Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Fred i Syrien?
Jag ska erkänna att jag inte är speciellt insatt i Syrienkonflikten. Hur ser fredsförhandlingarna ut, kan man nå fred inom en snar framtid?
Detta är ju av extrem relevans för Sverige, som vid ett fredsavtal skulle kunna införa restriktiv invandring även för syrier utan att vara "inhumana". Det jag frågar mig är också: Om det skulle bli fred i Syrien, hur stor chans är det att många av de syrier som kommit på senare tid flyttar hem igen? Är landet så pass kaosartat att flertalet väljer att hellre bo kvar i ett främmande land som de har noll koppling till?
Nåja, fred i Syrien är av högsta möjliga angelägenhet av flera orsaker.
Nej, fredsförhandlingarna har aldrig ens haft en teoretisk chans att lyckas i nuvarande form.
Det är mest något som stormakterna tvingat fram för att dölja hur misslyckade man är.
Bara en liten minoritet av rebellerna deltar (resten vill inte förhandla), och USA har satt som krav att Assad måste bort vilket i dagsläget känns helt omöjligt då regimen just nu är starkast på marken och verkar ha ett relativt starkt stöd bland befolkningen.
Finns egentligen ingenting som talar för en snar fred, det enda som skulle kunna ge det är om USA och deras arabiska allierade slutade finansiera de olika rebelgrupperna. Då skulle antagligen regimen rensa ut det sista motståndet relativt fort, men inte mycket tyder på att så är fallet (de ökar snarare).
Syrierna blir nog kvar ett tag till, och det lär komma en hel del till innan kriget är över (men trösta dig med att flertalet med stor sannolikhet är sekulärt kristna, universitetsutbildade och kanske med en liten slant sparad på banken från förr.)