Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag anser dock inte att IS "vänt" sig mot kurderna efter Kobane. Det är snarare tvärtom nu, då IS dragit sig tillbaka från Kobane och närliggande byar. Nu riktas offensiven nordöst och där finns den enda närvaron av syriska regeringen. IS anfaller i riktning mot al-Hassake där SAA/NDF och assyrisk/syriansk milis verkar. Självklart är YPG drabbade, men inte mer än tidigare
Jag syftade inte på Daesh styrkor i Kobane och deras nästa uppgift efter nederlaget. Jag tolkade inte Olle01's inlägg på det viset. För det pågår ständigt strider i Hasaka provinsen på separata fronter mellan Daesh och de andra grupperna. Det är heller inte så att regimen har blivit hårdast ansatt i Hasaka provinsen under perioden från Olle01's inlägg fram till nu, enligt SOHR.
Fronten mot Daesh i Hasaka har övervägande utgjorts av YPG, det är endast på senare tid då regimen hamnat i riktiga strider med dom, och då är det nästan enbart via NDF. NDF och klanmiliserna är deras marktrupper här.
Citat:
Ljudinspelningar med Assad? Har du källa på detta? Jag har inte hört något. Förhållandet mellan SAA/NDF och YPG har aldrig varit bra. Det har blivit sämre men risken för eskalering är liten i detta läge.
Citat:
Some point to Kurdish anger over the recently leaked minutes from a Baath Party meeting in November, where Assad reportedly ruled out autonomy or constitutional recognition for the Kurds in Syria, as a factor behind the rising tension.
http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=58814
Så är det. Det har alltid varit ansträngt och spänt, det har blivit sämre och det beror på att styrkeförhållandena har förändrats, kurderna får mycket publicitet, de sammarbetar med USA mot terroristerna och regimen känner sig orolig inför en eventuell självständig KRG och vad det kan innebära för dom.
Men jag är inte lika säker som dig vad gäller ökad eskalering. I nuläget litar de inte påvarandra och detta samtidigt som dom är i separata strider mot samma fiende Daesh. Daesh och regimen i Hasaka har samma huvudsakliga målgrupp, de rekryterar från samma pool. Paranoian finns alltid där hos PYD/YPG och den ökar i och med att regimen har mer trupper än tidigare.