Citat:
Ursprungligen postat av
boney M
Eftersom du tror att humanister automatiskt är genusteoretiker och naturvetare inte är det drar jag slutsatsen att inte du heller hör hemma på UU och inte vet hur det ligger till.
Förre rektor Anders Hallberg var också naturvetare, men han hade varit professor i Uppsala i 16 år innan han blev rektor.
Va? Det tror jag inte. Det finns goda forskare/lärare i alla discipliner, och så finns det genusvetare… Det gäller även humanistisk fakultet, men genusvetare brukar ha ett särskilt ont öga till naturvetarna. Medicinare har däremot varit lydiga och infört genusmedicin som disciplin (även om den faktiskt inte riktigt innebär det genusteoreteikerna tror att det gör).
Att Uppsala Universitet skulle ha varit fredat från genusgänget är däremot nys. Där som överallt annars i högskolevärlden tillsätts tjänster och fördelas forskarmedel med genusglasögonen på, och den fria debatten undertrycks. Naturligtvis innebär det inte att alla akademiker är genusanhängare - tvärt om tror jag -
vet jag - att många knyter näven i byxfickan.
Om den aktuella konflikten har genusövertoner vet jag inte, men omöjligt är det inte.
(Det är riktigt att jag inte är anställd vid Uppsala Universitet, jag är inte ens universtietsanställd, men har många kontakter i akademierna inklusive Uppsala.)