2016-03-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Istället för att babbla om hur jag skriver bör du fokusera på att faktiskt bemöta mina inlägg sakligt. Jag har tydligt lagt fram källor som motbevisar dina bristfälliga påståenden.

Jag förstår inte heller vad du gråter om. Jag påstod att IS inte var målet, du hänvisar till bombningar av oljefält. Jag säger att jag vidhåller vid att IS inte var målet med hänvisning till Rysslands militära nedtrappning.

Detta är vad du ursprungligen skrev:

Ryssarna har verbalt varit tydliga, men praktiskt inkonsekventa och i motsats till deras uttalande mål. Enligt Putin var detta målet:
http://www.ibtimes.co.uk/war-isis-vladimir-putin-orders-military-destroy-daesh-forces-threatening-russia-syria-1532903

Varför väljer han att trappa ner när IS fortfarande är kvar och kontrollerar stora delar av Syrien? Var inte målet IS:s förgörelse? Det går liksom inte ihop. Majoriteten av attackerna har fokuserat på mål som varit icke-IS.

Du ljuger rakt fram när du skriver att USA har ignorera IS "oljeverksamhet". Titta på tidigare inlägg.
Det var du själv som tog upp bombning av oljefält. Sen förstår du inte varför jag hänvisar till det? Kanske för att du tog upp det...?

Vi går vidare.

Det "bristfälliga påståendet" som du "motbevisade" har vi redan konstaterat att jag inte hade påstått utan var någonting som du hittade på. Ser ingen vits med att gå in på det igen, även om du tycks gilla ämnet (antagligen för att det ger dig nåt att klaga på).

Sen kallar du mig för lögnare utan att prestera varken bevis eller ens precisera på vilket sätt mitt påstående är lögnaktigt, samtidigt som du felciterar mig. Jag får be dig återkomma med bättre underlag om du vill ha svar.

Ryssarnas militära nedtrappning då? Jo, de har plockat hem matriel som de inte anser sig behöva i Syrien längre. De har också sagt att de kan få dit det de behöver på några timmar, om så skulle behövas. Kan du utveckla på vilket sätt nedtrappningen visar att just IS inte var ett mål?

Till sist så kan det mycket väl vara som du säger, att man i stor omfattning har attackerat områden som kontrollerats av andra terrorgrupper än just IS. Ser inget problem med det? Det var precis vad de sa att de skulle göra, så de har varit konsekventa. På vilket sätt har de inte uppfyllt målen, menar du? Läste du ens artikeln som du länkade till?
Citera
2016-03-29, 20:49
Medlem
tigersaid86s avatar
Turkisk artilleri bombar YPG/SDF som strider mot IS i Jarbalus.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1804854966466598&substory_ind ex=0&id=1698006960484733

YPG planerar en stor offensiv för att ta staden Azaz i Aleppo från syriska rebeller som är stödda av Turkiet och Gulfstaterna.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1804776313141130&substory_ind ex=0&id=1698006960484733
Citera
2016-03-29, 20:55
Medlem
SAA avancerar:

SAA have officially entered Qaryatayn, clashes are 40 minutes ago reported @ Entrances.

https://twitter.com/IvanSidorenko1/status/714880110709633024
Citera
2016-03-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Assads rådgivare till RT: Om USA verkligen bekämpade terrorism skulle de ha förhindrat att IS tog Palmyra. USA påstod att de bombade IS i ett och halvt år och måste ha sett när IS var på väg mot Palmyra, men de gjorde ingenting.

Ryssland däremot är seriösa i sin kamp mot terrorn och deras hjälp är oerhört värdefull. De som menar allvar, borde föra kampen mot terroristerna tillsammans med Ryssland. Hon säger också att Putin visat djupa känslor för Palmyra, samtidigt som hon fördömer Camerons och andra europeiska ledares tystnad. Det är samma terrorister som utför attentat i storstäder i väst.

Det är skamligt att hon behöver påminna oss om det!

“If US-led coalition really fought terrorism, Palmyra wouldn’t have fallen – Assad’s adviser to RT

The US-led coalition that launched its air campaign in Syria a year ahead of Russia’s intervention “didn’t lift a finger” to prevent Islamic State terrorists from capturing Palmyra, Syrian President Bashar Assad’s political adviser Bouthaina Shaaban told RT.

A day after the ancient city of Palmyra was retaken by the Syrian forces, Shaaban told RT that the western coalition that started its operation in Syria in September 2014 only “pretended to fight terrorism,” but in fact “did nothing” to prevent terrorists from gaining ground.

“The satellites could have detected them [terrorists coming to Palmyra] and they could have launched an airstrike,” she noted, adding that apparently the coalition had not been “sincere in its attempts to eradicate terrorism.”

On the other hand, the call for a wider international coalition to fight terrorism voiced by Russian President Vladimir Putin is very important to Syria, Shaaban stressed, adding that Russia has proved the seriousness of its commitment.

“Those who really want to fight terrorism must respond to President Putin’s call and help the Syrian Arab Army and its allies such as Russia, Iran and Hezbollah,” she said.
Shaaban called terrorism a “common problem” and “cancer tumor”, that inflicts strikes all over the world. There was no excuse for the US-led coalition’s failure to coordinate its effort in Syria, she added.
Welcoming the military campaign conducted by Russia, she mentioned how Putin expressed his “personal deep feelings” towards Palmyra and its unique ancient sites in a telephone call with Assad.
At the same time the adviser condemned the silence of British Prime Minister David Cameron and other European leaders, emphasizing that the terrorists who seized Palmyra were “the same kind of terrorists who carried out terror attacks in Brussels, Paris, other European cities and in the USA.”

The Syrian Army backed by heavy Russian support fully recaptured Palmyra on Sunday, driving out Islamic State militants who took over the city back in May 2015. The victory of the Syrian forces was hailed by President Assad who called it “an important achievement” and “a fresh proof of the efficiency of the Syrian army and its allies in fighting terrorism.” “

https://www.rt.com/news/337493-syria-palmyra-assad-adviser/

Här visas också en bild från den antika staden. Experter är nu på plats och undersöker om det går att restaurera den, det är dock stora skador.

Robert Fisk skriver i "Independent" på samma tema:

Citat:
Why is David Cameron so silent on the recapture of Palmyra from the clutches of Isis?
In the end, it was the Syrian army - and its Hizballah chums from Lebanon, and the Iranians, and the Russians - who drove the Isis murderers out of Palmyra
---
The biggest military defeat that Isis has suffered in more than two years. The recapture of Palmyra, the Roman city of the Empress Zenobia. And we are silent. Yes, folks, the bad guys won, didn't they? Otherwise, we would all be celebrating, wouldn't we?

Less than a week after the lost souls of the 'Islamic Caliphate' destroyed the lives of more than 30 innocent human beings in Brussels, we should - should we not? - have been clapping our hands at the most crushing military reverse in the history of Isis. But no. As the black masters of execution fled Palmyra this weekend, Messers Obama and Cameron were as silent as the grave to which Isis have dispatched so many of their victims. He who lowered our national flag in honour of the head-chopping king of Arabia (I'm talking about Dave, of course) said not a word.
---
When Palmyra fell last year, we predicted the fall of Bashar al-Assad. We ignored, were silent on, the Syrian army's big question: why, if the Americans hated Isis so much, didn't they bomb the suicide convoys that broke through the Syrian army's front lines? Why didn't they attack Isis?
---
I could not help but smile when I read that the US command claimed two air strikes against Isis around Palmyra in the days leading up to its recapture by the regime. That really did tell you all you needed to know about the American "war on terror". They wanted to destroy Isis, but not that much.
---
Aren't we supposed to be destroying Isis? Forget it. That's Putin's job. And Assad's. Pray for peace, folks.

USA tillät IS att inta Palmyra 2015. Man gjorde ingenting. Det hade varit enkelt för USA:s flyg att eliminera IS utanför Palmyra för ett par år sedan.

USA bidrog med futtiga två flyganfall riktade mot IS när IS nu drevs ut från Palmyra. Ungefär som för syns skull.

Efter att Palmyra befriats från IS, håller Obama och Cameron helt tyst. Som att det var en besvikelse.

Robert Fisk menar att de enda som kan förgöra IS är Putin och Assad. USA och västalliansen är passiva - medan IS kan utföra sina terrordåd i Paris och och Bryssel.
Citera
2016-03-29, 22:13
Medlem
Syrien och Hamas

Jag är lite förvirrad här. Syrien hjälpte Hamas väldigt mycket innan kriget i Syrien. De var allierade.
Men sedan svek Hamas Syrien och ställde sig på rebellernas sida mot Syriska regeringen. Och nu efter att Hamas ställde sig på rebellernas sida, bara nu börjar Syriska regeringen kalla Hamas för terrorister Syriska regeringen krigar ju precis som Israel mot terrorister som dödar civila. Det som jag inte förstår är varför Hamas fick hjälp av Syrien innan kriget, Hamas gör ju exakt som rebellerna, de dödar civila. Lite konstigt att innan kriget i Syrien, när Hamas är på Assads sida, så får de hjälp av Syrien, och sen så fort kriget börjar och Hamas ställer sig på rebellernas sida så blir de terrorister helt plötsligt. De har ju alltid varit terrorister.
Jag är annars på Palestinas sida i Israel - Palestina konflikten, men jag är inte på islamist palestinska partiers sida, för att de är terrorister. Förstår inte heller varför Syriska regeringen var det förut.
Citera
2016-03-29, 22:24
Medlem
lyktstolpes avatar
Edit: svarar på posten ovanför.

Känns som detta är minsta problemet i detta kaos.

Det är så många olika folkgrupper som slåss för sin egen överlevnad.

Alla ser sig själva som att de har rätt.
Citera
2016-03-29, 23:56
Medlem
longbow4ys avatar
Från Reddit:

"Today the claim arose on twitter that the SDF has started the offensive towards Manbij.

The user also states on reddit: “I spoke to a Swedish-Kurd medic who is currently on the frontlines trying to rescue injured SDF soldiers. This source told me the offensive has begun.”
Senare:
"I spoke to a medic who is currently on the frontlines trying to rescue injured SDF soldiers. This source told me the offensive has begun.
Edit: removed some info about him. "

Det rör på sig på många fronter nu.
Citera
2016-03-30, 00:04
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Det var du själv som tog upp bombning av oljefält. Sen förstår du inte varför jag hänvisar till det? Kanske för att du tog upp det...?

Vi går vidare.
Detta var mitt citat
Citat:
Ryssland har inte slagit mot IS hårt, och det vet du väl. IS har minimal närvaro i områden som Ryssland attackerat, vilket har varit i områden som egentligen kontrollerades av oppositionen. Ryssland har använt samma argument som Turkiet. Båda gick utåt med att de skulle attackera IS, men båda hade egna och särskilda mål med attackerna som inte innefattade IS. IS var knappast ett större hot än oppositionen mot Assadregimen, och Assadregimens hot är Rysslands hot. Inte heller var IS det största hotet mot Turkiet, utan kurdernas starkare ställning var det. Därav hade båda andra intressen än att förgöra IS, och det är i princip det vi har sett. Efter att oppositionen kraftigt försvagades drog Ryssland tillbaka en stor del av sin militär. Borde Ryssland inte, om IS var fokuset, öka den militära närvaron mot IS istället för dra ner den?
Var ser du mig ta upp bombningarna av oljefält? Hur kan du vara bekväm med att ljuga så ofta?

Citat:
Det "bristfälliga påståendet" som du "motbevisade" har vi redan konstaterat att jag inte hade påstått utan var någonting som du hittade på. Ser ingen vits med att gå in på det igen, även om du tycks gilla ämnet (antagligen för att det ger dig nåt att klaga på).

Sen kallar du mig för lögnare utan att prestera varken bevis eller ens precisera på vilket sätt mitt påstående är lögnaktigt, samtidigt som du felciterar mig. Jag får be dig återkomma med bättre underlag om du vill ha svar.

Ryssarnas militära nedtrappning då? Jo, de har plockat hem matriel som de inte anser sig behöva i Syrien längre. De har också sagt att de kan få dit det de behöver på några timmar, om så skulle behövas. Kan du utveckla på vilket sätt nedtrappningen visar att just IS inte var ett mål?

Till sist så kan det mycket väl vara som du säger, att man i stor omfattning har attackerat områden som kontrollerats av andra terrorgrupper än just IS. Ser inget problem med det? Det var precis vad de sa att de skulle göra, så de har varit konsekventa. På vilket sätt har de inte uppfyllt målen, menar du? Läste du ens artikeln som du länkade till?
Jag har redan lagt upp artiklar som visar att USA bombade oljefält och IS-mål, något som du sa att de inte gjorde. Så vad för belägg är du ute efter?

IS har dödat fler ryssar än vad oppositionen har gjort. Varför väljer man inte att sätta in all sin militär mot dem? Varför väljer man att dra tillbaka när IS fortfarande är intakt? Varför attackerar man inte IS överallt för den delen? Har man förlåtit dom...?
Citera
2016-03-30, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
1 och ½ år av bombningar gjorde DEASH starkare, sen kom Ryssland med sin underlägsna teknologi och fåtal flygplan och ändrade på detta. Hur förklara du det?Enligt Ryssland kom de flesta flygplan tillbaka med bomblasten....
Du kan ju börja med att förklara exakt hur och enligt vilken måttstock IS blev starkare, när de i själva verket blev allt svagare.

Jag litar för övrigt inte på påståenden som börjar med orden "enligt Ryssland"...

Citat:
Sen verkar du ignorera att ryssarna slog hårt mot IS ekonomi och förstörde deras fullt synliga oljeexportverksamhet, som USA inte gjorde någonting åt för att de inte ville.
IS har aldrig haft en oljeexportverksamhet.

Citat:
Ryssarna bombade bort IS fullt synliga lastbilskonvojer med tusentals tankbilar med olja för export, som USA lät vara ifred.
IS har aldrig haft några lastbilskonvojer med olja för export.

Citat:
Fakta är att USA och koalitionen hade lämnat tankbilskonvojerna i fred i över ett år under hela sin operation i Syrien, fram tills dess att Ryssland tog i tu med saken. Då blev USA plötsligt tvungna att hjälpa till lite för syns skull så att det inte skulle bli allt för jobbigt att bortförklara för allmänheten, och slog ut ett par-tre hundra tankbilar av totalt ca 12000. För säkerhets skull förvarnade de sina jihadistvänner med flygblad. Det finns mycket att läsa om detta, bara att googla. Och skulle du misslyckas med det så kan du fundera över hur det kunde existera konvojer med 12000 tankbilar efter ett helt år av USA:s och koalitionens bombningar? Ja, just det, USA lät dem vara ifred.
IS har aldrig haft... Ja jag tror min poäng börjar framgå nu.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jo, USA har ignorerat IS oljehandel med Turkiet, det finns massor av bildbevis och dokumentation om detta. Eftersom IS handlar med stulen olja och är en terrorgrupp, så borde USA ha rapporterat detta till FN, det är en skyldighet som alla länder har.
Men det är helt klart att USA står bakom Nato-landet Turkiet och IS.
Den där oljehandeln med Turkiet ja... Den som IS alltså aldrig haft.

...

Tror min poäng framgick, det är dags att begrava den här myten nu. För att klargöra några saker:
  1. IS säljer sin olja direkt vid källorna, där självständiga uppköpare står på kö med sina lastbilar för att köpa. Härifrån slutar det alltså att vara IS olja.
  2. Oljan - som från och med nu alltså inte längre tillhör IS - säljs framförallt lokalt av folk som inte heller tillhör IS, till folk som inte heller tillhör IS. Detta eftersom befolkningen i Syrien är beroende av olja för elförsörjning och uppvärmning. Detta gäller alltså inte bara den del av befolknignen som tillhör IS
  3. En mindre del av oljan skeppas vidare, i lastbilar som inte tillhör IS som körs av folk som inte tillhör IS
  4. Det mesta av denna olja transporteras till annat rebellkontrollerat område och säljs där på lokala marknader som inte tillhör IS
  5. En del säljs på regimkontrollerat område, av folk som inte tillhör IS till köpare som inte tillhör IS
  6. Ytterligare en mindre del transporteras eller smugglas till grannländer av folk som inte tillhör IS, framför allt till irakiska Kurdistan men även Turkiet, som nämnts
  7. Men det är inte turkiska staten som importerar oljan, utan det sköts av privatpersoner som inte tillhör IS

Så det är alltså fullkomligt logiskt att koalitionen helst undvek och bomba konvojerna, eftersom de körs av civilpersoner. Det är också därför man varnade och lät chaufförerna ta sig i säkerhet innan man gjorde sitt fåtal bombräder oljetransporten. Moraliskt riktigt.

Man har dock bombat själva oljekällorna ett antal gånger, vilket gör Bashar rosenrasande såklart. Men framförallt är som sagt det syriska folket beroende av oljan i sin vardag vilket gör det moraliskt tveksamt att förstöra för mycket. Det är en balansgång.

Att Ryssland pekar på lastbilskonvojer vid turkiska gränsen och påstår att det är någon slags IS-orkestrerad handel bara för att oljan har sitt ursprung i IS-land är bara ett billigt sätt att skaffa enkla propagandapoäng. Man kan lika gärna peka på de som går till Assad-Syrien eller till kurderna och påstå att de är i maskopi med IS.
Senast redigerad av Cumbersnatch 2016-03-30 kl. 00:59.
Citera
2016-03-30, 01:07
Medlem
Mooskys avatar
Of the 470,000 Syrians who have been killed in this terrible war, the overwhelming majority have been killed by Assad and his allies, and that's even truer of the civilian casualties. The United Nations in February concluded that the Assad regime had violated the laws of war in six distinct ways and committed systematized atrocities — crimes against humanity — in seven separate categories, including rape and extermination. There is no cruelty IS has committed, from sexual violence to immolation, that the regime has not at least matched and usually exceeded.
http://www.ibtimes.co.uk/we-should-not-celebrate-bashar-al-assads-victory-over-isis-palmyra-1552077
Citera
2016-03-30, 01:08
Medlem
Mooskys avatar
The Russian airstrikes in Syria, which began last September, have continued this effort to force a binary choice on Syria. Russia killed at least 2,000 civilians and deliberately targeted civilian infrastructure, such as hospitals, amid a systematic campaign to weaken the anti-IS rebels and the communities on which they rely.

The Russian intervention was pro-Assad, not anti-IS. This difference was seen in the first weeks when Russia bombed and killed hundreds of rebels in Aleppo because they were threatening to the regime – removing the obstacle that had kept IS out for two years, allowing IS's largest land-grab since the taking of Palmyra and Ramadi in May 2015.
http://www.ibtimes.co.uk/we-should-not-celebrate-bashar-al-assads-victory-over-isis-palmyra-1552077

Videofilmer ett litet axplock
Russian Missile Attack on Syrian Rescue Workers
The After-Math of Russian Airforces Raids Targeting Civilians in the City of Huraitan Syria
Putin War Crimes. Victims of Russian Airforces Targeting Civilians in Нoula, Homs, Syria 27.01.2016.
Russian Airforces Targeting Civilians 22-01-2016 in rebel-held Idlib in Northern Syria

Inga länkar eftersom det anses vara gore.

About 10000 civilian Syrians, including more than 3500 child and citizen women killed in the raids by warplanes of both Syrian regime and Russia http://www.syriahr.com/en/?p=45281
Senast redigerad av Moosky 2016-03-30 kl. 01:18.
Citera
2016-03-30, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
USA är i första hand emot Assad. Om IS behövs för att störta Assad så är man för IS. Man har under åren gett massiv support till IS och andra islamistiska banditgäng som terroriserat lokalbefolknignen.
USA är den störtsa skurken i Syrienkriget, även om Assad och hand anhang är långt ifrån perfekt.

Trams.

USA har stött FSA, som sedan schabblat bort vapen. Däremot har man bombat IS rejält, men aldrig regimen. IS är USAs främsta mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in