2014-02-01, 01:10
Medlem
Enligt #The Arab Chronicle så är det mycket aktivitet i området Manbij, Kobane och Tall Abeyd. YPG och Al-Akrad avancerar och har intagit byar och positioner i samtliga områden. I vanliga fall så brukar jag inte använda twitter som källa, men det är sån brist på information nu. Dock kan jag intyga att dom två grupperna gjort framryckningar dom två senaste dagarna (källa: Syria civil war map, wikipedia), så twitterkontot är inte helt ute och cyklar.

I vilket fall så har det skett förändringar på kartan i norra delen av landet. För första gången på ett år så har YPG och Al-Akrad tagit sig över floden som delar ISIS och YPG områden. Nu befinner dom sig söder om Jarbelus och rör sig mot Manbij, om man ska tro på kontot. Om operationerna blir framgångsrika så kommer ISIS förlora en hel del av sina norra territorium och detta i sin tur kommer ha inverkan på dess andra områden i söder som blir ett lättare bytte för IF och regimen.

https://twitter.com/ced_lab
Citera
2014-02-01, 02:39
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Medinakonstitutionen, i mån den existerande, var onekligen före sin tid, på 600-talet. Vilket onekligen kan bevisa att, om man ser på intentionerna bakom Koranens textmassa, så bör man skapa det modernaste och postmodernaste man kan.

Jag är inte emot att man skapar ett så modernt samhälle som möjligt så länge de inte bryter mot islam. Historien har visat att man kan vara före sin tid trots att man har en shariastat, vem är det som säger att det inte är omöjligt att göra det på 2000-talet?

Citat:
Men nu lever vi inte på 600-talet, så då är väl Sverige, som världens näst modernaste land och världens mest postmoderna land när det kommer till invånarnas attityder och värderingar, mer i linje med Koranens intentioner än att backa tillbaka till 600-talet. Sharia kodifierades förövrigt inte förrän på 800-talet av, givetvis, patriarkala män, som sket fullständigt i t.ex. Muhammeds kvinnors vittnesmål om profeten som närmast påminner om en 600-talets jämställdhetsförespråkare. Sedan skall det tilläggas att islamsk propaganda försöker utmåla perioden innan islam som fruktansvärd för kvinnor, trots att de fick klä sig moderiktigt och t.ex. vara affärskvinnor, som Profetens första fru.

Har du några källor på detta då det låter intressant?

Kvinnor behandlades dåligt innan islam, det räcker att gå tillbaka några hundra år här i Europa för att visa detta. Situationen var kanske ännu värre i dåtidens Arabien, islam gav kvinnor rättigheter.

Citat:
Du tror inte att religiös bigotteri spelar in? Hur hade du tänkt dig att få din vision om en sharia stat implementerad?

Jag personligen har ju egentligen ingen talan i detta men jag hade hoppats att FSA kunde implementera en sådan vision, jag har inte några förhoppningar på tex ISIS precis.

Citat:
Jo det fanns det säker, om du syftar på det muslimska kalifatet fram till 1200-talet. Men, givetvis så var en del av dessa "icke muslimer", slavar, som kidnappats i unga år och hjärntvättats, eller människor som blev tvångskonverterade. Men visst, judar och muslimer kämpade gemensamt mot korsfararna i Jerusalem. Dessutom var t.ex. de av Bysans förföljda kristna kopterna och supermakten Persiens slav soldater kanske villiga att se den, under 600-talet, framstående islamska ideologin som lockande Inget av detta är speciellt uppseendeväckande, om man tar hänsyn till tidsandan. Men gör du det, när du drömmer dig tillbaka till 600-talet?

Sedan hade du tydligen varit med om en "islamsk undervisningslektion". Jag är absolut ingen expert på islam, men har läst lite teologi tidigare, (40 p, religionshistoria och religionsfilosofi, plus en massa poäng i andra ämnen). Jag förmodar att du också läst teologi på svensk universitetsnivå, även om just "islamsk undervisningslektion" låter lite mysko, men behandlas islamism så kan man givetvis kalla det så.

Det är just detta jag förespråkar i den islamiska världen, en modern stat där den islamiska ideologin ska vara lockande för resten av världen och inte likt idag, där det första man tänker på är självmordsbombare när man hör ordet islam.

Citat:
Det finns många sätt att försöka bortförklara folkens vilja. Givetvis kommer man då att tvista om det hela beror på att pro-sekulära alternativt pro-islamistiska syrier befinner sig i exil. Men lösningen är givetvis enkel: Ge även syrierna i exil möjlighet att rösta!

Låter som en superbra idé!

Citat:
Jo, men samtidigt som du säger att det inte är något problem för dig att folket avsätter ett islamistisk styre, så börjar du, precis som jag förutspått, att skylla på "utländsk inblandning", precis som vilken de facto diktator som helst. Stämmer faktiskt inte bra in på Assad utan även på Turkiets sultan Erdogan!

Det känns som att du missuppfattar mig med mening, jag påstår inte att om folket vill avsätta ett islamiskt styre automatiskt innebär utländsk inbladning, jag säger bara att möjligheten finns och gav britternas roll i osmanska riket som ett exempel.

Citat:
Och det är just det som är problemet: En de facto diktator, vilket även en folkvald islamistisk ledare kan bli, med ifrån början stort folkligt stöd, agerar inte annorlunda än vilken diktator som helst! Skillnaden dem i mellan är kanske bara att i det ena fallet så är staten kanske sekulär, vilket innebär vissa friheter för medborgarna, (så länge de inte hotar diktatorn), men det i det andra fallet saknas sådana, (eller att de börjar, sakta men säkert urholkas, som i Turkiet).

Du har rätt att det kan gå snett om en maktgalen kalif får makten i staten men man hoppas ju att den potentiella kalifen ska göra det som är bäst för muslimerna, precis som de fyra första kaliferna Abu Bakr, Omar, Outhman och Ali gjorde.

Svarar på ditt andra inlägg inom kort.
Citera
2014-02-01, 02:54
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
I det långa loppet, och med demokrati och sekularism, så behöver det inte vara en katastrof för araberna. Se på EU som kombinerar nationalstater, (hur de än historiskt har bildats), med samarbete, handel, och inte minst fred. Sedan är ju inte EU någon perfekt organisation, men bättre än det vi historiskt har upplevt i Europa.

Nationalstater har alltid inslag av nationalism och det är nationalism som har varit muslimernas fall.

Citat:
Sekulära stater skulle säkert vara en katastrof för islamister, men inte för muslimer i allmänhet. De flesta av den mer än halva miljon människor med bakgrund ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet som lever i Sverige, verkar trivas ganska bra. Och ja, de har en tendens att bli allt mindre religiösa ju längre de levt i Sverige, ingen nackdel enligt mig, men säkert enligt dig, eftersom du är en islamist som radikaliserats dessutom.

Återigen, jag tycker inte sekulära stater är något katastrof men bara för att man föredrar det andra betyder det inte automatiskt att man föraktar det första alternativet att göra.

Ett sekulärt samhälle uppmuntrar en att bli mindre religiös och leder även till det moraliska förfallet likt vi ser i Europa där det är lagligt med prostitution, röka cannabis osv i vissa länder. Detta är något jag inte vill se hos oss muslimer.

Citat:
Visst, om den i omvärldens ögon, sågs som rasistiskt, men nu gör den inte det!

Så du hade accepterat att Sveriges flagga är rasistiskt om omvärlden plötsligt började anse det?!

Citat:
Du är fortfarande inte intresserad av att berätta om du var med och satte upp den?

Men du är inte alls radikaliserad, du är tolerant, o ja!

Sitter du och seriöst anklagar mig för att ha satt upp den flaggan i Göteborg? Du är ju helt dum i huvudet Men för att svara på din fråga, nej jag satte inte upp den.

Citat:
Det låter ju bra...

Men tycker du då inte att vi i Sverige ligger väldigt nära det som Medinakonstitutionens visioner, givet att den skapades på 600-talet och att vi nu lever på 2010-talet?

Ligger inte Sverige verkligen långt fram, givet att intentionerna bakom Koranens textmassa, faktiskt förespråkar maximal modernitet/postmodernitet, med hänsyn till vad som kan åstadkommas under en given tidsepok?

Och vad gäller postmodernism så låg givetvis det islamska riket långt före väst under medeltiden. Men sedan stannade man upp. Detta troligtvis pga valet av "husfilosof". Allt medan väst, med hjälp av Ibn Rushds tankar och andra tänkare, gick vidare mot renässans, upplysningstid, och utvecklande av produktivkrafterna i samhället.

Återigen, jag är inte emot modernitet och postmodernitet så länge de håller sig inom islams gränser.

Citat:
Såväl Polen som Turkiet ligger ganska långt vad gäller modernt/postmodernt tänkande i jämförelse med Sverige.

Så islams utvecklingsproblem, (man borde verkligen inte haft och har det med tanke på de utvecklingsvänliga intentionerna i Koranen), är också dina egna utvecklingsproblem.

Detta problem verkar faktiskt många av de människor som kommer ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet som kommer till Sverige fatta. Det finns två vägar ur detta, vilken ingen är speciellt lockande för en radikaliserad islamist som dig, (skryter man att man är mer "tolerant" än Al Nusra så är man ganska radikal):

Antingen så blir man de facto ateister, inte mig emot, då jag själv är en sådan. Eller också så anammar man en liberal och framstegsvänlig variant av islam.

Och vad är en framstegsvänlig variant av islam enligt dig? Jag upprepar mig återigen att jag inte är emot någon framstegsvänlig islam.

Citat:
Tja, de fick slut på striderna kanske snabbare än vad bosniaker och kroater skulle kunna fått det. Men utan tvekan så var jag själv grymt irriterad på väst när jag så t.ex. belägringen av Sarajevo på TV. Jag hoppades, kanske lika mycket som Sarajevoborna på att rykten om att franska fallskärmsjägare skulle komma för att slå ut cetnics skulle vara sanna. Faktiskt det den första utländska konflikten som verkligen engagerade mig känslomässigt, (detta trots att jag gjorde redan min första politiska gärning i samband med militärkuppen i Chile och delade ut flygblad emot juntan).

Trevligt att höra! Visst fick man slut på striderna snabbare än vad vi och kroaterna skulle kunna få det, men priset för detta blev att serberna ockuperar 49% av vårt territorium samt att vi har ett politiskt handikappat land. Detta hade man kunna slippa om väst lät oss och kroaterna ta han om ohyran.

Citat:
Hm, men han skär inte halsen utav dem som man ser som potentiella motståndare, (ibland sina egna av misstag). Man avrättar inte, regelmässigt, krigsfångar. Man pryglar inte de som röker eller missar en gudstjänst, allt inför videokameror. Dessutom tvingar inte USA någon till en specifik religion, man förstör inte moskéer i landet, och man tillåter kritik emot de styrande. Men USA är givetvis ingalunda något perfekt västland, (även fast många amerikanare verkar tro det).

Jag låter dödssiffrorna tala för sig själva. Men så klart rättfärdigar inte amerikanarnas fel muslimernas fel, två fel gör inte ett rätt.

Citat:
Därför att det räcker att du själv, eller andra, tutar i dig några till islamistiska dogmer till för att du skulle tycka att Al Qaida är ganska vettigt och att väst hur som helst kan angripas då de svek ditt folk.

Jag tycker inte Al Qaida är ganska vettig eller att Väst bör angripas, sluta lägga orden i munnen på mig tack.
Citera
2014-02-01, 03:01
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag vet inte ens om Islamic Front har en shariastat a Lá 600 år e.kr som mål. Om du nu är moderat, hur kan du då förespråka en sådan stat? Under den tiden var det lagligt att stena otrogna till döds, halshugga mördare, stympa tjuvar och piska människor för bagatell brott. Stödjer du verkligen ett sådant samhälle? Är inte sådana metoder en ren ondska? Finns det inga andra vägar att gå?

De rebeller i Syrien jag tänker på när du beskriver din shariaförebild är ISIS och Jabhat al-Nusra. Du sa dock att du inte var lika radikal som dessa. Vad skiljer din ideologi från deras? Hur är en demokrati möjligt i samhället som existerade under Mohammeds tid? Syrierna som demonstrerade i början gjorde det för demokratin, därför är det enda rätta att argumentera med utgångspunkt från demokratin, då vi talar om Syrien.

Jag ser inga problem med att stympa tjuvars händer eller halshugga mördare som inte förtjänar att leva (Breivik tex). Låt bli att tjuva så slipper du problemet.

När det gäller stening av otrogna så kan jag direkt erkänna att jag personligen har mycket svårt för detta, detta är absolut något jag själv aldrig hade kunnat vara med och bevittna. Men självklart bör man tänka om en extra gång innan man är otrogen mot sin fru om man lever i en shariastat, varför inte skilja sig helt enkelt och undvika detta? Sedan ska man inte glömma att det krävs fyra stycken vittnen som bevittnar samlaget (vilket i princip är omöjligt om man inte begår samlaget i öppen gata).

Men vi muslimer bör inte tänka på det världsliga, vi gör det som Gud föreskriver och satsar på livet efter detta. Om det finns andra vägar att tillgå som håller sig inom islams lagar så är jag helt för att man väljer de andra vägarna.
Citera
2014-02-01, 04:27
Medlem
http://aranews.org/en/home/kurdish-region/994-kurdish-militants-kill-qaeda-leader-in-northern-syria.html

Syftar dem på Baghdadi ISIS nummer ett eller kan det vara någon annan. kan någon bekräfta?
Citera
2014-02-01, 04:51
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
http://aranews.org/en/home/kurdish-region/994-kurdish-militants-kill-qaeda-leader-in-northern-syria.html

Syftar dem på Baghdadi ISIS nummer ett eller kan det vara någon annan. kan någon bekräfta?

Förhoppningsvis är det deras sviniga ledare som har ett 10 miljoner dollars pris på sitt huvud som dött, men jag är tveksam, förmodligen någon annan som dödats. Vi får vänta och se om någon mer rapporterar om detta.
Citera
2014-02-01, 06:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk

Kvinnor behandlades dåligt innan islam, det räcker att gå tillbaka några hundra år här i Europa för att visa detta. Situationen var kanske ännu värre i dåtidens Arabien, islam gav kvinnor rättigheter.

Du skriver som en kratta och tänker sämre. Islam har aldrig gett kvinnor några rättigheter och kommer inte göra det heller. Det är en kvinnoförtryckande, bakåtsträvande, fascistisk, rasistisk religion som inte har något gott att ge till till exempel Syrien. Det är en satans bok som likt bibeln kostat många människor livet. Islam har noll och inget att bidraga till ett bättre Sverige och i den här takten kommer ingen svenne ha några idiotiska idéer om att islam ska vara en bra religion. Kriget i Syrien bidrar till att väcka både säkerhetstjänsters och väljarnas hat mot islam, och i kommande val i Europa så kommer befolkningarna säga nej till Islam genom att rösta på anti-muselman partier.

Du har svårt att tänka så här långt har jag förstått, du verkar röra dig flera hundra år bak i tiden hela tiden. Vad som hände då har väldigt lite med framtiden i Syrien att göra. Ottomanska imperiet är dött och begravet för väldigt länge sedan och kommer aldrig tillbaka, särskilt inte i Syrien.
Citera
2014-02-01, 08:46
Avslutad
En fråga till syrierna i tråden, hur stor inverkan har SSNPs väpnade gren haft i konflikten?

Intressant artikel om SSNP för er som är intresserade: http://www.michaeltotten.com/archives/2009/02/christopher-hit.php
Citera
2014-02-01, 10:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
(Jag kommenterar främst det jag fetat i citaten)

Citat:
Jag är inte emot att man skapar ett så modernt samhälle som möjligt så länge de inte bryter mot islam. Historien har visat att man kan vara före sin tid trots att man har en shariastat, vem är det som säger att det inte är omöjligt att göra det på 2000-talet?

Så länge som du ser "Islam" snarare som det som slutligen kodifierades på 800-talet och inte antingen:

Medinakonstitutionen som en viktig del av islam, (även om jag inte skulle rekommendera att man backar tillbaka till 600-talet, förutom, möjligtvis, vad gäller intentionerna bakom Koranens textmassa).

Eller, ännu bättre, ser världen som den största majoriteten av dagens muslimer ser den, dvs. snarare med liberala värdringar är 800-talet patriarkala värderingar.

Så är det ett problem med vad du anser bryta emot "islam". Med andra ord: Ditt synsätt är egentligen mer radikalt än det som mainstream troende muslimer, (Ghazalis ortodoxa islam) de facto håller sig med. Ditt synsätt ligger närmare, i praktiken, närmare Wabbaisterna och de radikala salafisternas synsätt, vilket är minst sagt oroande.

Citat:
Har du några källor på detta då det låter intressant?

Visst , även fast jag sålde av det mesta av min kurslitteratur så finns i alla fall något kvar:

Citat:
Den islamska rätten är inte var inte produkten av statliga dekret eller domares avgörande utan verket av rättslärda, som från 750 till 900 försökte formulera ett religiöst ideal, utveckla ett allomfattande rättssystem baserat på Koranen.

(s. 112)

Källa :Esposito, John L. "Islam Den raka vägen", Studentlitteratur, 2001

Citat:

Nu diskuterar vi den arabiska världen under 600-talet och dess för innan och inte Europa. Hur förklarar du t.ex. hur Profeten Muhammeds första fru, Khadidja, kunde både vara änka och en framgångsrik affärskvinna, som var chef över Profeten Muhammed?

Citat:
Jag personligen har ju egentligen ingen talan i detta men jag hade hoppats att FSA kunde implementera en sådan vision, jag har inte några förhoppningar på tex ISIS precis.

Fast FSA har ju radikaliserats snabbt, och kommer säkert att fortsätta med det, så där har du ett problem.

Citat:
Det är just detta jag förespråkar i den islamiska världen, en modern stat där den islamiska ideologin ska vara lockande för resten av världen och inte likt idag, där det första man tänker på är självmordsbombare när man hör ordet islam.

Men gör du verkligen det, när du i andra inlägg försöker försvara ursäkta tillämpningen av sharia i nästan alla fall?

Citat:
Låter som en superbra idé!

Visst, tillämpas redan globalt av de flesta demokratier. Så länge som du är medborgare i en demokrati så har du rösträtt, oavsett om du råkar befinna dig utomlands.

Citat:
Det känns som att du missuppfattar mig med mening, jag påstår inte att om folket vill avsätta ett islamiskt styre automatiskt innebär utländsk inbladning, jag säger bara att möjligheten finns och gav britternas roll i osmanska riket som ett exempel.

Visst, accepterar du verkligen folkets vilja även, om det enligt dig, skulle gå emot "Guds vilja", så gärna för mig.

Citat:
Du har rätt att det kan gå snett om en maktgalen kalif får makten i staten men man hoppas ju att den potentiella kalifen ska göra det som är bäst för muslimerna, precis som de fyra första kaliferna Abu Bakr, Omar, Outhman och Ali gjorde.

Eftersom du accepterar Ali som rättledd så hatar du förhoppningsvis inte shiamuslimer, vilket i alla fall är något.
Citera
2014-02-01, 10:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nationalstater har alltid inslag av nationalism och det är nationalism som har varit muslimernas fall.

Nej, muslimernas fall orsakades, enligt min mening, av valet av fel husfilosof. Detta var en betydligt allvarligare katastrof än musinvasionerna för den muslimska världen.

Arabisk nationalism uppstod långt senare, när väst redan behärskade delar av Mellanöstern och det Ottomanska riket redan var allvarligt försvagat.

Citat:
Återigen, jag tycker inte sekulära stater är något katastrof men bara för att man föredrar det andra betyder det inte automatiskt att man föraktar det första alternativet att göra.

Ett sekulärt samhälle uppmuntrar en att bli mindre religiös och leder även till det moraliska förfallet likt vi ser i Europa där det är lagligt med prostitution, röka cannabis osv i vissa länder. Detta är något jag inte vill se hos oss muslimer.

Jag anser att det moraliska förfallet i det syriska inbördeskriget är ca en miljon allvarligare än något sk. "moraliskt förfall" som du kan peka på skulle gälla det sekulära Västeuropa.

Citat:
Så du hade accepterat att Sveriges flagga är rasistiskt om omvärlden plötsligt började anse det?!

Visst, då skulle vi, sorgligt nog, behöva byta flagga.

Citat:
Sitter du och seriöst anklagar mig för att ha satt upp den flaggan i Göteborg? Du är ju helt dum i huvudet Men för att svara på din fråga, nej jag satte inte upp den.

Bra, jag bara funderade, eftersom du så frenetiskt försöker försvara den galenskapen.

Citat:
Återigen, jag är inte emot modernitet och postmodernitet så länge de håller sig inom islams gränser.

Det är just detta som är ditt problem. För du verkar, inspirerad av wabbaister och salafister, faktiskt tolka sharia värre än när den kodifierades på 800-talet. Sådana radikala tolkningar var oacceptabla redan på 1200-talet i den muslimska världen. Salafister sattes i fängelse, observera de fick inte halsarna sumariskt avskurna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taqi_al-Din_Ibn_Taymiyya

Förstår du verkligen inte hur radikaliserad du egentligen är? Vad hjälper det att du säger dig respektera modernitet/postmodernitet, när du samtidigt har samma eller nästan samma tolkning av sharia som wabbaister och salafister de facto har.

Citat:
Och vad är en framstegsvänlig variant av islam enligt dig? Jag upprepar mig återigen att jag inte är emot någon framstegsvänlig islam.

En liberal tolkning av islam där man ser på intentionerna bakom Koranens textmassa, snarare än bokstaven. En tolkning där faktiskt Gud är större än mänsklig tidsbundna uttolkningar. Dessutom borde man, naturligtvis rensa bort allt patriarkalt skräp som smugit sig in, med början av den mer patriarkala Abu Bakr i jämförelse med Muhammed, (enligt "Haremberättelserna" av Profeten Muhammeds fruar).

Citat:
Trevligt att höra! Visst fick man slut på striderna snabbare än vad vi och kroaterna skulle kunna få det, men priset för detta blev att serberna ockuperar 49% av vårt territorium samt att vi har ett politiskt handikappat land. Detta hade man kunna slippa om väst lät oss och kroaterna ta han om ohyran.

Fast en storskalig etnisk resning av etniska serber skulle nog inte löst konflikten utan bara fått Serbien att intervenera ännu mer, möjligen med hjälp av Ryssland.

Citat:
Jag låter dödssiffrorna tala för sig själva. Men så klart rättfärdigar inte amerikanarnas fel muslimernas fel, två fel gör inte ett rätt.

Visst, dödssiffrorna är fruktansvärda. Något som folk glömmer bort är perioden då sanktioner emot Irak dödade många civila. Dessa sanktioner drevs igenom av USA och Storbritannien.

Citat:
Jag tycker inte Al Qaida är ganska vettig eller att Väst bör angripas, sluta lägga orden i munnen på mig tack.

Jag utgår ifrån såväl det du skriver till mig som det du skriver i andra inlägg, när du t.ex. försvarar, eller försöker urskulda en ren wahhabistisk tolkning av sharia. Och detta bekymrar mig fortsatt.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-02-01 kl. 10:34.
Citera
2014-02-01, 11:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du skriver som en kratta och tänker sämre. Islam har aldrig gett kvinnor några rättigheter och kommer inte göra det heller. Det är en kvinnoförtryckande, bakåtsträvande, fascistisk, rasistisk religion som inte har något gott att ge till till exempel Syrien. Det är en satans bok som likt bibeln kostat många människor livet. Islam har noll och inget att bidraga till ett bättre Sverige och i den här takten kommer ingen svenne ha några idiotiska idéer om att islam ska vara en bra religion. Kriget i Syrien bidrar till att väcka både säkerhetstjänsters och väljarnas hat mot islam, och i kommande val i Europa så kommer befolkningarna säga nej till Islam genom att rösta på anti-muselman partier.

Du har svårt att tänka så här långt har jag förstått, du verkar röra dig flera hundra år bak i tiden hela tiden. Vad som hände då har väldigt lite med framtiden i Syrien att göra. Ottomanska imperiet är dött och begravet för väldigt länge sedan och kommer aldrig tillbaka, särskilt inte i Syrien.

Nu är jag iof en de facto ateist. Men jag tycker ändå inte att man skall hetsa emot olika religioner, för detta radikaliserar bara folk. De allra flesta, även religiöst aktiva, muslimer har en bra mycket mer sansad inställning än "Blachjackk" har till islam i allmänhet och sharia i synnerhet.

Tyvärr så har antalet svenskar som rest till Syrien ökat till ca 75 st enligt en rapport som lämnats till demokratiministern. Det är dock en försvinnande liten andel av den mer än halva miljonen människor som lever i Sverige och har sitt ursprung ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet. Fortfarande så ligger det islamofobiska och främlingsfientliga Danmark sämre till med sina 90 personer som åkt på jihad till Syrien. Detta gäller speciellt när man tar hänsyn till den betydligt mindre befolkningsmängden och det mindre antal människor som kommer ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet och som lever i Danmark.

Att hetsa emot islam i allmänhet är alltså bara kontraproduktivt och bidrar bara till en ökad radikalisering ibland muslimer.
Citera
2014-02-01, 12:18
Medlem
ZuparNs avatar
Halvskumma SOHR tycks vara uppe igen.

https://www.facebook.com/syriahroe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem