2014-02-16, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis457
Uppsala och Uppsala universitet är ju ett av radikalfeministernas högfästen.
Kanske rektor inte var tillräckligt hjärntvättad radikalfeminist?

Definitivt inte, Uppsala är snarare i många fall extremkonservatismens fäste. Kvinnor har betydligt sämre chanser än män att göra karriär inom forskningen, även om de är bevisat mycket kompetenta.

Det varierar naturligtvis, men det finns ställen där manliga kollegor blir påtagligt illamående om en kvinna lyckas på deras planhalva, forskningen, med samma kriterier som gäller för dem, dvs bra forskning som uppmärksammas internationellt.Då tar man till knepen med utmanövrering och skitsnack.
Citera
2014-02-16, 07:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Definitivt inte, Uppsala är snarare i många fall extremkonservatismens fäste. Kvinnor har betydligt sämre chanser än män att göra karriär inom forskningen, även om de är bevisat mycket kompetenta.

Det varierar naturligtvis, men det finns ställen där manliga kollegor blir påtagligt illamående om en kvinna lyckas på deras planhalva, forskningen, med samma kriterier som gäller för dem, dvs bra forskning som uppmärksammas internationellt.Då tar man till knepen med utmanövrering och skitsnack.
Nja, Uppsala är nog lika infekterat av genusteori, som andra universitet. Regeringen har ju länge drivit en sytematisk politik för att denna pseudovetenskap skall prägla all akademisk verksamhet i Sverige (för övrigt en ledande orsak till akademiernas förfall), och upprorsmakarna anförs ju av en genusprofessor.

Om motsättningarna gäller genusteori låter jag dock vara osagt, men intressant är att upprosmännen verkar ha svagast stöd hos naturvetarna.
Citera
2014-02-16, 08:48
Medlem
Nu är du nog ganska förblindad av din negativa inställning till "genusteori". Det är allt för enkelt att skylla allt på det,du gör dig skyldig till samma ensidiga och förgrovade analys som just de mest inbitna genusteoretikerna gör. Genusteori har ingen stor plats på UU, den syns bara i några broschyrer om grundutbildning, som inte många läser. Dessutom är ju med/farm stora motståndare till rektor, inte bara humanisterna. Med/farm är ju naturvetare de också. Där kan man säga att män är helt och hållet dominerande, förutom vicerektor.
Citera
2014-02-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis457
Uppsala och Uppsala universitet är ju ett av radikalfeministernas högfästen.
Kanske rektor inte var tillräckligt hjärntvättad radikalfeminist?

Det märks att du inte haft med UU att göra och att du inte vet vad du pratar om.
Citera
2014-02-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja, Uppsala är nog lika infekterat av genusteori, som andra universitet. Regeringen har ju länge drivit en sytematisk politik för att denna pseudovetenskap skall prägla all akademisk verksamhet i Sverige (för övrigt en ledande orsak till akademiernas förfall), och upprorsmakarna anförs ju av en genusprofessor.

Om motsättningarna gäller genusteori låter jag dock vara osagt, men intressant är att upprosmännen verkar ha svagast stöd hos naturvetarna.

Eftersom du tror att humanister automatiskt är genusteoretiker och naturvetare inte är det drar jag slutsatsen att inte du heller hör hemma på UU och inte vet hur det ligger till.

Förre rektor Anders Hallberg var också naturvetare, men han hade varit professor i Uppsala i 16 år innan han blev rektor.
Citera
2014-02-16, 10:06
Medlem
Själv har jag bara varit på UU i några decennier
Senast redigerad av Tokugawa 2014-02-16 kl. 10:10.
Citera
2014-02-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Själv har jag bara varit på UU i några decennier

Då ska det nog gå bra för dig bara du sitter still i båten.

Obildade näthatare på FB verkar inte förstå hur det fungerar på ett universitet. Det finns högkyrkliga fascister i drivor bland humanisterna precis som det vimlar av kommunister bland naturvetarna. Det viktiga är dock inte ideologin utan den interna lojaliteten och att mjölka folk på externa forskningsmedel genom att se till att alla kompisar som är dåliga forskare men trevliga och lydiga kan få administrativa jobb genom overheadkostnader.
Citera
2014-02-16, 10:23
Medlem
Citat: Obildade näthatare på FB verkar inte förstå hur det fungerar på ett universitet. Det finns högkyrkliga fascister i drivor bland humanisterna precis som det vimlar av kommunister bland naturvetarna. Det viktiga är dock inte ideologin utan den interna lojaliteten och att mjölka folk på externa forskningsmedel genom att se till att alla kompisar som är dåliga forskare men trevliga och lydiga kan få administrativa jobb genom overheadkostnader. [/quote]

Så sant så.
Senast redigerad av Tokugawa 2014-02-16 kl. 10:26.
Citera
2014-02-16, 10:58
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Eftersom du tror att humanister automatiskt är genusteoretiker och naturvetare inte är det drar jag slutsatsen att inte du heller hör hemma på UU och inte vet hur det ligger till.

Förre rektor Anders Hallberg var också naturvetare, men han hade varit professor i Uppsala i 16 år innan han blev rektor.
Va? Det tror jag inte. Det finns goda forskare/lärare i alla discipliner, och så finns det genusvetare… Det gäller även humanistisk fakultet, men genusvetare brukar ha ett särskilt ont öga till naturvetarna. Medicinare har däremot varit lydiga och infört genusmedicin som disciplin (även om den faktiskt inte riktigt innebär det genusteoreteikerna tror att det gör).

Att Uppsala Universitet skulle ha varit fredat från genusgänget är däremot nys. Där som överallt annars i högskolevärlden tillsätts tjänster och fördelas forskarmedel med genusglasögonen på, och den fria debatten undertrycks. Naturligtvis innebär det inte att alla akademiker är genusanhängare - tvärt om tror jag - vet jag - att många knyter näven i byxfickan.

Om den aktuella konflikten har genusövertoner vet jag inte, men omöjligt är det inte.

(Det är riktigt att jag inte är anställd vid Uppsala Universitet, jag är inte ens universtietsanställd, men har många kontakter i akademierna inklusive Uppsala.)
Senast redigerad av Clodius 2014-02-16 kl. 11:16.
Citera
2014-02-16, 11:04
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Då ska det nog gå bra för dig bara du sitter still i båten.

Obildade näthatare på FB verkar inte förstå hur det fungerar på ett universitet. Det finns högkyrkliga fascister i drivor bland humanisterna precis som det vimlar av kommunister bland naturvetarna. Det viktiga är dock inte ideologin utan den interna lojaliteten och att mjölka folk på externa forskningsmedel genom att se till att alla kompisar som är dåliga forskare men trevliga och lydiga kan få administrativa jobb genom overheadkostnader.
Det var årets understatement! Jag har sällan sett en så vänstervriden grupp av akademiker som just naturvetare i Uppsala. Eller tja - det finns några grupper av beteendevetare som nog är ännu mer radikala, men antyder du att den aktuella konflikten kan ha med politik att göra? Nej, jag tror nog (som du?) att det mer har med maktallianser att göra.
Senast redigerad av Clodius 2014-02-16 kl. 11:12.
Citera
2014-02-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Om den aktuella konflikten har genusövertoner vet jag inte, men omöjligt är det inte.

Men det vet jag med bestämdhet. Svaret är nej, det har absolut ingenting med genusfrågan att göra.
Citera
2014-02-16, 11:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader-14
Men det vet jag med bestämdhet. Svaret är nej, det har absolut ingenting med genusfrågan att göra.
Du verkar ju driva att rektorn varit "mobbare" - eller helt enkelt dålig chef. Kan du konkretisera? Vad är det hon gjort? Vicerektorerna är inga duvungar precis som bryter ihop av att blivit avsnästa på ett möte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in