Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-15, 16:54
  #85
Medlem
Vad gäller genusforskningen så verkar det finnas en genomgripande skepsis till detta som forskningsområde och till dess personal bland andra forskare på UU.
Genusforskningen fick nog en permanent skada av "Eva Lundgren-affären": (FB) Professorn och ritualmorden (Eva Lundgren)
Citat:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=292495
"Professorn: Män mördar barn i skogen
Uppsala universitets ledning kallar till krismöte för att försöka rädda sitt anseende, erfar Expressen.
Orsaken är professor Eva Lundgren som påstår att hon känner till ”hundratals fall där manliga satanister sliter foster ur livmödrar”.

Detta var 2005, men Eva Lundgren jobbade kvar ända till 2011.

Nu säger det väl inget om den av vicerektorerna som är inom genusområdet egentligen, men uppfattningen inom Universitetet verkar vara att genusforskningen är nån form av pseudovetenskap som inte tillför mycket vetenskapligt och tenderar att dra människor med udda egenskaper och åsikter. Något som få andra forskade skulle sakna om det försvann och som många ser som en lite "pinsam" belastning för UU:s anseende utåt i forskningsvärlden, även om genusvetenskap är på modet så att säga.
Citera
2014-02-15, 17:01
  #86
Medlem
Nu har väl Fahlgren ryckt upp genusforskningsavdelningen rätt ordentligt och sett till att kräva kvalitet samt avstyrt de värsta excesserna. En prestation enligt min mening. Hon är ju dessutom inte kvar där.
Citera
2014-02-15, 17:21
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Nu har väl Fahlgren ryckt upp genusforskningsavdelningen rätt ordentligt och sett till att kräva kvalitet samt avstyrt de värsta excesserna. En prestation enligt min mening. Hon är ju dessutom inte kvar där.


Man kan inte beskylla Fahlgren för att vara ineffektiv eller pseudovetenskaplig.

Eva Lundgren är helt bortglömd idag.
Citera
2014-02-15, 17:39
  #88
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Sen är det väl bra om någon bryr sinom grundutbildningen. På de stora universiteten tycker jag annars att man är väldigt fokuserad på forskning och akademisk status. Grundstudenterna som är den stora "kunden" och en stor del av universitetets intäkter verkar vara ett nödvändigt ont nästan. Man vill maximera Hås och Håp, förstås men studenterna ska helst inte störa för mycket.
Så kan det också vara på mindre universitet, att studentpeng används för att subventionera forskare och administratörer. Studentrepresentanter borde vara mer uppmärksamma på det.

Men det är otänkbart att Rektors omsorg för studenterna skulle vara anledningen till fakulteternas uppror. Personliga egenskaper som häftigt humör och arbetsmiljön inom ledningsgruppen och/eller kansliet kan mycket väl förklara tystnaden. Det är svårt att tala om det om hon skulle bruka gorma eller hota eller om hon skulle ha knuffat.

Jag har förtroende för Ulf Danielssons omdöme. Men jag har också stor respekt för Mats Leijon och för Eva Danielsson som inte skrivit under.
Citera
2014-02-15, 18:02
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Så kan det också vara på mindre universitet, att studentpeng används för att subventionera forskare och administratörer. Studentrepresentanter borde vara mer uppmärksamma på det.

Men det är otänkbart att Rektors omsorg för studenterna skulle vara anledningen till fakulteternas uppror. Personliga egenskaper som häftigt humör och arbetsmiljön inom ledningsgruppen och/eller kansliet kan mycket väl förklara tystnaden. Det är svårt att tala om det om hon skulle bruka gorma eller hota eller om hon skulle ha knuffat.

Jag har förtroende för Ulf Danielssons omdöme. Men jag har också stor respekt för Mats Leijon och för Eva Danielsson som inte skrivit under.

Förklaringen är naturligtvis betydligt enklare. Rektor är en oönskad extern rekrytering. Ledningen av UU är sedan länge väldigt präglad av vänskapskorruption mellan folk som känner och litar på varandra sedan länge - de sitter i samma akademier osv. Och krävs det en dumskalle eller pushover på en viss post så ordnar man kollektivt en dumskalle eller en pushover. När däremot regeringen prackar på en ngn som inte är invand i rutinerna så blir det bråk.
Citera
2014-02-15, 19:26
  #90
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Det här var spännande. Anrika Uppsala universitets första kvinnliga rektor och det leder genast till personkonflikter, som ett brev på posten.

Kan nog bli svårt dock att få ut inside info från skandalhusets översta våningar.

All email korrespondens är väl offentlig!?
Citera
2014-02-15, 20:03
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
All email korrespondens är väl offentlig!?
Nja, inkommande handling eller internt upprättad handling är offentlig. Ett vanligt mail intern uppfyller inte alltid kravet
Citera
2014-02-15, 20:04
  #92
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
All email korrespondens är väl offentlig!?

Svar ja.

Men ofta blir mycket sekretessstämplat. Då ska orsak anges. Myndigheter slarvar med offentliga handlingar och dess hantering. Går då att JO-anmäla och polisanmäla.
Citera
2014-02-15, 23:21
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Förklaringen är naturligtvis betydligt enklare. Rektor är en oönskad extern rekrytering. Ledningen av UU är sedan länge väldigt präglad av vänskapskorruption mellan folk som känner och litar på varandra sedan länge - de sitter i samma akademier osv. Och krävs det en dumskalle eller pushover på en viss post så ordnar man kollektivt en dumskalle eller en pushover. När däremot regeringen prackar på en ngn som inte är invand i rutinerna så blir det bråk.

Även om det verkar finnas många bottnar i detta tror jag att detta är den viktigaste.
Citera
2014-02-15, 23:24
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satyrico
Även om det verkar finnas många bottnar i detta tror jag att detta är den viktigaste.


Jag är böjd att hålla med dig
Citera
2014-02-16, 01:27
  #95
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Inom universitetsvärlden är det fullt möjligt att fullkomligt rasera mycket kompetenta personers karriärer genom skitsnackskampanjer och "kupper", många gånger utan saklig anledning. Tillhör man inte det innersta gänget kan man råka mycket illa ut, likaså om det finns en kompis till dem som behöver en tjänst. Striden om pengar leder också till orationella beslut och försök till "take-over"utan att det är för verksamhetens bästa. Har sett det hända flera gånger. Det är en sluten värld där det finns mycket vänskapskorruption och där beslut, som formellt ska tas i sk demokratiskt valda styrelser, drivs igenom bakom kulisserna.

http://www.unt.se/uppsala/oppet-for-...r-2917586.aspx

Det är inte ovanlig att helt inkompetenta ledare sitter kvar i flera mandatperioder med stöd av innersta gänget med motiveringar som "Han skulle bli så ledsen om vi inte väljer om honom" (Citat från en av undertecknarna av protestbrevet mot rektor). Det är tyvärr den sorgliga resten av det sk kollegiala styret. Majoriteten av kollegorna har inget alls att säga till om.

är detta vanligt? trode det bara var politiker och annat skräp som höll på med liknande skit, som vanlig knegare blir jag både arg och förtvivald när rikets vetenskapliga toppskikt beter sig som vilken reality WT som hellst

Finns det något hopp för framtiden?
Citera
2014-02-16, 01:29
  #96
Medlem
Nemesis457s avatar
Uppsala och Uppsala universitet är ju ett av radikalfeministernas högfästen.
Kanske rektor inte var tillräckligt hjärntvättad radikalfeminist?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback