Har snackat runt med lite mer folk.
Det är få som egentligen har några konkreta fakta, men det lutar år att rektorn har drivit en ganska hård linje med snabba beslut som inte riktigt uppskattats av alla.
Gotland har jag inte hittat nån direkt information om, men beslutet verkar ju ha drivits igenom raskt så jag kan tänka mig att en och annan kan ha åsikter om det.
Mailsystemet är väl inget en rektor ska sparkas för, men har tydligen ställt till ett väldigt kaos och frustration hos många berörda hela vägen upp i ledningen. En jag pratade med påstod att IT-personalen säger att sektretessbelagd information faktiskt redan har läckt ut till gmail vilket gjorde att rektorn omgående beslutade att täppa till vissa hål generellt.
Sedan hörde jag nåt om att finansiering av forskaranställda hade ändrats på något sätt av rektorn, så att det blir dyrare för avdelningarna att anställa. Något som tydligen inte heller var så populärt.
Samtidigt får jag lite vibbar av denna tråd angående vicerektorernas agerande:
(FB) ”Uppsalaprofessor misstänks för tjänstefel”
EDIT: På IT-fronten har rektorn tydligen också drivit igenom nåt inloggnings/backup-system som inte fungerat ordentligt och som gjort användarna maktlösa över sina datorer.
Det verkar handla mycket om att rektorn tagit snabba beslut för att lösa olika problem och folk hamnat i kläm. Folk i den akademiska världen är väl inte direkt kända för att gilla att bli styrda av andra, så jag kan tänka mig att det är där skon klämmer.