Haha, får medge att det ser fel ut nu när jag tänker efter
Citat:
Enligt USA:s konstitution spelar det ingen roll vilken religion presidenten har. Samma sak gäller för Sverige. Det görs ingen skillnad på religion avseende politiskt inflytande eller myndighetsutövning.
När det gäller Sveriges kung är får enbart avkomlingar till Konung Carl XVI Gustaf få tillträda posten. Detta gäller i första hand. Sedan måste kungen tillhöra den evangeliska läran, av historiska skäl. Vi har även en monarki av historiska skäl. Dessutom anser jag att du gör en absurd jämförelse som tyder på avsaknad av argument.
Jag talar om ett rättssystem vars lagar systematiskt delar upp människor utifrån religion och du försöker legitimera detta genom att hänvisa till ett felaktigt påstående om USA:s president samt Sveriges kung. Ingen av oss här inne i denna tråd kan bli kungar och det främsta skälet sitter inte i religionen, utan i släktskapet.
När det gäller Sveriges kung är får enbart avkomlingar till Konung Carl XVI Gustaf få tillträda posten. Detta gäller i första hand. Sedan måste kungen tillhöra den evangeliska läran, av historiska skäl. Vi har även en monarki av historiska skäl. Dessutom anser jag att du gör en absurd jämförelse som tyder på avsaknad av argument.
Jag talar om ett rättssystem vars lagar systematiskt delar upp människor utifrån religion och du försöker legitimera detta genom att hänvisa till ett felaktigt påstående om USA:s president samt Sveriges kung. Ingen av oss här inne i denna tråd kan bli kungar och det främsta skälet sitter inte i religionen, utan i släktskapet.
Men det är ju samma princip, jag skulle vilja bli kung men kan inte för att jag inte råkar vara släkt med kungen. Jag skulle vilja bli kung men kan inte för att jag inte tillhör den evangeliska läran. Vissa lagar gäller inte för diplomater men gäller för mig, Sveriges lagar delar människor utifrån släktträd, typ av arbete, religion m.m.
I en shariastat får ni kristna sköta ert rättsväsande själva, hur kan det vara dåligt? Ni bestämmer själva vilka lagar som ska gälla för familjära tvister tex.
Citat:
Lägg ned nu, du förskönar uppenbara rättighetsinskränkningar. Osmanska riket bedrev en förföljelse av kristna och fullgjorde ett folkmord på armenier, assyrier/syrianer, kaldeer och pontiska greker. Det du skriver är som att spotta i ansiktet på de människor som föll offer för de etniska rensningarna som skedde under 1800-1900 talet i dagens Turkiet.
Nu pratar jag om osmanska riket på Balkan, informationen jag skriver finns i kurslitteratur som de starkaste svenska universiteten använder. Om du verkligen är intresserad fixar jag fram källor till dig, bara hojta till.
du har ju svarat dig själv, läs det du skrev några gånger till.
+ 7 till olika etnicitet ....minst.