2017-04-14, 13:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Gruppens uppgift var att ta ställning till den information som fanns tillhanda och dra slutsatser utifrån detta och sin expertiskunskap. Jag finner det märkligt att du kan avfärda en oberoende utredning så enkelt bara för du inte gillar slutsatserna.

När det gäller vad du kallar fasta bevis är det exakt samma sak där. Oavsett om USA skulle släppa radarbilder som visar hur attackflygplanet flög till platsen, oavsett om man släpper avlyssnade samtal mellan höga syrier, oavsett vad så skulle vissa här bara fortsätta att hävda att det är falskt.

Det är också anledningen till att man inte släpper liknande information till allmänheten; den skulle inte övertyga varken RT-foliehattarna eller någon annan och riskerar bara att avslöja ens inhämtningsmetoder.
Jag tar inte ställning; jag säger att rapporten inte håller för att ta ställning och det är min ståndpunkt. Sedan är det inte USA som påstår att de sitter på bevis på den senaste attacken utan det är Vita Huset, och det är en viss skillnad där. Det borde du veta.
Citera
2017-04-14, 14:06
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tar inte ställning; jag säger att rapporten inte håller för att ta ställning och det är min ståndpunkt. Sedan är det inte USA som påstår att de sitter på bevis på den senaste attacken utan det är Vita Huset, och det är en viss skillnad där. Det borde du veta.

Men jag tror det är lite av dilemmat här: Var och en anser att de själva har rätt att se alla bevis och att det är deras bedömning som ska avgöra vad som är sant och falskt. I verkligheten så är det rimligare att göra en helhetsbedömning av vad som är rimligt, och ljuset av den ser jag ingen anledning till att tvivla på att Assad är skyldig.

Till skillnad från inledningen av Irak-kriget är alla västerländska organisationer överens om vad som är sant och falskt, och det finns ingen förutom marginaliserade knäppgöksgrupper som hävdar att det finns några större tvivel. När Irak-kriget startade var FN inte ense med USA, många europeiska länder ansåg att USA agerade felaktigt, och så vidare. Det fanns många fler trovärdiga aktörer som var i tvivel om skuldfrågan.
Citera
2017-04-14, 14:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men jag tror det är lite av dilemmat här: Var och en anser att de själva har rätt att se alla bevis och att det är deras bedömning som ska avgöra vad som är sant och falskt. I verkligheten så är det rimligare att göra en helhetsbedömning av vad som är rimligt, och ljuset av den ser jag ingen anledning till att tvivla på att Assad är skyldig.

Till skillnad från inledningen av Irak-kriget är alla västerländska organisationer överens om vad som är sant och falskt, och det finns ingen förutom marginaliserade knäppgöksgrupper som hävdar att det finns några större tvivel. När Irak-kriget startade var FN inte ense med USA, många europeiska länder ansåg att USA agerade felaktigt, och så vidare. Det fanns många fler trovärdiga aktörer som var i tvivel om skuldfrågan.
Och vad jag säger är att man inte utifrån detta dokument kan säga annat än att vittnesmål har lämnats. Jag tror knappast att man med det ens fått till ett åtal i domstolen i Haag.

Och det var väl detta dokuments validitet vi diskuterade, inte sant?
Citera
2017-04-14, 14:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och vad jag säger är att man inte utifrån detta dokument kan säga annat än att vittnesmål har lämnats. Jag tror knappast att man med det ens fått till ett åtal i domstolen i Haag.

Och det var väl detta dokuments validitet vi diskuterade, inte sant?
Vilket dokument syftar du på? FN-rapporten om ghoutaattacken?
Citera
2017-04-14, 14:24
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Så du litar på Trump helt plötsligt? Under valrörelsen så var han ju, enligt dig, en lögnaktig pajas med noll chanser att vinna. Det är nog bäst att du är tyst i fortsättningen, din lilla neocon-fjant.
Citera
2017-04-14, 14:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vilket dokument syftar du på? FN-rapporten om ghoutaattacken?
Nej, dokumentet Bernard Law hänvisade till som varande bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Så du litar på Trump helt plötsligt? Under valrörelsen så var han ju, enligt dig, en lögnaktig pajas med noll chanser att vinna. Det är nog bäst att du är tyst i fortsättningen, din lilla neocon-fjant.

Japp, när vi sa att "Facts don't Matter" för Trump och vi blev utskrattade.
Citera
2017-04-14, 14:42
Medlem
dullabos avatar
Citat:
Gruppens uppgift var att ta ställning till den information som fanns tillhanda och dra slutsatser utifrån detta och sin expertiskunskap. Jag finner det märkligt att du kan avfärda en oberoende utredning så enkelt bara för du inte gillar slutsatserna.

När det gäller vad du kallar fasta bevis är det exakt samma sak där. Oavsett om USA skulle släppa radarbilder som visar hur attackflygplanet flög till platsen, oavsett om man släpper avlyssnade samtal mellan höga syrier, oavsett vad så skulle vissa här bara fortsätta att hävda att det är falskt.

Det är också anledningen till att man inte släpper liknande information till allmänheten; den skulle inte övertyga varken RT-foliehattarna eller någon annan av Zerohedge-idioterna och riskerar bara att avslöja ens inhämtningsmetoder. Syrierna och ryssarna vet ju att de ljuger och skulle inte sluta bara för att de fick se sanningen; se bara hur ryssarna fortsätter ljuga om MH17.

Varför man kallar uppgifterna falska är ganska enkel, det är på grund av USAs upprepade lögner och påhitt som har fortgått i en väldigt massa år. Ska vi då svälja allt vi blir intalade med hull och hår?

propaganda-verktygen går varma med lögner https://www.youtube.com/watch?v=g1VNQGsiP8M https://www.youtube.com/watch?v=mzEsDAoUvOI

Påhitt om kemiska vapen är perfekt för de som vill föra krig och och avskaffa regimer för att sedan handplocka ledare som lyder vänligt. Det har hänt förr i t.ex Iraq och Libyen, varför ska vi tro på det den här gången? Idag så säljs slavar på öppna gator i Libyen. Efter Gaddafis fall så har det gått käpprätt åt helvete för Libyen.

https://www.lrb.co.uk/v36/n08/seymour-m-hersh/the-red-line-and-the-rat-line
https://ingaza.wordpress.com/
Senast redigerad av dullabo 2017-04-14 kl. 14:51.
Citera
2017-04-14, 15:09
Medlem
Jag länkar till ett till ett tidigare inlägg av mig i tråden
(FB) Konflikten i Syrien

Det som står fetstilat längre ner i inlägget beskriver ganska väl hur jag anser att vi behandlar "bevis" här i väst när det gäller någon person "vi" vill ha bort.
Citera
2017-04-14, 15:21
Medlem
Kebabfysikers avatar
Lyckligtvis verkar inte USAs bombning av Syrien vållat alltför stor skada. SAA har fortfarande problem i Hama, men de har slutat tappa mark och har återtagit de flesta områden. Om dom slutligen lyckas stänga fickorna runt Damaskus i år kommer återtagandet av landet att gå fortare.
Citera
2017-04-14, 15:25
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Ja, och? Har du ens läst resolutionen och de krav som man har ställt fram? Ne, det trodde jag inte heller.

Har du en länk till resolutionen?
Citera
2017-04-14, 15:44
Medlem
Jag har letat men inte sett diskussioner om den här bilden som avbildas på min länk avhandlas här i tråden.

http://www.friatider.se/mit-professor-inga-bevis-f-r-att-assad-utf-rde-gasattacken

Den där bilden: Kommer den från de delar av rapporten/bevisen USA offentliggjort eller är den från annat håll, till exempel klippt ur bilder från staden.

Kan den här proffessorns teorier om behållarens utseende vara fel?

Kan en behållare få det utseendet efter att ha använts i en flygbomb eller raket?
Senast redigerad av hannes.muller 2017-04-14 kl. 16:04.
Citera
2017-04-14, 15:46
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dullabo
Varför man kallar uppgifterna falska är ganska enkel, det är på grund av USAs upprepade lögner och påhitt som har fortgått i en väldigt massa år. Ska vi då svälja allt vi blir intalade med hull och hår?

propaganda-verktygen går varma med lögner https://www.youtube.com/watch?v=g1VNQGsiP8M https://www.youtube.com/watch?v=mzEsDAoUvOI

Påhitt om kemiska vapen är perfekt för de som vill föra krig och och avskaffa regimer för att sedan handplocka ledare som lyder vänligt. Det har hänt förr i t.ex Iraq och Libyen, varför ska vi tro på det den här gången? Idag så säljs slavar på öppna gator i Libyen. Efter Gaddafis fall så har det gått käpprätt åt helvete för Libyen.

https://www.lrb.co.uk/v36/n08/seymour-m-hersh/the-red-line-and-the-rat-line
https://ingaza.wordpress.com/
Nej, du ska inte svälja allt du blir tillsagd att läsa. Inga av beläggen som läggs fram är av USA, utan av FN och andra oberoende människorättsorganisationer. Det framgår också av vittnesmål på plats, som även rapporterna får fram.

Det är väldigt irrelevant att prata om hur USA "ljög" i Irak eftersom dagens belägg kommer inte från USA. Du bör fråga dig själv varför Ryssland hindrar en utredning av kemattacken. Hur tolkar du det än att man inte vill att sanningen ska fram?

Vissa personer har redan bestämt sig att en sak föreligger trots att bevis talar mot det.

Citat:
Kognitiv dissonans är en (obehaglig) känsla som uppstår när man har flera motsägelsefulla idéer samtidigt. Teorin om kognitiv dissonans är att människan har en drift att minska sin dissonans genom att ändra sina attityder, åsikter och handlingar. Dissonansen minskar genom att människan motiverar, klandrar och förnekar saker. Kognitiv dissonans är ett av de mest inflytelserika och omfattat undersökta områdena inom socialpsykologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in