Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholm-
För snart ett år sen uppskattades 11 miljoner syrier (halva befolkningen) ha flytt landet. Många kan anses att vara temporära flyktingar men om kriget fortsätter i den omfattning som den nu gör kan man behöva tänka om. Infrastrukturen och hela samhällstrukturen är förstörd. Om kriget nu fortsätter i tre år till, så kommer Syrien oavsett vinnare vara ett maximalt försvagat land. Där kommer väl det andra problemet, på ett eller annat sätt kommer Syrien böja sig för väst.
Alternativt så fortsätter kriget i en lång period framöver och Syrien omvandlas till Stalingrad, vilket det egentligen redan är. Ingen befolkning- ingen nation. Tror det här är alternativet Väst föredrar.
Utvecklingen i kriget är väl också intressant i sig, SAA har framgångar men hur länge kan det vara. Räcker med att koalitionen kommer fram med en ny strategi så pushar man tillbaks de igen.
Känns ytterst hopplöst, landet är i all framtid förstört.
Hur långt är Hezbollah, Iran och Ryssland redo för att gå? Oppositionen verkar inte ha några problem med att förses med nya mannar och dess allierade pumpar in pengar som ingen annan. Även om de lider av ekonomiska och sociala förluster så har de i praktiken obegränsat med resurser, viljan att spränga sig själv finns hos många världen över.
Ja, jag delar din oro.
Jag tänker ofta i dom banorna, som du.
hur gör man ?
I ursprunget var konflikten ett föräldrar uppror mot regimens , ur vårt perspektiv, vidriga reaktion.
En inrikespolitiks situation som borde ha kunnat lösas.
I dag, 4 år senare är situationen en annan, det är det 21 olika militanta grupper som slåss, många med religiösa flaggor, plus den stora gruppen daesh.
Många slåss också mellan varandra. Det är inte ett dualt krig vi mot dom.
Det är allt möjligt emot alla, och addera sen det super komplex kurd situationen som inbegriper , årtionden av krig, med 3-4 länder.
Situaationen är extremt komplex.
hur gör man ?
Om kriget hade varit ett enkelt inbördeskrig, på två fronter, så hade det ju gått att lösa.
Men nuvarande situation ?
Vilka ska man börja med i fredsförhandlingar med ?, jag vet inte.
Min egen novisa åsikt, som vanlig svensk, utan att veta något om verkligheten där nere, eftersom att jag inte har varken vänner eller släktingar som kan berätta om situationen, är följande
Iraq, - det gick åt helvete.
Libyen, ett sekulärt land som nu har i det närmsta nu har sharia lagar. så hur hur har Libyens kvinnor det nu ?
Jag tror att om omkringliggande länder, väst och Ryssland ska lägga sin näsa i blöt där nere, så måste man lära sig av tidigare misstag och inte göra likadant som vad som hände i Iraq och Libyen
Det sekulära statskicket måste skyddas, med alla dess institutioner.
rättväsendet, sjukvården, omsorgen, strukturen som är basen för Syriens sekulära system. - och sen skapa en zon omkring det, till att börja med, så att vi inte får massmord på atesiter, kristna, och senare sunni-shia krig.
Jag kanske har fel, som novis, men jag tror på att skydda statsystemet.