2016-12-23, 21:04
Medlem
tigersaid86s avatar
Massaker mot civila, Krigsbrott utförs av NATO medlemmen Turkiet i grannlandet Syrien igen, Amnesty och HRW tysta igen.

Över 84 döda civila och över 45 skadade civila för livet i al-Bab under 24 timmar.

Det märks att Amnesty är väldigt pro amerikansk och turkisk dvs pro NATO helt enkelt med deras ständiga tystnad, men jag har slutat både tro och lyssna på dom.

Det är inte första händelsen med så många mördade civila i Syrien utförd av Turkiska regimens ursinniga bombningar.

Det är bara att se bevisen i östra Turkiet i dom kurdiska städerna där civila bombas av en NATO medlem utan hinder.

Turkiet har inget i Syrien att göra.
Citat:
88 civilians killed in Turkish airstrikes in al-Bab, monitor.

Eighty-eight civilians have been killed in Turkish airstrikes on al-Bab in the past 24 hours, the Syrian Observatory for Human Rights reported.*

“SOHR was informed that the airstrikes led to the death of 16 civilians today, including 3 children,” the conflict monitor stated on Friday, bringing the total number of civilians “killed by Turkish airstrikes in al-Bab city to 88 in the past 24 hours, including 24 children and 13 women.”

The monitor reported that Turkey carried out a “massacre” in al-Bab on Thursday, killing 72 civilians. Some died because of lack of medical supplies and health care professionals, the Observatory added.*

The al-Bab Military Council, a local body formed to oversee the liberation of the city, released a statement on Twitter on Friday stating that more than 84 people were killed and more than 45 injured in airstrikes on Thursday.

Turken hämnas på barn för att deras barnmördare blev dödade
Citat:
The airstrikes come after 16 Turkish soldiers were killed and over 30 wounded by ISIS this week as Turkish forces and their allied Free Syrian Army (FSA) pushed deeper into the militant-held city.*
http://rudaw.net/mobile/english/middleeast/syria/231220162#sthash.pFRTFzkm.dpuf
Senast redigerad av tigersaid86 2016-12-23 kl. 21:31.
Citera
2016-12-23, 21:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
UN to set up Syrian war crime panel

The United Nations on Wednesday approved a Liechtenstein-drafted resolution to set up a panel to gather evidence of possible war crimes in Syria.
http://www.syriahr.com/en/?p=57491

Man arbetar för att ställa Assad ansvarig för krigsbrott.

Mete Sohtaoğlu
Citat:
Turkish Defense Minister says Turkey backed FSA captured Hospital hill from ISIS in Syria's AlBab

Aleppo
Rapporter om sammandrabbningar mellan rebeller och Assads shiamilis som försöker avancera i Souq al-jibs och Rashidin
Senast redigerad av Moosky 2016-12-23 kl. 21:22.
Citera
2016-12-23, 21:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Press release
Foreign Secretary statement on Syria

Following the update, the Foreign Secretary Boris Johnson said:

“It is unacceptable that the UN has still not been given access to eastern Aleppo to assist those who remain and carry out monitoring. The regime and those who back it must immediately deliver on their obligations and comply with Security Council Resolution 2328 to ensure that civilians are protected.
https://www.gov.uk/government/news/foreign-secretary-statement-on-syria--11

Boris Johnson försöker i alla fall vilket han ska ha all heder för.
Citera
2016-12-23, 21:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vedervärdig person den där! Det läskiga är att USA:s media, administration och tankesmedjor är tryfferade med likasinnade, vilket ju också förklarar USA:s cyniska falskspel i Syrienkonflikten.

Fast om det är något som Trump stod för i valrörelsen var det ju att bryta med detta falskspel och sluta stödja islamisterna i Syrien. Återstår att se om han står fast vid det nu när han är vald.
Citera
2016-12-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det är klokare att acceptera förlusten och gå vidare till andra konflikter, avslutar Krauthammer:

For us, there is no post-facto option. If we are to regain the honor lost in Aleppo, it will have to be on a very different battlefield.

Frågan är vad Krauthammer menar med det ovanstående? Det är det mest skrämmande. Ska man påbörja något nytt proxykrig någonstans för att "återta den förlorade äran"? Jag tror inte det blir någonting av det alls med Trump som president och tack gode Gud för det. Trump kommer först och främst koncentrerar sig på USA, ungefär som Reagans fyra första år. Sen kommer han dela ut rallarsvingar mot Kina här och var. Jag tror Mellanöstern är ett stängt kapitel för USA den nästkommande tiden.
Citera
2016-12-23, 22:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Erdogan vision är ett lätt islamistkt syrien i turkisk stil. Kurderna är gibetvis dömda på förhand men isis passar inte heller in, men kanske han ansåg att de tidigare gjorde viss nytta för att nå en försvagning av det gamla syrien.

Frågan är om islamist-Erdogans vision, både för Turkiet och Syrien är ett "lätt islamistiskt" styre. Vi får se hur det ser ut i Turkiet om 10 år eller så. Så vitt jag vet så är Al Qaidas och daeshs ideologi hämtad både ifrån saudisk salafism och det ursprungligen Egyptiska Muslimska Brödraskapet. Erdogan lutar mer åt MB, men har tidigare stött även de salafistiska terrorspyflugorna i Syrien.
Citera
2016-12-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Frågan är vad Krauthammer menar med det ovanstående? Det är det mest skrämmande. Ska man påbörja något nytt proxykrig någonstans för att "återta den förlorade äran"? Jag tror inte det blir någonting av det alls med Trump som president och tack gode Gud för det. Trump kommer först och främst koncentrerar sig på USA, ungefär som Reagans fyra första år. Sen kommer han dela ut rallarsvingar mot Kina här och var. Jag tror Mellanöstern är ett stängt kapitel för USA den nästkommande tiden.

Tonen mot Iran har ju varit hätsk från Trump under hela valrörelsen. Möjligt att Iran blir nästa oroshärd och att hezbollah kommer få det kämpigt mot Israel i kommande krig. Det är hög tid för ett avgörande.
Ryssarna är cementerade i Syrien med eller utan Irans hjälp.
Citera
2016-12-23, 22:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stukad
Hur behandlar Assad rebellerna och terroristerna? Vad källor säger så ger han dom fri lejd ut ur många områden eftersom han vet att även om han dödar en terrorist så kan två nya skapas. Vissa förstår jag behandlas dåligt men många får väl fly eller?
Sen hur IS och de andra behandlar oppositionen ska vi väl inte prata om (avrättningar,halshuggningar)

Bashar Al-Assad har behandlat oppositionen hårt, även om han far säkert var ännu hårdare. Det jag vänder mig emot är, givetvis, inte att man använder sig av militärt våld emot tungt beväpnade, och ifrån främmande makt ofta rekryterade och beväpnade salafisktiska terrorspyflugor. Det jag vänder mig emot att att regimen reagerade stenhårt ifrån första början mot det som började som småpojkars graffitiklotter. Det jag också reagerar emot, förutom tortyren och avrättningarna, är att civila bombats tämligen urskillningslöst med t.ex. primitiva bomber släppta ifrån helikoptrar.

Men som det utvecklades, efter ca ett halvårs uppror mot regimen, dvs KSA:s och andra Gulfstaters aktiva stöd till salafistisk terror och de ev. ifrån början moderata falangerna inom oppositionen undergång och utplånande, så är det Bashar Al-Assad som är det enda alternativet. Det verkar ju faktiskt ändå ha varit så att majoriteten av syrierna om inte älskade regimen så i alla fall accepterade den så länge folk fick det bättre och nya möjligheter. För innan inbördeskriget så var det, mig veterligen, ingen större flyktingvåg ifrån Syrien. Det var väl snarare så att landet tog emot flyktingar ifrån andra länder, (Irak?).
Citera
2016-12-23, 22:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tonen mot Iran har ju varit hätsk från Trump under hela valrörelsen. Möjligt att Iran blir nästa oroshärd och att hezbollah kommer få det kämpigt mot Israel i kommande krig. Det är hög tid för ett avgörande.
Ryssarna är cementerade i Syrien med eller utan Irans hjälp.

Fast jag har ju lite svårt att förstå varför Israel skulle starta ett nytt krig emot Hizbollah såvida inte organisationen startar någon större attack emot Israel. Israel har ju redan varit i södra Libanon och tvingats dra sig tillbaka därifrån pga förluster.

Att Trump är så fixerad vid Iran bevisar bara att han lider av den i USA så vanliga sinnesförvirringen när det kommer till Mellanöstern.
Citera
2016-12-23, 23:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Om du inte inser att white helmets är ett propagandaverktyg, så talar det för din egen brist på insikt i allt som pågår i detta krig. Men ditt nick talar ju om från vilken del av svenskfinland du kommer, och där är ju befolkningen de mest Israelbejakande i ungefär hela världen. Så dina pinsamt vinklade åsikter får väl förklaras av en livslång indoktrinering, som i ditt fall fått önskat resultat.

Jag skäms att vara finlandssvensk och läsa inlägg som detta (liksom i princip allt annat du häver ur dig).

Så för att jag avgudar Swanbåtar så är jag från Jakobstad? Härlig slutledningsförmåga. I övrigt finns det knappelunda en riktig finne som tar Putins&Assads sida, således är du ett troll. Sen kan du ju vidareutveckla din smutskastning av white helmets, bara för sakens och trådens skull..
Citera
2016-12-24, 01:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast om det är något som Trump stod för i valrörelsen var det ju att bryta med detta falskspel och sluta stödja islamisterna i Syrien. Återstår att se om han står fast vid det nu när han är vald.
Det är en konstig politik. Å ena sidan står han och smädar Iran för dess stöd för terrorism och instabilitet, å andra sidan väljer han att stötta Iran indirekt i Syrien genom att låta dom inlästa sig i det syriska samhället. Det är också ironiskt då han vill försvaga en form av islamism (sunnimuslimsk), men samtidigt indirekt förstärka en annan islamism (shiamuslimsk).

Jag tycker man bör avvakta och låta tiden visa vad Trump väljer för politik i Syrien. Om han väljer att överge Syrien lär han göra det i motvind.
Citera
2016-12-24, 02:05
Medlem
Mooskys avatar
Office for the Coordination of Humanitarian Affairs

Citat:
As we meet today, the evacuation of the eastern districts of Aleppo may have concluded but thesituation in Syria remains catastrophic. Some 13.5 million people within Syria are in dire need of humanitarian assistance, including nearly 9 million who are food insecure.

Citat:
Once evacuated from the besieged areas, civilians had the option to go where they wished. The overwhelming majority went to non-State armed group areas.

Citat:
There are also broader concerns that the civilian population in Idlib are at risk of suffering the same fate as those in Aleppo

Citat:
We also continue to follow anti-ISIL operations occurring around Al-Bab and Raqqa with
concern.

Citat:
ISIL advances in Palmyra and nearby areas in eastern Homs are also a major concern, resulting
in displacement of thousands of people to Homs city and surrounding areas.

https://docs.unocha.org/sites/dms/Documents/ERC_USG%20Stephen%20OBrien%20Statement%20on%20Syri a%20to%20SecCo%2023DEC%202016%20CAD.pdf

Situationen i Syrien är katastrofal. FN vill nå så många som möjligt som är i behov av hjälp.
Det som ändå slår mig då jag läser detta är att dom civila i Aleppo fick välja vart dom ville, och valde ej regimstyrda delar att åka till. Svåra uppgifter att utföra och en motstridig regim som etniskt rensar befolkningen i Syrien. FN oroas över Idlib och att samma katastrof väntas där som i Aleppo. Så dansar lojalisterna i Aleppo medan största delen av befolkningen lider och är på flykt.
Assad har knappast stödet av civila om dom väljer islamistrebellerna före regimen.
Men detta visste vi redan om att Assad är största och första orsaken till flykt och lidande i Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in