna beräkningar, och det var ca 11 miljoner människor som mördades under förintelsen.

Svårt att läsa innantill?

Det betyder givetvis precis som det står.... Att det fanns 11 miljoner judar i Europa enligt nazisternas egna beräkningar. Och att det har uppskattats att det var 11 miljoner totalt dödades av nazisterna under förintelsen men det stod inget att just det var nazisternas egna beräkningar i detta fall.
Citera
2014-12-13, 15:13
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Det betyder givetvis precis som det står.... Att det fanns 11 miljoner judar i Europa enligt nazisternas egna beräkningar. Och att det har uppskattats att det var 11 miljoner totalt dödades av nazisterna under förintelsen men det stod inget att just det var nazisternas egna beräkningar i detta fall.
I förintelsen dödades 5.814.949 judar enligt Simon Wiesental centret...
Påstår du att Simon Wiesental centret är lögnaktigt..
Påstår du att Judar ljuger???
Citera
2014-12-13, 15:15
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:

Vilket underlag hade "nazisterna" för sin beräkning av antalet judar i Europa?
Citera
2014-12-13, 17:31
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Du sade förintelsen och med den menas judeavrättningarna enligt en hel skock länkar jag lämnade bla.nationalencyplopedin..
http://www.ne.se/uppslagsverk/encykl...C3%B6rintelsen

Uppriktigt sagt trodde jag inte att man använde sig av den snäva definitionen längre. Det dog många andra icke-judar i de olika lägren, ghetton m.m. och ibland på samma plats som judar. Därför bör man imho självklart använda sig av den bredare definitionen med ytterligare runt 5 miljoner icke-judar.
Citera
2014-12-13, 21:29
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Uppriktigt sagt trodde jag inte att man använde sig av den snäva definitionen längre. Det dog många andra icke-judar i de olika lägren, ghetton m.m. och ibland på samma plats som judar. Därför bör man imho självklart använda sig av den bredare definitionen med ytterligare runt 5 miljoner icke-judar.
Jo men nu är den som används och det vi har att hålla oss till..
Sen är din beräkning på 5 miljoner i snålaste laget, det förekommer åtskilliga siffror om 7 miljoner.. Det är dock inte så uppspecat ner till en enstaka individ som Simon Wiesental centret siffror för judarna som anger ett exakt antal, med antal personer per land och hur stor procent av den judiska befolkningen i respektive lamd dessa personer utgjorde..
En mycket intressant hemsida som rekommenderas...
Särskilt nyfiken blev jag på uppgiften om hur många tyska judar som Hitler tog daga...
Det var förhållandevis få i jämförelse.... 141.000...
För våra nordiska grannar så var det i Finland 7, Norge 762 vilket utgjorde 44.8% av den judiska befolkningen i landet, Danmark 60 vilket är en förvånansvärd låg siffra som utgör endast 0.7 % av den judiska befolkningen i landet...Danmark hade ju iof ingen Vidkun att dras med, förklaringen kan ligga där..
Hur många som dog pga Sveriges idéer om införandet av stämpeln J i passen för tyska judar som då kunde avvisas tillbaka till Tyskland vid gränsen finns det tyvärr inga siffror på...Jo faktiskt så var J stämpeln ett förslag ifrån Sossarna till tyska staten...
Fördömande av P.A.H för detta lilla exotiska tilltag har dock uteblivit från Löfven...
Underligt.....
Citera
2014-12-13, 22:02
Medlem
Citat:
Jo men nu är den som används och det vi har att hålla oss till..
Sen är din beräkning på 5 miljoner i snålaste laget, det förekommer åtskilliga siffror om 7 miljoner.. Det är dock inte så uppspecat ner till en enstaka individ som Simon Wiesental centret siffror för judarna som anger ett exakt antal, med antal personer per land och hur stor procent av den judiska befolkningen i respektive lamd dessa personer utgjorde..
En mycket intressant hemsida som rekommenderas...
Särskilt nyfiken blev jag på uppgiften om hur många tyska judar som Hitler tog daga...
Det var förhållandevis få i jämförelse.... 141.000...
För våra nordiska grannar så var det i Finland 7, Norge 762 vilket utgjorde 44.8% av den judiska befolkningen i landet, Danmark 60 vilket är en förvånansvärd låg siffra som utgör endast 0.7 % av den judiska befolkningen i landet...Danmark hade ju iof ingen Vidkun att dras med, förklaringen kan ligga där..
Hur många som dog pga Sveriges idéer om införandet av stämpeln J i passen för tyska judar som då kunde avvisas tillbaka till Tyskland vid gränsen finns det tyvärr inga siffror på...Jo faktiskt så var J stämpeln ett förslag ifrån Sossarna till tyska staten...
Fördömande av P.A.H för detta lilla exotiska tilltag har dock uteblivit från Löfven...
Underligt.....
Som förklaring av hur så få danska judar klarade sig finns det flera skäl; Danmark och Tyskland hade en rätt märklig relation, regeringen och kungen tilläts siktar kvar och Danmark var i Tysklands ögon en mönsterstat med mycket lite motstånd mot ockupationen. Tyskarna ville i det längsta behålla denna balans och vågade rörde inte judarna för att inte riskera oroligheter.
När de väl bestämde sig för att ändå börja deportera judar läckte denna information och större delen lyckades i en mycket märklig manöver fly till Sverige under en kort tidsperiod. Över 7000 judar flydde och man tror att 460 judar deporterades totalt.

J-stämpeln infördes på förslag av Sverige och Schweiz, oberoende av varandra, och var till för att stävja flyktingströmmarna. Detta var dock långt innan en medvetenhet om vilka brott som försiggick fanns.
Varför Löfvén ska fördöma Per-Albin för detta går över mitt huvud. Ingen har förnekat detta beslut och fördömt har det blivit sedan länge.
Senast redigerad av Hippie 2014-12-13 kl. 22:05.
Citera
2014-12-13, 22:06
Medlem
Citat:
I förintelsen dödades 5.814.949 judar enligt Simon Wiesental centret...
Påstår du att Simon Wiesental centret är lögnaktigt..
Påstår du att Judar ljuger???

Nej, jag inser däremot att du läser med arslet....

Jag skrev i ett inlägg strax före att det handlade om ca 6 miljoner mördade judar under förintelsen, plus ca 5 miljoner andra människor vilket blir ca 11 miljoner människor totalt som nazistera mördade under förintelsen. Du borde alltså ha fattat att siffran 11 miljoner dödade i mitt inlägg INTE avsåg endast judar utan totalt ink. alla inklusive ca 6 miljoner judar.

Men givetvis "missuppfattar" du med avsikt detta enbart för att kunna bjäbba emot och provocera, vilket är ett oseriöst sätt att föra en diskussion.
Citera
2014-12-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Vilket underlag hade "nazisterna" för sin beräkning av antalet judar i Europa?

Det har vi dragit minst femti11 gånger i flera andra trådar där du deltagit, så det kan du söka upp där istället för att vi ska älta samma sak här igen.
Citera
2014-12-13, 22:16
Medlem
Citat:
Du sade förintelsen och med den menas judeavrättningarna enligt en hel skock länkar jag lämnade bla.nationalencyplopedin..
http://www.ne.se/uppslagsverk/encykl...C3%B6rintelsen

Nänä Plaketten vid Auschwitz var inte officiell då..Inte alls officiellt uppsatt av myndigheter, och rapporten om de fyra miljoner som uppgavs ha mördats vid Auschwitz som delvis låg till grund för grundandet av Israel var heller inte officiell..
Här är beviset:
http://antizionistleague.files.wordp...death-toll.jpg
https://socioecohistory.files.wordpr...m_4million.jpg
http://vho.org/tr/2003/1/Image1102.gif
http://www.saveyourheritage.com/imag...z_4million.gif

Du är liksom överbevisad....
Så nu kan du sluta att hitta på och ägna dig åt FAKTA

Det är inte helt korrekt att med förintelsen menas judeavrättningarna för det är inte svårt att hitta länkar till där det står att det var en massa andra människor än bara judarna som dödades i förintelsen t ex forum för levande historia.se. Däremot är det väl vanligt att många tänker just på judeutrotningen när förintelsen nämns, men det betyder inte att förintelsen enbart handlar om judeutrotningen eller att bara judar dödades under förintelsen.

http://www.levandehistoria.se/fakta-...ng/forintelsen
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2014-12-13 kl. 22:19.
Citera
2014-12-14, 00:38
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Det är inte helt korrekt att med förintelsen menas judeavrättningarna för det är inte svårt att hitta länkar till där det står att det var en massa andra människor än bara judarna som dödades i förintelsen t ex forum för levande historia.se. Däremot är det väl vanligt att många tänker just på judeutrotningen när förintelsen nämns, men det betyder inte att förintelsen enbart handlar om judeutrotningen eller att bara judar dödades under förintelsen.

http://www.levandehistoria.se/fakta-...ng/forintelsen

Nationalencyplopedin:
Förintelsen (engelska holocaust, hebreiska shoa), benämning på nazisternas folkmord på judar under andra världskriget 1939–45...
Och du gillar ju wiki..Varför refererar du inte till wiki den här gången?? Passade svaret inte in i din propaganda du bedriver..
Wiki: Förintelsen var nazisternas program för massmord på judar i Europa under andra världskriget. Namnet är en översättning av tyskans die Vernichtung. Den judiska benämningen på förintelsen är "Shoah" (hebreiska: השואה; katastrof). På engelska kallas den Holocaust efter grekiska holókaustos (ὁλόκαυστος). På jiddisch används ordet churbn, "förstörelse".
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen

Från metapedia: Begreppet Förintelsen omfattar dock normalt enbart judar
http://sv.metapedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen

Sååå en förklaring på varför Sveriges största uppslagsverk som används i skolor för undervisningen har fel vore nog på sin plats...

För om du påstår att den formuleringen är felaktig, så är det ju enligt dig Judisk propaganda som lärs ut eftersom Judarna kallar mordet på sitt folk för förintelsen, se ovan..

Jag visste allt att det fanns en liten revisionist i dig

Och du... Jag väntar fortfarande på att du skall överbevisa Red Adair om att du vet bättre än honom om vattnets nytta vid heta bränder..
Citera
2014-12-14, 00:50
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Nej, jag inser däremot att du läser med arslet....

Jag skrev i ett inlägg strax före att det handlade om ca 6 miljoner mördade judar under förintelsen, plus ca 5 miljoner andra människor vilket blir ca 11 miljoner människor totalt som nazistera mördade under förintelsen. Du borde alltså ha fattat att siffran 11 miljoner dödade i mitt inlägg INTE avsåg endast judar utan totalt ink. alla inklusive ca 6 miljoner judar.

Men givetvis "missuppfattar" du med avsikt detta enbart för att kunna bjäbba emot och provocera, vilket är ett oseriöst sätt att föra en diskussion.

Om du hade varit seriös med de kunskaper du utger dig att ha så hade du bemött mina beräkningar i mitt första inlägg med en uträkning som bevisade mig fel... Men det gjorde du inte.. Du postade allsköns skitlänkar som inte bevisade din tes för fem öre..
Mina länkar stöder iaf det jag hävdar

Men Wiesental hävdar att 5.814.949 JUDAR dog i förintelsen och kallar dom andras död för folkmord..
Alltså kan det enligt Wiesental inte ha dött 11 miljoner i förintelsen och sålunda eftersom att han är sanningsenlig enligt dig kan 11 miljoner omöjligen ha dött i förintelsen, väl i folkmord men inte i förintelsen..
Så när du talade om 11 miljoner i förintelsen var det uppenbart en felaktig siffra...
Senast redigerad av Ubergirl 2014-12-14 kl. 00:57.
Citera
2014-12-14, 00:52
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Sååå en förklaring på varför Sveriges största uppslagsverk som används i skolor för undervisningen har fel vore nog på sin plats...

Eng wiki: "An additional five million non-Jewish victims of Nazi mass murders are included by many historians bringing the total to approximately eleven million"

Jag tycker också att en förklaring skulle vara på plats - av NE. Det känns för gammalt och kategoriskt av NE. Numera räknar de flesta in de 5 miljoner icke-judarna i begreppet. I vilket fall bör man ju nämna att man känner till icke-judiska offer även om man vill hålla isär definitioner.

Tyvärr är NE's artiklar skrivna av en herrans massa individuella, enskilda "experter" som ofta ger sina personliga tolkningar av det som de får skriva om. Det finns egentligen inget bra "kontrollorgan" eller en gemensam konsensus om hur artiklar skall skrivas eller om vad som är "rätt". NE innehåller därför en hel del märkliga felaktigheter och generaliseringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in