2014-02-13, 15:02
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har försökt göra mig en bild av Åkessons karriär. Hennes forskningsmeriter kan jag inte bedöma efter bara en snabbtitt i Google Scholar, men nog har jag sett kemiprofessorer med en längre publikationslistor. Å andra sidan ska vi inte stirra oss blinda på forskningserfarnhet som grund för rektorskompetens. Däremot får jag intrycket att hon gick direkt från studierektor för kemiutbildningen i Lund till vicerektor för utbildning på samma lärosäte. Nu vet jag inte hur det var i Lund när det begav sig men på de lärosäten där jag har insikt är vicerektor en rent rådgivande roll. Därifrån blev hon prorektor i Lund och sedan rektor i Uppsala. Det förvånande är att hon aldrig varit dekan eller prefekt. Med andra ord förefaller hon sakna erfarenheten av både chefskap i linjen som prefektskap ger samt erfarenhet av den sortens beslut om vetenskaplig kvalitet som man får på dekannivå. Jag skulle personligen inte vilja hamna på rektorsnivå utan de erfarenheterna, i synnerhet när det gäller för rektor att få dekaner och prefekter att dra åt samma håll för att realisera rektors visioner... Min gissning är att de bristerna på erfarenhet är vad vi nu ser effekten av. Detta under förutsättning att min bild av hennes karriär är korrekt.

Spot On! // Krok
Citera
2014-02-13, 15:05
Medlem
quarks avatar
Uppenbart anser/inser Rektor inte att hon är körd. Hon kanske frågade på departementet i december om hon borde avgå? Om hon fick då uppbackning från regeringen kan hon känna att hon kan sitta kvar.

Men det kan bli svårt att hitta nya vice-rektorer och dekaner. Det är nog inte så många bra namn som vill ställa upp på det.
Citera
2014-02-13, 15:51
Medlem
chutles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerus
Kanske, men då har de inte särskilt bra koll då Campus Gotland hade ett resultat på ca 400 000 över budget under första halvåret.
Fast det är ju inte direkt ekonomin som är det viktiga för ett universitet, det är kvalitén och ryktet på utbildningarna. Gotlands universitet saknar bådadera, då de är rankade som Sveriges sämsta universitet(!). Efter sammanslagningen kommer därav inte Uppsala längre vara ett de bästa universitet om "gotlandsdelen" inte ordnas upp.
Citera
2014-02-13, 18:58
Medlem
Ekonomin är allt numera!
Citera
2014-02-13, 19:13
Medlem
Roligt att läsa att det finns folk som tror att Gotland eller ett mailsystem skulle kunna vara orsaken till detta, då har man inte koll på vad som är viktigt inom universitetsvärlden.

Jag har ingen insikt i vad kritiken egentligen består av men skulle jag gissa så handlar det om organisation och det kollegiala styret.

Det är ju populärt numera inom universitets världen i sverige att gå allt mer mot linjeorganisationer och det är väl gissningsvis det som rektor drivit.
Citera
2014-02-13, 19:38
Medlem
Nja, åtminstone på med/farm har man infört linjeorganisation för länge sedan
Citera
2014-02-13, 21:02
Medlem
Har snackat runt med lite mer folk.

Det är få som egentligen har några konkreta fakta, men det lutar år att rektorn har drivit en ganska hård linje med snabba beslut som inte riktigt uppskattats av alla.

Gotland har jag inte hittat nån direkt information om, men beslutet verkar ju ha drivits igenom raskt så jag kan tänka mig att en och annan kan ha åsikter om det.

Mailsystemet är väl inget en rektor ska sparkas för, men har tydligen ställt till ett väldigt kaos och frustration hos många berörda hela vägen upp i ledningen. En jag pratade med påstod att IT-personalen säger att sektretessbelagd information faktiskt redan har läckt ut till gmail vilket gjorde att rektorn omgående beslutade att täppa till vissa hål generellt.

Sedan hörde jag nåt om att finansiering av forskaranställda hade ändrats på något sätt av rektorn, så att det blir dyrare för avdelningarna att anställa. Något som tydligen inte heller var så populärt.

Samtidigt får jag lite vibbar av denna tråd angående vicerektorernas agerande: (FB) ”Uppsalaprofessor misstänks för tjänstefel”

EDIT: På IT-fronten har rektorn tydligen också drivit igenom nåt inloggnings/backup-system som inte fungerat ordentligt och som gjort användarna maktlösa över sina datorer.

Det verkar handla mycket om att rektorn tagit snabba beslut för att lösa olika problem och folk hamnat i kläm. Folk i den akademiska världen är väl inte direkt kända för att gilla att bli styrda av andra, så jag kan tänka mig att det är där skon klämmer.
Senast redigerad av teknikfreak 2014-02-13 kl. 21:54.
Citera
2014-02-13, 22:25
Medlem
Inloggningssystemet är en katastrof, man får jobba hemma på sin privata dator eftersom inget fungerar. Det gamla mailsystemet har minst 50 spam per dag. Det nya har jag inte haft "lyckan" att pröva än.

Men jag har svårt att tro att det skulle vara de enda anledningarna till myteriet. Snarare då det faktum att de som skrivit under inte gillar att bli styrda.

För oss vanliga anställda är detta bara oroande, det finns många viktiga saker att ta itu med som nu blir liggande i en slags förlamning.
Citera
2014-02-13, 22:37
Medlem
http://lundaprofessorn.blogspot.se/2...-i-repris.html
Citera
2014-02-13, 23:35
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Det verkar handla mycket om att rektorn tagit snabba beslut för att lösa olika problem och folk hamnat i kläm. Folk i den akademiska världen är väl inte direkt kända för att gilla att bli styrda av andra, så jag kan tänka mig att det är där skon klämmer.

Då verkar det alltså har varit precis som jag spekulerade i i mitt första inlägg i tråden. Inkvoterad dålig ledare skapar missnöje, kan inte hantera situationen och tar i med hårda nypor, vilket leder till mer missnöje o s v. Så otroligt typiskt när kvinnor tillsätts efter kön, inte kompetens.

Precis som vanligt lär detta leda till fler fördomar om att kvinnor inte ska vara chefer, medan det egentligen borde handla om att kvotering inte fungerar.

Intet nytt under solen...
Citera
2014-02-13, 23:54
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
http://lundaprofessorn.blogspot.se/2...-i-repris.html
Från kommentar:
Citat:
Jo, jag skrev i första versionen att det delvis handlade om rektors humör, något som jag tog bort i min varsamma redigering. Skälet var att jag inte visste något om de egentliga skälen. Men nu är det bekräftat att det handlar om personliga egenskaper och arbetsmiljö (se: http://www.unt.se/uppsala/nya-uppgif...t-2916920.aspx ), något som nog är i linje med vad jag skrev från början.
Citera
2014-02-14, 08:52
Medlem
Inom universitetsvärlden är det fullt möjligt att fullkomligt rasera mycket kompetenta personers karriärer genom skitsnackskampanjer och "kupper", många gånger utan saklig anledning. Tillhör man inte det innersta gänget kan man råka mycket illa ut, likaså om det finns en kompis till dem som behöver en tjänst. Striden om pengar leder också till orationella beslut och försök till "take-over"utan att det är för verksamhetens bästa. Har sett det hända flera gånger. Det är en sluten värld där det finns mycket vänskapskorruption och där beslut, som formellt ska tas i sk demokratiskt valda styrelser, drivs igenom bakom kulisserna.

http://www.unt.se/uppsala/oppet-for-...r-2917586.aspx

Det är inte ovanlig att helt inkompetenta ledare sitter kvar i flera mandatperioder med stöd av innersta gänget med motiveringar som "Han skulle bli så ledsen om vi inte väljer om honom" (Citat från en av undertecknarna av protestbrevet mot rektor). Det är tyvärr den sorgliga resten av det sk kollegiala styret. Majoriteten av kollegorna har inget alls att säga till om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in