Citat:
Ursprungligen postat av
123ref123
Jag är lite förvirrad här. Syrien hjälpte Hamas väldigt mycket innan kriget i Syrien. De var allierade.
Men sedan svek Hamas Syrien och ställde sig på rebellernas sida mot Syriska regeringen. Och nu efter att Hamas ställde sig på rebellernas sida, bara nu börjar Syriska regeringen kalla Hamas för terrorister Syriska regeringen krigar ju precis som Israel mot terrorister som dödar civila. Det som jag inte förstår är varför Hamas fick hjälp av Syrien innan kriget, Hamas gör ju exakt som rebellerna, de dödar civila. Lite konstigt att innan kriget i Syrien, när Hamas är på Assads sida, så får de hjälp av Syrien, och sen så fort kriget börjar och Hamas ställer sig på rebellernas sida så blir de terrorister helt plötsligt. De har ju alltid varit terrorister.
Jag är annars på Palestinas sida i Israel - Palestina konflikten, men jag är inte på islamist palestinska partiers sida, för att de är terrorister. Förstår inte heller varför Syriska regeringen var det förut.
Vet att andra svarat på frågan men kanske inte riktigt snuddat vid att Hamas = Muslimska brödraskapet. Muslimska brödraskapet sponsrar många jihadistgrupper i Syrien och är ju själva en grupp som skapades som motreaktion mot en begynnande liberaliseringsvåg av Islam.
Syrien och Israel ligger väl fortfarande i krig även om det varit vapenvila i ca 40 år. Israel ockuperar fortfarande Golan så det är väl det engentliga skälet till att sekulära Syrier stödde islamister.