2016-01-27, 16:31
Medlem
Xeliouss avatar
Ryssland försöker ge sken av att de inte har problem med flyktingar från Syrien. Det är bara en av många ryska lögner. Tiotusentals flyktingar från Syrien har kunnat ta sig till Ryssland på grund av de gamla banden mellan länderna men Ryssland vill såklart inte ha kvar dom. De har gett sken av att bara Europa har problemet med flyktingar från Syrien. Ryssland organiserar flyktingsmuggling för att bli av med dom, men nu stänger Finland gränsen.

Citat:
Bland de som Antti Kuronen har mött finns både människor som flugit direkt till Moskva från länder i Mellanöstern som Libanon och Syrien, och de som vistats en tid i Ryssland på till exempel studievisum som nu håller på att gå ut.
Eftersom de finska gränsmyndigheterna bara släpper igenom några bilar åt gången, för att registrera varje asylärende ordentligt, har ryska myndigheter ordnat så att de som väntar ska få plats på hotell mot betalning.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6354683

Det är bra att ryssarna tvingas ta ansvar för att ha stöttat marionetten Assad i Ryssland och bombat civila som flyr. Nu får de lov att ta hand om flyktingarna i Ryssland också.
Citera
2016-01-27, 16:35
Medlem
2big4yous avatar
khaled g.alkhateb ‏@KhaledgAlkhateb
Now #SAA away 12km only from #albab the biggest Headquarters for #ISIS/#ISIL/#Daesh #RuAF N #Aleppo
https://twitter.com/KhaledgAlkhateb/status/692329130789044225

Hassan Ridha ‏@sayed_ridha
#SAA backed by #RuAF begin advance towards the strategic town & last rebel stronghold of Kinsiba in #Latakia countryside
https://twitter.com/sayed_ridha/status/692369977572093952
Citera
2016-01-27, 17:39
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vad jag konfunderas över är att de som påstår sig vara "pro-USA/pro-väst/pro-demokrati etc." inte för inte fördömmer totalitära/autokratiska regimer som Syrien, Ryssland, Egypten, Nordkorea etc., samtidigt talar VÄLDIGT tyst om Saudiarabien, Turkiet, Qatar m.fl. För mig förefaller det oherthört inkonsekvent att attackera visa länder med detta argument när man samtidigt försöker urskuldra andra som minst lika mycket har samma problem.Det framstår som att begreppet "dekokrati" är ett väldigt ensidigt begrepp som endast visa har att rätta sig efter medan man vänder blindögat till åt andra som använder minst lika brutala och berövliga metoder. Och nej, det är inte att relativisera våldet åt ena eller den andra parten, utan det handlar om att vara konsekvent. Varför ser jag ingen av de debattörer som skriver i den här tråden som opponserar sig mot Assad markera tydligt avstånd mot de "rebeller" som stöds av Saudiarabien? Precis på samma sätt, varför kan ingen av de som stödjer regimen erkänna att regimen inte är utan skuld?

Intressant påpekande som förvisso också är helt korrekt, men anledningen till tystnaden om SAs brott är dock beroende av perspektiv.

För mig personligen är Västs hegemoni viktigare än om Syrien eller KSA har demokrati, och mitt motstånd mot Assad grundar sig naturligtvis till huvudsak i att han är en antivästlig lakej som tillsammans med sina herrar hotar den anglosaxiska demokratiska världsordningen. Det innebär inte att jag stödjer KSA i deras brott, det innebär att den större bilden är viktigare än dessa brott; jag ser det som viktigare att vi håller de antidemokratiska Ryssland och Kina på mattan än att fokusera på vad som händer i våra lydstater i Arabien.

Jag ser mig därmed inte heller som hycklare; att försvara det som Väst byggt upp är i grunden viktigare än att demokratisera Syrien eller KSA. Om vi kan få bort det hot båda dessa länder utgör är det naturligtvis mycket bra, men om vi måste luta oss mot ett av dem för att försvara större världen är inte heller det något problem.
Citera
2016-01-27, 20:15
Medlem
2big4yous avatar
Hur är detta möjligt att Nusra förflyttar fordon mot Aleppo i en enorm konvoj utan att Koalitionsflyget,RuAF eller SyAF reagerar och stoppar dom?
Det är ju straffspark med öppet mål.
Ofattbart.
https://twitter.com/Terror_Monitor/status/692355361941118981
Senast redigerad av 2big4you 2016-01-27 kl. 20:19.
Citera
2016-01-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Intressant påpekande som förvisso också är helt korrekt, men anledningen till tystnaden om SAs brott är dock beroende av perspektiv.

För mig personligen är Västs hegemoni viktigare än om Syrien eller KSA har demokrati, och mitt motstånd mot Assad grundar sig naturligtvis till huvudsak i att han är en antivästlig lakej som tillsammans med sina herrar hotar den anglosaxiska demokratiska världsordningen. Det innebär inte att jag stödjer KSA i deras brott, det innebär att den större bilden är viktigare än dessa brott; jag ser det som viktigare att vi håller de antidemokratiska Ryssland och Kina på mattan än att fokusera på vad som händer i våra lydstater i Arabien.

Jag ser mig därmed inte heller som hycklare; att försvara det som Väst byggt upp är i grunden viktigare än att demokratisera Syrien eller KSA. Om vi kan få bort det hot båda dessa länder utgör är det naturligtvis mycket bra, men om vi måste luta oss mot ett av dem för att försvara större världen är inte heller det något problem.
Just det där fastnade jag för lite grann och jag skulle vilja höra dig utveckla det lite mer. Jag är som sagt ingen påhejare av Assad och jag har i tråden kritiserat regimen för deras illdåd. Däremot ser jag bättre förutsättningar att driva landet i rätt riktning om det finns en regering och statliga infrastrukturer, vilket det inte kommer göra om regimen faller då det blir totalt kaos med jihadister som sticker åt alla håll och kanter annars.

Det jag fastnade för var att du vill försvara västs hegemoni, men samtidigt inte anser att KSAs hegemoni i regionen skulle utgöra ett hot. Syrien har varit en traditionell arabisk diktakturstat sedan urminnestider och det har inte påverkat västmakternas maktbalans ens marginellt. Syrien höll sig för sig själv och förutom tjafs med Israel (som de flesta inte räknar som en västerländsk demokrati) så har det i reell mening aldrig utgjort ett hot mot vare sig USA eller Europa.

Saudiarabien däremot, har under de senaste decennierna trappat upp sina moskéebyggen i Europeiska länder och spridit wahabistiska läror runt om på alla möjliga olika sätt. Det är ställt utom allt rimligt tvivel att de finansierar terrorgrupper som utför attentat mot såväl USA som Europa (9/11, Madrid, London, etc. you name it). Allt detta sker medan väst förväntas slicka Saudi röv för höjs minsta lilla kritik så går det som med Margot Wallström. USA ger dessutom KSA ofattbara summor i militärt stöd (som de använder i ombudskrig mot väst!) Utvecklingen i KSA påverkar i allra högsta vad som hander i väst, det påverkar våra förutsättningar för ett fritt, öppet och demokratiskt samhälle, och det påverkar definitivt västs hegemoni. Så mot bakgrund av detta, hur menar du att Assads Syrien är ett större hot mot oss än vad wahabistregimen i Saudiarabien är?
Citera
2016-01-27, 21:05
Medlem
mvagrippas avatar
Bland de värsta förlorarna i Syrien-kriget är den Yazidiska minoriteten. Med alla deras fel och brister så bistod både far och son Assad de många minoriteterna med ett visst skydd, så länge de inte utmanade deras makt. Med de onda djävlarna IS vid makten var detta skydd helt borta. Allra mest illa ut råkade kvinnor och småflickor som våldtagits , torterats och i vissa fall mördats. Övergreppen har pågått dagligen. Alla krafter måste samlas för att utplåna skadedjuren i IS från jordens yta,

http://www.theguardian.com/global-development-professionals-network/2016/jan/27/islamic-state-yazidi-refugees-mental-health-treatment?CMP=fb_gu
Citera
2016-01-27, 21:13
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bland de värsta förlorarna i Syrien-kriget är den Yazidiska minoriteten. Med alla deras fel och brister så bistod både far och son Assad de många minoriteterna med ett visst skydd, så länge de inte utmanade deras makt. Med de onda djävlarna IS vid makten var detta skydd helt borta. Allra mest illa ut råkade kvinnor och småflickor som våldtagits , torterats och i vissa fall mördats. Övergreppen har pågått dagligen. Alla krafter måste samlas för att utplåna skadedjuren i IS från jordens yta,

http://www.theguardian.com/global-development-professionals-network/2016/jan/27/islamic-state-yazidi-refugees-mental-health-treatment?CMP=fb_gu

Nej.. inte Syrien.
Ezidi-Kurder (Kurder med Yezidismen som tro) har sitt fäste i norra Irak, Kurdiska regionen främst vid Sinjar.
Citera
2016-01-27, 21:27
Medlem
Reichsfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Vem bär ansvaret för detta? Är det enbart ISIS parasiterna? Är det ISIS skaparna som enligt pentagon rapporten är USA/NATO + allierade eller folket som "röstar" fram dessa Neocon politiker?
Citera
2016-01-27, 21:52
Medlem
USA ryter nu ifrån mot den Syriska oppositionen:

http://dailystar.com.lb/News/Middle-East/2016/Jan-27/334316-us-urges-syrian-opposition-to-attend-geneva-talks-without-preconditions.ashx
Citera
2016-01-27, 23:12
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Du tog orden ur munnen på mig. Håller helt och hållet med ditt argument. Det synsättet styr nog de flesta stater, vilket är helt naturligt.
Citera
2016-01-27, 23:12
Medlem
För snart ett år sen uppskattades 11 miljoner syrier (halva befolkningen) ha flytt landet. Många kan anses att vara temporära flyktingar men om kriget fortsätter i den omfattning som den nu gör kan man behöva tänka om. Infrastrukturen och hela samhällstrukturen är förstörd. Om kriget nu fortsätter i tre år till, så kommer Syrien oavsett vinnare vara ett maximalt försvagat land. Där kommer väl det andra problemet, på ett eller annat sätt kommer Syrien böja sig för väst.

Alternativt så fortsätter kriget i en lång period framöver och Syrien omvandlas till Stalingrad, vilket det egentligen redan är. Ingen befolkning- ingen nation. Tror det här är alternativet Väst föredrar.

Utvecklingen i kriget är väl också intressant i sig, SAA har framgångar men hur länge kan det vara. Räcker med att koalitionen kommer fram med en ny strategi så pushar man tillbaks de igen.

Känns ytterst hopplöst, landet är i all framtid förstört.

Hur långt är Hezbollah, Iran och Ryssland redo för att gå? Oppositionen verkar inte ha några problem med att förses med nya mannar och dess allierade pumpar in pengar som ingen annan. Även om de lider av ekonomiska och sociala förluster så har de i praktiken obegränsat med resurser, viljan att spränga sig själv finns hos många världen över.
Citera
2016-01-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
För snart ett år sen uppskattades 11 miljoner syrier (halva befolkningen) ha flytt landet. Många kan anses att vara temporära flyktingar men om kriget fortsätter i den omfattning som den nu gör kan man behöva tänka om. Infrastrukturen och hela samhällstrukturen är förstörd. Om kriget nu fortsätter i tre år till, så kommer Syrien oavsett vinnare vara ett maximalt försvagat land. Där kommer väl det andra problemet, på ett eller annat sätt kommer Syrien böja sig för väst.

Alternativt så fortsätter kriget i en lång period framöver och Syrien omvandlas till Stalingrad, vilket det egentligen redan är. Ingen befolkning- ingen nation. Tror det här är alternativet Väst föredrar.

Utvecklingen i kriget är väl också intressant i sig, SAA har framgångar men hur länge kan det vara. Räcker med att koalitionen kommer fram med en ny strategi så pushar man tillbaks de igen.

Känns ytterst hopplöst, landet är i all framtid förstört.

Hur långt är Hezbollah, Iran och Ryssland redo för att gå? Oppositionen verkar inte ha några problem med att förses med nya mannar och dess allierade pumpar in pengar som ingen annan. Även om de lider av ekonomiska och sociala förluster så har de i praktiken obegränsat med resurser, viljan att spränga sig själv finns hos många världen över.

Ja, jag delar din oro.
Jag tänker ofta i dom banorna, som du.
hur gör man ?
I ursprunget var konflikten ett föräldrar uppror mot regimens , ur vårt perspektiv, vidriga reaktion.
En inrikespolitiks situation som borde ha kunnat lösas.

I dag, 4 år senare är situationen en annan, det är det 21 olika militanta grupper som slåss, många med religiösa flaggor, plus den stora gruppen daesh.

Många slåss också mellan varandra. Det är inte ett dualt krig vi mot dom.
Det är allt möjligt emot alla, och addera sen det super komplex kurd situationen som inbegriper , årtionden av krig, med 3-4 länder.

Situaationen är extremt komplex.

hur gör man ?

Om kriget hade varit ett enkelt inbördeskrig, på två fronter, så hade det ju gått att lösa.

Men nuvarande situation ?

Vilka ska man börja med i fredsförhandlingar med ?, jag vet inte.

Min egen novisa åsikt, som vanlig svensk, utan att veta något om verkligheten där nere, eftersom att jag inte har varken vänner eller släktingar som kan berätta om situationen, är följande

Iraq, - det gick åt helvete.
Libyen, ett sekulärt land som nu har i det närmsta nu har sharia lagar. så hur hur har Libyens kvinnor det nu ?

Jag tror att om omkringliggande länder, väst och Ryssland ska lägga sin näsa i blöt där nere, så måste man lära sig av tidigare misstag och inte göra likadant som vad som hände i Iraq och Libyen

Det sekulära statskicket måste skyddas, med alla dess institutioner.
rättväsendet, sjukvården, omsorgen, strukturen som är basen för Syriens sekulära system. - och sen skapa en zon omkring det, till att börja med, så att vi inte får massmord på atesiter, kristna, och senare sunni-shia krig.

Jag kanske har fel, som novis, men jag tror på att skydda statsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in