Citat:
Det är fel att ta upp Irak som ett exempel vilket antas kunna jämföras med kriget i Syrien. Det är vitt skilda situationer vi pratar om. Irak var ett land som blev avsatt av USA utan konsensus från omvärlden; den sunnimuslimska minoriteten, som tidigare innehade viktiga politiska och militära poster, blev helt marginaliserad efter att flera f.d. ba'athister valde att delta i upproren mot USA och den shiamuslimska befolkningen; en öppen rival mellan Saudiarabien och Iran lämnades oberörd vid frågan av Iraks framtida regering.Ja, jag delar din oro.
Jag tänker ofta i dom banorna, som du.
hur gör man ?
I ursprunget var konflikten ett föräldrar uppror mot regimens , ur vårt perspektiv, vidriga reaktion.
En inrikespolitiks situation som borde ha kunnat lösas.
I dag, 4 år senare är situationen en annan, det är det 21 olika militanta grupper som slåss, många med religiösa flaggor, plus den stora gruppen daesh.
Många slåss också mellan varandra. Det är inte ett dualt krig vi mot dom.
Det är allt möjligt emot alla, och addera sen det super komplex kurd situationen som inbegriper , årtionden av krig, med 3-4 länder.
Situaationen är extremt komplex.
hur gör man ?
Om kriget hade varit ett enkelt inbördeskrig, på två fronter, så hade det ju gått att lösa.
Men nuvarande situation ?
Vilka ska man börja med i fredsförhandlingar med ?, jag vet inte.
Min egen novisa åsikt, som vanlig svensk, utan att veta något om verkligheten där nere, eftersom att jag inte har varken vänner eller släktingar som kan berätta om situationen, är följande
Iraq, - det gick åt helvete.
Libyen, ett sekulärt land som nu har i det närmsta nu har sharia lagar. så hur hur har Libyens kvinnor det nu ?
Jag tror att om omkringliggande länder, väst och Ryssland ska lägga sin näsa i blöt där nere, så måste man lära sig av tidigare misstag och inte göra likadant som vad som hände i Iraq och Libyen
Det sekulära statskicket måste skyddas, med alla dess institutioner.
rättväsendet, sjukvården, omsorgen, strukturen som är basen för Syriens sekulära system. - och sen skapa en zon omkring det, till att börja med, så att vi inte får massmord på atesiter, kristna, och senare sunni-shia krig.
Jag kanske har fel, som novis, men jag tror på att skydda statsystemet.
Jag tänker ofta i dom banorna, som du.
hur gör man ?
I ursprunget var konflikten ett föräldrar uppror mot regimens , ur vårt perspektiv, vidriga reaktion.
En inrikespolitiks situation som borde ha kunnat lösas.
I dag, 4 år senare är situationen en annan, det är det 21 olika militanta grupper som slåss, många med religiösa flaggor, plus den stora gruppen daesh.
Många slåss också mellan varandra. Det är inte ett dualt krig vi mot dom.
Det är allt möjligt emot alla, och addera sen det super komplex kurd situationen som inbegriper , årtionden av krig, med 3-4 länder.
Situaationen är extremt komplex.
hur gör man ?
Om kriget hade varit ett enkelt inbördeskrig, på två fronter, så hade det ju gått att lösa.
Men nuvarande situation ?
Vilka ska man börja med i fredsförhandlingar med ?, jag vet inte.
Min egen novisa åsikt, som vanlig svensk, utan att veta något om verkligheten där nere, eftersom att jag inte har varken vänner eller släktingar som kan berätta om situationen, är följande
Iraq, - det gick åt helvete.
Libyen, ett sekulärt land som nu har i det närmsta nu har sharia lagar. så hur hur har Libyens kvinnor det nu ?
Jag tror att om omkringliggande länder, väst och Ryssland ska lägga sin näsa i blöt där nere, så måste man lära sig av tidigare misstag och inte göra likadant som vad som hände i Iraq och Libyen
Det sekulära statskicket måste skyddas, med alla dess institutioner.
rättväsendet, sjukvården, omsorgen, strukturen som är basen för Syriens sekulära system. - och sen skapa en zon omkring det, till att börja med, så att vi inte får massmord på atesiter, kristna, och senare sunni-shia krig.
Jag kanske har fel, som novis, men jag tror på att skydda statsystemet.
Irakkriget misslyckades eftersom USA agerade unilateralt och valde åsidosätta de krafter som hade andra intressen i Irak, Iran och Saudiarabien. Detta ledde till att Saudiarabien, rädd för iransk expansion, valde att bistå de sunnimuslimska rebellerna i kampen mot shiamuslimska miliser samt regering, och Iran gjorde detsamma med shiamuslimska miliser. Detta infekterade konflikten och banade vägen för en utvidgad sekteristisk konflikt, vilket både Saudiarabien och Iran ytterligare kunde utnyttja. Sawharörelsen, flera ledande sunnimuslimska stammar samarbetade med USA mot al-Qaida och andra jihadister, lyckades kväsa de jihadistiska krafterna i Irak i gengäld för ett löfte om förbättrade politiska, sociala och ekonomiska villkor, vilket uteblev. När amerikanska trupper drog sig ur utbröt demonstrationer mot korruptionen hos den politiska ledningen i Irak, främst i sunnimuslimska områden. Irakiska regimen valde att svara med svara med övervåld, och parallellt spred shiamuslimska grupper skräck hos sunnimuslimska gruppen. Med en misstänksamhet och illvilja mot irakiska regeringen, som trots allt sanktionerades och finansierades av regeringen, blev IS den enda gruppen som sunnimuslimerna kunde lita på och lägga sin tillit hos. Detta gav förutsättningar för IS att växa, vilket förstärktes oerhört mer när inbördeskriget i Syrien blev alltmer anarkiskt, kaotiskt.
I Syrien, till skillnad från Irak, har USA möjligheten att avsätta Assad för att sedan tillsätta en regeringen som tjänar alla staters intressen. Nu finns det en ovillighet hos arabvärlden att agera mot IS då frågan om vad som händer efter kan försummas, i synnerhet hos Ryssland och Iran därför att dessa ser jihadisterna som det största hotet, medan KSA, tillsammans med andra sunnimuslimska stater, ser Assad som det största hotet, eller egentligen är han ett hot eftersom hans utrikespolitik är starkt influerad av Iran. Det "rättvisa" vore en uppdelning av Syrien, kanske Irak också, men detta vill varken USA eller den sunnimuslimska världen, speciellt Turkiet som ser kurdisk självstyre som ett existentiellt hot i den mening att den kan trigga den stora kurdiska minoriteten i landet. Israel är för en uppstyckning av både Syrien och Irak kurderna, till skillnad mot den övriga befolkningen i Syrien och Irak, är negativt inställda till Israel i allmänhet. Dessutom skulle en uppstyckning per automatik leda till en försvagning av både Irak och Syrien, två länder som är mycket influerade av Iran, vilket Israel ser som sitt största hot.