2014-02-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Redan efter några månader tog de (vicerektorerna) initiativ till ett gemensamt samarbetsråd inom vilket man diskuterar universitetsövergripande frågor"

De har alltså kört en parallellorganisation hela tiden?
Otroligt! Ju fler interiörer som blottläggs desto fler skandalösa förhållanden avslöjas. Uppsala Universitet framstår som ett veritabelt augiasstall. Åkessons främsta försyndelser tycks vara att hon ifrågasatt och ställt krav. Skulle styrelsen falla undan för kuppmakarna och inte ge Åkesson sitt stöd, vore skandalen fullbordad.
Citera
2014-02-19, 20:35
Medlem
Intressant reflektion från Uppsala. Bland de stora lärosätena i Sverige har vi annars förvånats över hur långt efter Uppsala halkat på det internationella område. Forskningsmässigt framåt men i övrigt syns UU inte alls. Stor skillnad mot LU, KI, KTH etc. Och detta har skett under föregående regim, inte under Åkesson.
Citera
2014-02-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Redan efter några månader tog de (vicerektorerna) initiativ till ett gemensamt samarbetsråd inom vilket man diskuterar universitetsövergripande frågor"

De har alltså kört en parallellorganisation hela tiden?

Det händer igen. Verkligheten överträffar dikten.

Läst historieprofessorns inlaga. Han har tydligen tappat fotfästet i den riktiga, men inte akademiska, världen.
http://sverigesradio.se/diverse/appd.../114/14078.pdf

Kippar efter andan, så utstuderat (elakt) framstår hans beskrivning av sina medlöpares aktioner.
Uppretade och i sitt eget tycke utsatta och överkörda av studenterna, som nominerade Åkesson (och inte räknas eller bör ha inflytande), har alltså de pockande men ratade wannabee rektorskandidaterna Skogseid och Fahlgren redan inom några månader fått nog av den nya rektorn. Viken imponerande uthållighet när de redan på förhand visste vilken straffspark hon är. Å vilken känsla för samarbete och hänsyn till UU s rykte och ändamål.

Så de inrättade en hemlig rövarkula där rektor inte fick vara med och man diskuterade och gjorde upp om allt. Mobba rektor, mobba rektor verkar ha varit mantrat. Kanske man kan få protokollen från mötena i denna nya påhittade beslutsinstans?
För att få fram medlöpare behövdes ett kampanjande på "några månader".

Kampanjandet var i lönndom framgångsrikt. Man lyckades övertyga karriäristen Carola Lemne att ingå i konspirerandet. Nej, hon är för erfaren för att ha köpt det som naiv och godtrogen. Stod på barrikaderna för att rädda UU:
"konsistoriets ordförande under en betydande tid arbetat för att skaka fram en lösning.."
Nej kära nån, i media berättar hon hur det verkligen var. Erbjöd bara rektor ett nytt jobb.

-Jo som styrelsordförande brukar jag alltid erbjuda de operativa vd-arna eller rektorerna ett annat jobb. Jamen vadå? de är ju så jag gjort själv, aldrig stanna på samma jobb mer än 2-3 år, sen vidare uppåt.
Uh, måste spy nu. Klarar inte det ryggradslösa ljugandet.
Citera
2014-02-19, 21:39
Medlem
Min brors kusins avatar
Intressant tråd att läsa när man jobbar inom universitetsvärlden själv. Känner igen en del från "mitt" universitet, t ex oviljan att rätta sej efter vad den centrala ledningen beslutar. Man får känslan att en del bara ser rektors beslut som ett förslag........
Citera
2014-02-19, 22:00
Medlem
Poskrjobysjevs avatar
Har nu hunnit läsa Lindegrens opus (tack för länken). Med sådana vänner behöver man verkligen inga fiender. Jag skulle tro att rektorns aktier stärkts (och vicerektorernas sjunkit) i många läger. Men det grundläggande problemet är ju nu desto tydligare illustrerat: en dysfunktionell ledningsgrupp där chefen inte har rätt kompetens/inställning/egenskaper för att klara av sin uppgift. Detta är styrelsens uppgift att hantera, särskilt ordförandens, och vad jag förstår har hon gjort det enda riktiga i detta ärende, försökt övertala rektorn att bli sparkad snett uppåt (så som man brukar göra). Det skulle ha besparat universitetet, rektorn och alla andra denna nesa. Tyvärr har rektorn tydligen haft dåliga rådgivare som Ohlsson och andra. (Lindegren är som har framgått inte den ende omdömeslöse vid universitetet.)

Den här typen av problem förekommer tyvärr inte sällan i organisationer med många individualistiska medarbetare och som ansvarsfull chef måste man då ibland hantera saken just genom att avlägsna den eller de personer som inte inser att de skadar ”firman” genom sin oförmåga att samarbeta. Det blir förstås extra besvärligt när det gäller högsta chefen, men man kan ju googla på t ex ”VD avgår” för att se att det för det mesta sköts smidigt. Men smidighet har inte varit de inblandades adelsmärke i det här fallet.

Jag noterar för övrigt att jag får vatten på min kvarn: Nu träder den ene akademikern efter den andre fram med sin egotrippade kverulans, understödd(?) av anekdotiska erfarenheter och generaliseringar om förhållanden som de påstår vara typiska för en organisation med 6000 medarbetare. Sånt kan man vänta sig av kommunister, sverigedemokrater eller andra som har otur när de tänker, men det är bedrövligt att höra det från akademiska lärare. Tur för er att ni kan vara anonyma här på Flashback och slipper skämmas för er enfald IRL.

Men det blir spännande att se hur detta avlöper på styrelsen i morgon!
Citera
2014-02-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poskrjobysjev
Har nu hunnit läsa Lindegrens opus (tack för länken). Med sådana vänner behöver man verkligen inga fiender. Jag skulle tro att rektorns aktier stärkts (och vicerektorernas sjunkit) i många läger. Men det grundläggande problemet är ju nu desto tydligare illustrerat: en dysfunktionell ledningsgrupp där chefen inte har rätt kompetens/inställning/egenskaper för att klara av sin uppgift. Detta är styrelsens uppgift att hantera, särskilt ordförandens, och vad jag förstår har hon gjort det enda riktiga i detta ärende, försökt övertala rektorn att bli sparkad snett uppåt (så som man brukar göra). Det skulle ha besparat universitetet, rektorn och alla andra denna nesa. Tyvärr har rektorn tydligen haft dåliga rådgivare som Ohlsson och andra. (Lindegren är som har framgått inte den ende omdömeslöse vid universitetet.)

Den här typen av problem förekommer tyvärr inte sällan i organisationer med många individualistiska medarbetare och som ansvarsfull chef måste man då ibland hantera saken just genom att avlägsna den eller de personer som inte inser att de skadar ”firman” genom sin oförmåga att samarbeta. Det blir förstås extra besvärligt när det gäller högsta chefen, men man kan ju googla på t ex ”VD avgår” för att se att det för det mesta sköts smidigt. Men smidighet har inte varit de inblandades adelsmärke i det här fallet.

Jag noterar för övrigt att jag får vatten på min kvarn: Nu träder den ene akademikern efter den andre fram med sin egotrippade kverulans, understödd(?) av anekdotiska erfarenheter och generaliseringar om förhållanden som de påstår vara typiska för en organisation med 6000 medarbetare. Sånt kan man vänta sig av kommunister, sverigedemokrater eller andra som har otur när de tänker, men det är bedrövligt att höra det från akademiska lärare. Tur för er att ni kan vara anonyma här på Flashback och slipper skämmas för er enfald IRL.

Men det blir spännande att se hur detta avlöper på styrelsen i morgon!

Man får de lärare man förtjänar och betalar skatt för, min vän. Håll till godo.
Citera
2014-02-19, 22:15
Medlem
Det allra farligaste för universitetet är tystnaden. Taket har sänkts betydligt under de senaste åren. Det skadar kreativiteten, den som vi ska leva på. Vad är skillnaden mellan kverulans och påpekande av missförhållanden som skadar organisationen?
Citera
2014-02-19, 22:23
Medlem
Många, långa, ofta trista, bedövande, prövande, sövande styrelse sammanträden på UU.
Men, det imorgon vill jag gärna närvara i konsistoriet. Oavsett utfall och krumbukter skrivs historia.
Citera
2014-02-19, 23:19
Medlem
Man kan undra om det kan komma något gott över det som hänt. Kan universitetsvärlden skakas om? Tystnaden och det som kallas "kverulans" är ett uttryck för ett pyrande missnöje som går ut över den verksamhet vi är satta att bedriva för skattemedel. Efter många decennier i denna värld, även på ledningsfunktioner och med omfattande internationell erfarenhet, blir jag ledsen över att lärare/forskare, som traditionellt är oerhört lojala (trots att de kritiserar - det man ska göra i akademisk verksamhet), som vanligtvis arbetat långt utöver normal arbetstid, som engagerat sig starkt i studenter och forskning/utveckling, börjar ge upp. Det märks inte bara på UU, utan också på andra lärosäten. Närstående som är studenter råkar ut för att undervisningen plötsligt blir sämre, lärarna bryr sig inte längre och det blir en nedåtgående spiral, kvaliteten och den akademiska nivå sjunker hastigt. Det tolkar jag som missförhållanden på en institution och det sker på många ställen.

Enligt min erfarenhet börjar kollegor ge upp när ledningen avlägsnar sig från vardagen på universitetet, den lever sitt eget liv i någon slags imitation av "corporate excellence" som inte fungerar överhuvudtaget.

Man är på väg att skapa ett trasproletariat som ska dra in så mycket studentpeng som möjligt med minsta möjliga resurser och största möjliga administration. Det kan aldrig sluta väl, universitetet är på samma väg som skolan. Och då får vi inga doktorander i slutändan. Men.... det är ju billigare med kinesiska stipendiater som jobbar dygnet runt och håller käften.
Citera
2014-02-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krilund
Intressant reflektion från Uppsala. Bland de stora lärosätena i Sverige har vi annars förvånats över hur långt efter Uppsala halkat på det internationella område. Forskningsmässigt framåt men i övrigt syns UU inte alls. Stor skillnad mot LU, KI, KTH etc. Och detta har skett under föregående regim, inte under Åkesson.

Om jag gör ett försök att se på universitetspolitiken och arbetsförhållandena i Uppsala med någorlunda öppna ögon (nåja ) så kan jag konstatera följande:

- Lärare vid UU är till största delen forskare. Många av dessa mer eller mindre tvingas in i lärarrollen för att finansiera sin egen tjänst.
Jag har hört mer än en gång att studenterna rankar kvaliteten på utbildningen vid mindre högskolor högre än den vid UU, och det är väl egentligen inte alls förvånande. Endast vissa människor har intresse, talang och vilja att bli riktigt bra lärare, men det tar UU inte hänsyn till.

- Det finns ingen tydlig politik för lönedifferentiering i Uppsala. Man kan alltså inte med enkelhet få högre lön för att man är bra på det man gör.
Det gör det svårt att hålla kvar och motivera personer som är extra duktiga.

- Man har ingen vettig strategi för att få fram tillsvidareanställningar för folk i 35-40-års åldern som gått den akademiska karriären. Många lovande forskare tröttnar eller tvingas av ekonomiska skäl att söka sig till andra universitet eller till näringslivet i detta läget, när dom potentiellt är som mest värdefulla för universitetet.
UU verkar tro att de som blir kvar är de som är mest intresserade och bäst lämpade som forskare. I själva verket ser det däremot ut att vara de som inte har tillräckliga ambitioner eller möjlighet att ta sig vidare som blir kvar.

Det jag tycker mig ha sett på senare år är att UU dräneras på folk som är driftiga och har idéer. Det kan sitta en hel forskargrupp och forska på något, men inte en enda person som har nya radikala idéer eller driver utvecklingen framåt finns där.
Nyckelpersonerna som borde funnits där sållas uppenbarligen ut i tidigare skede på grund av politiken.

I Uppsala verkar det mesta handla om att hålla ut tillräckligt länge så man kan få sin professorstitel och bli odödlig.

Andra saker som äter av UU:s drivkraft och pengar är som tidigare sagt alla nybyggen samt administration och IT som aldrig någonsin utsätts för någon kritisk granskning.
Man tycks ha glömt bort vad universitetet verkligen är till för.
Hur UU ser ut rent fysiskt samt hur man framstår på pappret är viktigare än hur saker fungerar i verkligheten.
Mycket få, om ens någon, tycks dock ha både makt och sinnesnärvaro att ta tag i dessa saker.
De flesta håller sig bara på sitt lilla hörn och är glada så länge lönen dimper ner på kontot varje månad.
Citera
2014-02-20, 00:01
Medlem
På de bästa amerikanska universiteten är de bästa forskarna också lärare, det anses nödvändigt och uppmuntras kraftigt av ledningen, det belönas också. På de allra bästa ställena har de undervisning i små grupper som avser att inspirera studenterna till kreativt tänkande, de rusar inte in och drar en pliktföreläsning med lätt nonchalans, som lätt händer här.

Det fungerar förresten, fick min utbildning i USA och skillnaden är himmelsvid.

Krilund har rätt - UU syns dåligt. Den forskare som syns kan lätt bli utsatt för kollegors avund och det kan sluta illa.
Senast redigerad av Tokugawa 2014-02-20 kl. 00:03.
Citera
2014-02-20, 09:25
Medlem
Konsistoriemöte på torsdag
2014-02-18

Internrevisionens årsrapport och självvärdering, årsredovisning, budgetunderlag och Mål och strategier, är några punkter som ska upp på konsistoriet den 20 februari - tillsammans med information om ledningskrisen.

Beslut tas om;

Internrevisionens årsrapport 2013 samt revisionsplan för 2014 - föredragande Susanne Andersson
Internrevisionens självvärdering - föredragande Eva Åkesson
Process för rekrytering av ny chef för internrevisionen - föredragande Ann Fust
Upphävande av Program för användning och utveckling av IT vid Uppsala universitet - föredragande Kerstin Jacobsson
Årsredovisning för 2013 - föredragande Kerstin Jacobsson och Claes Nilsson
Budgetunderlag för 2015-2017 - föredragande Kerstin Jacobsson
Utseende av mottagare av Gustaf Adolfsmedaljer - föredragande Eva Åkesson

Diskuteras;

Revidering av Mål och strategier – föredragande Göran Magnusson och Coco Norén

Dessutom informeras konsistoriet om;

Intern styrning och kontroll, slutdokumentation 2013 – föredragande Annika Davidsson
Krisen i ledningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in