Citat:
Ursprungligen postat av
ULKUCU
Det är sanningen precis som du beskriver men när man påpekar det till kurderna så börjar dom hagla ordet "din turk" och liknande termer. Alla här som skriver i tråden tom kurderna vet att det är så men vill inte tillkänna sanningen för då får dom etablissemanget mot sig.
Jag ställde en fråga om det här för någon dag sen att om kurdernas mål inte var att befria områden från isis och lämna områden till dom som bor där. Ingen ville svara på den frågan.
Tänk dig såhär, Sverige som inte har det hotet från Ryssland vill nu kunna försvara sig med all medel man kan tänka sig. Gå med i nato var ett förslag. Om Sverige tänker på det, varför ska Turkiet inte tänka på sin säkerhet när man vet att kurder är ett reellt hot?
Kurderna är en hot mot Turkiet eftersom Turkiet systematiskt förtrycker kurderna i deras egna hem och områden i östra Turkiet. Det är det både terrorgrupper och demokratiska partier för kurderna slåss för.
Jag är av åsikten att varje område i ett land bör få rösta om sin självständighet ifall den viljan finns. Kurderna förtjänar en egen stat i östra Turkiet såväl som i nordöstra Syrien. Det jag däremot som sagt är tveksam till är varför kurderna vill ha områden väster om Eufrat där majoriteten, vad jag förstått, ej är kurder.
Kanske dock är så att man tog över dessa områden, som Manbij, rent strategiskt eftersom IS där är ett hot mot de kurdiska områden, och nu inte vill släppa det pga de resurser, liv, pengar, man lagt ner på att ta staden. Inte helt orimligt isåfall.