Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag tar inte ställning; jag säger att rapporten inte håller för att ta ställning och det är min ståndpunkt. Sedan är det inte USA som påstår att de sitter på bevis på den senaste attacken utan det är Vita Huset, och det är en viss skillnad där. Det borde du veta.
Men jag tror det är lite av dilemmat här: Var och en anser att de själva har rätt att se alla bevis och att det är deras bedömning som ska avgöra vad som är sant och falskt. I verkligheten så är det rimligare att göra en helhetsbedömning av vad som är rimligt, och ljuset av den ser jag ingen anledning till att tvivla på att Assad är skyldig.
Till skillnad från inledningen av Irak-kriget är alla västerländska organisationer överens om vad som är sant och falskt, och det finns ingen förutom marginaliserade knäppgöksgrupper som hävdar att det finns några större tvivel. När Irak-kriget startade var FN inte ense med USA, många europeiska länder ansåg att USA agerade felaktigt, och så vidare. Det fanns många fler trovärdiga aktörer som var i tvivel om skuldfrågan.