2016-12-14, 22:06
Medlem
Erik Östs avatar
Jag lyssnade också på Cecilia igår och kunde inget annat än fnysa åt hennes amerikan-israelisk influerade msm-nyheter.
Hon sa också att "det råder en medial informations-härdsmälta just nu"...hahaha

D.v.s kriget går inte den vägen de försökt köra ner i halsen på oss sedan det började!
Citera
2016-12-14, 22:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Ryssland utrustar IS med vapen, ammunition och luftvärn i Palmyra
På filmen nedan ser vi hur Ryssland övergivit en komplett och färdig militärbas åt IS i Palmyra, komplett med hundratals lådor med ouppackade automatkarbiner, kulsprutor, ammunition, granater samt minst fyra luftvärnspjäser.
Ryssland har inte brytt sig om att spränga dessa i luften, utan låter IS i lugn och ro ta över vapnen och ammunitionen, samt luftvärnet. Lådor med orörda vapen handlar inte om några soldaters personliga vapen - dem bär man med sig. Man har inte ens brytt sig om att med ryskt stridsflyg sätta en bombkapsel ("klusterbomb") över de förråd man utan motstånd lämnade över till IS. Och "elitsoldaterna" verkar inte direkt gjort något motstånd...

Är detta en medveten strategi att överlämna vapen till IS eller är det så att ryssarna är för fega att strida emot IS och sprang därifrån som en hund?

Video på IS krigsbyte
https://www.youtube.com/watch?v=UjWb_NQjfgE

Det mesta ser ur ut som gamla sekunda varor som dumpats på platsen.
Leif D får intrycket av att en del av vapnen på bilderna är ISIS-gubbarnas egna, som man har laggt ihop och visar upp som "krigsbyte".

Nu är ju Palmyra en liten håla mitt ute i öknen. Det finns liksom ingenting i omgivningen, så att man inte lade ned något krut på att försvara stället är inte så konstigt. Luftvärnspjäserna ser gamla ut och 2 ser ut att ha defekt lavettage. Kan vara att det ser så ut bara.
Citera
2016-12-14, 22:08
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Ja Ryssland skänker vapen till sina fienden för att stärka dem. En fiende som precis tog över derasr territorium. Din logik låter rimlig!

Ähum. Ja, helt korrekt uppfattat. Ryssland har ju skänkt vapen till sina fiender genom att inte förstöra vapen och ammunition. Frågor på det?
Citera
2016-12-14, 22:10
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ähum. Ja, helt korrekt uppfattat. Ryssland har ju skänkt vapen till sina fiender genom att inte förstöra vapen och ammunition. Frågor på det?

Har du kontrollerat standarden på vapnen?

Istf att riskera sina mannars liv och förflytta dom snabbt till säkrare plats lämnade de kvar skräp kan jag tänka mig.
Senast redigerad av Erik Öst 2016-12-14 kl. 22:12.
Citera
2016-12-14, 22:15
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Din skadeglädje går inte att misstolka.

Och det är snarare smart än fegt av dom att dra sig tillbaka när dom är starkt underbemannade mot 3-6,000 terrorister. Noll koll på krigsföring har du.

Men du hade stannat kvar och krigat till siste man, eller hur tuffing?

Jo men varför skänker Ryssland vapen och ammunition till sina fiender genom att inte förstöra dessa? Kan du förklara det för mig? Jag, till skillnad ifrån dig och dina ryska råttor är jag karl nog att bedriva en försvarsstrid och vid risk av overrun skulle retirerat och förstört all värdefullt materiel.

Frågor på det?

FYI, efter 11 månader på Lapplands jägarregemente så har jag en ganska bra koll på krigsföring serru.
Senast redigerad av squeaky 2016-12-14 kl. 22:22.
Citera
2016-12-14, 22:18
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Har du kontrollerat standarden på vapnen?

Istf att riskera sina mannars liv och förflytta dom snabbt till säkrare plats lämnade de kvar skräp kan jag tänka mig.

Om vapen ligger nerpackade i vapenlådor med tillhörande följesedel så man man förmoda att de är nya? Hur förklarar du dessa bilder då?
Ifrån tidigare post
(FB) Konflikten i Syrien

Frågor på det?
Citera
2016-12-14, 22:20
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det mesta ser ur ut som gamla sekunda varor som dumpats på platsen.
Leif D får intrycket av att en del av vapnen på bilderna är ISIS-gubbarnas egna, som man har laggt ihop och visar upp som "krigsbyte".

Nu är ju Palmyra en liten håla mitt ute i öknen. Det finns liksom ingenting i omgivningen, så att man inte lade ned något krut på att försvara stället är inte så konstigt. Luftvärnspjäserna ser gamla ut och 2 ser ut att ha defekt lavettage. Kan vara att det ser så ut bara.

Suck, ännu en till som inte har kollat på filmen. Om vapen ligger nerpackade i vapenlådor med tillhörande följesedel så man man förmoda att de är nya, eller hur?

Se tidigare post (FB) Konflikten i Syrien
Citera
2016-12-14, 22:26
Medlem
Citat:
Jag har en fråga, om det är ryska militärens vapen så hade man filmat stämpeln på vapnet, eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Suck, ännu en till som inte har kollat på filmen. Om vapen ligger nerpackade i vapenlådor med tillhörande följesedel så man man förmoda att de är nya, eller hur?

wow en låda kalasjnikovs. snart faller Damaskus till IS.
Citera
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Om vapen ligger nerpackade i vapenlådor med tillhörande följesedel så man man förmoda att de är nya? Hur förklarar du dessa bilder då?
Ifrån tidigare post
(FB) Konflikten i Syrien

Frågor på det?

Nja varken du eller jag vet vad som är kvar i lådorna men i min fantasi , om inte läget var akut pga tidsbrist (det brakade nog duktigt kring dom) , så har nog vitala delar som slutstycken t.ex rensats bort.

Liv är nog viktigare att rädda än några vapen . Så tänker jag iaf.
Citera
2016-12-14, 22:29
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:

även gamla lådor kan ha fraktsedlar med sig. Säger ingenting om åldern.
Citera
2016-12-14, 22:36
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag har en fråga, om det är ryska militärens vapen så hade man filmat stämpeln på vapnet, eller hur?

Du menar stämpeln på vapenlådan? Tyvärr så filmar IS inte det men de filmar att de har hittat kreditkort på basen utgiven av en rysk bank.
http://syria.liveuamap.com/en/2016/13-december-master-card-from-dimitiy-kokretsov-left-at-russia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in