2015-02-24, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Rysslands media är ju känt för att vara hyfsat monotont.
visst men sakallad obereoende media fran väst e rätt monoton med
Citera
2015-02-24, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MazruqeShahine
– Men framför allt vill man förstöra stridsmoralen hos de kurdiska och assyriska styrkorna, säger Baksi.
jamen den kvacksalvaren, tror du själv att moralen hos kurder o assyiska styrkor minskar?? den ökar ju saklart
Citera
2015-02-24, 22:43
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Hur menar du att den syriska regeringen ska försöka få IS att strida mer mot kurderna än mot just al-Hassake stad? Om nu dessa "obekräftade uppgifter" stämmer vill jag veta vad de består i. Telefonkontakt mellan Assad och al-Baghdadi?

Låt oss lämna konspirationerna till andra forum. För nej, det förekommer ingen koordination mellan SAA och IS.
Jag menar inte att det har skett, men jag noterade att Olle01 nämnde detta den 16 vilket var långt innan Daesh offensiv mot Tal Tamar. Vill höra mer om han har något nytt angående detta.

Men observera dock att det nödvändigtvis inte behöver vara en överenskommelse mellan Assad och Al-Bagdadi som kan "få" Daesh att angripa YPG mer än regimen.

Edit: Sedan så är förhållandet mellan YPG och regimen absolut den sämsta någonsin just nu. Regimen har börjat använda metoder som de tidigare inte gjort och de hamnar mer i kampsituationer, dessa saker började inträffa efter att en ljudupptagning leakades där Assad säger att regimen aldrig kommer gå med på kurdisk autonomi.
Senast redigerad av interiorcore 2015-02-24 kl. 22:54.
Citera
2015-02-24, 22:49
Medlem
Jävlar vad dom bombar med helikoptrar en bit ifrån gamla stan i Damascuss.. Måste ju vara i i någon av dom rebell kontrollerade förorterna?!

Hur är det ens möjligt att sikta nu på kvällen, är ju inte precis ljust ute

Edit : nu slutade det.. Kommer med 2 minuters intervaller.. först BOOM, sen BOOM-BOOM... sen tyst 2 minuter och BOOM, sen BOOM-BOOM.
Senast redigerad av syriamydear 2015-02-24 kl. 22:53.
Citera
2015-02-24, 22:56
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Joakim Medin har varit i olika städer som styrts av PYD, han var den sista utländska journalisten som drog ut ur kobane. Han har följt PYD styre och rapporterat om det. Haft föreläsningar i Sverige om det. Vad han gjorde där? Han gjorde det han gjort många ggr de senaste 2 åren men nu blev han tagen av regimen och tydligen behövde man ta massor av regimsoldater för att få loss han, du kan ju ringa Assad och fråga om det var så eller inte

Allt jag har hört av gripandet är att de misstänkte honom för spioneri, han förklarar i sina artiklar inte ingående exakt vad förhören gick ut på. Syrien stängde ju landet för i princip all journalistik efter de anklagat flera för falsk journalistik och propagandaspridning. Sedan vet jag ju ingenting med absolut säkerhet, det skulle ju lika gärna kunna vara en skrämseltaktik för att avskräcka journalistik i all sin helhet. Syrien är ju i ett undantagstillstånd, så det blir lite svårt att avgöra.

Obviously kan jag inte ringa Assad, men om du träffar honom kan du ju föra vidare information till mig.

Håller på att se på Joakim Medins framföranden just nu.

Citat:
SAA har inte deltagit på marknivå. Det är bara assyrier och kurder som krigar. Saa har bombat något enstaka mål men det är ingenting som har hjälpt till. De kan inte göra något med sina rostiga plan, fronterna är för nära, dom kan bara bomba mål utanför staden, men det hjälper inte.

Är det inte sant att SAA (antar att du menar syriska armén) har fått nyare vapen av Ryssland?

Citat:
Ursprungligen postat av Kahled
visst men sakallad obereoende media fran väst e rätt monoton med

Håller med dig där med! Tyvärr är det så på båda sidor, med endast ett fåtal undantag.
Senast redigerad av cryozo 2015-02-24 kl. 23:01.
Citera
2015-02-24, 23:07
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Jag menar inte att det har skett, men jag noterade att Olle01 nämnde detta den 16 vilket var långt innan Daesh offensiv mot Tal Tamar. Vill höra mer om han har något nytt angående detta.

Men observera dock att det nödvändigtvis inte behöver vara en överenskommelse mellan Assad och Al-Bagdadi som kan "få" Daesh att angripa YPG mer än regimen.

Edit: Sedan så är förhållandet mellan YPG och regimen absolut den sämsta någonsin just nu. Regimen har börjat använda metoder som de tidigare inte gjort och de hamnar mer i kampsituationer, dessa saker började inträffa efter att en ljudupptagning leakades där Assad säger att regimen aldrig kommer gå med på kurdisk autonomi.

Jag anser dock inte att IS "vänt" sig mot kurderna efter Kobane. Det är snarare tvärtom nu, då IS dragit sig tillbaka från Kobane och närliggande byar. Nu riktas offensiven nordöst och där finns den enda närvaron av syriska regeringen. IS anfaller i riktning mot al-Hassake där SAA/NDF och assyrisk/syriansk milis verkar. Självklart är YPG drabbade, men inte mer än tidigare.

Ljudinspelningar med Assad? Har du källa på detta? Jag har inte hört något. Förhållandet mellan SAA/NDF och YPG har aldrig varit bra. Det har blivit sämre men risken för eskalering är liten i detta läge.
Citera
2015-02-24, 23:50
Medlem
Optimus-Qs avatar
Citat:
Minst 3 till bekräftade assyriska krigare som blivit martyrer i dag, Julian Bahho, Josef Affeh och Marios Hermez

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/p720x720/11021095_1375365096116317_2202255098877294190_n.jp g?oh=eb8e48339504504331da61cb46b10c31&oe=5583801C& __gda__=1434895543_92a446297e14455db0d702135c3e0e6 5

Josef Affeh

Assyriska och kurdiska förstärkningar anlände för strax över en timme sen

Som muslim så önskar jag verkligen att dessa Assyriska krigare belönas utav Gud med tillträde till himlen. Sjukt modigt att inte fly och stå kvar och försvara ens mark, land och ära.
Citera
2015-02-24, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus-Q
Som muslim så önskar jag verkligen att dessa Assyriska krigare belönas utav Gud med tillträde till himlen. Sjukt modigt att inte fly och stå kvar och försvara ens mark, land och ära.
Att IS inte kommer till paradiset efter döden med 72 kvinnor är alla normala människor helt övertygade om.
Citera
2015-02-25, 00:05
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter
Att IS inte kommer till paradiset efter döden med 72 kvinnor är alla normala människor helt övertygade om.

De som åker ner är inte normala, det kan man lugnt säga. Läskigt att man kan ha passerat dessa individer här i Sverige utan att märka något, men antagligen så har de inte vistats i samhället så mycket.
Citera
2015-02-25, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Joakim Medin har varit i olika städer som styrts av PYD, han var den sista utländska journalisten som drog ut ur kobane. Han har följt PYD styre och rapporterat om det. Haft föreläsningar i Sverige om det. Vad han gjorde där? Han gjorde det han gjort många ggr de senaste 2 åren men nu blev han tagen av regimen och tydligen behövde man ta massor av regimsoldater för att få loss han, du kan ju ringa Assad och fråga om det var så eller inte

Spelar ingen roll allt han gjort tidigare, det killen gjorde var fel. Man tar sig inte in illegalt i ett land sådär och rör sig omkring som han gjorde. Man ansöker om ett visum FÖRST. Vilken seriös journalist som helst följer dem reglerna annars är man inget annat än en idiot/äventyrare/backpacker, speciellt med tanke hur läget set ut där idag.
Polisen hade inte bara all rätt att gripa honom utan också all skyldigheten. Han kunde ha varit en av alla västerlänningar som finns i området och som anslutit sig till terrorgrupperna. Han kunde också varit en så kallad "journalist" som jobbar för Turkiet/Israel eller annan mot Syrien fientligt makt. Inget visste man då.
Senast redigerad av financialcenter 2015-02-25 kl. 00:14.
Citera
2015-02-25, 00:22
Medlem
cryozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av financialcenter
Spelar ingen roll allt han gjort tidigare, det killen gjorde var fel. Man tar sig inte in illegalt i ett land sådär och rör sig omkring som han gjorde. Man ansöker om ett visum FÖRST. Vilken seriös journalist som helst följer dem reglerna annars är man inget annat än en idiot/äventyrare/backpacker, speciellt med tanke hur läget set ut där idag.
Polisen hade inte bara all rätt att gripa honom utan också all skyldigheten. Han kunde ha varit en av alla västerlänningar som finns i området och som anslutit sig till terrorgrupperna. Han kunde också varit en så kallad "journalist" som jobbar för Turkiet/Israel eller annan mot Syrien fientligt makt. Inget visste man då.

Om jag skall vara ärlig så verkar han blivit behandlad hyfsat väl med tanke på hur han illegalt vistades i landet kring tvivelaktiga individer. Han utsattes inte för någon misshandel som i vissa andra länder.
Citera
2015-02-25, 00:34
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av financialcenter

Yes lycka till med det, de kan gripa honom men inte alla tusen jihadistparasiter som slaktar folk höger och vänster. Syrien existerar inte på det sätt som det var förut, han kom in i städer som kontrolleras för det mesta av PYD hans visa kom därifrån och han blev frisläppt pga de, eller menar du att alla parasiterna som kommer till jarablus och tell abyad har visum också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in