2015-02-26, 00:01
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Av det lilla jag hört av Anna Eshoo så verkar hon knappt bry sig om att engagera sig för Assyrierna. I en diskussion på Youtube så verkar det nästan som hon undviker ämnet, men jag kan ha fel. Kanske vill hon inte förknippas med utrikespolitik utan vill hellre fokusera på det interna i landet.

Jag gick igenom hennes twitter. Hon hade inte nämnt orden "assyrians", "ISIS", "christans" en enda gång. Inte ens under sommaren 2014 då IS var på offensiven. Jag såg också delar av ett Youtube klipp. Hon tycktes inte vara engagerad. Politiker som exempelvis Robert Hannah i Sveriges riksdag har gjort mer, tragiskt men sant.

Margot Wallström och Robert Hannah diskuterade situationen i Syrien. Margot Wallström har nu valt att kalla händelserna för folkmord. Folkmord är ett juridiskt begrepp som oerhört sällan används av diplomater och människorättsorganisationer. Rekvisiten för brottet är högt ställda men nu tycks Sveriges utrikesminister tala om just ett folkmord.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6102718
Senast redigerad av ZuparN 2015-02-26 kl. 00:17.
Citera
2015-02-26, 00:11
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag gick igenom hennes twitter. Hon hade inte nämnt orden "assyrians", "ISIS", "christans" en enda gång. Inte ens under sommaren 2014 då IS var på offensiven. Jag såg också delar av ett Youtube klipp. Hon tycktes inte vara engagerad. Politiker som exempelvis Robert Hannah i Sveriges riksdag har gjort mer, tragiskt men sant.

Margot Wallström och Robert Hannah diskuterade situationen i Syrien. Margot Wallström har nu valt att kalla händelserna för folkmord. Folkmord är ett juridiskt begrepp som oerhört sällan används av diplomater och människorättsorganisationer. Rekvisiten för brottet är högt ställda men nu tycks Sveriges utrikesminister tala om just ett folkmord.

Jag respekterar faktiskt en del av det Wallström gör och säger, mycket bättre än Carl Bildterberg. Tragiskt att hon nu blir "petad" under diskussionerna kring Saudiavtalen, det visar på hur djupt i skiten Sverige sitter. Det tycks vara för sent för Sverige att ändra inställning. Dock så är jag glad att det har börjat dyka upp ledare här och var som upplyser folket kring, i det här fallet, Assyriernas utsatthet i Irak:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-agera-nu-radda-assyrierna_4363195.svd
Senast redigerad av cryozo 2015-02-26 kl. 00:14.
Citera
2015-02-26, 00:17
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Jag respekterar faktiskt en del av det Wallström gör och säger, mycket bättre än Carl Bildterberg. Tragiskt att hon nu blir "petad" under diskussionerna kring Saudiavtalen, det visar på hur djupt i skiten Sverige sitter. Det tycks vara för sent för Sverige att ändra inställning. Dock så är jag glad att det har börjat dyka upp ledare här och var som upplyser folket kring, i det här fallet, Assyriernas utsatthet i Irak:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/finansieringen-inte-bara-till-eu-vanliga_4358603.svd

Wallström är duktig, jag tror hon kan uträtta mer än Carl Bildt i fråga om Mellanöstern. Hon framstår som mer opartisk och oberoende än Carl Bildt, vilket är ett starkt verktyg inom diplomatin. Förhoppningsvis får Sverige en plats i FN:s säkerhetsråd och förvaltar denna plats för att bland annat ta upp minoriteter och kvinnor på den utrikespolitiska dagordningen.
Citera
2015-02-26, 00:27
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Wallström är duktig, jag tror hon kan uträtta mer än Carl Bildt i fråga om Mellanöstern. Hon framstår som mer opartisk och oberoende än Carl Bildt, vilket är ett starkt verktyg inom diplomatin. Förhoppningsvis får Sverige en plats i FN:s säkerhetsråd och förvaltar denna plats för att bland annat ta upp minoriteter och kvinnor på den utrikespolitiska dagordningen.

Det sorgliga är ju, enligt någon artikel jag läste, att vi tvingas bibehålla Saudiavtalet (ett militärt samarbete med Saudiarabien) för att "inte riskera förlora en möjlig plats i FN:s säkerhetsråd":

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20376073.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fortsatt-saudiavtal-ska-sakra-svensk-fn-plats_4360597.svd

Dock skulle man kunna utföra detta efter att man erhållit platsen. Anledningen till att jag är emot ett samarbete med Saudiarabien är på grund av att vissa källor indikerar att det landet har bistått ISIS/Al-Nusra med vapen och annat materiel. Ett sådant land kan man inte lita på och bör heller inte ha någon form av samarbete med.
Citera
2015-02-26, 00:51
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Det sorgliga är ju, enligt någon artikel jag läste, att vi tvingas bibehålla Saudiavtalet (ett militärt samarbete med Saudiarabien) för att "inte riskera förlora en möjlig plats i FN:s säkerhetsråd":

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20376073.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fortsatt-saudiavtal-ska-sakra-svensk-fn-plats_4360597.svd

Dock skulle man kunna utföra detta efter att man erhållit platsen. Anledningen till att jag är emot ett samarbete med Saudiarabien är på grund av att vissa källor indikerar att det landet har bistått ISIS/Al-Nusra med vapen och annat materiel. Ett sådant land kan man inte lita på och bör heller inte ha någon form av samarbete med.

Uppgifterna dementerades idag av Wallström, i P1 programmet om assyrierna. Hon hävdar att det är nonsens och att det tvärtom hade gynnat Sveriges kandidatur till FN:s säkerhetsråd att markera mot Saudiarabien genom att avbryta det militära samarbetet. Ett i min mening korrekt och logiskt resonemang.

Jag har inte tappat hoppet för Margot Wallström. Hon har hitintills skött sitt arbete förvånansvärt bra.
Citera
2015-02-26, 00:54
Medlem
RonaldoUtds avatar
Hur ser relationen ut mellan kurderna och Assad? Var de i krig när upproret startade och hur ser de ut nu?
Citera
2015-02-26, 00:56
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Uppgifterna dementerades idag av Wallström, i P1 programmet om assyrierna. Hon hävdar att det är nonsens och att det tvärtom hade gynnat Sveriges kandidatur till FN:s säkerhetsråd att markera mot Saudiarabien genom att avbryta det militära samarbetet. Ett i min mening korrekt och logiskt resonemang.

Jag har inte tappat hoppet för Margot Wallström. Hon har hitintills skött sitt arbete förvånansvärt bra.

Jag håller med det påståendet du för fram! Hur kan man lita på Sverige som faktiskt har ett sådant avtal med en monsterdiktatur som Saudiarabien? Om jag skall vara ärlig hade jag aldrig hört talats om Margot Wallström innan S vann, och hade faktiskt inte stora förväntningar, men blev genast nöjd när deras val av utrikesminister visade sig vara en självsäker individ som vågar säga vad hon tycker.

Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Hur ser relationen ut mellan kurderna och Assad? Var de i krig när upproret startade och hur ser de ut nu?

Av det jag hört så var relationerna lite kniviga innan krigets början. En av de främsta anledningarna, och en av de enda jag känner till var väl att de inte fick erhålla syriskt medborgaskap, och kanske bristfällig kulturell frihet. Medborgarskap delades sedan ut, antagligen för att minska upprorens intensitet. Vad jag hört genom min far som läser mycket om kriget är att Syrien öppnade för ett nationalgarde i de nordliga delarna (företrädesvis kurdiska områden) där armén inte kunde fokusera för tillfället. De blev beväpnade och strider än idag mot ISIS och andra grupper.

Jag är säker på att många kurder strider för självständighet från Syrien, men relationerna är nog inte lika illa som mellan Irak Kurdistan och Irak. Fokus har nog skiftat från Assad-kritik till att strida mot ISIS. Jag tror nog också att ett stort antal stödjer syriska regeringen primärt, mer än vad folk tror.
Senast redigerad av cryozo 2015-02-26 kl. 01:56.
Citera
2015-02-26, 07:11
Medlem
tigersaid86s avatar
YPG ska tydligen ha klippt ännu en viktig passage mellan Irak och Syrien efter en offensiv för att hindra fler Assyriska/Syrianska/Kristna civila offer.
Detta kom efter att IS bortförde 90-150st Assyrier.

Syrian Kurds cut IS supply line near Iraq; fears for Christians mount

"BEIRUT/AMMAN (Reuters) - Kurdish militia pressed an offensive against Islamic State in northeast Syria on Wednesday, cutting one of its supply lines from Iraq, as fears mounted for dozens of Christians abducted by the hardline group."

YPG / Assyrier

"The Assyrian Christians were taken from villages near the town of Tel Tamr, some 20 km (12 miles) to the northwest of the city of Hasaka. There has been no word on their fate. There have been conflicting reports on where the Christians had been taken.

"These were peaceful villages that had nothing to do with the battles," said Nasir Haj Mahmoud, a Kurdish official in the YPG militia in northeastern Syria, speaking by telephone from the city of Qamishli.

Some Christians are fighting under the umbrella of the YPG in Hasaka province, but not in that area, he added."

Antal döda IS
"The Observatory said at least 132 Islamic State fighters had been killed in the fighting since Feb. 21. It said an Australian man who had joined Kurdish YPG forces has been killed on Tuesday in an Islamic State assault.

Officials from the YPG refused to comment
. A Kurdish source in northern Syria confirmed the report, asking not to be named."

Kort idé om planen
"The Kurdish YPG militia had seized more than 100 villages from Islamic State in the area, he added.

"We believe we will finish the battle of Tel Hamis in this campaign," he added."

http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0LT0GB20150225?irpc=932
Citera
2015-02-26, 09:58
Medlem
cryozos avatar
Det kan vara värt att nämnas att enligt Aftonbladet så har nu den första återvändaren från IS nu blivit åtalad för grov misshandel.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle20377728.ab

Vad straffet blev uppkommer inte, men då han varit med och misshandlat fångar kan man nästan anta att han gjort mycket mer. Själv yrkar han självklart på att han "blev tvingad".
Citera
2015-02-26, 11:03
Medlem
Stora strider mellan JaN och Harakat Hazm(USA-stödd sekulär FSA brigad) är på gång. Harakat Hazm avrättade en högt uppsatt JaN ledare samt andra JaN medlemmar. Nu har JaN deklarerat krig mot Hazam Movement.
Senast redigerad av Un-named 2015-02-26 kl. 11:41.
Citera
2015-02-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Stora strider mellan JaN och Harakat Hazm(sekulär FSA brigad) är på gång. Harakat Hazm avrättade en högt uppsatt JaN ledare samt andra JaN medlemmar. Nu har JaN deklarerat krig mot Hazam Movement.
Syriska rebellerna har gång på gång bevisat att man tar avstånd från extremism!
Citera
2015-02-26, 12:06
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Stora strider mellan JaN och Harakat Hazm(USA-stödd sekulär FSA brigad) är på gång. Harakat Hazm avrättade en högt uppsatt JaN ledare samt andra JaN medlemmar. Nu har JaN deklarerat krig mot Hazam Movement.
Är det mer baserat på hämnd, JaN har dödat ett antal FSA kan man anta? Har striderna mellan JaN och ISIS upphört helt? Rapporter om strider mellan dessa har minskat kraftigt iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in