(Jag kommenterar främst det jag fetat i citaten)
Citat:
Ursprungligen postat av
blackjackk
Jag är inte emot att man skapar ett så modernt samhälle som möjligt så länge de inte bryter mot islam. Historien har visat att man kan vara före sin tid trots att man har en shariastat, vem är det som säger att det inte är omöjligt att göra det på 2000-talet?
Så länge som du ser "Islam" snarare som det som slutligen kodifierades på 800-talet och inte antingen:
Medinakonstitutionen som en viktig del av islam, (även om jag inte skulle rekommendera att man backar tillbaka till 600-talet, förutom, möjligtvis, vad gäller intentionerna bakom Koranens textmassa).
Eller, ännu bättre, ser världen som den största majoriteten av dagens muslimer ser den, dvs. snarare med liberala värdringar är 800-talet patriarkala värderingar.
Så är det ett problem med vad du anser bryta emot "islam". Med andra ord: Ditt synsätt är egentligen mer radikalt än det som mainstream troende muslimer, (Ghazalis ortodoxa islam) de facto håller sig med. Ditt synsätt ligger närmare, i praktiken, närmare Wabbaisterna och de radikala salafisternas synsätt, vilket är minst sagt oroande.
Citat:
Har du några källor på detta då det låter intressant?
Visst , även fast jag sålde av det mesta av min kurslitteratur så finns i alla fall något kvar:
Citat:
Den islamska rätten är inte var inte produkten av statliga dekret eller domares avgörande utan verket av rättslärda, som från 750 till 900 försökte formulera ett religiöst ideal, utveckla ett allomfattande rättssystem baserat på Koranen.
(s. 112)
Källa :Esposito, John L. "Islam Den raka vägen", Studentlitteratur, 2001
Citat:
Kvinnor behandlades dåligt innan islam, det räcker att gå tillbaka några hundra år här i Europa för att visa detta. Situationen var kanske ännu värre i dåtidens Arabien, islam gav kvinnor rättigheter.
Nu diskuterar vi den arabiska världen under 600-talet och dess för innan och inte Europa. Hur förklarar du t.ex. hur Profeten Muhammeds första fru, Khadidja, kunde både vara änka och en framgångsrik affärskvinna, som var
chef över Profeten Muhammed?
Citat:
Jag personligen har ju egentligen ingen talan i detta men jag hade hoppats att FSA kunde implementera en sådan vision, jag har inte några förhoppningar på tex ISIS precis.
Fast FSA har ju radikaliserats snabbt, och kommer säkert att fortsätta med det, så där har du ett problem.
Citat:
Det är just detta jag förespråkar i den islamiska världen, en modern stat där den islamiska ideologin ska vara lockande för resten av världen och inte likt idag, där det första man tänker på är självmordsbombare när man hör ordet islam.
Men gör du verkligen det, när du i andra inlägg försöker försvara ursäkta tillämpningen av sharia i nästan alla fall?
Citat:
Låter som en superbra idé!
Visst, tillämpas redan globalt av de flesta demokratier. Så länge som du är medborgare i en demokrati så har du rösträtt, oavsett om du råkar befinna dig utomlands.
Citat:
Det känns som att du missuppfattar mig med mening, jag påstår inte att om folket vill avsätta ett islamiskt styre automatiskt innebär utländsk inbladning, jag säger bara att möjligheten finns och gav britternas roll i osmanska riket som ett exempel.
Visst, accepterar du verkligen folkets vilja även, om det enligt dig, skulle gå emot "Guds vilja", så gärna för mig.
Citat:
Du har rätt att det kan gå snett om en maktgalen kalif får makten i staten men man hoppas ju att den potentiella kalifen ska göra det som är bäst för muslimerna, precis som de fyra första kaliferna Abu Bakr, Omar, Outhman och Ali gjorde.
Eftersom du accepterar Ali som rättledd så hatar du förhoppningsvis inte shiamuslimer, vilket i alla fall är något.