Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Ja från dag 1 av anti regeringen demonstrationerna, innan dessa var det demonstrationer för bättre standard, lön osv.
Dag ett av ant-regim/anti-Assad demonstrationerna var när de anti-lokala regim myndighets protesterna besvarades med våld av regimen. De första demonstranterna gjorde en handling, regimen besvarade detta och demonstranterna ändrade sin hållning och anpassade sig efter regimens agerande. Det sker en interaktion, situationen är dynamisk. Varje beslut som tas baseras på den andra sidans senaste beslut.
Vad är det rent konkret du menar med att anti-regerings demonstranterna var beväpnade från dag ett. Vilken händelse och datum.
Citat:
Jag är inte terrorist.
Jaha. Jag tolkar detta som att du inte hade använt vapen mot dem som har dina barn, vilket var min poäng.
Citat:
Ja det finns de som tror på tomten och det finns de som tror att små barn är/var ett hot mot regeringen.
Det fanns gott om fejkade berättelser i början .
Barnen hade klotrat något politiskt på skolväggar och därefter så skcikades politiska säkerhetstjänsten med Atef Najib i spetsen till kvarteret med syftet att ta fast barnen som låg bakom brottet. Personen är släkt med Assad och det finns en lag sedan 60-talet som gör det möjligt för honom att arestera vem som helst samt sätta i fängelse på obestämd tid. Dem knakade dörrar och lyckades ta en av barnen och detta i sin tur lede till att alla andra barnen togs.
Det här är ingen skämt, progaganda eller fantasier. Efter denna händelse så genomfördes den första demonstrationen och detta efter familjernas misslyckade försök till att samtala med Atef Najib. Detta var 6 mars. 21 Mars gav Assad order om att dessa barn skulle släppas. Var någonstans är detta tomtepåhitt? Det är klart att regimen ansåg att dessa barn var ett för annars hade dem inte handlat på ett sätt som tyder på att barnen betraktades som ett hot. Det här är inget ovanligt, du är ju syrier, alla oavsett vem, som uttycker något som inte är förenligt med makthavarans linje, betraktas som en fiende.
Citat:
Är inte heller expert men är säker att jag vet mer om Syrien än dig och Lund tillsammans
Och du får mer träffar om du söker på arabiska.
Det är möjligt att du vet mer än mig iallafall, men oavsett hur mycket eller lite du vet så kommer inte detta att ändra de enskilda diskussioner som förts. Om du har uppfattningen att du vet mer än en person som släppt böker, så rekomenderar jag dig att du också gör samma sak för då kommer du troligen tjäna lika mycket eller mer än honom.
Citat:
Nopp FN kan inte tvinga demokrati på landet, det enda allternativet för säkrare Syrien är att SAA krossar terroristerna .
FN kan användas som verktyg ifall alla dess beståndsdelar är eniga. Men som sagt, sannolikheten att det ska ske nu eller i framtiden är noll. En fortsatt strid innebär knappast att landet blir säkrare. Det innebär bara fler flyktingar, mer förstörelse och minskad chans till att få en fredlig lösning. Dessutom så blir beteendet bland de involverade mer brutalare och radikalt ju längre den beväpnade konflikten pågår.
Citat:
Han är naiv, uppvuxen i Sverige och demokratitjat är det det enda han kan, hur detta ska ske har han inget svar .
Jag är radikal , jag är typ lagomgubbe ochär inte alls hans motsats, han är Assad hatare....extremt Assad hatare och jag är inte Assad älskare, inte heller Baath älskare eller shabiha men är säkert att du är inte den enda i tråden som tror det

folk är snabba med att sätta etiketter på andra som inte tror likadant.... det gör jag med .
Jag är Syrien älskare och har kommit fram till att Assad är det bästa för Syrien just nu, han har vuxit i mina (och i många andra) ögon, han har hanterat läget på bästa möjliga sätt och är bästa man för jobbet,jag skrev flera gånger att jag vill ha demokrati i Syrien men demokrati får vänta för landet är under attack.
Jag är säker på att de flesta personers hållning i frågan egentligen inte handlar om deras kärlek till regimen, utan det har mest att göra med den rådande situationen och de begränsade alternativen som finns tillgängliga i denna situation.
Min åsikt är inte att han har växt och hanterat läget på bästa möjliga sätt, det beror dock på vem som besvarar frågan. Det var regimen mot folket som hade aceptabla krav. Dem kunde inte på något sätt komma ut från denna kamp med makten intakt, det var ett spel som dem inte kunde vinna. De enda sättet som inrikes och utrikes opinionen skulle vända var ifall de fredliga demonstrationerna hade gått över till att bli väpnad konflikt. Regimen använde övervåld mot demonstranterna och slutligen så fick dem det dem villa ha. I mina ögon så har ingen växt alls. Det är en regim som kom till makten med vapen och de tänkte behålla makten med sina vapen. Efter att försvarminsiter Tlass gick i pansion så utalade han nästan exakt detta i en intervju.
Citat:
OK så ändrar dig och erkänner att det finns andra mäktiga personer som kan stoppa landets president att utföra de reformer han vill ha.
Jag står fast vid det som jag tidigare sagt i frågan och om någon förändring skett vid mitt föra inlägg så är det snarare att det blev tydligare. Dem du nämnde kan inte stoppa Assad rent fysiskt. Den här diskussionen går i cirklar. Att personerna ifråga blev utsatta för sanktioner innebär inte perautomatik att de ingår i den inre maktstrukturen och du har inte styrkt din tes.
Citat:
Du kan larva dig eller läsa det jag skrev tidigare om han om du är intresserad .
En signifikant proportion av det du skrev om denna person, innehöll personens ståupp egenskaper. Därav min slutsatts.