2016-04-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Ny viral video från slagfältet släpptes i måndags.
Mad Max i Syrien, kurdiska styrkor gör bilen till ett eldklot.

Video:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1781328175434819&id=160270655 6630316

Händelsen har ett par veckor på nacken. Intressant är vilket typ av ATGM som användes. Har för mig att det var en sådan här:

https://en.wikipedia.org/wiki/FGM-148_Javelin
Citera
2016-04-28, 18:17
Medlem
Verkar som om de Turkiet-stödda jihadisterna gick på en rejäl nit igår när de anföll YPG/SDF i närheten av Tal Rifaat. Stora förluster för jihadisterna i både manskap och utrustning som det verkar:

https://twitter.com/DrPartizan_/status/725648697460183040
https://twitter.com/DrPartizan_/status/725649132547887105
https://twitter.com/DrPartizan_/status/725653098748891137
https://twitter.com/DrPartizan_/status/725657056817086464

Varning för starka bilder.
Citera
2016-04-28, 18:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Din ignorans gör dig verkligen blind att du inte ens förstår vad du skriver.

Du skriver:
"Den suveräna staten är ofta underförstådd som en stat som inte är beroende av, eller under förutsättning av, någon annan makt eller stat."

Enligt denna definition kan Assadregimen inte göra anspråk på att vara suverän när han har flertals länder i sitt territorium som hjälper honom. Då är man varken suverän eller självständig, fisk.

Principen om suveränitet är en del av internationella normer och regler, visst. Likväl är förbudet mot att slakta sin egna befolkning en del av internationella normer och regler. Varför ska du vara selektiv? Den senare upphäver en stats suveränitet - det finns att hitta hos FN:s lagstadga. Men dina bristfälliga kunskaper och dumma inlägg blandade med papegojandet av Putins s.k. "principer", som du inte ens förstår, förstärker bilden av vilka det är som står bakom en folkmördarde regim. Det är enbart enfaldiga personer som dig.
Du måste försvara din ståndpunkt med hjälp av lögner om Assad och angrepp på min person. Det är tragiskt att du sjunker så djupt.
USA har genomfört statskupper och interventioner i andra länder, som kostat ca 25 miljoner människoliv sedan ww2. Israel har begått brott mot palestinierna i över 70 år och har fått väldigt många fördömanden från FN, som de bara har struntat i.

Men trots det, tycker du att Bashar al-Assad är den störste skurken! Och DU kallar MIG selektiv?! Du är, som sagt, den störste lögnaren här och jag hoppas innerligt att Syriens kamp mot Västs terrorister snart är över, så de får fred och frihet igen! Terroristerna får inte vinna i Syrien, det vore en katastrof även för oss.

Nyss meddelade SVT att de civila i Aleppo drabbas hårt nu. Men de nämner inte att det är al-qaida-gruppen Jabhat al-Nusra som har greppet över en del av staden, det är inte alls fråga om några demokratikämpande rebeller, som MSM-media försöker få oss att tro.
Citera
2016-04-28, 18:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du måste försvara din ståndpunkt med hjälp av lögner om Assad och angrepp på min person. Det är tragiskt att du sjunker så djupt.
USA har genomfört statskupper och interventioner i andra länder, som kostat ca 25 miljoner människoliv sedan ww2. Israel har begått brott mot palestinierna i över 70 år och har fått väldigt många fördömanden från FN, som de bara har struntat i.

Men trots det, tycker du att Bashar al-Assad är den störste skurken! Och DU kallar MIG selektiv?! Du är, som sagt, den störste lögnaren här och jag hoppas innerligt att Syriens kamp mot Västs terrorister snart är över, så de får fred och frihet igen! Terroristerna får inte vinna i Syrien, det vore en katastrof även för oss.

Nyss meddelade SVT att de civila i Aleppo drabbas hårt nu. Men de nämner inte att det är al-qaida-gruppen Jabhat al-Nusra som har greppet över en del av staden, det är inte alls fråga om några demokratikämpande rebeller, som MSM-media försöker få oss att tro.
Du är selektiv just för att du valde att svara detta inlägg, men inte den förra, som kallade dig till att besvara min fråga:
Citat:
Kan du citera mig någonstans i mitt inlägg - jag utmanar dig - där jag frågade efter var suveränitet innebär? Jag undrar hur efterbliven du verkligen är. Du är verkligen skamlös för att ignorera frågor och fortsätta sprida dina uppenbara lögner. Du underskattar verkligen folks intelligens.

Svara inte på vad demokrati är eller vad suveränitet är. Min fråga är: vad ska man göra med en ledare som begår brott mot mänskligheten och säkerhetsrådet har låst sig? Suveränitet har inget med demokrati att göra. Du är för dum och för korkad för att förstå det, tyvärr.
Svara på frågan, fisk. Du har bevisat att du är helt skamlös.

Bara för att al-Nusra befinner sig i ett område innebär det inte att det är legitimt, eller lagligt, att använda vapen och metoder som skapar oproportionerligt många civila dödsfall. Det gör en till en krigsförbrytare och bör ställas inför rätta. Det finns något som heter internationella normer och lagar som folkrätten är den del av, likväl som din suveränitetsprincip som du så mycket älskar.
Citera
2016-04-28, 18:56
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:

Vi kan prata om Israel och USA när de sätter halva sin befolkning på flykt, använder kemiska vapen mot sitt egna folk (eller mot andra länder), släpper bensinbomber över och tunnbomber över civila områden och använder SCUD-missiler mot ett folk som kräver regimens avgång. Varken USA eller Israel står anklagade för brott mot mänskligheten, eller gör något utav ovannämnda normförbrytelserna. Detta beteende är det största hotet mot internationell fred och säkerhet, och för att visa världen vad som händer när dessa normer bryts bör Assad avsättas och ställas inför rätta, likväl andra grupper inom oppositionen. Är du för eller emot det? Jag är konsekvent, det är inte du.
Citera
2016-04-28, 20:46
Medlem
tigersaid86s avatar
En flera veckor gammal rysk officers lik blev som blev dödad i Tadmur blev nu utbytt mot några ISIS ledare.

YPG frisläppte några IS ledare för att få den ryska kroppen i utbyte.

info på Svenska
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1781345392099764&id=160270655 6630316

Citat:
In Swedish and English
-------------------------------
YPG har frisläppt några IS ledare för en rysk officers döda kropp.

Syrian observatoriet för mänskliga rättigheter (Sohr) rapporterade idag den 28 april om att Folkets Beskyddar Enhet (YPG har släppt IS fångar för ett lik av en rysk officer.

Den Londonbaserade Sohr uppgav att YPG, den väpnade grenen av syriska kurdiska demokratiska unionens partiet (PYD), var angelägna om att få tillbaka liket av en rysk officer som dödades några veckor sedan av IS i Tadmur.

Enligt Sohr har YPG släppt flera jihadist ledare till IS i utbyte för den döda kroppen av rysk officer.

#####
English
#####
Citera
2016-04-29, 02:26
Medlem
rex144s avatar
Låt mig kasta ett ljus på detta, det finns 5-6 huvudaktörer, Saudiarabien/Kuwait stödjer IS,
Ryssland /Iran stödjer Assad, Turkiet vill ha en egen bit av kakan och bekämpar kurder,Al Nusra terrorister kör sitt race med hjälp av saudier och USA kör sitt race,

men den övergripande dealen blir mellan USA och Ryssland, Putin skiter i Assad men han vill ha garantier att den nya regimen blir ryssvänlig, man vill ha kvar sin militärbas eftersom det är den enda ryssvänliga hamnen i medelhavet och man vill fortsätta vara en storspelare i regionen,

dessutom kräver Putin att man ger Ryssland fria händer i Ukraina, tar bort sanktioner,
och låter Ryssland mobba baltiska länder och kanske även Polen,
det sk nära utlandet vill Putin ha inflytande över,

det gäller även andra eftergifter, Ryssland är jävligt bra på att förhandla, de vill ha ett paketlösning,

kanske kan Obama utrusta den moderata motståndsrörelsen med luftrobotar så att ryskt och syriskt flyg inte längre kan härja fritt, men då trappar man upp konflikten med Ryssland, och dessa vapen kan hamna i händerna på Al Nusri och även IS, och vad gör man då?
Senast redigerad av rex144 2016-04-29 kl. 02:30.
Citera
2016-04-29, 08:24
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
...men den övergripande dealen blir mellan USA och Ryssland,
...
Ryssland är jävligt bra på att förhandla, de vill ha ett paketlösning,
...
kanske kan Obama utrusta den moderata motståndsrörelsen med luftrobotar så att ryskt och syriskt flyg inte längre kan härja fritt, men då trappar man upp konflikten med Ryssland, och dessa vapen kan hamna i händerna på Al Nusri och även IS, och vad gör man då?

Tja man slutar leverera vapen till rebellerna för att på så sätt få slut på striderna:
Citat:
A "large Gulf state" sent anti-air missiles to #Syria, was blocked by US, claims opposition source....

https://twitter.com/aronlund/status/725838656443916288

Utan stor tillgång vapen och ammunition kan kriget snart vara över för rebellerna.

BTW: skall detta kallas soldater?
http://www.liveleak.com/view?i=d72_1461863511
Citera
2016-04-29, 09:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Kan du citera mig någonstans i mitt inlägg - jag utmanar dig - där jag frågade efter var suveränitet innebär? Jag undrar hur efterbliven du verkligen är. Du är verkligen skamlös för att ignorera frågor och fortsätta sprida dina uppenbara lögner. Du underskattar verkligen folks intelligens.

Svara inte på vad demokrati är eller vad suveränitet är. Min fråga är: vad ska man göra med en ledare som begår brott mot mänskligheten och säkerhetsrådet har låst sig? Suveränitet har inget med demokrati att göra. Du är för dum och för korkad för att förstå det, tyvärr.

Demokrati förutsätter suveränitet, självständighet. Demokrati betyder ordagrant folkmakt, det betyder t ex att de ledare man har röstat fram skall respekteras av andra länder.

USA, Israel, Turkiet m fl agerar helt egenmäktigt när de försöker störta presidenten i Syrien, de har ingen som helst rätt att lägga sig i Syriens interna angelägenheter. Jag upprepar detta för det är en viktig princip som alla måste förstå. Om vi respekterar denna princip, så minskar riskerna för krig i världen och det vill de flesta.

USA har begått oerhörda brott mot mänskligheten, de har som jag skrev troligen orsakat 25 miljoner människors liv sedan andra världskriget. De borde ha straffats för det, de borde ha utsatts för sanktioner, fått betala skadestånd mm.

Men de har, i kraft av sin ställning som världsmakt sluppit allt ansvar.
Med så mycket blod på sitt samvete har USA ingen som helst rätt att agera världspolis!

Syrien skulle haft fred nu om inte USA hade skickat dit kriminella med vapen.

USA begår ännu ett brott mot Syriens suveränitet när de skickar in amerikansk trupp i landet. Syrien vill inte ha dem där, de har inte gett tillstånd till detta och vet att det är en aggression från USA.
Citat:
Syria Rejects 150 US Troops Deployment as 'Illegitimate'

TEHRAN (FNA)- A Syrian foreign ministry official on Thursday called the entry of 150 US troops into Syrian territory as a flagrant instance of trespassing and completely illegal.

“We received with deep concern the reports that 150 US servicemen have arrived in Rmeilan area,” the Syrian Foreign Ministry official said in a statement to the state news agency.

The official expressed Syria’s strong condemnation of the move, rejecting it as a “blatant act of aggression that constitutes a dangerous intervention and a gross violation of the Syrian sovereignty.”

“This intervention is rejected and illegitimate as it has happened without the Syrian government’s approval,” the official said, reiterating that this move transgresses against the international laws and conventions as it amounts to a “direct attack” that violates the Syrian territory.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950209000993
Citera
2016-04-29, 12:18
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Demokrati förutsätter suveränitet, självständighet. Demokrati betyder ordagrant folkmakt, det betyder t ex att de ledare man har röstat fram skall respekteras av andra länder.

Problemet är att sådana där halvtama människor som har levt i klaner och stammar sedan urminnes tid inte kan följa några som helst demokratiska spelregler. Enda sättet att hålla dom i någotsånär schack är strama tyglar och hårda straff. Kort sagt en stadig hand och diktatur. Något annat begriper dom inte.
Citera
2016-04-29, 13:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:

USA, Israel, Turkiet m fl agerar helt egenmäktigt när de försöker störta presidenten i Syrien, de har ingen som helst rätt att lägga sig i Syriens interna angelägenheter. Jag upprepar detta för det är en viktig princip som alla måste förstå. Om vi respekterar denna princip, så minskar riskerna för krig i världen och det vill de flesta.

USA har begått oerhörda brott mot mänskligheten, de har som jag skrev troligen orsakat 25 miljoner människors liv sedan andra världskriget. De borde ha straffats för det, de borde ha utsatts för sanktioner, fått betala skadestånd mm.

Men de har, i kraft av sin ställning som världsmakt sluppit allt ansvar.
Med så mycket blod på sitt samvete har USA ingen som helst rätt att agera världspolis!

Syrien skulle haft fred nu om inte USA hade skickat dit kriminella med vapen.

USA begår ännu ett brott mot Syriens suveränitet när de skickar in amerikansk trupp i landet. Syrien vill inte ha dem där, de har inte gett tillstånd till detta och vet att det är en aggression från USA.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950209000993
Hänvisa mig till en människorättsorganisation eller FN-rapport som anklagar USA eller Israel för brott mot mänskligheten.

Idioter jublar över dina inlägg men ändå klarar du inte av att svara på en enkel fråga. Du har inte mage eller kunskap för det. Det enda du gör är att kopiera och klistra in dina svar från tidigare inlägg eller vad Putin har sagt.

Svara på frågorna:

vad ska man göra om ledare begår brott mot mänskligheten men säkerhetsrådet är låst?

Om Syrien är en demokrati, varför grips assyrier/syrianer utan skäl och sätts in i fängelset utan domstol samt torteras i fängelset, trots att dessa endast gjort anspråk på fredliga demonstrationer?

Du är för dum och idiotisk för att kunna svara på dessa frågor, och eftersom jag inte underskattar folks intelligens räknar jag med att de ser igenom dina lögner på grund av din oförmåga att svara på dessa enkla men kritiska frågor.
Citera
2016-04-29, 14:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Hänvisa mig till en människorättsorganisation eller FN-rapport som anklagar USA eller Israel för brott mot mänskligheten.
Det finns åtskilliga FN-resolutioner som fördömer Israels brott mot palestinierna.
Att USA slipper undan har jag redan förklarat. De har en särställning som supermakt och gör som de vill. De blev t ex skyldiga att betala skadestånd till Vietnam, men det har de bara struntat i.

Därför blir det alldeles galet när man startar krig mot en ledare för ett litet oskyldigt land som Syrien med anklagelser om brott mot befolkningen där. Det saknar all rim och reson.

Citat:
Idioter jublar över dina inlägg men ändå klarar du inte av att svara på en enkel fråga. Du har inte mage eller kunskap för det. Det enda du gör är att kopiera och klistra in dina svar från tidigare inlägg eller vad Putin har sagt.

Svara på frågorna:

vad ska man göra om ledare begår brott mot mänskligheten men säkerhetsrådet är låst?

Om Syrien är en demokrati, varför grips assyrier/syrianer utan skäl och sätts in i fängelset utan domstol samt torteras i fängelset, trots att dessa endast gjort anspråk på fredliga demonstrationer?

Du är för dum och idiotisk för att kunna svara på dessa frågor, och eftersom jag inte underskattar folks intelligens räknar jag med att de ser igenom dina lögner på grund av din oförmåga att svara på dessa enkla men kritiska frågor.
Jag har besvarat dessa frågor på flera sätt. Det är bara du som inte förstår det. Men för all del, jag kan upprepa mig:
1. Det är en hypotetisk fråga, som inte hör hemma i den här tråden.
2. Din hypotetiska fråga är inte ens relevant för Syrien, eftersom de inte begått brott mot mänskligheten. De bekämpar islamistiska terrorister som uppviglats och beväpnats av USA, Israel, Turkiet, Saudi m fl länder. Det är dessa som begår brott mot Syrien.
Beskyllningarna mot Assad är lögner och kommer från folk som själva har begått oerhörda brott mot mänskligheten tidigare och nu i Syrien.

Jag beklagar verkligen att det finns så onda människor som du och jag räknar inte med att det jag skriver skall få dig att ta avstånd från angreppskriget mot Syriens folk.
Senast redigerad av humanlife 2016-04-29 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in