Ja det kan man ju fråga sig. Tror dock att Bandar är ganska noga med vilka han stöder, och framför allt under vems befäl de står. Det har cirkulerat en hel del rykten om högt uppsatta saudier i vissa islamistiska grupper i Syrien, som också haft mer pengar och vapen än andra grupper.
Tror ni ISIS lyder Al Qaida och drar tillbaka till Irak?
Enligt en person på forumet har al-Qaida valt att ta avstånd från ISIS. Jag ser detta inte som något osannolikt. Nedan finns en påstådd översättning av al-Qaidas uttalande:
Uttalandet 1. FIRSTLY: Qae'dat al-Jihad (AQ) declares that it has no links to the ISIS group. We were not informed about it's creation, nor counseled.
2. Nor were we satisfied with it rather we ordered it to stop. ISIS is not a branch of AQ & we have no organizational relationship with it.
3. Nor is al-Qaeda responsible for its actions and behaviors.
4. The branches of AQ are those that have been announced by the Central Command, those are the ones we acknowledge.
5. With our assurance of loyalty and love and support for every Mujahid, and our care for all our Muslim and Mujahid brothers.
6. SECONDLY: Al-Qaeda would like to reconfirm some of the important meanings in the Jihadi work for example
7. *Shura and united work and making important decisions after consultation between the Mujahideen and endorsement of their leaders.
8. *That problems between the Mujahideen are solved amongst themselves and not through the media.
9. *That we are a part of nation and that we don't take their right to choose who will rule them as long as he meets Islamic requirements.
10..and that we don't hasten to create states/emirates without consulting scholars, leaders, mujahideen and then enforcing it on people.
11. Making sure we mobilize the nation around main issues which is the ideology of Osama bin Laden who elevated with it the Jihadi work.
12. Therefore we published the "Victory of Islam" document to clarify the issues that the people should be mobilized around.
13. * Making sure to get rid of behaviors that will harm the Jihad therefore we published the "General Instructions" document.
14. * Distancing from any behavior that will result in oppressing a Mujahid or a Muslim OR a non-Muslim.
15. And here we declare ourselves innocent of Fitnah in Sham between Mujahiden, and we declare our innocence of blood that has been shed.
16. We call upon everyone to fear God and realize the huge responsibility that has befallen upon them.
17. And to realize catastrophe that happened to the Jihad in Syria and the future of this Muslim Nation due to the Fitnah that they are in.
18. We call upon all those who have religion to take care of the Jihad and work to extinguish this Fitnah by stopping this fight.
19. And then settling the affairs by Islamic Courts to judge between the Mujahideen.
20. THIRDLY: We confirm that the door of advice between us and all is open.
21. And any Muslim Mujahid will have the right of brotherhood, support and loyalty.
Nu har ISIS och al-Qaida i princip samma ideologi i grunden. Vidare överensstämmer al-Qaidas historiska metoder och krigföring med ISIS, avrättningar, tortyr, självmordsbombningar, sekteristiskt våld o.s.v. Det tycks som att al-Qaida försöker humanisera bilden av sig själv? Inte för att någon med vett köper det, men ovanstående antyder på det.
Tillägger att jag inte kan bekräfta att uppgifterna stämmer.
EDIT: Ser att några i tråden redan uppmärksammat och bekräftat detta.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-03 kl. 23:21.
Min teori är att ISIS i Syrien och ISIS i Irak är helt olika organisationer. Jag tror Turkiet har kapat gruppen i Syrien och använder den för sitt eget intresse. Deras främsta intresse är att motverka PYD som enligt dom snarare är PKK.
Dom gjorde exakt samma sak under 90-talet när Turkiet var i krig med PKK. Dom etablerade, organiserade, tränade samt gav underrättelse till kurdiska hezbulla. Sedan ändrade inbördeskriget karaktär och det blev en kamp mellan islam och sekularism. Efter detta så blev PKK försvagad.
I Syrien idag så är det exakt samma grej igen, men den här gången är det ISIS som ska gå Turkiets ärende. Det som stärker min tes är en vanlig översikts karta på alla stridande parter i Syrien. Är det inte märkligt att ISIS praktiskt taget har omslutit YPG? Innan jiahadisterna gjorde entre i inbördeskriget så hade YPG kontroll över ett sammanhängande område från Afrin till Hasaka. Sedan när ISIS dök upp så var allt uppdelat i små enklaver långt ifrån varandra. Varför skulle en sunninationalistisk grupp från Irak vilja göra detta? Och varför blev dom så framgångsrika i denna uppstyckning? Det är inte rimligt.
Sedan så är det helt omöjligt att gruppen kan klara sig så här bra på egen hand. Dom måste bara få underrättelse från andra. Dom gör ambushar på IF och YPG där 40 pers dör på en gång.
Vid det här laget så är Turkiet klar med ISIS, dom har ingen användning för dom längre och dessutom så har det fuckat upp inbördeskriget för rebellerna. Så nu har dom under en period sakta klippt banden till organisationen. Gruppen kommer gå under för eller senare.
Första gången jag sett al-Qaida påpeka att icke-muslimer också har rättigheter.
ISIS har tillhört al-Qaida i år nu. Under åratal utförde de attentat mot kyrkor. Att al-Qaida nu tar avstånd från de, samtidigt som de i princip skapat dem och stöttat de förändrar verkligen inte min bild av de.
Ungefär som när Sverigedemokraterna försöker framstå som anti-rasister med deras "noll tolerans" trams. I grunden finns de rasistiska åsikterna på plats och att de nu förstått att det kan vara framgångsrikare att försöka framhäva en human, bildade och tolererade bild förändrar inget.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-03 kl. 23:42.
Om det inte är Saudierna, vem sponsrar då Al Nusra och ISIS?
Framförallt är jag nyfiken på ISIS.
Hur har de kunnat bli så starka på relativt kort tid?
Det känns ju otvivelaktigt så att de har en ganska resursstark sponsor för de kan väl inte ha stulit alla vapen från FSA?
Kärnan av ISIS i Syrien består till stor del av hårdföra yrkesjihadister/legosoldater, många tjejener om jag fattat det rätt.
Måste va ganska dyrt att hålla igång det nu ganska stora maskineriet som alla deras styrkor och territorier som de håller innebär.
Men det kan ju såklart vara så att deras starka tillväxt beror på att de fått många nya rekryter och lyckats lägga beslag på merparten av de vapen som slussats in från USA och allierade.
De behöver ju också rena cash att betala löner, mat etc. Hur många gör jihad av ekonomiska orsaker, en hopplös situation hemma?
Någon måste ju betala... inte har de väl så stora tillgångar i Irak? Territoriet förfogar över är väl mest Öken och dessutom i öppet krig så det kan väl inte komma några gigantiska inkomster därifrån?
Nu skulle man ju nästan haft en T-man här som har lite koll på detta (fast ändå inte).
Så som jag har uppfattat det så gäller den här utfrysningen bara ISIS i Syrien eller har jag fel? Nätverket AQ består av en central och fyra olika underavdelningar. En av dom är AQ i Irak och det är även den mest framgångsrikaste grenen. Dom i sin tur har underavdelningar eller filialer på andra ställen och ett av dom är ISIS i Syrien.
Al-Nusra är en av dom fyra första underavdelningarna i strukturen. Så Al-Nusra och ISIS är helt separata. Dom har egna tentakler till AQ central så att säga.
Om det inte är Saudierna, vem sponsrar då Al Nusra och ISIS?
Framförallt är jag nyfiken på ISIS.
Hur har de kunnat bli så starka på relativt kort tid?
Det känns ju otvivelaktigt så att de har en ganska resursstark sponsor för de kan väl inte ha stulit alla vapen från FSA?
Kärnan av ISIS i Syrien består till stor del av hårdföra yrkesjihadister/legosoldater, många tjejener om jag fattat det rätt.
Måste va ganska dyrt att hålla igång det nu ganska stora maskineriet som alla deras styrkor och territorier som de håller innebär.
Men det kan ju såklart vara så att deras starka tillväxt beror på att de fått många nya rekryter och lyckats lägga beslag på merparten av de vapen som slussats in från USA och allierade.
De behöver ju också rena cash att betala löner, mat etc. Hur många gör jihad av ekonomiska orsaker, en hopplös situation hemma?
Någon måste ju betala... inte har de väl så stora tillgångar i Irak? Territoriet förfogar över är väl mest Öken och dessutom i öppet krig så det kan väl inte komma några gigantiska inkomster därifrån?
Nu skulle man ju nästan haft en T-man här som har lite koll på detta (fast ändå inte).
Det är klart ISIS är den mest intressantaste, dom är den sjukaste i tillställningen. Det finns massa faktorer som bidrar till att dom varit så framgångsrika. Det finns en del föredetta saddam bathister, erfarna jihadister som varit med och stridit i Afghanistan, typ 500 tjejenier som har lång erfarenhet med strider mot Ryssland. Utöver detta så har dom fått träning, vapen och underrättelse från bland annat Turkiet. Har för mig att dom intog en del viktiga och hemliga vapendepåer i begynnelsen. Det krävs information och noggrann planering för att lyckas med sådan här saker. Totalt hjärndöda adhd terrorister kan inte göra detta på egen hand, utan hjärnverksamheten har varit outsourcad.
Sedan så vet vi tex att en känd och rikt saudisk affärsman överfört stora summor till Al-Nusra och detta har gått i flera led innan det kom fram till mottagaren. Det samma gäller definitivt ISIS, men nog inte i samma utsträckning som nusra. Nusra är en syrisk grupp medan ISIS är en irakisk som har ambitionen att stycka upp dessa länder och skapa en ny. Det finns nog inte många som vill stödja något sådant. Det innebär total kaos iprincip om dom lyckas.
Enligt en person på forumet har al-Qaida valt att ta avstånd från ISIS. Jag ser detta inte som något osannolikt. Nedan finns en påstådd översättning av al-Qaidas uttalande:
Uttalandet 1. FIRSTLY: Qae'dat al-Jihad (AQ) declares that it has no links to the ISIS group. We were not informed about it's creation, nor counseled.
2. Nor were we satisfied with it rather we ordered it to stop. ISIS is not a branch of AQ & we have no organizational relationship with it.
3. Nor is al-Qaeda responsible for its actions and behaviors.
4. The branches of AQ are those that have been announced by the Central Command, those are the ones we acknowledge.
5. With our assurance of loyalty and love and support for every Mujahid, and our care for all our Muslim and Mujahid brothers.
6. SECONDLY: Al-Qaeda would like to reconfirm some of the important meanings in the Jihadi work for example
7. *Shura and united work and making important decisions after consultation between the Mujahideen and endorsement of their leaders.
8. *That problems between the Mujahideen are solved amongst themselves and not through the media.
9. *That we are a part of nation and that we don't take their right to choose who will rule them as long as he meets Islamic requirements.
10..and that we don't hasten to create states/emirates without consulting scholars, leaders, mujahideen and then enforcing it on people.
11. Making sure we mobilize the nation around main issues which is the ideology of Osama bin Laden who elevated with it the Jihadi work.
12. Therefore we published the "Victory of Islam" document to clarify the issues that the people should be mobilized around.
13. * Making sure to get rid of behaviors that will harm the Jihad therefore we published the "General Instructions" document.
14. * Distancing from any behavior that will result in oppressing a Mujahid or a Muslim OR a non-Muslim.
15. And here we declare ourselves innocent of Fitnah in Sham between Mujahiden, and we declare our innocence of blood that has been shed.
16. We call upon everyone to fear God and realize the huge responsibility that has befallen upon them.
17. And to realize catastrophe that happened to the Jihad in Syria and the future of this Muslim Nation due to the Fitnah that they are in.
18. We call upon all those who have religion to take care of the Jihad and work to extinguish this Fitnah by stopping this fight.
19. And then settling the affairs by Islamic Courts to judge between the Mujahideen.
20. THIRDLY: We confirm that the door of advice between us and all is open.
21. And any Muslim Mujahid will have the right of brotherhood, support and loyalty.
Nu har ISIS och al-Qaida i princip samma ideologi i grunden. Vidare överensstämmer al-Qaidas historiska metoder och krigföring med ISIS, avrättningar, tortyr, självmordsbombningar, sekteristiskt våld o.s.v. Det tycks som att al-Qaida försöker humanisera bilden av sig själv? Inte för att någon med vett köper det, men ovanstående antyder på det.
Tillägger att jag inte kan bekräfta att uppgifterna stämmer.
EDIT: Ser att några i tråden redan uppmärksammat och bekräftat detta.
Vad utmärker AQs ideologi?
Vad är AQs version av krigföring? Jag är verkligen intresserad för det borde ju vara något utöver det du skrev..
Det har sagts förut och det tål att sägas igen. Uppgifter om dödsoffer tenderar alltid att överdrivas. Överdrifterna har bland annat analyserats av forskare vid Uppsala universitet som konstaterar att dödssiffrorna i Libyen överdrevs tiofalt. Det samma lär garanterat gälla Syrien.
Det har sagts förut och det tål att sägas igen. Uppgifter om dödsoffer tenderar alltid att överdrivas. Överdrifterna har bland annat analyserats av forskare vid Uppsala universitet som konstaterar att dödssiffrorna i Libyen överdrevs tiofalt. Det samma lär garanterat gälla Syrien.
Mycket intressant artikel som jag missat, och som sätter saker och ting i perspektiv. Det är faktiskt skrämmande hur lätt folk tar dödssiffror från endera sidan som sanning, och det gäller i och för sig i alla konflikter. Det är något vi alla ska ta till oss, även jag.
I ljuset av striderna under andra världskriget rör sig detta enbart om skärmytslingar, det är viktigt att komma ihåg. Under striderna om Normandie från dagen D till mitten av juli 1944 dog, sårades eller försvann över 200,000 allierade samt över 200,000 tyskar. Därtill kommer samma antal tillfångatagna tyskar. Detta under en period på en och en halv månad.
Något att ha i bakhuvudet innan endera sidan tar till ALLT för stora överord.
Mycket intressant artikel som jag missat, och som sätter saker och ting i perspektiv. Det är faktiskt skrämmande hur lätt folk tar dödssiffror från endera sidan som sanning, och det gäller i och för sig i alla konflikter. Det är något vi alla ska ta till oss, även jag.
I ljuset av striderna under andra världskriget rör sig detta enbart om skärmytslingar, det är viktigt att komma ihåg. Under striderna om Normandie från dagen D till mitten av juli 1944 dog, sårades eller försvann över 200,000 allierade samt över 200,000 tyskar. Därtill kommer samma antal tillfångatagna tyskar. Detta under en period på en och en halv månad.
Något att ha i bakhuvudet innan endera sidan tar till ALLT för stora överord.
Ja väldigt talande siffror. Sohr eller vad de nu heter, de rapporterar runt 200 dödsfall per dag just nu, kanske rör sig om 50-100 egentligen. Som i artikeln där en del påstår att runt 1.000.000 dog men egentliga siffran är 50.000 och dessa är högt räknat, tagit med dödsfall som inte helt är krigsrelaterade. Så om Sohrs 130 000 är 13000? Jag skulle inte bli så förvånad, eller jo att det varit så stora siffror fel i Irak och Libyen är förvånande men siffrorna från Syrien har jag var tveksam mot men då mest att de angett så få dödsoffer bland soldater och så många civila.
Undrar hur stora överdrifter vi har bland dessa siffror...
More than 2300 people killed in a month of intense clashes, car bombs, and executions between the ISIS forces against islamist and rebel battalions
1747 people have been killed between Friday 3/1/2014, when the clashes began, and midnight of Tuesday 2/2/2014. The victims include 215 civilians, 21 were executed by the ISIS fighters in the children hospital in Qadi Askar neighbourhood of Aleppo, 1 executed by an infamous rebel battalion in the Meyser neighbourhood, and 7 Syrian kurdish civilians, including a family with 2 children, were executed and some decapitated by the ISIS in their detention centre in west Reef Aleppo. The rest were killed in the crossfire during the clashes and by car-bombs.
The ISIS publicly executed by decapitation 2 young men in Raqqah city for blaspheming.
979 combatants from the islamist and non-islamist rebel battalions were killed during the clashes, car bombs, and attacks on vehicles in the provinces of Aleppo, Raqqah, Hama, Homs, Deir Ezzour, Damascus and Idlib. the dead include 5 military commanders. 21 fighters were executed the children's hospital of Aleppo. 32 were executed by the ISIS in Aleppo, Idlib, Homs and Raqqah provinces. 46 rebels from an islamist movement were executed by the ISIS near the Kentari area, Raqqah. 14 rebels were executed by the ISIS in the Syrian desert.
531 ISIS fighters were also amongst those killed. 34 of them were killed carrying out suicide explosions. 56 of them, as well as members of Jund al-Aqsa, were summarily executed by rebels in the Jabal al-Zawiya area of Reef Idlib, as confirmed by medical and local sources, while the others were killed by clashes. A Saudi member who is a Qur'an teacher was killed by rebels in Saraqeb (17/1/2014) after he went on a roof and shot in the air to alert residents that he has nothing to do with the clashes; his body was later dragged around the city. Rebels from islamist rebel battalions in north Aleppo declared that they killed ISIS's second in command, who is known as Hajji Bakir, rebels claimed he was an officer in the old Iraqi army.
Senast redigerad av Xelious 2014-02-04 kl. 13:50.